Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Finns detta att få tag på i Reason?

  1. #1
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran

    Finns detta att få tag på i Reason?

    En liten fundering. Finns det något inbyggt eller någon RE som låter mig mata in en valfri audiosignal (A) med vilkens hjälp man filtrera en annan audiosignal (B) så att enbart frekvenserna som är med i A hörs från B, eller tvärt om att man filtrerar bort frekvenserna som finns med i A från B.

    Är dålig på terminologin för sådan här och har ingen aning om vad det heter. För jag antar att det heter något?

  2. #2
    Assar
    Assar är inte uppkopplad

    Senior
    Det är väl så vocodern funkar, eller?

  3. #3
    gs1
    gs1 är inte uppkopplad
    gs1s avatar
    Senior
    Tror inte att det finns i Reason och en Vocoder funkar lite annorlunda där den ena signalen modulerar den andra.

    I en audioeditor kan du ta den ena signalen, invertera den och sedan addera med den andra signalen. På så vis kan du få ut de frekvenser som inte finns i båda signalerna. Detta ska tydligen funka för att kunna extrahera acapellor mha låt och instrumental.

  4. #4
    Assar
    Assar är inte uppkopplad

    Senior
    Var tvungen att kolla ...

    Wikipedia säger
    In the encoder, the input is passed through a multiband filter, each band is passed through an envelope follower, and the control signals from the envelope followers are communicated to the decoder. The decoder applies these (amplitude) control signals to corresponding filters in the synthesizer.
    Är inte det just vad bitbob efterfrågar i den ena funktionen (filtrera fram, inte bort)?
    Eller är det nåt jag missförstår?
    BV512 Digital Vocoder

  5. #5
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Jag får helt enkelt prova och se. tack för svaren.

  6. #6
    Riskera
    Riskera är inte uppkopplad
    Riskeras avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    OM det är något som kan det är är det nog BV512, som sagt.
    Om "det vanliga sättet" inte fungerar för dig så kolla på baksidan. Finns en CV ut för varje band. Går säkert att routa det på något smart sätt för att få det resultat du vill ha.
    Kanske att man behöver någon mer avancerad CV-processor. Såndana REs finns det ju gott om iallafall.

  7. #7
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Du kan ju invertera ljudvågen i mixern. det är itne så du menar? Nolla ut brus typ?

  8. #8
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Nä, jag hade en vild idé om att filtrera hela mixen baserat på ett monosyntspår på detta sätt. Sedan använda outputen av mixen som sidechain till syntspåret så att filtersvep (bandpass) skulle ge olika pump över just de frekvenser som var aktiva just då.

    Vocodern gjorde ju ungefär vad jag ville, men resultatet blev inget bra...

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-30, 12:40
  2. Finns detta idag?
    Av Patbos i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-08-01, 03:30
  3. Reason finns till intel-macarna nu
    Av false messiah i forum Reason Studios
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-05-20, 14:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •