Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: När datorn är för långsam

  1. #1
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran

    När datorn är för långsam

    Ja, vad har ni för tips när datorn är för långsam? I andra program kan man ju välja freeze men inte i reason. Hur gör ni? Brukar sällan vara ett problem för mig men har en låt på g som inte går att lyssna på mer än några sekunder utan att den säger stopp.

  2. #2
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    SSD? Utan SSD hade jag nog återvänt till kassettporta...

  3. #3
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Jag kan inte Reason alls, men det borde väl gå att göra mixdowns av de enskilda instrumentspåren, så att du sedan får ett gäng audiospår att leka med istället för att instrumenten körs i realtid. Det är ju egentligen det som händer vid en "freeze"...

  4. #4
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Ja det går ju såklart, men det känns så bökigt när man inte riktigt vet låtens riktning och inte vet vilka spår man vill ändra och vilka man är klar med.

    Men det är kanske så jag får göra. Ska prova det imorgon.

  5. #5
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    • Stäng av alla andra program.
    • Rensa onödiga processer i aktivitetshanteraren.
    • Öka buffersizen.
    • Koppla ur onödiga prylar ur datorn; USB-minnen, SD-kort, FW-hårddiskar etc.
    • Uppgradera datorns RAM-minne.

  6. #6
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Ccleaner hjälper till att hitta olika temp-filer och autostart-program, som windows inte visar med egna verktyg.
    Ccleaner är full av funktioner, men grundinställning räcker långt.

    installera Ccleaner, välj att rensning i registry skapar återställningspunk för säkerhets skull, kör filstädning, och gå igenom uppstart via vertyg i Ccleaner för att hitta resurstjuvar. du kommer t.ex. upptäcka att Adobe vill ta över uppdateringar av sina program via uppstart. fliken alternativ ställer du in kör Ccleaner när datorn startar upp, för automatisk rensning varje gång av temp-filer ;-)

    se till att ha en snabb hårddisk med stor cache eller SSD-disk.

  7. #7
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SSD? Utan SSD hade jag nog återvänt till kassettporta...
    SSD påverkar nog inte så mycket i detta fallet, utöver vid laddande av låtar och patcher till t ex NN-XT.

    Brukar vara CPU/Minne som blir flaskhalsen. Antar du inte har så många audiospår utan "synth"-spår? Då är det CPUn som blir belastad. Reason laddar väl in samplingar i minnet och kör väl inte direkt från disk?

    Testat att öka latency?

  8. #8
    gs1
    gs1 är inte uppkopplad
    gs1s avatar
    Senior
    Propellerhead själva har en (äldre) artikel om detta. Länken förkortad pga längden: http://bit.ly/XoZ212

  9. #9
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Jag har mac osx förresten

    Det är mest syntspår, och en del effekter. Har provat öka latencyn och det gjorde att låten gick lite längre innan meddelandet ploppade upp. Det är nog helt enkelt så att cpu inte pallar. Har 12gb ram och inte jätteny dator (imac från typ -10 tror jag)

    Men frågan är hur jag bäst gör nu? Jag har inte arrat klart låten och har en del jag säkert kommer ändra på. Men om jag renderar ett antal syntspår till ljud och tar bort syntarna med tillhörande effektkedja, om jag sen vill ändra på något av de spåren hur gör jag då? Enheterna kan jag ju bygga in i en combipatch o spara men informationen i sequencern, noter + automation, hur får jag tillbaka den? Eller kan man spara sequencerspåren men ta bort enheterna? Är på påskresa så jag kan inte utforska nu

  10. #10
    timbre
    timbre är inte uppkopplad
    timbres avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Skaffa PT eller Cubase istället .

  11. #11
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Nä.

  12. #12
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av salrip Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har mac osx förresten

    Det är mest syntspår, och en del effekter. Har provat öka latencyn och det gjorde att låten gick lite längre innan meddelandet ploppade upp. Det är nog helt enkelt så att cpu inte pallar. Har 12gb ram och inte jätteny dator (imac från typ -10 tror jag)
    Gör så här; klicka på äpplet uppe till vänster och välj "Om den här datorn". Skriv här vad det står att du har för processor och RAM.

    Citat Ursprungligen postat av salrip Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men frågan är hur jag bäst gör nu? Jag har inte arrat klart låten och har en del jag säkert kommer ändra på. Men om jag renderar ett antal syntspår till ljud och tar bort syntarna med tillhörande effektkedja, om jag sen vill ändra på något av de spåren hur gör jag då? Enheterna kan jag ju bygga in i en combipatch o spara men informationen i sequencern, noter + automation, hur får jag tillbaka den? Eller kan man spara sequencerspåren men ta bort enheterna? Är på påskresa så jag kan inte utforska nu
    Spara de i två olika projektfiler helt enkelt. Skapa ett nytt projekt där du importerar in de nerbouncade filerna och spara den första projektfilen så att du kan ändra nåt om du så skulle behöva.

  13. #13
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Ja, vafan så kan jag ju göra tack för tipset, ska testa att göra så när jag återkommer till civilisationen!

  14. #14
    olivettis avatar
    Veteran
    med 12 gb ram så känns det lite skumt att det inte funkar
    har dator från runt 10, kanske äldre, med fyra gb ram
    och har kört ett projekt med uppåt 60 spår, audio o instr.
    speltid 40min
    utan problem
    så, verkar skumt,
    men
    kör man många combinatorprylar så blir det ju ganska tungt

    men testa redan givna tips o se om det funkar

Liknande ämnen

  1. Långsam dator?
    Av GrooveSalle i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-02-18, 10:50
  2. Långsam avstängning
    Av mechatronic i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2003-08-18, 19:45
  3. Långsam iMac
    Av Peth i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2003-03-14, 08:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •