Resultat 1 till 39 av 39

Ämne: Bästa stagepianot

  1. #1
    David_ka
    David_ka är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Bästa stagepianot

    Ok, vilket är i er mening det bästa stagepianot.
    Det viktigaste punkterna är:
    Bra vägd klaviatur
    Bra akustiskt pianoljud
    Så smidigt som möjligt att flytta på
    Priset är också viktigt men samtidigt vill man inte göra för mycket avkall på de andra punkterna.

    Jag har själv ett nord electro 3 men hade gärna haft ett mer renodlat piano också och bar kört Electron som orgel och elpiano osv...

    Kom med tips, både nytt och beg är intressant.

  2. #2
    Topsymusic
    Topsymusic är inte uppkopplad

    Senior
    Nord stage 2 88 utan tvekan....deras pianoljud är bra. Annars nått Yamaha tror jag då deras klaviaturer är sköna att spela just piano på. Mina 50 öre.....

  3. #3
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Tänkte ju cp70 direkt, men det faller rätt hårt på punkt 3

  4. #4
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Jag är ju annars skeptisk till Rolands nya grejor men jag är sjukt nöjd med mitt RD700GX... jag köpte det egentligen bara för klaviaturkänslans skull, helt fantastiskt. Men pianoljuden är också bra. Tyvärr 26 kg, lite tungt kanske...

  5. #5
    David_ka
    David_ka är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte ju cp70 direkt, men det faller rätt hårt på punkt 3
    jag är fullt medveten om att man kanske måste kompromissa med vissa saker. Hellre ett lite tyngre piano som låter bra än ett som är lätt och inte låter lika trevligt med CP 70 är väl kanske snäppet för otympligt

  6. #6
    David_ka
    David_ka är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av underminer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är ju annars skeptisk till Rolands nya grejor men jag är sjukt nöjd med mitt RD700GX... jag köpte det egentligen bara för klaviaturkänslans skull, helt fantastiskt. Men pianoljuden är också bra. Tyvärr 26 kg, lite tungt kanske...
    Nja 26 kg är väl inte så illa, är det inte vad man kan räkna med att ett stagepiano väger.

  7. #7
    andy74
    andy74 är inte uppkopplad
    andy74s avatar
    Senior
    Nordstage2 (88) utan tvekan. Bra piano (bästa enl mig), bra orglar, bra synthljud och bra (nja,ok) stråk--brass--mm samplingar. Tillräckligt bra klaviatur och 18kg är helt ok.

  8. #8
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Håller med - Nordstage 2 är suverän (men rätt dyr). Dessutom schysta ljudbibliotek att ladda hem från Clavia.

  9. #9
    David_ka
    David_ka är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har ju som sagt en electro 3 så egentligen klarar jag mig men jag saknar ibland att ha vägda tangenter. Får kanske uppgradera mig till en Stage2 såsmåning om.

  10. #10
    andy74
    andy74 är inte uppkopplad
    andy74s avatar
    Senior
    Ex är ju också bra om du klarar dig utan samplingar. Classicmodellen är enl mig fortf riktigt bra men de största pianosamplingarna blir svårt att få in m tanke på minnet.

  11. #11
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    nord electro 3 HP & 4 HP har vägd klaviatur, och laddar in 68 resp. 128MB samplade ljud, utöver pianominnet.
    Men dom kostar en slant.

  12. #12
    Topsymusic
    Topsymusic är inte uppkopplad

    Senior
    Kanske ska uppdatera mig från classic stage till stage2. Är det intressant? Man får in de större flygelsamplingarna i classic om man väljer att bara ha en i minnet + Rhodes och Clav. Har haft mitt stage sen den modellen kom och det är fortfarande mitt "huvudvapen"/favoritinstrument....

  13. #13
    andy74
    andy74 är inte uppkopplad
    andy74s avatar
    Senior
    Smaksak tycker jag. Jag gillar att ha lite att välja på och samplingsdelen är ju ett plus även om en del kunde vara av bättrekvalite. Däremot är en del helt outstanding. Gå in på clavias sida och lyssna.

  14. #14
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Nord Pianot är väl billigare om man inte behöver Stage 2-funktionerna annars? Och det var i alla fall förut ett annat klaviatur (som skulle vara mer flygellikt) på Piano-modellen. Jag har ett Nord Piano och är väldigt nöjd med spelkänslan. Det finns (mycket) dyrare digitalpianon som låter bättre, men Nord Pianot känns tillräckligt bra att spela på för en gammal klassiskt skolad pianist som jag.

  15. #15
    andy74
    andy74 är inte uppkopplad
    andy74s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nord Pianot är väl billigare om man inte behöver Stage 2-funktionerna annars? Och det var i alla fall förut ett annat klaviatur (som skulle vara mer flygellikt) på Piano-modellen. Jag har ett Nord Piano och är väldigt nöjd med spelkänslan. Det finns (mycket) dyrare digitalpianon som låter bättre, men Nord Pianot känns tillräckligt bra att spela på för en gammal klassiskt skolad pianist som jag.
    Vilka tycker du låter bättre? Enbart nyfiken.(Antar att du menar pianoljuden)

  16. #16
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av andy74 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilka tycker du låter bättre? Enbart nyfiken.(Antar att du menar pianoljuden)
    Jag tyckte t ex att Yamahas fetingmodeller lät bättre minns jag. Men de kostade ju typ trippelt så mycket pengar det var några år sedan jag provade nu. Min utgångspunkt har alltid varit att det ändå aldrig kommer att låta eller bete sig som en Steinway, så det viktigaste är känslan i klaviaturen och att det beter sig som ett instrument. De flesta klaviaturer är alldeles för lättspelade tycker jag. Och väldigt ofta när man lyckas hitta en med mer motstånd i så känns det bara som om det är en hårdare fjäder som vill pressa upp tangenten. Jag vill kunna "vila" i botten av tangenten och få känslan av att spela på (i) en sträng. Inte trycka på en knapp. Sympatiresonanserna och pedalmekanikljuden i Nord Pianot gör mycket för att bidra till känslan tycker jag. Och klavet är lite för lätt, men har ändå helt ok känsla.

  17. #17
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Korg Kronos har ett mycket bättre och fylligare pianoljud än Nord Stage 2.
    Och inga loopar, ljudet klingar ut hela vägen.
    Och klaviaturen på 88 tangenters är riktigt bra.
    Och sen får du med Korgs CX-3 orgel och elpianon.
    Plus DX7 ljud, Polysix och MS-20.
    Men tung förstås, 23 kilo.

  18. #18
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Jag är ingen pianist men fan, jag gillar Nords prylar alltså (Har en Electro 3 HP). Testa!

  19. #19
    andy74
    andy74 är inte uppkopplad
    andy74s avatar
    Senior
    Kronos är en fantastisk maskin men jag måste nog säga att jag tycker nords grejer knäcker det mesta när det gäller pianoljud och orglar. Klaviaturen på ns2 88 är riktigt bra men smaken är ju olika. Jag tycker att just fylligheten och dynamik är det som saknas i kronos pianoljud, men som sagt smaken är olika.

  20. #20
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Dagens petimeter; Går inte Kronos mer under titeln workstation/synt?
    Fast i och för sig...står man på scen och spelar med ett pianoljud så blir det kanske "stagepiano" vad man än spelar på...

  21. #21
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    Kawai har ju sina MP-pianon; MP10 är den senaste. De har träklaviatur och anses väldigt bra. De är dock ganska stora. Viscount Physis verkar väldigt programmerbart, men jag tycker det låter lite platt. Det kanske går att tweaka till. Mest portabelt är ju en Infinite Response, men de finns ju inte att testa här och ska ha en inte helt piano-lik action. Kurzweils Artis verkar låta väldigt bra, men de har inte kommit ännu. Nord Stage är ju en klassiker, jag har dock inte testat NS2 ännu.

  22. #22
    andy74
    andy74 är inte uppkopplad
    andy74s avatar
    Senior
    Bjorx: Jo och ja.

  23. #23
    Zwopper
    Zwopper är uppkopplad nu
    Zwoppers avatar
    Veteran
    Kurzweil SP5...

  24. #24
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bjorx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dagens petimeter; Går inte Kronos mer under titeln workstation/synt?
    Fast i och för sig...står man på scen och spelar med ett pianoljud så blir det kanske "stagepiano" vad man än spelar på...
    Jo, ett stagepiano kanske ska ha mer knappar för direktljud, Piano, orgel osv.
    Men dom har ju gjort en smart meny i displayen på Kronos där man med "knappar" snabbt kommer åt de ljud man vill ha. Och sen finns många kontrollers, bla orgel bars reglar.
    Så nog funkar den som stagepiano alltid.

    Citat Ursprungligen postat av andy74 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kronos är en fantastisk maskin men jag måste nog säga att jag tycker nords grejer knäcker det mesta när det gäller pianoljud och orglar. Klaviaturen på ns2 88 är riktigt bra men smaken är ju olika. Jag tycker att just fylligheten och dynamik är det som saknas i kronos pianoljud, men som sagt smaken är olika.
    Ja smaken är ju olika som tur är. Jag har inte hör Nord Stage 2 live, jag utgick från den här shootouten mellan de två, och jag gjorde till och med en blindtest för att inte vara färgad när jag lyssnade, man jag tycker Kronos Flygelljud vinner.


    https://youtu.be/http://youtu.be/p0M582S0i4U
    Senast redigerat av Albedo den 2013-05-17 klockan 17:11. Anledning: Youtubefilmen syns inte?

  25. #25
    Topsymusic
    Topsymusic är inte uppkopplad

    Senior
    Vad gäller pianoljud kronor kontra nord så tycker jag nog att även om korg har "fullsampling" så saknas karaktär - det där som gör instrumentet just till ett instrument. Där är nord grymma på att processa och sampla. Samma gäller Rhodes - nord låter mycket mer riktigt Rhodes om man a/b testar mot ex Rhodes mkII. Om vi pratar att jämföra preset rakt av.....
    Bästa digitala är väl ändå Yamaha GT2 om vi pratar just pianoljud och anslag?

  26. #26
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Topsymusic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad gäller pianoljud kronor kontra nord så tycker jag nog att även om korg har "fullsampling" så saknas karaktär - det där som gör instrumentet just till ett instrument. Där är nord grymma på att processa och sampla.
    Och jag tycker precis tvärtom när jag hör jämförelsen på Youtube klippet.
    Nord låter mer som standard samplat piano medan Kronos har mer fyllighet och karaktär.
    Men som sagt, man kan ju tycka olika.

  27. #27
    David_ka
    David_ka är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Man ser ju endel typ yamaha p200 till salu på beg marknaden. Hur är de?
    Senast redigerat av David_ka den 2013-05-29 klockan 16:05.

  28. #28
    David_ka
    David_ka är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Sen kollade jag lite på kawai mp6 på Youtube, verkar ganska bra.

  29. #29
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haft: Korg SP-250. Tyckte: Om!
    På G: Korg SP-280. Tyckte: Otestad!

    Ngn som jämfört de bägge?

  30. #30
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    nordstage 2 har ju pedalnoise och resonansmodell med interferens i sin pianomodell, vet inte hur konkurrenterna har där...?

  31. #31
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag satsade på många prisklasser nedåt. Clavia är så klart ofantligt trevliga men kostar därefter. Tror inte SP-250/280 är så dåliga jämfört med Clavia egentligen. Nuförtiden är skillnaden inte natt och dag så som det brukade kunna vara.

  32. #32
    canuckwannabe
    canuckwannabe är inte uppkopplad
    canuckwannabes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Verkar vara Casio PX-5S Privia Pro som gäller just nu. Har inte testat den själv och då jag inte är pianist så skulle jag i alla fall inte kunna kommentera hur bra den är att spela på.
    Har en bekant som lever på att spela på fester, bröllop etc och hon kör med endast en PX-5S nuförtiden och har sålt resten av prylarna (Kurzweil, Yamaha mm).
    Tror dock inte att Casion har hittat till Norden än trots att den har funnits på marknaden ett tag.
    Senast redigerat av canuckwannabe den 2013-08-31 klockan 21:27.

  33. #33
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av canuckwannabe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar vara Casio PX-5S Privia Pro som gäller just nu.
    Var precis och plinkade på ett hos musikaffären runt hörnet, jag tyckte inte om det till skillnad från resten av internet. Tyvärr har dom inget Nord Piano där men ett Stage så jämförelsen blir kanske inte helt rättvis men alltså.. säkert bara jag som är känslig jag tyckte att det kändes för trögt på fel sätt, clavias är betydligt mer i min smak. Sen kändes alla pianopatchar som samma ljud med lite olika processning (vilket det kanske är också jag har inte läst på).. saknar riktiga variationer av pianon.

  34. #34
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Glömde att kommentera. Har även jag djupdykt i PX5S och insåg att det var bara Casio i USA som jobbat brallorna av sig för att marknadsföra den som "seriös"; något som aldrig kommer lyckas eftersom både namnet och loggan (Casio) berättar för alla att det är en leksak. De anser att den kan allt, så jag kollade i manualen och hittade en väldigt standardmässig sample playback-lösning med några arpeggios. General Midi i botten. Kan lägga sex ljud på varann. 128 röster. Ganska standard mao. Tror även att orsaken till att den dröjer kan vara att Casio USA begärt att få de första sändningarna. Deras personal är mycket aktiv på youtube, forum och facebookkanaler, men de säger i stort sätt samma sak hela tiden.

  35. #35
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Hehe roligt, gick på det och blev nyfiken, men misstänkte efter några minuter med den att det var just det - hårt pushat från pr-sidan och inte så mycket mer. Undrar om amerikanerna (privatpersonerna) som gör videor och glada reviews är köpta eller bara svalt kampanjen rakt av.

  36. #36
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage


    Korg SP280 har landat här idag. Önskar utsikten ingick men får blunda och fantisera.

  37. #37
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Efter skattepengarna så kanske det blir tredje gången gillt nu (förhoppningsvis)

    Sist jag kollade så stod det mellan NP2 HA och CP5/50 (beronde på pengar ).
    Gillade inte keybed på Roland RD 700nx och tyckte inte ljudet var enligt min smak (går säkert att tweaka).

    Men det har ju dykt upp lite nytt nu CP4/40, RD 800, Kawai MP11.
    Någon som testat dessa och vill kommentera så vore det toppen.
    Har inte hunnit testa någon av dessa än.
    NP2 HA är nog närmast och gillar möjligheten att byta ut ljud så det är nog favoriten än så länge.

  38. #38
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    på vend finns ett Roland rd300s till salu just nu för 1000:- spänn. det är ett gammalt digitalpiano, men jag vill minnas att klaviaturen är fantastisk, med bra vikt i tangenterna. det väger bly, så kanske bäst lämpat för studio/musikrum?

  39. #39
    Stranna
    Stranna är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Jag testat en hel del pianon och kör idag bland annat ett nord stage 2 som jag använder till det mesta. Yamahas pianon har jag ofta haft som huvud instrument men då i princip bara till piano/pads/stråkar. Spelar man i band tycker jag Roland går bort direkt eftersom det är för mycket loudnesseffekt med för lite mellanregister. Korg har jag alltid tyckt låter för hårt och syntetiskt men jag har aldrig haft något av de dyrare/bättre modellerna så där kan det säkert skilja en del. Ska man ofta flytta på sitt piano skulle jag räkna bort allt som har strömadapter, sånt hör hemma på leksakskeyboards och inget man vill ha om man ska ha sakerna med sig å spela live. ( Personlig åsikt ) Kommer Nord stage 3 snart så man får lika bra orgeldel som i Electro 5 an blir nog det riktigt bra.

Liknande ämnen

  1. Bästa 10 000 kr synthen?
    Av gunlis i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2011-02-15, 19:26
  2. Den bästa låt du hört
    Av Mein i forum Skivor & artister
    Svar: 121
    Senaste inlägg: 2010-09-19, 20:34
  3. Och nu tar vi bästa trumpaketet.
    Av the örjan i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 12:30
  4. Bästa DX7
    Av TheQuo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-02-04, 12:05
  5. Bästa prestandatipsen?
    Av Pajaspojken i forum Inspelning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2006-01-17, 00:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •