Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 SistaSista
Resultat 121 till 180 av 341

Ämne: Novation: Bass Station II

  1. #121
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    lite observationer hittills: lite minus först: arpeggio och sequencer varken triggas eller styrs i nuläget från MIDI tyvärr. man måste spela på Bass Station 2's egna klaviatur för det. men den sänder ut arpeggio och sequencer via MIDI. acid-filtret går inte att få i självsvängning, tyvärr. men så kanske det är på tb-303? sh-101 genererar en stabil ton vid hög resonans, men den var lite bökig att stämma i tonskala vill jag minnas.

    positivt är hur bra den låter, och att det även går bra att ändra ljudkontroller under uppspelning av sequencern. overdrive i filtret överstyr filtret mjukare och varmare än t.ex. på mopho key. filtermodulering av oscillator ger nya klanger, och lite FM-ljud kan skapas tack vare stabila DCO;er.
    Senast redigerat av jocks1 den 2013-09-08 klockan 19:51.

  2. #122
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man göra synclead? <3
    oh, yes!

  3. #123
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator

  4. #124
    Jonnyboy
    Jonnyboy är inte uppkopplad

    Senior
    Fick min idag efter lite försening. Gott betyg från mig. Ljudet bra och känslan på knappar, rattar och sliders också bra. Enda som känns tråkigt är att chassit känns lite plastigt. Det är ändå inget som stör mig. Trevligt med två filter som båda är väldigt kul och låter bra. Plus för den stora cutoff-ratten.

  5. #125
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Petade lite på en 4sound/Estrad på söder idag, tyckte den lät fint men var lite plastig till utförandet. Inte lika plastig som minibruten dock och hade skönare aftertouch än den senare.

  6. #126
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åhhhhh...schillatorsynk, för farao! Tack för det Nu blev jag köpsugen.

  7. #127
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Fick tag på min idag med. Är än så länge mycket nöjd. Går snabbt att göra nya roliga ljud! Plastig? Jepp!

  8. #128
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fick tag på min idag med. Är än så länge mycket nöjd. Går snabbt att göra nya roliga ljud! Plastig? Jepp!
    grattis erko! visst låter den bra!? Köpte du den via nätet eller i affär i Sthlm? en kollega vill tumma på en i affär, för vi bor lite långt ifrån varandra tyvärr.
    EDIT: ah, jag såg nyligen att du köpt från 4sound. DLXmusic skyltar med den på sin hemsida också.
    ska bli kul att höra vad kollegan med Minibrute säjer, när han även testat Bass Station 2. Tror dom kompletterar varandra bra
    Senast redigerat av jocks1 den 2013-09-11 klockan 14:12.

  9. #129
    ceVin
    ceVin är inte uppkopplad
    ceVins avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Är den bra?

    Ägde en Basstation I en gång i tiden.

  10. #130
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    grattis erko! visst låter den bra!? Köpte du den via nätet eller i affär i Sthlm? en kollega vill tumma på en i affär, för vi bor lite långt ifrån varandra tyvärr.
    Jag köpte den på 4sound nära Fridhemsplan (hade förhandsbokat). Jag tror att de fick in 5 st men vet inte säkert. Det stod en uppställd som man kunde fingra på i förrgår i alla fall.

    Satt igår och gladde mig år hur den bra det fungerar med logic. Körde in usb-sladden och synkade med logic + en phones-ut in till min macbook (har inget ljudkort för tillfället så kör på interna) för att spela in synten. Typ så här: Spelade in lite arpeggion med ljud från bass station i synk. Sen hoppade jag till ett midispår och använde bass station som midi-klav. Sen ett nytt audiospår oh körde på med lite fläskig bas. Hepp! Sen ett midispår lite trummor boff biff tjoff pang. Oj, en ny låt!

    Och yes, tycker den låter riktigt bra!
    Senast redigerat av erko den 2013-09-11 klockan 14:13. Anledning: Yesman

  11. #131
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ceVin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är den bra?

    Ägde en Basstation I en gång i tiden.
    För mig är den bra Är som sagt plastig i utförandet men ljud och funktionsmässigt tycker jag att den är svinbra.

  12. #132
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Som en Mopho Key-ägare så är det lätt att se paralellerna när det gäller specen på dessa två syntar. Men är det någon som har kört båda dessa och kan göra några (smaskigt subjektiva ) jämförelser?

  13. #133
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag köpte den på 4sound nära Fridhemsplan (hade förhandsbokat). Jag tror att de fick in 5 st men vet inte säkert. Det stod en uppställd som man kunde fingra på i förrgår i alla fall.

    Satt igår och gladde mig år hur den bra det fungerar med logic. Körde in usb-sladden och synkade med logic + en phones-ut in till min macbook (har inget ljudkort för tillfället så kör på interna) för att spela in synten. Typ så här: Spelade in lite arpeggion med ljud från bass station i synk. Sen hoppade jag till ett midispår och använde bass station som midi-klav. Sen ett nytt audiospår oh körde på med lite fläskig bas. Hepp! Sen ett midispår lite trummor boff biff tjoff pang. Oj, en ny låt!

    Och yes, tycker den låter riktigt bra!
    kul att du kör logic, du har inte testat att spela in midi när du vrider på reglar i logic?
    Reason 7 vill inte spela in när jag vrider på rattarna, men den reagerar på Midi cc som Reason sänder...?

  14. #134
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    @jocks1: Har inte testat än, kanske hinner i afton. Skriver nåt här om jag får till det.

  15. #135
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra demo! Blir lite sugen själv.

  16. #136
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Provade den idag på 4-sound på Fleminggatan STHLM.
    I det stora hela är jag positivt överraskad. Några här har använt
    ordet plastigt. Av plast är den byggd vilket också ettan var (har haft en själv). Skillnaden
    är att denna version känns mer gedigen. Lätt att förstå och börja bygga ljud med.
    Av Mini MS-20, Minibrute och Bass station II så känns denna klart roligast att spela på.
    Dock så är detta enbart på intryck av när jag prövat dessa i butik, jag har ej ägt någon av dessa.

  17. #137
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Testade Basstation 2 lite mer nu på lunchen, läskigt rolig arpeggiator a la SH-101. Lika plastig var den också.

  18. #138
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eangman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som en Mopho Key-ägare så är det lätt att se paralellerna när det gäller specen på dessa två syntar. Men är det någon som har kört båda dessa och kan göra några (smaskigt subjektiva ) jämförelser?
    DCO;er i BS 2 låter lite mer roland, filtrena har mer liv, och gör lätt blöta kluckiga ljud med hög resonans. Du får 4st olika filtertyper att växla emellan, jämfört med 1st lågpass med 12 eller 24dB-lägen. Lite rundare klarare klanger jämfört med Mopho key. Mopho key sprakar mer, när man vill ha sånt ljud. Mopho key har en högre byggkvalitet, med en av det bästa aftertoucher jag spelat på. Mopho har separat glide för varje DCO, men inte flera olika subosc-vågformer att välja emellan, som på BS 2.
    Senast redigerat av jocks1 den 2013-09-12 klockan 15:10. Anledning: rättelse

  19. #139
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Var in på JAM i Örebro och testade den lite snabbt idag. Mycket roligare än gamla Bass Station och kul med multimodefilter, men för att den skulle locka mig så hade den behövt ha mer "karaktär". Det kanske kommer fram om man har tid att skruva lite mer, men nej, jag är klart mer sugen på mini-MS20.

  20. #140
    Jacon
    Jacon är inte uppkopplad
    Jacons avatar
    Senior
    Jag testade den på andreassons i Gbg nyss. Fattade inte ens var cutoffen satt. Kände mig helt dum i huvet och gick efter ett tag därifrån. Den lät dock väldigt bra.

  21. #141
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jacon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag testade den på andreassons i Gbg nyss. Fattade inte ens var cutoffen satt. Kände mig helt dum i huvet och gick efter ett tag därifrån. Den lät dock väldigt bra.
    Stora runda vredet längst till höger som det står "Frequency" på.
    =)

  22. #142
    Jacon
    Jacon är inte uppkopplad
    Jacons avatar
    Senior
    Ja, det var det jag misstänkte. Men fattade inte varför det stod frequency.
    Sen en till konstig grej jag inte fattade. Jag hade arpeggiatorn igång med båda oscillatorerna + sub, sen drog jag ner suben, osså osc 2 och till sist osc 1, men då lät det fortfarande. Fattade ingenting. Är ju van vid moog och minibrute så för mig kändes det lite ologiskt alltihop. Skulle dock gärna sitta ner och testa lite längre nån gång. Man blir ju också lite stressad av att stå i musikaffärer när det typ står folk i kö bakom en. eller så var jag dum i huvudet vid tillfället.

  23. #143
    TPM
    TPM är inte uppkopplad
    TPMs avatar
    Veteran
    Spelade på en idag. Gillar hur den låter

  24. #144
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jacon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det var det jag misstänkte. Men fattade inte varför det stod frequency.
    Sen en till konstig grej jag inte fattade. Jag hade arpeggiatorn igång med båda oscillatorerna + sub, sen drog jag ner suben, osså osc 2 och till sist osc 1, men då lät det fortfarande. Fattade ingenting. Är ju van vid moog och minibrute så för mig kändes det lite ologiskt alltihop. Skulle dock gärna sitta ner och testa lite längre nån gång. Man blir ju också lite stressad av att stå i musikaffärer när det typ står folk i kö bakom en. eller så var jag dum i huvudet vid tillfället.
    hm...den var nog i självsvängning, med maxad resonans, eller bruset uppskruvat

  25. #145
    Jacon
    Jacon är inte uppkopplad
    Jacons avatar
    Senior
    Det lät alltså som att osc 1 bara låg kvar. det hände inget när jag sänkte den.

  26. #146
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    sådär, nu har jag läst i handboken i till Reason 7: nu vet jag hur man gör... för att spela in reglar som man vrider på extern synt, måste ett separat spår för midi controller med en external midi modul skapas. ska testa lite mer ikväll.

  27. #147
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Testade en på Estrad i helgen. Överraskande bra ljud på den, lätt att ratta och plastigheten störde inte. Mycket inspirerande arpeggio hade den också. Den kändes enkel att skruva på och det var bra tryck i ljuden. Om jag jämför bruttan, subben och MS20mini så är BSII klart mest inbjudande för eget skruvande. Blev faktiskt lite sugen på en sådanhär mojäng.

    Den är ju rena skolexemplet på hur en synt ska rattas, svårt att gå vilse och inspirerande. Inga wobblande rattar som på MS20minin, men lite billig känns den allt.

  28. #148
    Azzers avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Testade den häromdagen och gillade den. Kommer nog köpa en. tyckte den lät lite mjukare och rundare än Minibruten som jag inte fastnat för....men är ju en smaksak....

  29. #149
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    En kille i studion parallellt köpte, jag tycker den är den klart bästa synten i kategorin, fick ut hur många bra ljud och låtideer som helst. Mycket bra drag med två filter och Filter Fm är en vinnare. Låter hur bra som helst i mina monitorer.

    Jag är fan helt såld, och då ogillade jag faktiskt direkt både minitaur,mopho, monobrute, ms20mini och subphatty. Denna talade helt klart mitt språk och jag kommer köpa en i slutet av månaden.

  30. #150
    joja_x
    joja_x är inte uppkopplad
    joja_xs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Azzer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testade den häromdagen och gillade den. Kommer nog köpa en. tyckte den lät lite mjukare och rundare än Minibruten som jag inte fastnat för....men är ju en smaksak....
    Börjar också bli lite sugen då jag har hört mer demos. Just som du skrev så låter den mjukare och rundare än MB, vilket gör den till ett lysande komplement.

    Ni som har den, hur är sequencern att jobba med? Går den att transponera ala Pro One?

  31. #151
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joja_x Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... hur är sequencern att jobba med? Går den att transponera ala Pro One?
    Yess, man programmerar som en SH-101 och sen transponerar man samtidigt som den rullar. Det går att välja om SEQ ska rulla fritt eller starta om när tangenten trycks ner

  32. #152
    joja_x
    joja_x är inte uppkopplad
    joja_xs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yess, man programmerar som en SH-101 och sen transponerar man samtidigt som den rullar. Det går att välja om SEQ ska rulla fritt eller starta om när tangenten trycks ner
    Precis som det skall vara då

    Hur var det, skickar den sequencer ut via midi med?

  33. #153
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joja_x Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis som det skall vara då

    Hur var det, skickar den sequencer ut via midi med?
    japp, det gör den. man kan m.a.o. göra patterns, som andra syntar kan använda!

  34. #154
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Funkar den att använda som midiklaviatur och styra annat midijox med?

    (Byta ut ex5:an mot den här hade onekligen sparat plats på skrivbordet )

  35. #155
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    och den har swing, wohoo!

  36. #156
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    [[/B]
    Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funkar den att använda som midiklaviatur och styra annat midijox med?

    (Byta ut ex5:an mot den här hade onekligen sparat plats på skrivbordet )
    Det verkar så,även om den som skrev inlägget hade lite problem i början:https://discussions.apple.com/thread...art=0&tstart=0

    "Good day,
    I am stuck at the following problem....
    Yesterday I received the new bass station II. I am using this as a midi controller and a hardware synth.
    As midi controller it works fine. i can control soft synths and learn controller assignments.
    It is technically possible to record midi data from the bass station to logic, but I can't manage this to work properly.
    When I open a new track as external instrument i can record midi notes, but no filter or modwheel movements.
    everything is properly setup in OSX (midi configuration)
    Logics control surface doesn't recognize the bass station as standard model, but I can assign midi in and out to a other device. And this setup works as midi controller.
    I appreciate a response MUCH
    "

    Lite senare...
    "This problem did solve by deleting and reinstaling the device in control surface setup...
    Don't ask me why.
    Mod wheel was working fine on logic synths..."

  37. #157
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    .... fattar inte varför folk som demar syntar oftast är helt talangbefriade, horribla demos där ute, även officiella

  38. #158
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yess, man programmerar som en SH-101 och sen transponerar man samtidigt som den rullar. Det går att välja om SEQ ska rulla fritt eller starta om när tangenten trycks ner
    Det enda som jag tyckte var förvirrande var att sequencern verkade vara som SH-101 men den spelade bara in pitch, för att lägga in pauser i sequencern så får du välja gate-sekvens från nån av de färdiga patterns som finns... Eller har jag missat nåt?

  39. #159
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    det finns två knappar för att lägga in paus och legato med

  40. #160
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Har haft en i varukorgen i en dag nu men inte kunnat bestämma mig om jag ska gå vidare till kassan. Här om dagen bestämde jag mig för att jag inte ens ville göra mer syntbaserad musik längre men suktar ändå...

  41. #161
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Apropå midi: I Logic så kör jag inspelning av ett audiospår och ett midispår samtidigt. Eftersom BS2 skickar midi så får man både och. Fiffigt om man vill dubbla en slinga eller ett arpeggio

  42. #162
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    meeen.. kan man trigga sequencern med?

  43. #163
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Hur funkar det att växla mellan de 3 enveloperna som delar 4 reglage? Hoppar men till där regeln är när man rör den eller migrerar den steglös (som på min gamla Ensoniq EPS)?

  44. #164
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    den hoppar, men iom att det är enkel adsr är det inget man stör sig på, iaf inte jag. skulle inte trada det mot portabilitet..

  45. #165
    khak
    khak är inte uppkopplad

    Senior
    Var inne o kände på den igår på 4sounds. Gillar!
    Nice också att den kan dubbla som en controller.. kan man göra sig av med den man har o ha lite plats tillgodo..

  46. #166
    amenbrother
    amenbrother är inte uppkopplad
    amenbrothers avatar
    Veteran
    Nice! Kändes bra på DLX. Lite Pro-1 dödare för 4000 kr.

  47. #167
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av amenbrother Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nice! Kändes bra på DLX. Lite Pro-1 dödare för 4000 kr.
    jo, mycket synt för pengarna får man

  48. #168
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det finns två knappar för att lägga in paus och legato med
    Ah! Härligt, hann inte se dom i butiken sist...

  49. #169
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator

  50. #170
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Ännu en meningslös demo. Nu tar jag min nya synth som jag inte har en aning om hur den fungerar och rattar fram lite meningslösa ljud. Har folk ingen självkritik? det mest lät sk*t.

  51. #171
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Vad var det för fel på den här demon? Det är inte kameramick och han går igenom funktionerna. Jag tycker faktiskt den är rätt bra

  52. #172
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Liten demo:

    https://soundcloud.com/camusicse/bass-station-2-demo

    Alla ljud, inkl trummor, är Bass Station 2. Lite eko på några ljud, annars inga effekter.

    Gillar den skarpt!
    Senast redigerat av raoul flutter den 2013-09-28 klockan 10:02.

  53. #173
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Rattade lite på dlx igen... trevlig rackare..... klart det kommer bli en sån också..... billiga små trevliga saker som utklassar dyra hypade grejer.... Novation har grunnat en del..... en sån här, en brutta, TT-303,, och en Jomox.....är man ju Tekknokung

  54. #174
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Liten demo:

    https://soundcloud.com/camusicse/bass-station-2-demo

    Alla ljud, inkl trummor, är Bass Station 2. Lite eko på några ljud, annars inga effekter.

    Gillar den skarpt!
    Tycker nästan filtret känns lite Roland här.

  55. #175
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker nästan filtret känns lite Roland här.
    Har jämfört med en MC-202 och kunde ratta in i princip samma ljud.

  56. #176
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Tyckte jag kände igen den tvittrande resonansen! Deras 24dB-filter har definitivt en speciell karaktär.

  57. #177
    Kaffekick
    Kaffekick är inte uppkopplad
    Kaffekicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Gillar min BSII överlag. Men den har tre minus i min värld; 1. Ingen manual mode så man slipper minnet, 2. avsaknad av en kontroll för filter key track är rätt jobbigt och 3. envelopes som klickar lite mycket när man kör snärtiga ljud med bara lite filter mod.

  58. #178
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Liten demo:

    https://soundcloud.com/camusicse/bass-station-2-demo

    Alla ljud, inkl trummor, är Bass Station 2. Lite eko på några ljud, annars inga effekter.

    Gillar den skarpt!
    Snyggt. Äntligen en demo där någon spelar normalt och med normala ljud

  59. #179
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Testat hela kvällen. Den har riktigt bred sonisk range - härmar verkligen SH-101 jättejättebra. Att den har precis samma sequencer är ju bara för trevligt. MEN!!!
    MEEEENNN


    Men!

    Det finns bara ett men och det är att det är 25 tangenter. Jag vet ju att den är en uppföljare till bass station I som hade 25 tangenter, men nu med alla nya möjligheter ljudmässigt så är det inte bara bas man ska spela längre, det är sköna lead-slingor och melodier och då behövs banne mig 37 eller åtminstone 32 tangenter. Jag finner mig hela tiden spelandes i luften utanför tangentbordet.


    Nä, men allt som allt, förutom min personliga lilla petitess, är BS2 verkligen en riktig dundersynt. När man tittar på den så finns helt enkelt allt där:
    Två versatila VCO:er med sub, ringmod och noise med ext-input.
    Två jättesköna filter varav ett är multimode och ruggigt omfångsrikt. Det går att overdrivea filtret.
    Två LFO:er med snuskigt bra range, långt upp i audio-range.
    Finfin SH101-rippad arpeggiator och sequencer med fyra minnesplatser för sekvenser samt ett nytt läge med olika rytmer och note divisions.
    128 minnesplatser med 64 finfina presets och 64 initialiserade patcher.
    Envelopen är antingen som på CS-5 och SH-101 att den kontrollerar både VCA och VCF, eller så kan man kontrollera varje grej individuellt.
    Temposynk på LFO, Arp och seq.
    Två balla analoga effekter - en vanlig analog dist och en där man routar VCO1 till filter frequency. Kan framkalla helt bisarra klanger.
    Skönt tangentbord med individuell fjädring och aftertouch som kan routas till filter, LFO1->VCO och LFO 2 speed.
    Överskådligt menysystem där varje tangent har en egen inställning. Här finns lite extra godis som ställbar slew på båda LFO's och ställbar swing på sequencern.

    All in all, ett ruggigt starkt köp för 4200kr. Dock har jag ännu svårt att nämna en vinnare i billig analog mono-klav-klassen (BS2, Minibrute, MoPho K, MS20M) - alla är så sjukt olika och har olika styrkor och svagheter. Jag har testat ganska ingående alla dessa utom Minibrute och hittils är BS2 i alla fall överlägset prisvärd, MoPho överlägset spelbar och MS20M roligast att utforska och göra ljud med.

  60. #180
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har jämfört med en MC-202 och kunde ratta in i princip samma ljud.
    intressant... Jämförde du även att sätta acid-filtret i självsvängning på BS2 och din MC-202. På min BS2 går inte resonansen i självsvängning, men på SH-101 gick det att göra.

Liknande ämnen

  1. Från breadboard till produkt?
    Av robboten i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-06-15, 20:53
  2. Ny Clavia-site och produkt
    Av spanky i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 94
    Senaste inlägg: 2005-07-22, 13:37
  3. Smart produkt
    Av lasselu i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-11-05, 20:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •