Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Tankar inför första köp

  1. #1
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran

    Tankar inför första köp

    Hej, som rubriken lyder. Jag har en 15k i startbudget och tänkte gå Eurorack. Har kollat på ett startup-kit från http://escapefromnoise.com som de hjälpte mig få ihop. Men jag har några saker jag vill kolla med proffsen innan jag slår till på något...

    1) Var nära att köpa systemet jag plockat ihop från escapefromnoise.com men efter lite googlande så upptäckte jag att envelope generatorn jag valt, ADSRjr, inte helt stänger vissa VCA:er. Är det något problem med ADSRjr eller generellt CV min/max problem med envelopes generators?

    2) Börjar fundera på case och strömmatning. Kanske är det dumt att gå på ett Doepfer Low-Cost. Finns det brister i strömmatning eller andra brister jag inte tänker på med det caset? Jag vill inte behöva byta case och jag tänker samla på mig MÅNGA moduler.

    3) Är det mycket problem med inkompabilitet mellan moduler. Jag tänker på saker som att CV inte trackar rätt pitch eller att saker inte öppnar eller stänger helt (som i min punkt 1). Kanske andra inkompabilitetsproblem?
    Senast redigerat av tinybox den 2013-05-04 klockan 12:13. Anledning: Bättre språk =)

  2. #2
    Summa
    Summa är inte uppkopplad
    Summas avatar
    Senior
    Tips nummer 1 är tyvärr att lämna detta forum och gå till muffwigglers, sen har du dagar, veckor, månader, år kanske en livstid av läsande och lärande...

    Det finns en mängd fallgropar i Eurorack och flertalet uppstår när man blandar tillverkare som har olika standard, framförallt då strömförsörjning, inget man kan inte kan ta sig förbi men värt att veta är att det finns alltid en risk att man kopplar en modul fel och steker samtliga kopplade till den rail/psu man har inkopplad.

    Sen är strömförsörjning generellt ett problem, det finns nu ett flertal tillverkare som verkar ta tag i detta så att man får bättre och stabilare ström och framförallt tillräckligt av den varan. tiptop's studiobus rekommenderar jag men den är sjukt svår att få tag på för att alla case-tillverkare snor de fort som rackan. Själv gick jag vägen med ett diy rack, inget problem att bygga eget om man inte har tummen mitt i handen, annars finns det alternativ till lowcost varianterna som happy ending 19" rack som man monterar i valfri 19" case.

    Om du väl börjar läsa på muff's forum så hittar du ett flertal aktuella trådar just kring moduler med vissa problem, Xaoc har problem med sin sequencer, pittburgh med sin midi enhet, make noise med ojämn vactrol kvalité, buffrar som inte ger 1v/oct utan 0.99 osv.. listan kan bli lång.. men det är det som är charmen med euroknarket, det är bara att sätta igång med något litet så kommer du gå på minor och lära dig saker av dina misstag.

  3. #3
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    1. Verkar snarare vara en kombination av just ADSRjr och vissa VCAer, vad jag kan läsa mig till på Muffwiggler, så kolla http://www.muffwiggler.com/forum/vie...&postorder=asc så ser du vilka kombinationer som fungerar.

    2. Många moduler? Du menar LC9 då antar jag, tre rader. Just Doepfers case tillhör de bättre vad jag vet. Om något strular så är det alltid möjligt att stoppa i en till PSU i det och köra en viss rad på den.

    3. Som Summa säger, det är värt att kolla runt lite (vilket du redan har gjort om ADSRjr!), sedan får man fundera på om det verkligen är något som skulle påverka det du tänker göra. Det går inte att förvänta sig digital perfektion på allt, just pga att det är analogerier inblandat. Men, MYCKET problem är det inte skulle jag säga, och frågan är hur det skulle påverka just dig?

  4. #4
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Hej.

    Jag är väldigt sen här i min egen tråd. Men tack för alla svar. Har bestält ett Eurorack med minimalt antal moduler som kommer om ett par dagar. Tack Ulf på Escapefromnoise för hjälpen . Jag körde på ett LC 9U Doepfer case och som Summa säger, man kan fixa själv. Jag är nog intresserad av elektronik och t.om med med tummen snett uppåt vänster så jag tror jag att jag kan fixa strömmatningen själv. Jag ville bara inte köpa en dud vid första kontakt med Eurorack.

    Det här med inkompabilitet har jag förstått är något man bara får ta, och försöka fixa med attenuators eller avancerade buffrade CV mixrar. Jag förstår varför och går med på det, fastän lite ledsen. Det finns en anledning att hålla sig inom en "domän" som Buchla etc. Fast vad vet jag, de kanske också har kompabiltetsproblem mellan moduler.

    jgb: Ja det verkar vara ADSRjr som inte spelar bra med vissa VCA. Men jag undrar VARFÖR? Det känns rätt simpelt för mig att nå 0v. Varför kan inte envelopen bli 0?

    PS. Tack för tipsen om Muffwigglers. Jag har redan föstått att det är Platsen. Men Det vore kul att få kontakt med lite noobvänliga modulärbyggare här i sverige. Jag antar att jag borde ställa mer utbildade frågor ;-) DS.
    Senast redigerat av tinybox den 2013-06-15 klockan 21:01.

  5. #5
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Jag väntar just min allra första last moduler och ett Pittsburg-case. Men nu ser det ut som att jag behöver en 220V till 12V AC adapter. Var skaffar man lämpligtvis dem?

  6. #6
    axtelius
    axtelius är inte uppkopplad

    Avliden
    Kjell.com, Clabbe, Biltema.

  7. #7
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Inte så lätt att hitta någon som har ac ut, men till slut fann jag adapterexperten.

Liknande ämnen

  1. Musikaffärer med beggat... i Tallinn?
    Av Gnutten i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 13:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •