Resultat 1 till 28 av 28

Ämne: Pro Tools 11

  1. #1

    Redaktör

    Pro Tools 11

    Avid gör som alla andra så här års och släpper en ny version. De stora nyheterna i Pro Tools 11 är en 64bits-ljudmotor, snabbare bounce, nya mätare och möjlighet att jobba direkt med HD-video.



    Förutom Pro Tools 11 har Avid också släppt Media Composer 7, deras videoredigeringsprogram, och nya versioner av Fast Track, deras USB-ljudkort. Fast Track stöder numera iOS och har en USB-kontakt för direktanslutning till en tablet.

    Pro Tools 11 kostar €677, med uppdateringar för mellan €379 och €475 beroende på tidigare version. Mer information finns hos Avid.

  2. #2
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Fixa buggarna i Pro Tools 10 istället säger jag. Klåpare!

  3. #3
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jonachi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fixa buggarna i Pro Tools 10 istället säger jag. Klåpare!
    Ja, det är det de har gjort.

  4. #4
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    haha, ja men i PRO TOOLS 10!!!!

  5. #5
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Jag fattar inte. PT10 är extremt stabilt här. Säg vad jag ska göra för att få det att krascha.

  6. #6
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fattar inte. PT10 är extremt stabilt här. Säg vad jag ska göra för att få det att krascha.
    +1

  7. #7
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Mitt kraschar bara på stora datorn, den med 1000 plug ins. lilla studion flyter det bättre. Ta ett valfritt ljudklipp i grid dock och spaca ut det med kringla d och zooma sen in så mycket det går via varje copy så ser du snart att den klipper in ojämnt och fel (dvs inte alls i griddet). Borde vara patch 1 åtgärd men fortfarande inte fixat.

    Sen har vi det här med snabba bouncar, finns ju i garageland (första utgåvan) men nu är det säljpunkt #1 på Pro Tools 11. Roligt.

  8. #8
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jonachi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt kraschar bara på stora datorn, den med 1000 plug ins. lilla studion flyter det bättre. Ta ett valfritt ljudklipp i grid dock och spaca ut det med kringla d och zooma sen in så mycket det går via varje copy så ser du snart att den klipper in ojämnt och fel (dvs inte alls i griddet). Borde vara patch 1 åtgärd men fortfarande inte fixat.

    Sen har vi det här med snabba bouncar, finns ju i garageland (första utgåvan) men nu är det säljpunkt #1 på Pro Tools 11. Roligt.
    Kringla d'ar du så lägger den filen efter sig själv, påverkas inte av griden. Får du ojämna klipp har du fel längd på din markering.
    Är det 1000 köpta plugins? Eller "test"-versioner?

    Att den inte bouncar är inte en bugg, det är så hela ljudmotorn har fungerat sedan 20+ år. Like it or not.

  9. #9
    TPM
    TPM är inte uppkopplad
    TPMs avatar
    Veteran
    Jag har aldrig haft problem med att PT bouncar i realtid. Skönt att lyssna en sista gång samtidigt tycker jag. Vem har bråttom?

  10. #10
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av TPM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har aldrig haft problem med att PT bouncar i realtid. Skönt att lyssna en sista gång samtidigt tycker jag. Vem har bråttom?
    +1

  11. #11
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Avid behöver väl pengar, därav så snart ett ny vesion utan några banbrytande nyheter. De är väl närmast konkursfärdiga, aktien är värd en tiondel av vad den låg på 2000-talet, de har inte gjort vinst sedan 2006.

  12. #12
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Nyheterna i Pro Tools 11 är ju mestadels 64 bit ja, men sedan är det väldigt många nya power user features som är lite svårare att beskriva i galarubriker.
    Jag skulle vilja säga att nu när Pro Tools får 64 bit så är det helt über överlägsna alla andra motsvarande program på marknaden ur proffsanvändar perspektiv.

  13. #13
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av TPM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har aldrig haft problem med att PT bouncar i realtid. Skönt att lyssna en sista gång samtidigt tycker jag. Vem har bråttom?
    Det är väl iofs lite drygt när man bara vill göra en liten detaljändring i en 30-minutersmix och måste vänta på nedmixen. Men jag lyckas nästan alltid inserta någon extern hårdvaruburk ändå så jag kommer nog aldrig undan realtidsbouncen..

  14. #14
    TPM
    TPM är inte uppkopplad
    TPMs avatar
    Veteran
    Det är väl iofs lite drygt när man bara vill göra en liten detaljändring i en 30-minutersmix
    Haha, jo. Då är det lite drygt!

  15. #15
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Eller när man varit utei skogen och spelat in 20 timmar live impro...

  16. #16
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kringla d'ar du så lägger den filen efter sig själv, påverkas inte av griden. Får du ojämna klipp har du fel längd på din markering.
    Är det 1000 köpta plugins? Eller "test"-versioner?

    Att den inte bouncar är inte en bugg, det är så hela ljudmotorn har fungerat sedan 20+ år. Like it or not.
    Det är inte min dator så jag vet inte vad som är köpt eller inte, många plug ins är det och Pro Tools hänger sig ofta.

    Precis, kör du kringa och d bör ju ljudfilen läggas kant i kant, men det gör det alltså inte. Oftast uppstår ett litet glapp mellan filerna som man endast ser (eller vanligtvis hör om det är rytm) om man zoomar in ordentligt.

  17. #17
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag tycker det är bra att "printa" mixen spela in den till ett nytt spår. Man lyssnar då under tiden. Behöver inte ta om hela bouncen från början.

    Är det så att man vill göra nån ändring i ex en automatisering, eller att man hör nåt fuffens, stannar man inspelningen, gör ändringen och sätter sitt playhead före ändringen. Sen trycker man på Record igen och kör vidare. Därefter markerar man samtliga regioner på spåret och "konsoliderar dem" och slutligen exporterar ljudfilen i sin helhet alltså ingen bounce, det går ju snabbt.
    Fast det är klart att offlinebounce är välkommet...
    Uppgraderade till 10an också för ett tag sedan, och nyligen blev jag med Complete Production Toolkit..så vet inte om jag hänger på låset, varken ekonomiskt eller så. Bra att vänta ett tag med...
    Jag tycker det är gött att det kommer en 11a!
    Senast redigerat av reverbsvansen den 2013-04-12 klockan 22:12.

  18. #18
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle vilja säga att nu när Pro Tools får 64 bit så är det helt über överlägsna alla andra motsvarande program på marknaden ur proffsanvändar perspektiv.
    Varför?

  19. #19
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1
    Det är det här också. PT 10 rox.

  20. #20
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Någon som testat ?
    Kommer nog själv avvakta några år tills alla 3:e parts pluggar hunnit bli 64 bit AAX.
    Har inte superbehov av 64 bit då de prylar som har nytta av det redan kör 64 bitars ( memory server ) lösningar i Pro Tools 32 bit, tex Kontakt och Vienna mm. sitter tacksamt fast i TDM land också där man har TDM pluggar som inte verkar portas , tex TC Electronic reverben och Line 6 Ampfarm Echo farm etc.

  21. #21
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som testat ?
    Kommer nog själv avvakta några år tills alla 3:e parts pluggar hunnit bli 64 bit AAX.
    Tror jag tänker avvakta tills de värsta buggarna fixats i alla fall. Får annars uppgraderingen gratis pga köpte Mbox3 mini efter 7 april.

  22. #22
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Verkar ju som att man tappar CPT om man inte köper en HD uppgradering. Lite trist. Väntar nog lite också.

  23. #23
    claesbjo
    claesbjo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jonachi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ta ett valfritt ljudklipp i grid dock och spaca ut det med kringla d och zooma sen in så mycket det går via varje copy så ser du snart att den klipper in ojämnt och fel (dvs inte alls i griddet). Borde vara patch 1 åtgärd men fortfarande inte fixat.
    Hej, så här är det i Logic med, men vad jag har förstått så är det egentligen inget "fel" utan det har o göra med samples vs "ticks". Låt oss säga att du har en region du vill klippa till en takt i ett arr med tempo 131. Om tempot är t.ex 120 ska det vara ok ,för en takt i 120 är exakt 2 sekunder lång dvs 88200 samples @44.1 k, men en takt i 131 är ett ojämt antal samples, så om man ska göra ett exakt klipp så går inte det för att man då skulle behöva klippa mellan samples.. Ungefär så är det tydligen

  24. #24
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Så kunde jag inte hålla mina kliande fingrar borta i alla fall. Nästan alla pluggar är borta? Alltså, de finns ju på datorn, men funkar inte i 64 bit-miljön så de syns inte i PT11. Tack för den, Avid.

  25. #25

    tillfälligt låst - kontakta admin
    Pro Tools 11 Plug-in Compatibility (http://avid.force.com/pkb/articles/c...ility/en343311)

    Pro Tools 11 requires plug-ins to be AAX format and 64-bit.
    Please refer to the Plug-In Finder for info. (http://www.avid.com/plugins)

    PT 11 har alltså inte stöd för RTAS (vilket jag kan tycka är knasigt, dvs alla pluggar måste vara AAX 64bitar. no more, no less...)

    Mvh

  26. #26
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Verkar som Avid jobbar hårt på sin egen undergång.

  27. #27
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    OK, deras lösning är att man har 10 och 11 på datorn, plus att det visade sig att majoriteten av Avids egna pluggar behövde laddas ner och installeras separat. Nåja. Waves och NI är inte med på tåget än t ex. Synd, för jag gillar verkligen att jobba i Pro Tools.

  28. #28

    tillfälligt låst - kontakta admin
    Precis...många av våra pluggar är också waves och NI...så vi väntar också... PT 10 så länge...

    Mvh

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-05, 21:16
  2. Pro Tools 8
    Av 834 i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-17, 21:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •