Resultat 1 till 32 av 32

Ämne: Monomachine som sequencer för externa synthar

  1. #1
    Sun King
    Sun King är uppkopplad nu
    Sun Kings avatar
    Senior

    Monomachine som sequencer för externa synthar

    Är lite sugen på att testa en monomachine. Både för att se vad man kan göra med den i sig, men också för att låta den kontrollera resten av maskinparken. Frågan är, hur bra är den på det senare? Har läst en del om den på nätet och i manualen och bland annat förstått att den kan köra sex externa spår, att det funkar att låta ett spår spela ackord så länge alla toner är lika långa och att parameterlock funkar för att skicka midi CC. Men hur är det att jobba med den på det här sättet i praktiken? Kreativt och roligt eller bökigt och frustrerande? Tack, tack.

  2. #2
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Jag använder Machinedrum på just det viset och det funkar fint.
    Ta en titt i dendär tråden om "Mest ur en maskin" för att se vad folk tycker om att jobba i elektrons burkar.
    MnM är ju ännu mer kapabel än MDn dessutom.

  3. #3
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Jag använder octan som hårdseq till andra synthar och den är kanon. Har aldrig provat MnM men jämför jag octan och mDn som seq så vinner ju octan överlägset!

    Tror inte att MnM är så värst mycket sämre, beror väl på vad man vill ha antar jag.

  4. #4
    msdosmedicin
    msdosmedicin är inte uppkopplad
    msdosmedicins avatar
    Senior
    MNM är så jävla grym, funkar bra att sequenca med! Ska man klaga på nåt så är det väl att den inte har fler CC-parametrar.

  5. #5
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    instämmer, tycker den är grym och inspirerande att jobba med, dock litet segt att styra externa trummoduler med, du kan liksom inte trycka in tex hihats på 16-delar o sen lägga en snare på 2 o 4 nästa varv utan då måste du hålla på och joxa med ackord typ.

    också sjukt kul att köra externa syntar igenom MNM:ens egna effekter, muta o tweeka med parameterlås, twista ljudet live etc. såå bäst!

  6. #6
    Sun King
    Sun King är uppkopplad nu
    Sun Kings avatar
    Senior
    Ah, det här låter ju lovande! Tack!

  7. #7
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av msdosmedicin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MNM är så jävla grym, funkar bra att sequenca med! Ska man klaga på nåt så är det väl att den inte har fler CC-parametrar.
    Ja. Precis så. Men jag brukade köra två spår till en synth om jag ville ha mer cc. Men jag har sällan mer än tre synthar igång samtidigt och det kanske andra har.
    för övrigt så har octatrack 10 valbara parameterlåsningsbara cc vilket är kalas. Tycker dock dom kunde göra nrpn skickandet bättre och så borde man kunna skriva vad det är för cc/nrpn.

    Och ja.. Den är sjukt rolig att jobba med. Den saknar allt tråk som det innebär att pilla fram midinötter i dator. För att inte tala om hur trist det är att joxa med cc.
    Senast redigerat av Keiowas den 2013-05-14 klockan 12:03.

  8. #8
    msdosmedicin
    msdosmedicin är inte uppkopplad
    msdosmedicins avatar
    Senior
    Ja, CC-antalet är ju bara "lite" om man nu tvunget måste sequenca 6 andra grejer.. Och då kör man förmodligen redan med en Cirklon eller Mpc eller nåt!

    Monomachine är fantastisk! Den får mycket kritik för sitt ljud, vilket jag kan hålla med om är lite svårare att hantera än många andra synthar, men den är väl värd de extra minuterna man får ge den för det den åstadkommer! Nord Modular är den enda som knäcker den på originella ljud, men då är Monon roligare och snabbare! Kan tänka mig att något som FS1R är i samma liga, men den är ju helt FM.

    Jag tycker verkligen inte youtubeanvändarna gör den rättvisa, den är ganska förbisedd idag, men så billig! Värd!!!

  9. #9
    Sun King
    Sun King är uppkopplad nu
    Sun Kings avatar
    Senior
    Sett till sequencer, klarar man sig med en mk1 eller ska man lägga en extra slant på en mk2?

  10. #10
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Det är väl bara färre steg, sämre output och större lådor på MKIerna?

  11. #11
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    den är super kul som sequencer. Ifs så radderar den allt ditt egna mäsnkliga grove, men så är det ju med steps och kan vara lite skönt. Särskillt om man har en anna seq som pallar din mäsnkliga knapptryckarupplösning. Du har dock en sån swing function i den som är kul!
    Och sen i mute mode, så har du ju 6 knappar för interna, och 6 knappar för midi spåren. Så definitivt: bra att ha. Det är nog ganska så perfekt läga att klippa en nu, då många verkar ha glömmt hur kul den är och säljer den för att fixa den där AD

  12. #12
    msdosmedicin
    msdosmedicin är inte uppkopplad
    msdosmedicins avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av evirob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl bara färre steg, sämre output och större lådor på MKIerna?
    Den har faktiskt lika många steg som MKII
    Iof kanske SFX-6 har färre, men inte SFX60.

    Undrar hur pass mycket skillnad det är i outputen på I och II...

  13. #13
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    sfx6 har 64 steg.... nu är ju jag lite jobbig i många audiotallibaners öron, men det där med output kvalitet anser jag vara väldigt förknippat med psychoakustik: tänk c64, eller cassetband,hur kass är inte rent tekniskt. men hur göttigt är inte det på samma gång? det beror lite på ambitionen.

    den ända skillnaden jag vet är tjockleken och att mk1 inte kan ta emot hemgjorda waveforms...

  14. #14
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Skillnad mellan MkI och Mk II enligt Elektrons hemsida:

    What are the differences between the MKI and MKII Monomachine models?

    Design:
    The height of the Monomachine MKII is 63mm including rubber feet and encoders.
    The height of the Monomachine MKI is 77mm including rubber feet and encoders.

    Power supply:
    A switched mode power supply for the MKII units, which allows the units to be used all over the globe without the need of voltage converters.
    MKI units use an AC power supply. The two power supply types are not compatible.

    S/N Ratio and outputs:
    The S/N ratio of the Monomachine MKII is 100dB. The outputs are impedance balanced.
    The S/N ratio of the Monomachine MKI is 91dB. The outputs are unbalanced.

    User waveforms:
    The Monomachine MKII has the capability of hosting user waveforms.

  15. #15
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Har en Monomachine MKI hemma om det är så du skulle vilja testa att ratta någon gång

  16. #16
    Sun King
    Sun King är uppkopplad nu
    Sun Kings avatar
    Senior
    Ah, superschysst! Kanske kan titta förbi i veckan? Det är inte så att den är till salu också?

  17. #17
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Sun King Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, superschysst! Kanske kan titta förbi i veckan? Det är inte så att den är till salu också?
    Tyvärr hinns det inte denna veckan (ska åka utomlands) men nästa kanske?
    Hehe, får se. Har funderat på det då jag aldrig kommer fram till var den passar in. Men var gång jag startar den så försvinner de tankarna

  18. #18
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Amino hr ju en till salu på forumet också

  19. #19
    Bitpop
    Bitpop är inte uppkopplad
    Bitpops avatar
    Senior
    Här finns en SFX-6 till salu om du är sugen

  20. #20
    Sun King
    Sun King är uppkopplad nu
    Sun Kings avatar
    Senior
    Tack för all hjälp! Har dock ytterligare en fråga: Hittar följande på Elektrons hemsida, "The +Drive makes it possible to store 16384 patterns, 16384 kits, 8192 user waveforms and 3072 songs.", men när jag skummar manualen hittar jag inte hur mycket lagringsutrymme jag har på en modell som saknar +Drive. Och inte heller hur jag ska göra när minnet är fullt. Kan jag dumpa det enkelt? Sysex?

    Ashaz: Ja, jag borde kanske kontakta Amino om den inte redan är såld nu. Såg att den låg på Vend också.
    Bitpop: Efter lite funderande tror jag nog att en variant utan klaviatur är mer praktisk för mig...

    Tack!

  21. #21
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Sun King Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för all hjälp! Har dock ytterligare en fråga: Hittar följande på Elektrons hemsida, "The +Drive makes it possible to store 16384 patterns, 16384 kits, 8192 user waveforms and 3072 songs.", men när jag skummar manualen hittar jag inte hur mycket lagringsutrymme jag har på en modell som saknar +Drive. Och inte heller hur jag ska göra när minnet är fullt. Kan jag dumpa det enkelt? Sysex?

    Ashaz: Ja, jag borde kanske kontakta Amino om den inte redan är såld nu. Såg att den låg på Vend också.
    Bitpop: Efter lite funderande tror jag nog att en variant utan klaviatur är mer praktisk för mig...

    Tack!
    Monomachine SFX-60 MKI har plats för 128 patterns, 128 kits och 24 songs. Inga user waveforms som tidigare påpekats. Du kan dumpa minnet enkelt via sysex, t ex mha Elektrons egna applikation (C6).

    Ganska många har lämnat bud på min och velat en del, men den finns kvar. 3.900 kr har jag sagt är det lägsta jag kan släppa den för så nu vet du det.

  22. #22
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Oj. Bra pris indeed.

  23. #23
    Sun King
    Sun King är uppkopplad nu
    Sun Kings avatar
    Senior
    Aminos Monomachine inhandlad. Nu ska det bli spännande att se hur vi passar ihop...

  24. #24
    Sun King
    Sun King är uppkopplad nu
    Sun Kings avatar
    Senior
    Väldigt nöjd med den här hittills. Sjukt inspirerande liten burk. Inte helt överens med ljudsyntesen ännu, men det kommer nog. Sequencern däremot... Både för internt och externt bruk är den väldigt kraftfull och lättarbetad. Parameterlocks är precis lika skoj som jag trodde. Tack för alla tips och all information som ledde till köp.

  25. #25
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    fedt! grattis! låt oss höra när det blir dags!

  26. #26
    msdosmedicin
    msdosmedicin är inte uppkopplad
    msdosmedicins avatar
    Senior
    Kan tipsa om att köra den genom ett schysst reverb, har min ståendes alltid ståendes på ett M-One.
    Iof ska man köra alla synthar genom ett schysst reverb men det är lätt att glömma bort.

  27. #27
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av msdosmedicin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan tipsa om att köra den genom ett schysst reverb, har min ståendes alltid ståendes på ett M-One.
    Iof ska man köra alla synthar genom ett schysst reverb men det är lätt att glömma bort.
    Sen lär man sig det och kör allt genom reverb... och får värsta aha upplevelsen när man plockar BORT reverbet på ett lead element

  28. #28
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Sun King Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väldigt nöjd med den här hittills. Sjukt inspirerande liten burk. Inte helt överens med ljudsyntesen ännu, men det kommer nog. Sequencern däremot... Både för internt och externt bruk är den väldigt kraftfull och lättarbetad. Parameterlocks är precis lika skoj som jag trodde. Tack för alla tips och all information som ledde till köp.
    Kul att du hittade en och gillade, grattis

  29. #29
    Sun King
    Sun King är uppkopplad nu
    Sun Kings avatar
    Senior
    Sunflower: Tack!

    Är det någon mer som har följande problem (eller vet hur man avhjälper det):
    1. Jag drar igång monomachine & mina hårdvarusynthar.
    2. Jag sätter igång ett pattern som skickar midi ut.
    3. "Poof" - det knäpper till i mina synthar och inga ljud kommer ur dem. Varken när monomachinen spelar på dem eller när jag själv gör det via klaviatur.
    4. Några av mina synthar kräver omstart medan det på andra räcker att byta program/patch. Sedan funkar dock allt som det ska.

    Inträffar alltså bara första gången jag drar igång monomachinens sequencer efter att burken varit avslagen.

    Tack, tack!

  30. #30
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Hmm.. alldrig varit med om det.
    Har du senaste OS:et?
    Har du kollat att den skickar velocity i rätt nivå? alltså inte 0 velocity
    kolla även om den skickar CC#7 som brukar vara volym, det låter som den sänker volymen på dina syntar?

    Jag vet att Jomox är helt allergisk mots Elektrons midi bitstream,fast älskar AKAI's midi data. Jag tror att Elektron skcikar en ganska så stadigt ström med midi bits till allt som är kopplat på dess ut och att visa apparater får ont i huvudet.

  31. #31
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Kanske självklart när man har midi-koll, men jag undrar en sak. Jag har en MonoMachine och är i planerna att skaffa mig en Moog Voyager. När nu denna inte har arpeggio, skulle jag inte kunna gå omvägen vi min MnM? Alltså "local keyboard off" (typ) på Voyagern - in i MnM på arp-läge - in i Midi In på Voyagern. Och voila! Arpeggio! Eller?

  32. #32
    Sun King
    Sun King är uppkopplad nu
    Sun Kings avatar
    Senior
    Jo, jag använder MnM för att köra arpeggion med bla min Roland SH-2. Funkar klockrent!

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 18:17
  2. Behöver hjälp att styra två synthar med Monomachine
    Av SteffeE i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-28, 21:11
  3. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-07-18, 21:52
  4. Externa synthar och logic studio
    Av Karl Johan i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-20, 09:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •