Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 233

Ämne: Avicii

  1. #1
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare

    Avicii

    säga vad man vill om honom, men han e ju grym på att hitta fräcka slingor. Jag fastnade i syntpopens värld just pga slingor a lá Just Cant Get Enough, Don't Go, Boys Say Go etc etc..

  2. #2
    Jim Profit
    Jim Profit är inte uppkopplad
    Jim Profits avatar
    Senior
    Fräcka slingor och ibland taktvändor som jag inte riktigt hänger med i Han gör det bra!

  3. #3
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    EH
    nej

    så jävla duktig fin kille men hallå

  4. #4
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Nu ska jag inte ta gift på det medn de flesta slingorna har jag för mig att han sagt att han får från andra producenter och ljuddesigners.

  5. #5
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    FL & Avicci.. Resultatet räknas, men ibland tycker man det är lite orättvist när det räcker med att måla in noterna i pianorollen i stället för att spela dem... Intressant reportage dock. Finns flera i Future Music serien


    https://youtu.be/-dIcuU58Oy8

  6. #6
    smokemon
    smokemon är inte uppkopplad
    smokemons avatar
    Veteran
    Såg den när den kom med tidningen, han är sjukt snabb i FL..

  7. #7
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    O jag skäms lite. Har alltid sett FL som lite "leksak"... Några miljoner sålda plattor senare sitter Avicci där. Det bekräftar den gamla frasen "spelar ingen roll vilka verktyg man använder, bara man lär sig dem & gör det bra"

  8. #8
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av ~~~ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    så jävla duktig fin kille men hallå
    Håller med dig ~~~ där...

    Tacka vet jag Jahvicii!
    http://soundcloud.com/jockeboberg/jahvicii-levels
    Senast redigerat av kroffe den 2013-04-26 klockan 15:24.

  9. #9
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Det där med att inte lyssna på radio gör att jag har ingen jävla aning om vem Avicci är.

  10. #10
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Du får gå på Disco gumse

    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där med att inte lyssna på radio gör att jag har ingen jävla aning om vem Avicci är.

  11. #11
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du får gå på Disco gumse
    Hehe, ja det var ju några världskrig sedan som jag var på disco.

  12. #12
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Samma här. Det blir dock lite spotify ibland med "nya" artister. O har man 2 döttrar så får man höra musik via dem as well

  13. #13
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samma här. Det blir dock lite spotify ibland med "nya" artister. O har man 2 döttrar så får man höra musik via dem as well
    Ja döttrarna lär ju vara en bra källa.
    Vänta bara tills dom skall göra tonårsuppror & börjar lyssna på Streaplers.

    Själv hade jag stor nytta av att jag här på 99:an lärt mig vem SHM är. När jag pratade med en 16-årig släkting häromveckan så visste jag iallafall vad hon snackade om när hon sa att SHM var hennes favoritband.

  14. #14
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    SHM's attityd tycker jag inte så mycket om. Avicci var mer "down to earth pojkspoling" på ett trevligt sätt. Se denna intervju i samma serie som Avicci's:

    https://youtu.be/vLbGrfnRGK4

  15. #15
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    "Ahaha, he didn't buy the software he uses. Look closer into Sylenth1 (the white/black instrument). There you can see "Licensed to Team VTX" and Team VTX released "Lennar.Digital.Sylenth1.VSTi v2.2.1.1-Team-VTX" in 2011. I bet he also uses a cracked FL Studio aswell Nexus (the white/blue instrument) as illegal copy.

    If Avicii can read this: The fuck buy the software you use!"

  16. #16
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Det har diskuterats mycket. Tror det visade sig att den var licensierad, men att de inte orkade installera om "testversionen"

    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Ahaha, he didn't buy the software he uses. Look closer into Sylenth1 (the white/black instrument). There you can see "Licensed to Team VTX" and Team VTX released "Lennar.Digital.Sylenth1.VSTi v2.2.1.1-Team-VTX" in 2011. I bet he also uses a cracked FL Studio aswell Nexus (the white/blue instrument) as illegal copy.

    If Avicii can read this: The fuck buy the software you use!"

  17. #17
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Sen ska man ju inte heller tala illa om t.ex herpes i ögonen.

  18. #18
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ang. aviccis taktvändningar så är det KATEGORISKT samma stapling av var tredje sextondel som ungefär en tredjedel av alla såna där radiohits kört med de senaste åren. Jag stänger av när sånt dyker upp. Inte innovativt alls...

  19. #19
    Cyberwelt
    Cyberwelt är inte uppkopplad
    Cyberwelts avatar
    Obekräftat konto
    Efter den "in studio" så tappade jag all respekt för honom.

    Hans nivå ligger på när jag gjorde trakkermusik på i slutet av 80-talet,
    skillnade är att hans studio kostar 100 000 (som han bara kör presets ifrån) och
    en Amiga kostade 3k.

    Han har två (2) melodier i den "in studio"-låten. Resten är loopar och swooshes.

    Helt sjukt att han får 1 000 000 per spelning utan att kunna spela ett enda ackord :-(
    ..men ni har rätt, han programmerar bra melodier..

    /Cyberwelt
    Senast redigerat av Cyberwelt den 2013-04-27 klockan 11:26.

  20. #20
    Cyberwelt
    Cyberwelt är inte uppkopplad
    Cyberwelts avatar
    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ang. aviccis taktvändningar så är det KATEGORISKT samma stapling av var tredje sextondel som ungefär en tredjedel av alla såna där radiohits kört med de senaste åren. Jag stänger av när sånt dyker upp. Inte innovativt alls...
    Tiitta på detta då ... hur man kör mallar..

    http://www.youtube.com/watch?v=CmsuRfMgPSo

    Han är faen värre :-)

  21. #21
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Cyberwelt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hans nivå ligger på när jag gjorde trakkermusik på i slutet av 80-talet,
    skillnade är att hans studio kostar 100 000 (som han bara kör presets ifrån) och
    en Amiga kostade 3k.
    Grattis, då kan du också bli mångmiljonär!

  22. #22
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    O jag skäms lite. Har alltid sett FL som lite "leksak"... Några miljoner sålda plattor senare sitter Avicci där. Det bekräftar den gamla frasen "spelar ingen roll vilka verktyg man använder, bara man lär sig dem & gör det bra"
    och basshunter, skream, benga och dv sydstats hip hopare.

  23. #23
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Cyberwelt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Efter den "in studio" så tappade jag all respekt för honom.

    Hans nivå ligger på när jag gjorde trakkermusik på i slutet av 80-talet,
    skillnade är att hans studio kostar 100 000 (som han bara kör presets ifrån) och
    en Amiga kostade 3k.

    Han har två (2) melodier i den "in studio"-låten. Resten är loopar och swooshes.

    Helt sjukt att han får 1 000 000 per spelning utan att kunna spela ett enda ackord :-(
    ..men ni har rätt, han programmerar bra melodier..

    /Cyberwelt
    Pedanten/självkritikern i mig hade skrikit "STOPP! Herrejisses, vad är det jag gjort för hjärndöd skit!?" om jag hade gjort nåt sådant Avicci får fram i videon. Jag antar att det är därför jag aldrig får gjort nåt musikmässigt eller tjänar några pengar på musiken. Jag tar nog musiken för seriöst och har ett kvastskaft i häcken som hindrar mig att slappna av när jag gör något musikmässigt.
    Avicci verkar sakna det där och det är rätt häftigt att se honom jobba. Inte för att jag gillar hans musik men just det där "pang" - det här funkar gillar jag. Inget pilla pilla pilla som jag gör. Han verkar vara en rätt skön snubbe också.

  24. #24
    Cyberwelt
    Cyberwelt är inte uppkopplad
    Cyberwelts avatar
    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av rymdeko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pedanten/självkritikern i mig hade skrikit "STOPP! Herrejisses, vad är det jag gjort för hjärndöd skit!?" om jag hade gjort nåt sådant Avicci får fram i videon. Jag antar att det är därför jag aldrig får gjort nåt musikmässigt eller tjänar några pengar på musiken. Jag tar nog musiken för seriöst och har ett kvastskaft i häcken som hindrar mig att slappna av när jag gör något musikmässigt.
    Avicci verkar sakna det där och det är rätt häftigt att se honom jobba. Inte för att jag gillar hans musik men just det där "pang" - det här funkar gillar jag. Inget pilla pilla pilla som jag gör. Han verkar vara en rätt skön snubbe också.
    Det är han säkert ... men vafan :-)

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grattis, då kan du också bli mångmiljonär!
    Visste att den skulle komma (du har ju dessutom ingen aning om vad jag gör musikmässigt eller om jag är miljonär) :-)

    Bli politiker och ändra världen :-)
    Senast redigerat av Cyberwelt den 2013-04-27 klockan 12:48.

  25. #25
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Tror det är lite det här det handlar om, vad lägger man in i sitt musikskapande. Att bara göra, låter det här fungerande i någons öron? Om jag inte minns helt fel så blev avicci upplockad av en manager som hörde hans upplagda musik så han är en produkt och anpassar sin musik därefter. Han gör det som premieras helt enkelt och har rätt omgivning för att sälja sig själv. För att kunna ta en miljon kronor så gäller det att hypa sin image rejält. Även om han inte behöver glida in till en spelning i lyxbil så kräver hans manager att han ska ha det. Sälja myten om han själv liksom. Kan man med det så varför inte? Jagh vill inte ha aviccis musik i bagaget men jag skulle gärna vilja ha delar av hans framgångar.

    Citat Ursprungligen postat av rymdeko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pedanten/självkritikern i mig hade skrikit "STOPP! Herrejisses, vad är det jag gjort för hjärndöd skit!?" om jag hade gjort nåt sådant Avicci får fram i videon. Jag antar att det är därför jag aldrig får gjort nåt musikmässigt eller tjänar några pengar på musiken. Jag tar nog musiken för seriöst och har ett kvastskaft i häcken som hindrar mig att slappna av när jag gör något musikmässigt.
    Avicci verkar sakna det där och det är rätt häftigt att se honom jobba. Inte för att jag gillar hans musik men just det där "pang" - det här funkar gillar jag. Inget pilla pilla pilla som jag gör. Han verkar vara en rätt skön snubbe också.

  26. #26
    kiwano
    kiwano är inte uppkopplad
    kiwanos avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Musikmessigt kräks jag på både avicci och shm. Har dock respekt för vad de gör även om jag håller med om att det är sjukt "enkel" musik, både att lyssna på och att skapa.

    Tycker dock inte att argumentet "Jamen gör det själv då om det är så jävla lätt", håller. Visst vore det trevligt att tjäna pengar på nåt man älskar men jag tror jag älskar musik för mycket för att döda den hobbyn genom att göra musikskapandet till en industri där jag gör skit jag tycker är dåligt för att dra in pengar till att göra bra musik nån gång i månaden. Jobbade som fotograf och fotolärare i 2 år och det tog nästan död på det hela som en hobby, slutade i princip fota helt på fritiden.

    Och vad fl gäller så är det absolut inget fel på det även om jag gillar live bättre. Det stöder ju vst så vafan, resten är ju mer eller mindre bara en sequencer =). Allt hänger ju som sagt på vad du gör med det hela.

  27. #27
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Decagon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför bryr ni er så mycket om detta?
    nyckelfrågan! :-)

  28. #28
    kiwano
    kiwano är inte uppkopplad
    kiwanos avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    decagon: Håller helt med och min "bry mig" faktor kring ämnet avicci är väl ungefär lika hög som för vilken klubb zlatan spelar i. Men sen har jag tråkigare och mycket viktigare saker som behöver skjutas upp till förmån för att sitta här och gagga över såna här saker som så många andra =).

    Det enda jag bryr mig om är att folk tror att man är avundsjuk för att man inte KAN göra sånt skräp själv. Delvis kan jag nog faktiskt inte det då jag tror man måste leva hela kulturen och gilla det för att det skall kännas äkta men delvis så vill jag inte bli framgångsrik på nåt jag tycker är tråkigt. Det enda jag är avundsjuk på är att killen troligtvis älskar musiken han gör.

  29. #29
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det folk tolkar som avundsjuka tolkar jag oftast som "men för fan, det här är ju värdelöst, hur kan någon med vettet i behåll tycka det är bra?". Typ så. Helt enkelt, brist på förståelse varför andra tycker något är bra som man själv tycker suger gigantiska elefantballar (och elefanterna är inte ens glada).

  30. #30
    deleted user
    Den här diskussionen har varit på tapeten oräkneligt med gånger. Gör en sökning på valfritt ord så dyker den upp.

    edit: oräkneligt med gånger, kan man skriva så? *diskutera*

  31. #31
    Nils100
    Nils100 är inte uppkopplad
    Nils100s avatar
    Senior
    Varför måste jag jämnt läsa dessa trådar som inte gör mig det minsta klokare... snälla hjälp mig att sluta bry mig om detta, jag kan det inte själv...

  32. #32
    Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    Debatten om debatten! Den dyker upp i alla sammanhang nuförtiden.

  33. #33
    deleted user
    Debatten om debatten om debatten också.

  34. #34
    Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    Låt oss ta det till nästa nivå! Jag snackar debatten om debatten om debatten om debatten! Allt annat kan dra åt helvete!

  35. #35
    kiwano
    kiwano är inte uppkopplad
    kiwanos avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    decagon: vet inte hur vi kom fram till att all melodiös musik skulle vara skräp?! =D. Dessutom var det jag både sa och menade självfallet subjektivt och inte objektivt, trodde det var ganska underförstått.

    Men helt klart, hur som helst +1 på allt på den här tråden efter kl16:26

    ...sen tycker jag att vi alla gemensamt sjunger we shall overcome!

  36. #36
    msdosmedicin
    msdosmedicin är inte uppkopplad
    msdosmedicins avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Decagon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det nu är skräp och värdelöst. Varför inte bara ignorera allt dom och liknande producenter gör och fokusera mer på det som är viktigt för dig, din musik, ditt liv?
    Hur avgör man vad som egentligen är skräp?
    Är all kommersiell och melodiös musik skräp?
    Är sk enkla trallvänliga melodier mer skräp än komplicerade melodier?
    Melodier finns ju i både kommersiell musik, och i underground musik.
    När och varför blir melodier skräp?
    För en del så är detta underbar musik som förändrar deras liv, för andra bara bakgrundsljud för en fylla, för andra en hemske plåga som tar över deras liv så att dom inte kan fokusera på annat som är viktigare.
    Jag säger inte att du personligen är avundsjuk, men många är det helt klart, och verkar vilja lägga tid på att älta detta om och om igen. Det är ju något som verkar vara ett störande moment för många. Jag vill bara försöka förstå varför just detta ämne engagerar så många.
    Problemet ligger ju i att sådan här musik och sådan kultur tvingas på en ofrivilligt. Varenda gång man lämnar hemmet så tvingas man höra på det, i affären, på jobbet, på bussen.

    Inte konstigt att folk lackar ur på skiten. Jag skulle gärna ignorera all musik och all kultur jag ogillar men det skulle innebära att behöva bo i en stuga vid polcirkeln med öronproppar i dygnet runt.

  37. #37
    kiwano
    kiwano är inte uppkopplad
    kiwanos avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    decagon: ber om ursäkt om jag inte besvarade dina frågor men jag tolkade dem nog mer som en peak, ser liksom inte "är all melodiös musik skräp?" som en seriös fråga som nån vill ha en seriös reflektion på.

    och ja, +1 på allt som kretsade kring frågan varför vi bryr oss över huvud taget. vilket du nog var först med att nämna, och jag håller som sagt med till fullo. och ja, detta är definitivt att slå ihjäl tid för tillfället, trodde inte du själv var ute efter nån djuplodande diskussion i ämnet. är i så fall ledsen om jag petitesserade ditt svar.

  38. #38
    msdosmedicin
    msdosmedicin är inte uppkopplad
    msdosmedicins avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Decagon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det verkligen ett så stort problem i samhället?
    Lyssna med hörlurar på den musik du gillar istället. Är inte reklamavbrott på tv mer irriterande?
    Om ingen klagar och säger ifrån i affären, på bussen, på jobbet, då blir det inte heller någon ändring.
    Jag förstår att man inte vill bli matad hela tiden med ljud eller oljud beroende på hur man tar det.
    Det är mycket i vårt samhälle som inte är bra för alla eller irriterande, men ingen verkar ju göra något åt det.
    Hehe jag gnäller och klagar så fort jag får tillfälle!
    Det är klart att reklam är störigt som fan också, tycker dock inte det är så mycket skillnad mellan en (ljudet i) reklamfilm och en låt med avicii rent musikaliskt och konstnärligt.

  39. #39
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det folk tolkar som avundsjuka tolkar jag oftast som "men för fan, det här är ju värdelöst, hur kan någon med vettet i behåll tycka det är bra?". Typ så. Helt enkelt, brist på förståelse varför andra tycker något är bra som man själv tycker suger gigantiska elefantballar (och elefanterna är inte ens glada).
    Bingo! Är så förbannat trött på ordet "avundsjuka" ska dras fram i tid och otid. Att man ogillar Aviccis musik betyder inte automatiskt att man tycker den framgång han fått är oförtjänt.

    Visst, det kanske är onödigt att älta tycke och smak. Men det är väl lite det forum går ut på samtidigt - att dela med sig av såväl kunskap som åsikter. Eller?

  40. #40
    kiwano
    kiwano är inte uppkopplad
    kiwanos avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av msdosmedicin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe jag gnäller och klagar så fort jag får tillfälle!
    Det är klart att reklam är störigt som fan också, tycker dock inte det är så mycket skillnad mellan en (ljudet i) reklamfilm och en låt med avicii rent musikaliskt och konstnärligt.
    Haha, ja särskilt som nästan alla reklamer numera kör antingen arena house eller dubstep. Såg reklam för tv4 news med typ skrillexliknande musik i för inte så länge sen. Förstår ju varför men det ser bara så komiskt ut. Snart står skrillex i café norrköping eller bingolotto, kom ihåg vart ni hörde det först

  41. #41
    kiwano
    kiwano är inte uppkopplad
    kiwanos avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Decagon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vissa är avundsjuka andra inte.
    Varför är det så provocerande att säga att dom är just avundsjuka om dom nu är det?
    Nej men att säga att de är avundsjuka om de nu inte är det är själva definitionen av provocerande.

    Man måste ju få gubbklaga på saker för tusan! =) därimot har jag för mycket respekt för trådstrukturer för att fortsätta den här diskussionen själv.

    decagon: men nejdå, no hard feelings.

    over and out!
    Senast redigerat av kiwano den 2013-04-27 klockan 18:47.

  42. #42
    msdosmedicin
    msdosmedicin är inte uppkopplad
    msdosmedicins avatar
    Senior
    ähh**skrev inlägg om värdeobjektivism, men jag följer skilling här och backar hehe

  43. #43
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Decagon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vissa är avundsjuka andra inte.
    Varför är det så provocerande att säga att dom är just avundsjuka om dom nu är det?
    Och att det är ok att såga någon bara för att man inte gillar den typen av musik utan att gå in på varför.
    Alla ska tydligen inse och tycka att detta är skit eftersom några veteraner här tycker så, och tycker man inte som dom då blir man påhoppad. Det är ju jävligt moget..
    Hur avgör man om någon är avundsjuk utifrån en åsikt som baseras på tycke och smak?

    Det är inte alltid så lätt att förklara smak och varför man gillar eller ogillar något. Även om det kan vara intressant att försöka ta reda på varför det är så. Den musiken jag gillar säger mig något och får mig att känna saker. Aviccis musik ger mig inget av det. Noll. Men jag tycker inte sämre om människor bara för att de gillar sådan musik.

    Sedan ser jag inte "veteranstämpeln" har med saken att göra.
    Senast redigerat av rymdeko den 2013-04-27 klockan 20:29.

  44. #44
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Tjena alla!
    Folk gillar olika musik, punkt slut

    (det kanske nån annan sa, men jag ville ändå fatta det så pass kort som möjligt )

  45. #45
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det finns bra låtar och dåliga låtar. Jag tycker avicci gör dåliga låtar.

  46. #46
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Decagon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Javisst, men dom sa ju själva att dom var det. Jag hoppade inte på någon och sa att just den personen var avundsjuk när det inte var fallet vad jag kan se. Andra gillar inte musiken, fine. Det hade varit kul att få veta varför dom tycker som dom gör. Jag ser att det är bäst att glömma detta ämne.

    Hur avgör man om någon är avundsjuk utifrån en åsikt som baseras på tycke och smak?

    Det är inte alltid så lätt. En del är mer elitistiska än andra, det är helt ok att vara så också så länge man inte ser ner på andra pga deras smak. Jag är egentligen bara intresserad av varför, och tycker inte mindre om någon pga deras åsikt eller deras musiksmak.
    Personligen så undviker jag själv mainstream och annan kommersiell musik. Anledningen till det är att jag kommer från en annan bakgrund, med hela undergroundscenen som bagage, och ljud för mig betyder nog något annat än vad det gör för andra. Smaken är som baken. Man tillhör ju automatiskt en minoritet när man väljer bort kommersiell musik av olika anledningar.
    Då har jag missat de som var det. Vi är helt överens om att det är fel att se ner på någon annan för deras tycke och smak. Givetvis! Likaså är det viktigt att göra skillnad på personen i sig och det personen skapar.

    Nu har jag inte medvetet valt bort kommersiell musik utan det har mest blivit så. När jag började göra musik själv blev det mer intressant med artister som skapade liknande musik under liknande förutsättningar som jag gjorde och så är det nog än idag. Ogillandet av Aviccis musik tror jag till viss del kan bottna där någonstans. Jag kan inte relatera till det han gör musikmässigt mer väldigt ytligt och då blir det ointressant.

  47. #47
    Alfred
    Alfred är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns bra låtar och dåliga låtar. Jag tycker avicci gör dåliga låtar.
    jag håller med, förutom att det inte är något jag tycker, det är objektivt dåligt.

  48. #48
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    rent juridiskt eller vaddå

  49. #49
    saarland
    saarland är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Acivii och Nicohulas Hoult ser likadana ut.

  50. #50
    deleted user
    Du skrev akiwi.

  51. #51
    1stScience
    1stScience är inte uppkopplad
    1stSciences avatar
    Senior
    Det suger som musik sett men det är väldigt skickligt att lyckas sälja eländet. Grattis!

    Det som säljer mest brukar sällan vara av högst kvalitet. Big Mac meny, H&M kläder, muggpapper från LIDL, IKEA möbler, Glockengoldsaft mm. Men det fyller ju en funktion det också. Som affärsidéer sett kan jag imponeras över själlös och vämjelig dynga som går att sälja. Men vilken musik skulle inte kunna gå att sälja med den marknadsföringen och pengarna bakom? Jag tror man kan lura på folk vad som helst om man satsar på det. Människor i allmänhet är inte speciellt musikintresserade.

  52. #52
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Äh va fan... grabben är väl duktig på det han gör och uppenbarligen finns det folk som gillar det.... är väl inget att gnälla över, bara att gratulera till nån som har framgång med sin musik(varumärke..osv).

    Tidigare var man tvungen att syssla med dansband för att tjäna storkovan i Sverige.. i dag kan man göra dansmusik....det är väl i alla fall en klar förbättring

  53. #53
    ralmroth@hotmail.com
    ralmroth@hotmail.com är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har aldrig hört Avicci. Jag har hört SMH en gång. jag har aldrig hört Justin Bieber. Jag orkar inte vara arg på "dålig"musik längre. För någon gillar det jättemycket. Jag minns själv i tonåren när folk kastade skit på min syntkärlek. (Fast sen kom Ministry och Skinny puppy och fövandlade all metal till barnkammare )

  54. #54
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag har varit med länge i musiklivet. Har försökt utveckla mig själv & mitt sätt att vara. Jag aktar mig för att dissa andra. Oberoende om de är proffs, amatörer, kommersiella eller ickekommersiella. Vem ger mig rätt att bedöma andra för deras verk? Det är MYCKET lättare att dissa än att hissa. O jag har märkt att om man lägger ner lite tid så kan man hitta positiva aspekter i det mesta. IMHO kan man hitta fina melodier i DANSBANDSMUSIK, coola Sounds o stämningar i modulärexperiment, sköna riff i dansmusik, bra texter hos vissa artister, kombination av allt i andra etc etc.

    Så. Mitt råd: när ni vill dissa, försök hissa istället

  55. #55
    pepelogu
    pepelogu är uppkopplad nu
    pepelogus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har varit med länge i musiklivet. Har försökt utveckla mig själv & mitt sätt att vara. Jag aktar mig för att dissa andra. Oberoende om de är proffs, amatörer, kommersiella eller ickekommersiella. Vem ger mig rätt att bedöma andra för deras verk? Det är MYCKET lättare att dissa än att hissa. O jag har märkt att om man lägger ner lite tid så kan man hitta positiva aspekter i det mesta. IMHO kan man hitta fina melodier i DANSBANDSMUSIK, coola Sounds o stämningar i modulärexperiment, sköna riff i dansmusik, bra texter hos vissa artister, kombination av allt i andra etc etc.

    Så. Mitt råd: när ni vill dissa, försök hissa istället
    +1

  56. #56
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fast istället för att försöka hitta nåt bra med musik man instinktivt ogillar kan man ju lägga energin på att, tja, göra egen musik, eller kanske bygga en lådbil, laga mat, städa tomten eller nåt. I´m only saying...

  57. #57
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har varit med länge i musiklivet. Har försökt utveckla mig själv & mitt sätt att vara. Jag aktar mig för att dissa andra. Oberoende om de är proffs, amatörer, kommersiella eller ickekommersiella. Vem ger mig rätt att bedöma andra för deras verk? Det är MYCKET lättare att dissa än att hissa. O jag har märkt att om man lägger ner lite tid så kan man hitta positiva aspekter i det mesta. IMHO kan man hitta fina melodier i DANSBANDSMUSIK, coola Sounds o stämningar i modulärexperiment, sköna riff i dansmusik, bra texter hos vissa artister, kombination av allt i andra etc etc.

    Så. Mitt råd: när ni vill dissa, försök hissa istället
    Jag håller med fullständigt.

    Det uttalade hånet mot dansbansmusik har jag alltid tolkat som ängslig, nybliven, medelklass som, genom att visa förakt mot arbetarklassen, försöker framhäva sin egen, inbillade, goda smak.

  58. #58
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Det ligger något i det...

    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag håller med fullständigt.

    Det uttalade hånet mot dansbansmusik har jag alltid tolkat som ängslig, nybliven, medelklass som, genom att visa förakt mot arbetarklassen, försöker framhäva sin egen, inbillade, goda smak.

  59. #59
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag håller med fullständigt.

    Det uttalade hånet mot dansbansmusik har jag alltid tolkat som ängslig, nybliven, medelklass som, genom att visa förakt mot arbetarklassen, försöker framhäva sin egen, inbillade, goda smak.
    Så om man kritiserar dansbandsmusik så handlar det egentligen om att man är dansbandofob menar du?

  60. #60
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så om man kritiserar dansbandsmusik så handlar det egentligen om att man är dansbandofob menar du?
    Exakt.

Liknande ämnen

  1. Topline! Hur Avicii inte skriver sina egna låtar!
    Av DjRymd i forum Allmänt om musik
    Svar: 203
    Senaste inlägg: 2016-04-11, 00:37
  2. Avicii vs Scooter
    Av Cyberwelt i forum Allmänt om musik
    Svar: 116
    Senaste inlägg: 2014-11-20, 16:42
  3. Avicii på studio forum
    Av kirre777 i forum Skivor & artister
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-07-13, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •