Resultat 1 till 32 av 32

Ämne: Macbook Pro - wifi-maskinvara ej installerad

  1. #1
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran

    Macbook Pro - wifi-maskinvara ej installerad

    Hej,

    Jag har ett stort problem. Min MBP 13" från april 2011 säger plötsligt att jag inte har någon wifi-maskinvara installerad? Har hittat en del med liknande problem men får inte igång det. Någon som haft liknande problem? Bara att lämna in på service?


    /Max

  2. #2

    Redaktör
    Låter som ett hårdvaruproblem.

    Jag skulle testa att boota från CD, USB eller något annat rent OS, och kolla om wifi funkar då eller ej.

  3. #3
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter som ett hårdvaruproblem.

    Jag skulle testa att boota från CD, USB eller något annat rent OS, och kolla om wifi funkar då eller ej.

    k*ken... Okej. Sitter i skolan nu. Det krävs alltså boot-CD för mitt snow leopard? Har ju lion, men inte original så jag har väl ingen recovery partition?

  4. #4
    SH-101
    SH-101 är inte uppkopplad
    SH-101s avatar
    Senior
    Prova zappa pram/nvram

    Shut down your Mac.
    Locate the following keys on the keyboard: Command (⌘), Option, P, and R. You will need to hold these keys down simultaneously in
    Turn on the computer.
    Press and hold the Command-Option-P-R keys before the gray screen appears.
    Hold the keys down until the computer restarts and you hear the startup sound for the second time.
    Release the keys.

  5. #5
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Testade precis det men det hjälpte tyvärr inte

  6. #6
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Va kostar en sån här grejj att reparera om man lämnar in tro? Måste hela moderkortet bytas eller?

  7. #7

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    k*ken... Okej. Sitter i skolan nu. Det krävs alltså boot-CD för mitt snow leopard? Har ju lion, men inte original så jag har väl ingen recovery partition?
    Du kan boota från USB om du har en Lion-image (tror att det går att ladda ner från App store och fixa till), så du behöver inte CD. Jag tror inte du har en recovery partition, men det går ju snabbt att kolla.

    Hårdvarufel (om det nu är det) på laptops är i regel dyra dessvärre. :/

  8. #8
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Satan. Har verkligen inte råd och tid med detta nu. Jag har ju inget internet på datorn så ha kan ju inte ladda ner nått. Man kan inte klra nån hårdvarukontroll i os x och se vad det är för fel? Sitter wifikortet fast på moderkortet eller är det något som kan ha hoppat ut? Hur upplevt lite svajjigt wifi de senaste dagarna men inte resonerat vidare över det.

  9. #9

    Redaktör
    Jag gissar att det är inbyggt på moderkortet. Du har ingen kabel att koppla in eller möjlighet att ladda ner Lion från någon annan dator?

    Du kan kolla hårdvaran i Äpplemenyn -> Om den här datorn -> Mer info -> Systemrapport… men det är bara en översikt, inget diagnostiskt.

  10. #10
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Ingen möjlighet till annat internet nu, nej.

    Man kan alltså inte kolla efter något som borde saknas, typ info om wifi?

  11. #11
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Okej det här är weird. Stängde av Bluetooth och vips så funkar det! Hm. Känns ändå som att något inte står rätt till. Men det funkar just nu!

  12. #12
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    About this mac - more info - system report. Vad säger WiFi där?

  13. #13
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Programversioner:
    CoreWLAN: 2.1.3 (213.1)
    CoreWLANKit: 1.0.3 (103.2)
    Menytillbehör: 7.2 (720.1)
    configd-insticksfil: 7.4.1 (741.1)
    Systeminformation: 7.0 (700.3)
    IO80211-familj: 4.2 (420.3)
    Wi-Fi-diagnos: 1.0.2 (102)
    AirPort-verktyg: 6.1 (610.31)
    Gränssnitt:
    en1:
    Korttyp: AirPort Extreme (0x14E4, 0xD6)
    Version av fast programvara: Broadcom BCM43xx 1.0 (5.106.198.19.22)
    MAC-adress: e0:f8:47:44:08:0c
    Lokalt: ETSI
    Landskod: SE
    PHY-lägen som stöds: 802.11 a/b/g/n
    Kanaler som stöds: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 36, 40, 44, 48, 52, 56, 60, 64, 100, 104, 108, 112, 116, 120, 124, 128, 132, 136, 140
    Vakna vid trådlös anslutning: Stöds
    AirDrop: Stöds
    Status: Ansluten

  14. #14
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    hm. Det verkar som att uppkopplingen försvinner efter några minuter och då måste man starta om datorn så funkar det igen. Mycket märkligt...

  15. #15
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Verkar vara ett problem med Lion och Bluetooth:

    https://discussions.apple.com/thread...rt=30&tstart=0

    (hett tips är f ö att alltid köra OS på engelska. Du har ungefär 1054% större chans att hitta något när du googlar felmeddelanden... =) )

  16. #16
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Mm vet att det är lättare på engelska. De flesta grejjer brukar dock va ganska lättöversättliga.
    Det verkar funka sjukt sporadiskt iaf. Nu står inget om maskinvara men det går helt enkelt inte att slå på wifi. Blir väl till att lämna in den.
    Garanti är väl inget man har efter två år om man själv dessutom bytt ram och hårddisk/SSD?

  17. #17
    Jojjelito
    Jojjelito är inte uppkopplad
    Jojjelitos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Garanti är väl inget man har efter två år om man själv dessutom bytt ram och hårddisk/SSD?
    Just dom bitarna "får" du byta själv. Sen är Apple ökänt griniga på garantier om man inte har handlat en AppleCare. Det kan vara på sin plats att veta att garanti från Apple brukar gälla ett år, därefter ska det ha varit tillverkningsfel på varan (fabrikationsfel enligt konsumentköpslagen) för att du ska slippa stå för fiolerna. Det här brukar man reda ut i forumtrådar om konsumenträtt på minhembio.com och sweclockers.se bl.a.

    Så här skriver Konsumentverket om garantier:
    En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garanti.
    ...
    Konsumentköplagen gäller alltid

    Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.
    Senast redigerat av Jojjelito den 2013-04-16 klockan 14:00. Anledning: Länkade lite

  18. #18
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Ja de blir väl bara till att betala då för inte kommer jag kunna bevisa att felet var där från början även om det va de. Jaja blir väl bara till att lämna in och hoppas på de bästa.
    Tänkte dock skruva upp och se om det är något synligt fel.

  19. #19
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja de blir väl bara till att betala då för inte kommer jag kunna bevisa att felet var där från början även om det va de. Jaja blir väl bara till att lämna in och hoppas på de bästa.
    Tänkte dock skruva upp och se om det är något synligt fel.
    Då bryter du garanterat garanti-sigillet...

  20. #20
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då bryter du garanterat garanti-sigillet...
    Uppenbarligen inte om man faktiskt får byta hårddisk och ram, vilket kräver att man skruvar upp den. Och om det nu gör det så har jag ju redan brutit garantin sen länge.

    Några sådana klistermärken satt inte över skruvarna på denna.

  21. #21
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Nää nu verkar den vara konstant tillbaka på Maskinvara ej installerad. Öppnade den men kunde inte se något som såg direkt konstigt ut. Internet funkar via sladd och över bluetooth.
    Testade att boota från snow leopard-skivan och där hittas inte wifi så jag gissar att wifi har rykt. Skit.

    Vart vänder man sig lämpligen för reparation och är det någon som har en uppfattning om vad det kan kosta? Är det värt att laga eller är det bara att köpa ny dator? Känns trist isf för den här är fortfarande snabb!
    Senast redigerat av Max den 2013-04-16 klockan 16:15.

  22. #22

    Redaktör
    Om det är ett problem specifikt med Lion är det kanske värt att testa med Mountain Lion och se om det hjälper?

    Åtminstone tidigare har det varit LAN Master i Stockholm som reparerat åt Apple, man jag vet inte hur det ser ut nu med riktiga Apple Stores och en uppsjö andra Apple-ÅF. Men det bör Apples support kunna svara på. Ska moderkortet bytas ut blir det nog dyrt, till nivån att det kanske är billigare att köpa en begagnad MBP av samma årsmodell.

    Men det kan ju eventuellt vara värt att bråka och peka på tråden hos Apple där det diskuteras. (Och vissa verkar ju få det att funka genom att radera sleepimage och andra pekar på den här artikeln: http://reviews.cnet.com/8301-13727_7...error-in-os-x/ )

  23. #23
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Fast det här verkar ju inte alls vara lion-specifikt då wifi inte hittas när man bootar från snow leopard-skivan. Hm hur ska jag bråka då? Länka till trådarna?

  24. #24
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Apple hardware test hittar inga fel. Lite märkligt...

  25. #25

    Redaktör
    Då är det nog ett hårdvarufel dessvärre. Ingen aning om hur man bråkar bäst med Apple, men jag tänker att trådarna kan hjälpa oavsett eftersom det är fler som har samma problem (dvs fabrikationsfel snarare än något du åstadkommit).

    Men i ditt fall skulle jag nog testa de saker som nämns som inte innebär att du petar på hårdvaran, eftersom Apple då kan hävda att du orsakat det.

  26. #26
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Kolla med Max S om det finns nått känt problem och/eller känd fix för problemet kanske. Kan väl vara värt att kolla 99mac oxå...

  27. #27
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Wifi-kortet är vad jag vet inte integrerat på moderkortet. Det sitter i en mini PCI-E-plats. Kolla vad det är för modell och köp ett likadant på eBay, kostar inte mycket.

  28. #28
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Rydan: Är Max S Mac-expert?

    Citat Ursprungligen postat av Nattvard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Wifi-kortet är vad jag vet inte integrerat på moderkortet. Det sitter i en mini PCI-E-plats. Kolla vad det är för modell och köp ett likadant på eBay, kostar inte mycket.
    Åhå, det där lät ju intressant. Har du mer info om det?

  29. #29
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    hm. utifrån detta får jag för mig att det är samma kort för wifi och bluetooth vilket får mig att fundera varför bluetooth fortf funkar:
    http://www.ifixit.com/Device/MacBook...ody_Early_2011

  30. #30
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Att Bluetooth funkar och inte Wifi behöver inte alls vara konstigt, det är två separata saker som råkar sitta på samma kort. Det du bör börja med är att kolla så att antennsladdarna sitter fast ordentligt i kortet. Du förstår vad jag menar när du ser det!

  31. #31
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nattvard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att Bluetooth funkar och inte Wifi behöver inte alls vara konstigt, det är två separata saker som råkar sitta på samma kort. Det du bör börja med är att kolla så att antennsladdarna sitter fast ordentligt i kortet. Du förstår vad jag menar när du ser det!
    Yes! Hinner eventuellt checka det imorrn. Har gig med skolspexet hela helgen och då är datorn centerpiece i min keyboardhörna och därför är wifi mindre viktigt just nu och prio ett är att datorn inte går sönder mer

  32. #32
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Min Macbook sent 2007 la ner sitt wifi nu...maskinvara ej installerad.
    Hittades det en lösning på detta eller är det hårdvaran som lagt ner ? Lion.

    EDIT:

    resetta PRAM gjorde susen för mig.

    Starta upp datorn genom att hålla ner Cmd+alt+P+R så att start ljudet låter två gånger.
    Senast redigerat av Firechild den 2014-12-25 klockan 11:03.

Liknande ämnen

  1. Synca två datorer över Wifi?
    Av Patbos i forum Ableton
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 15:45
  2. vBulletin 4 installerad
    Av jgb i forum Nyheter
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2010-04-25, 15:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •