Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 89

Ämne: Tips på mjukvarueffekter mottages gladeligen

  1. #1
    deleted user

    Tips på mjukvarueffekter mottages gladeligen

    Så här nu va... jag vill inte att tråden blir ett rabblande av allas favoritmjukeffekter, det finns säkert en uppsjö sådana trådar redan.

    Bakgrund:

    Jag håller på att installera det som ska installeras på det som blir min nya studiodator. En iMac.

    Jag har tagit två avgörande beslut: Dels ryker iLok-skiten, jag vill inte ha med sånt att göra längre, och dels ska de få pluggar jag har crackversioner av bort. Det ligger några sådana kvar i gamla musikdatorn... jag vill inte ha några moraliska diskussioner om det heller här (vill du ha det, starta en annan tråd i ämnet) men jag vill att det ska var 100% legalt i min setup.

    Dessa två beslut, plus nesan att jag inte verkar kunna cleara ett par registreringar av den sura anledningen att jag använt en e-postadress som jag inte längre har (kanske löser det sig, kanske inte) gör att det försvinner en del pluggar som jag behöver ersätta. Jag vill ha bra grejer, men jag har också beslutat mig för att de dyraste varianterna inte får vara med... jag vill inte betala för mycket för grejer som inte går att sälja vidare eller som försvinner för att tillverkaren kursar eller nåt.

    Dessa letar jag efter:

    1. Nivåmätare. Volym och framför allt en bra RMS-mätare. Till mastringsarbete.

    Fixat! (Voxengo Span)

    2. Fjäderreverb. Softubes skrotas alltså för iLoks skull. Overlouds är ett alternativ, men finns det ännu billigare som är bra?

    3. Limiter. Främst för mastring. Vill gärna ha lite förslag och funderingar. Inga multihistorier är intressanta (typ iZotopes grejer). Edit: Och med "Multihistorier" menar jag både multiband och multieffekter....

    Fixat! (DDMF NoLimits)

    4. Stereohantering/stereobreddning. För mastring.

    Fixat! (Studio Ones inbyggda Binaural Pan. Saknar dock "mono maker" på den och överväger att köpa Sonalksis Stereo Tools igen, eftersom jag slarvat bort registreringsuppgifterna till den)

    5. Dithering.

    Fixat! (Inbyggt i DDMF NoLimits)

    6. Delay. Jag överger alltså Echoboy, vilket inte är så smidigt att ersätta. Jag vill ha analog och bandeko-stajleee. Funderar på Audio Damage Dub Station. Vill ha fler.

    Fixat! (Waves H-Delay + Waves Kramer Master Tape + FabFilter Timeless 2)

    7. Panoreringsverktyg. Funderar på Audio Damage Panstation.

    Fixat! (Audio Damage Panstation)

    8. Phasers. Funderar på Audio Damage Phase Two. Vill ha fler.

    Fixat! (D16 Fazortan + Blue Cat's Phaser 3)

    9. De-esser

    Fixat! (Studio Ones inbyggda Compressor fixar biffen)

    Det var det hele.

    Förslag?

    (Jag använder Presonus Studio One = både AU och VST funkar som en dans).
    Senast redigerat av Skilling den 2013-07-26 klockan 15:55.

  2. #2
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Gillar Flux PureLimiter 2, med på allt jag gör på mastern och på en del trumspår. Värd att checka!

  3. #3
    deleted user
    Fast den verkar kräva iLok? Edit: Eller i alla fall "fluxdongle"... bajs.

  4. #4
    lingondricka
    lingondricka är inte uppkopplad
    lingondrickas avatar
    Senior
    Jag gillar Variety of sounds pluggar och de är gratis, så det skadar ju inte att prova dem. http://varietyofsound.wordpress.com/
    Testa NastyDLA från ovanstående. Väldigt trevligt analog(style)delay.

    TALs dub-serie är bra också. Samma där, de är gratis så det skadar inte att prova dem: http://kunz.corrupt.ch/Products/TAL-Dub

  5. #5
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Mmm, Flux kör ILOC men de är ganska generösa med sina demos... går att köra om man inte envisas med att spara sina presets.

  6. #6
    deleted user
    lingondricka: Tack! VoS har jag ingen koll på , så jag ska kolla upp och testa. TAL älskar jag så DUB II och III är redan installerade. Bästa effekten från TAL är ju dock nästan Juno-choruset. Galet bra. Fast deras VST-pluggar får Studio One att crasha, AU-pluggarna funkar dock perfekt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mmm, Flux kör ILOC men de är ganska generösa med sina demos... går att köra om man inte envisas med att spara sina presets.
    Hmm.. ok... ska kolla... får man använda dem i produktioner om man gör det? Eller vad fan, jag kan ju läsa, ska kolla upp.

  7. #7
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    AAltoverb finns, fjäderreverbet från Aalto-mjukis-synthen. Gratis...

    I övrigt skulle väl jag säga att de effekter som sist skulle lämna min dator är SoundToys, och då blir det ju iLok per default...

    På eko-sidan (utöver EchoBoy) gillar jag Waves H-delay och Waves Kramer Tape-emulator (jo, den går att köra som ett sjukt snyggt bandeko...).

    Sen finns ju även fabfilter, de har både fin limiter å fint delay.

  8. #8
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Du är ju redan inne på AudioDamage, så jag puffar lite mer för dem. Testa även deras Liquid om du vill kasta in en flanger ibland, den är fantastisk i mina öron.

  9. #9
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av lingondricka Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar Variety of sounds pluggar
    Visst är det inte så att det är jag som är blind, utan de finns bara till Windows, va?

  10. #10
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Jag tycker PSPs pluggar är bra och prisvärda. Dom hade ilok tidigare men har släppt det. Tror att de täcker in det du vill ha. Köper du fler blir det billigare också.

  11. #11
    lingondricka
    lingondricka är inte uppkopplad
    lingondrickas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst är det inte så att det är jag som är blind, utan de finns bara till Windows, va?
    Jag vet faktiskt inte, jag har inte kört musikprogram på något annat än windowsburkar (well, körde cubase på en atari, men det var ett tag sedan) så jag brukar aldrig kolla upp sådant, men det ser ju onekligen ut som att pluggarna kräver windows om man går på informationen på nedladdningssidan. Är det meckigt att porta pluggar till det OS du använder?

  12. #12
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    AAltoverb finns, fjäderreverbet från Aalto-mjukis-synthen. Gratis...
    Ah, jag har ju Aalto, så det får jag kolla upp... Tänker att det inte riktigt låter som jag tänker mig, men jag får kolla. Tack för tipset!

    På eko-sidan (utöver EchoBoy) gillar jag Waves H-delay och Waves Kramer Tape-emulator (jo, den går att köra som ett sjukt snyggt bandeko...).

    Sen finns ju även fabfilter, de har både fin limiter å fint delay.
    Hmmm, ska kanske kolla waves delay och eventuellt limiter också.

    Tack för tips!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du är ju redan inne på AudioDamage, så jag puffar lite mer för dem. Testa även deras Liquid om du vill kasta in en flanger ibland, den är fantastisk i mina öron.
    Ska kolla upp det med. Tack!

  13. #13
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mmm, Flux kör ILOC men de är ganska generösa med sina demos... går att köra om man inte envisas med att spara sina presets.
    Kollade och den sparar ju inte inställningarna om man stänger ner. Det funkar inte för mig under mastring. Tack ändå!

  14. #14
    deleted user
    Antar att UAD är uteslutet pga hårdvaran?
    Annars har du en hel del godis där, jag är helt såld på dom.

  15. #15
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Antar att UAD är uteslutet pga hårdvaran?
    Annars har du en hel del godis där, jag är helt såld på dom.
    Jo men det där... det ligger helt utanför min budget.

  16. #16
    deleted user
    Nu sprang jag på något väldigt intressant:

    http://www.gearslutz.com/board/produ...n-mac-vst.html

    Själva hemsidan:

    http://vladgsound.wordpress.com/plugins/


    Jag antar att det här kanske uppmärksammats tidigare, men jag har inte sett de här pluggarna.

    Jag har testat dem lite snabbt och.... alltså seriöst... det verkar ju vara absolut svinbra!

    Kolla upp.

  17. #17
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Jag har båda och ja, limitern är mycket bra, men den jag gillar bäst är Molot. Knepig till en början, men väl över den tröskeln är det bara att tuta och köra.

  18. #18
    deleted user
    De är ju helt sjuka båda två! :O

    Vad fan! Det här är nog med hästlängder det bästa freeware jag har stött på. Han skulle kunna sälja dem dyrt (och lär väl göra det snart med den hajpen på Gearslutz....).

    Lite mycket rattar möjligtvis, men man får väl ta en kväll och lära sig dem ordentligt.

    Jaha... då kan ju limiterbiten vara löst + en kompressor som vill vara med också. För noll kronor.

  19. #19
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Bara att gratulera!
    Jag har faktiskt slängt in en liten peng till han för att visa min uppskattning.

  20. #20
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Interzone Inc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara att gratulera!
    Jag har faktiskt slängt in en liten peng till han för att visa min uppskattning.
    När jag väl ser att jag kommer att använda dem så som det känns just nu, så slänger jag in en slant med.

  21. #21
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker PSPs pluggar är bra och prisvärda. Dom hade ilok tidigare men har släppt det. Tror att de täcker in det du vill ha. Köper du fler blir det billigare också.
    Någonstans borde jag ha några slags registreringsuppgifter för ett jäkla gäng pluggar därifrån... fast jag har typ inte använt dem sedan 2005!

    Jag har nästan lite problem med att de är så gamla faktiskt... inte mycket nytänk på PSP, verkar det som. De gör (gjorde?) givetvis jättebra pluggar, men lite mer får de nog anstränga sig om jag ska handla av dem 2013.

  22. #22
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av lingondricka Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det meckigt att porta pluggar till det OS du använder?
    Jag vet inte ens vad det betyder.

  23. #23
    deleted user
    Om ni visste hur mycket köpta pluggar jag inte verkar få tillgång till för att jag inte har kvar min gamla e-postadress...

    Lesson learned... så jävla klumpigt.

  24. #24

    Veteran
    Stereotool är kanon för att få koll på stereobilden. Gratis utan iLok.
    http://www.fluxhome.com/products/freewares/stereotool
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stereotool.png 
Visningar:	66 
Storlek:	81,0 KB 
Id:	45552

  25. #25
    deleted user
    Grymt! Ser ut att vara exakt vad jag letar efter. Känner att jag helst undviker att pröjsa 600 bagare för Sonalksis Stereo Tools.

    Tack för tipset! Ska kollas upp ikväll.

  26. #26
    deleted user
    Förresten, hur najs ryssens limiter (inlägg #16) än verkar vara är jag starkt skeptisk till interfejset. Groteskt stort och undermålig metering. Jag är inte övertygad om att jag vill mastra med den.

    Någon som har erfarenhet av Blue Cat's Protector? Jag har hört mycket om den och priset är klart attraktivt. Ser bra ut att jobba med också. Mi

    Jag har använt Voxengo Elephant tidigare och har varit väldigt nöjd. Kan jag lösa problemet med gamla mejlen så har jag den redan, men det ser lite svårt ut. Mitt fel, inte deras. Jag kan tänka mig att köpa den igen, men den är också dubbelt så dyr som Protector som jag hört lika mycket gott om. Vore kul att höra om någon har erfarenhet av den senare.

  27. #27
    SH-101
    SH-101 är inte uppkopplad
    SH-101s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förresten, hur najs ryssens limiter (inlägg #16) än verkar vara är jag starkt skeptisk till interfejset. Groteskt stort och undermålig metering. Jag är inte övertygad om att jag vill mastra med den.
    Har inte testat - men det stod väl att det fanns flera interfejs att välja på? Intressant tråd BTW. Studio on a budget!

  28. #28
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någonstans borde jag ha några slags registreringsuppgifter för ett jäkla gäng pluggar därifrån... fast jag har typ inte använt dem sedan 2005!

    Jag har nästan lite problem med att de är så gamla faktiskt... inte mycket nytänk på PSP, verkar det som. De gör (gjorde?) givetvis jättebra pluggar, men lite mer får de nog anstränga sig om jag ska handla av dem 2013.
    Nja, det är inte helt korrekt faktiskt. De flesta av de gamla versionerna har uppgraderats till V2 de senaste åren med nya interface och bättre algoritmer. Sen har de släppt nya saker med ganska stor regelbundenhet. Om du är ute efter ett grymt tapedelay så borde du kolla på deras Echo: psp_echo

    Deras mastringskompressorer/limiters kan lätt mäta sig med andra ledande märken. Deras NobleQ eq är helt makalöst bra för vettiga pengar om man är ute efter eq.

    Jag skulle ge dom en chans om jag vore du: http://www.pspaudioware.com/plugins/all/

  29. #29
    deleted user
    Fabfilter Timeless 2 får antagligen bli mitt nya "findelay" på mjukissidan. En dryg 900-ing där känns som rätt så väl investerade pengar.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av SH-101 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte testat - men det stod väl att det fanns flera interfejs att välja på? Intressant tråd BTW. Studio on a budget!
    fast det är nog bara att man kan välja om det ska vara engelsk, rysk eller japansk text på interfejset.

  30. #30
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, det är inte helt korrekt faktiskt. De flesta av de gamla versionerna har uppgraderats till V2 de senaste åren med nya interface och bättre algoritmer. Sen har de släppt nya saker med ganska stor regelbundenhet. Om du är ute efter ett grymt tapedelay så borde du kolla på deras Echo: psp_echo

    Deras mastringskompressorer/limiters kan lätt mäta sig med andra ledande märken. Deras NobleQ eq är helt makalöst bra för vettiga pengar om man är ute efter eq.

    Jag skulle ge dom en chans om jag vore du: http://www.pspaudioware.com/plugins/all/
    Stämmer säkert... jag ska ta med dem i övervägningarna.

  31. #31

    Veteran
    Fyller på med en annan plugg som jag använder för att kolla frekvenser och RMS.
    Också denna gratis.

    http://www.voxengo.com/files/scrnalt/span.jpg?mij5eb

  32. #32
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fyller på med en annan plugg som jag använder för att kolla frekvenser och RMS.
    Också denna gratis.

    http://www.voxengo.com/files/scrnalt/span.jpg?mij5eb
    Åh jäklar! Jag har helt missat att den fixar RMS också. Ja men då så! Då var det löst! Tack!

  33. #33
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Jag har faktiskt ett tips till: http://www.ddmf.eu/products.php

    Jag har inte testat dom själv, men har en kollega som normalt bara ska ha det dyraste och bästa som är fullständigt lyrisk.

  34. #34
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har faktiskt ett tips till: http://www.ddmf.eu/products.php

    Jag har inte testat dom själv, men har en kollega som normalt bara ska ha det dyraste och bästa som är fullständigt lyrisk.
    Tack för det tipset! Köpte No Limits direkt. Testade demon och tyckte det var lovande utan att direkt kört den i skarpt läge. En nobrainer i och med inbyggd dithering. Vill jag inte använda den som limiter så är åtminstone ditheringbiten löst.

  35. #35
    deleted user
    Förresten, kan ju tipsa om en liten gratis guldgruva jag sprang på. Blue Cat har en hel modulations-serie gratis: phaser, flanger och chorus. Alla tre låter svinbra.
    Senast redigerat av Skilling den 2013-04-15 klockan 21:05.

  36. #36
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu sprang jag på något väldigt intressant:

    http://www.gearslutz.com/board/produ...n-mac-vst.html

    Själva hemsidan:

    http://vladgsound.wordpress.com/plugins/


    Jag antar att det här kanske uppmärksammats tidigare, men jag har inte sett de här pluggarna.

    Jag har testat dem lite snabbt och.... alltså seriöst... det verkar ju vara absolut svinbra!

    Kolla upp.
    Vid tjuren Ferdinands näsborrar! Vilken kompressor!
    Tack för tipset

    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förresten, kan ju tipsa om en liten gratis guldgruva jag sprang på. Blue Cat har en hel modulations-serie gratis: phaser, flanger och chorus. Alla tre låter svinbra.
    Det kan jag också skriva under på, gillar dem verkligen men de ville inte fungera i Cubase 7. Måste prova att brygga om dem.

  37. #37
    SH-101
    SH-101 är inte uppkopplad
    SH-101s avatar
    Senior
    Här kommer mer tips - inte testat, men gratis. http://www.tokyodawn.net/tdr-feedback-compressor-2/

  38. #38
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av SH-101 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här kommer mer tips - inte testat, men gratis. http://www.tokyodawn.net/tdr-feedback-compressor-2/
    Den är ju rätt intressant den med. Har installerat och ska testa den ordentligt. En intressant detalj med den är ju den har två releaserattar... ska verkligen försöka greppa vad det innebär i praktiken med release peak och release RMS. Fascinerande vilka intressanta och fina gratispluggar det finns nu, måste jag säga. Trodde verkligen inte att det skulle vara så många som tilltalade mig så mycket. Roligt!

    När det gäller kompressorer kan jag också tillägga att jag tycker mycket om den som följer med Studio One. Den är skitbra, tycker jag, och kommer att vara min huvudkompressor. EQ:n är också grym. Den är nog den mjukvaru-EQ jag stött på som jag gillar mest och jag har haft bra många. Finns fler pluggar i Studio One som är riktigt bra. Personligen gillar jag dem väldigt mycket mer än de som var i Logic. Inget tjafs heller, det är en grym grunduppsättning pluggar. Dock tycker jag att modulationspluggarna är rätt bleka, men det rådde ju Blue Cat's gratisserie snabbt bot på.

    Rätt kul det här, faktiskt. Att få till en komplett och riktigt bra mjukstudio utan att blint köpa de dyra säkra korten. Går mycket bättre än vad jag väntade mig.
    Senast redigerat av Skilling den 2013-04-18 klockan 13:23.

  39. #39
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fabfilter Timeless 2 får antagligen bli mitt nya "findelay" på mjukissidan. En dryg 900-ing där känns som rätt så väl investerade pengar.
    Tänkte tipsa om det förut även om jag själv håller mig till Echoboy tills vidare.. men iaf, nu kan jag tipsa om att dom har rabatt på det tills 1:a maj. € 55,-

  40. #40
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte tipsa om det förut även om jag själv håller mig till Echoboy tills vidare.. men iaf, nu kan jag tipsa om att dom har rabatt på det tills 1:a maj. € 55,-

    Jo jag hade redan sett och köpt. Tack ändå!

  41. #41
    deleted user
    Shit, vad bra det här blev! Ruggigt hög klass på pluggarna jag/vi hittat, både gratis- och betalvarianter. Jag är supernöjd! Tack för hjälpen, alla!

    DDMF No Limits är verkligen skitbra och dessutom har jag kommit fram till att Studio Ones medföljande limiter också är mycket bättre än vad jag först tyckte.

    Både Molot och Tokyo Dawn-kompressorerna är klockrena och tillsammans med den utmärkta Studio One-kompressorn tycker jag att kompressorsidan också är utan anmärkning. Lysande. Är faktiskt lite smått chockad över att hitta två så sjukt bra gratis kompressorer. De leker bort ganska många rätt dyra pluggar jag haft, skulle jag vilja påstå.

    Voxengos gratis nivåmätare Span känns bättre än den crackvariant jag använt tidgare (förlåt).

    Timeless 2 ersätter inte Echoboy, men å andra sidan är den på andra sätt mycket intressantare. Kommer att användas mycket tror jag. Echboy får ersättas med några andra. Det kommer att bli bra det med.

    Kvar att lösa:

    Fjäderreverb. Aaltoverb fick jag inte att funka av någon anledning. Mycket märkligt. Lutar åt Overloud eller Sknote Neckless. Inga andra förslag?

    De-esser. Tips?

  42. #42
    deadbeats avatar
    Veteran
    De-essern i EZ Mix är bättre än andra jag har testat. För övrigt det enda jag har det programmet till numera.
    Fast vill du ha detaljkoll på inställningarna så är den inget alternativ

  43. #43
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stereotool är kanon för att få koll på stereobilden. Gratis utan iLok.
    http://www.fluxhome.com/products/freewares/stereotool
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stereotool.png 
Visningar:	66 
Storlek:	81,0 KB 
Id:	45552
    Nu när jag verkligen provat den här så blir min erfarenhet att det är en verkligt märklig plugg. Jag upplever att den helt ändrar karaktär på ljudet när man breddar, bland annat tappar man bas. Jag kan inte säga att jag helt förstår den.

    Nu har jag även här insett att Presonus själva fixar biffen med sina egna pluggar som följer med Studio One. Binaurial Pan gör det hela riktigt snyggt och bra. Saknar bara metering på den. Någon som vet en bra, helst gratis, stereometeringplugg?

  44. #44
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Jag använder Stereotool då och då utan problem, men väldigt sällan (hm, om en nånsin) för att öka bredden. Gissar att den bara gör en enkel omvandling till m/s och sen justerar sidosignalen, det får lätt såna bieffekter beroende på grundmaterialet, medan andra pluggar säkert gör det lite med avancerat.

    Det går ju att ha den som mätare ändå.. men annars den under där kanske? http://hofa-plugins.de/pages/start_en/4u_en.php

  45. #45
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använder Stereotool då och då utan problem, men väldigt sällan (hm, om en nånsin) för att öka bredden.
    Det där är en för mig viktig detalj i mastringen. Jag vill subtilt kunna justera stereobredden i det skedet. Nästan lika viktigt som eq i det skedet för mig.

    Har använt Sonalksis StereoTools tidigare, men har lyckats slarva bort alla registreringsuppgifter och vet inte riktigt vilken mejl jag använt. Håller på att rådda med det men det verkar svårlöst. Det är en jäkla bra plugg och kniper det i skarpt läge så får jag ge en sexhundring igen för den, men kollar först om det räcker med pluggen i Studio One. Den saknar funktionen att kunna låta allt under en viss frekvens vara mono, vilket inte är så dumt. Alls. Sonalksispluggen är den enda jag haft som fixat det + att den breddar utan att färga det minsta.

    Tack för tipset om Hofa-pluggarna. Installerar.

  46. #46
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Gött! Jag brukar göra det med Ozone som har det i multibandsvariant, känns tryggare att låta basen vara eller till och med smalna av där och bara bredda högre upp.

    Nu finns ju också M/S-läge i vissa eq's för i princip samma funktion, t.ex. Abletons, men värt att kolla om du har en eq som gör det för det kan också vara en finfin grej i slutskedet.

  47. #47
    deleted user
    Någon som vet någon plugg som kan splitta en kanal i stereo och mono vid en ställbar frekvens?

    (känner lite spontant att det kanske slutar med att jag köper Sonalksispluggen igen, om den gamla registrringen inte löser sig).

  48. #48
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Den här skall kunna göra det, om du talar om att göra om till mono nedanför en ställbar frekvens:

    http://www.brainworx-music.de/en/plugins/bx_control_v2

  49. #49
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här skall kunna göra det, om du talar om att göra om till mono nedanför en ställbar frekvens:

    http://www.brainworx-music.de/en/plugins/bx_control_v2
    Den ser ut att fungera som Sonalksispluggen. Sämre interfejs och 300 spänn dyrare bara. Jag vet hur bra Sonalksis ST gör det, så jag väljer nog den före ändå, men tack för tipset!

    Fanken, det skulle finnas en plugg som gör bara det. En ratt bara, typiskt freeware.
    Senast redigerat av Skilling den 2013-04-19 klockan 20:26.

  50. #50
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Valhalla dsp übermod, shimmer och room är grymma!
    Testa!

  51. #51
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den ser ut att fungera som Sonalksispluggen. Sämre interfejs och 300 spänn dyrare bara. Jag vet hur bra Sonalksis ST gör det, så jag väljer nog den före ändå, men tack för tipset!

    Fanken, det skulle finnas en plugg som gör bara det. En ratt bara, typiskt freeware.
    OK - här ett billigare alternativ:

    http://www.voxengo.com/product/soniformer/

  52. #52
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OK - här ett billigare alternativ:

    http://www.voxengo.com/product/soniformer/
    Fortfarande lite dyrare än Sonalksisen.

    Jag tror att om jag kommer fram till att jag ska köpa ett helt nytt stereoverktyg så blir det Sonalksis, helt enkelt för att jag jobbat med den pluggen i kanske fem år och varit helt nöjd med den. Den är svinbra. Jag ska känna på Studio Ones medföljande stereoplugg (Binaurial Pan) ordentligt först bara, mina första intryck av den är mycket goda. Saknar ju dock som sagt metering och den där mono/stereo-splittfunktionen.

  53. #53
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Valhalla dsp übermod, shimmer och room är grymma!
    Testa!
    Valhalla VintageVerb kommer att vara mitt huvudreverb nu. Jag är väldigt konsekvent när det gäller reverb och vill inte använda mer än ett till "vanliga" rumsreverb i en produktion (oavsett om det är en singel eller ett trippelalbum). Därför håller jag mig antagligen till det bara nu. Fjäderreverb ser jag som en helt annan effekt.

    Übermod ligger på intresselistan och vi får se om jag skaffar det. Börjar bli ganska gott om delay nu i arsenalen och jag använder ju mest hårdvara dessutom. Tack för tipset i alla fall och det är en extra push för det delayet.

  54. #54
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Jag gillar ValhallaRoom också, men jag är möjligen lite tveksam till att ha det som huvudreverb - Sean Costello älskar rejält modulerande reverb och det låter lätt lite sjösjukt på akustiska instrument som piano t ex.

  55. #55
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Tokyo dawn kompressorn låter ju skittrevligt och verkar sjukt kompetent.

  56. #56
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar ValhallaRoom också, men jag är möjligen lite tveksam till att ha det som huvudreverb - Sean Costello älskar rejält modulerande reverb och det låter lätt lite sjösjukt på akustiska instrument som piano t ex.
    Fast upplever du det så även om man helt drar ner modulationen till nollan?

  57. #57
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Nej, men jag upplever att mycket av vitsen med ValhallaRoom är att reverbsvansen moduleras. Om jag minns rätt innehåller alla presets modulation, men jag kan minnas fel.

  58. #58
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, men jag upplever att mycket av vitsen med ValhallaRoom är att reverbsvansen moduleras. Om jag minns rätt innehåller alla presets modulation, men jag kan minnas fel.
    Ok, då är jag med.

    Jodå, det stämmer säkert att presetsen har modulation, men jag skruvar alltid ändå så att säga.

    Visst är modulationsdelen fin, men jag tänker att i de fall det blir sjösjuka av det så är det ju bara att tona ner eller ta bort den. Reverbet låter ju fint även utan eller med låg modulation.

  59. #59
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Det håller jag med om. Själv använder jag i princip bara två reverb numera - ValhallaRoom och konvolveringsreverbet Pristine Space. Tycker personligen att konvolvering låter bättre om man vill ha naturlig rumsklang på röst eller akustiska instrument - speciellt gillar jag äkta stereo-impulser vilket Pristine Space hanterar utmärkt.

  60. #60
    deleted user
    Jag körde en hel del konvolvering förr men övergav det. Har lite tankar på att ta upp det igen och även här (jag är väldigt imponerad av pluggarna som följer med Studio One) är Presonus plugg väldigt trevlig.

    Har ju precis släppt nytt, så jag har lite tid på mig att fundera innan det är skarpt läge igen.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-15, 21:05
  2. Mjukvarueffekter laggar
    Av pnuts i forum Effekter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 00:27
  3. Tips om specifika pluggar mottages tacksamt
    Av deadbeat i forum Övrig mjukvara
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 14:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •