Sidan 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 586

Ämne: Expressive E Osmose

  1. #1
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran

    Expressive E Osmose

    Mycket spännande synth/controller keyboard från företaget bakom Touché:
    https://www.expressivee.com/discover-osmose

    edit: svårt att komma in på sidan, mycket trafik. Mer info på cdm: https://cdm.link/2019/11/osmose-augmented-keyboard/
    Senast redigerat av Nfuture den 2019-11-22 klockan 09:03. Anledning: la till att det är en synth

  2. #2
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    WOW! Här har dom väl lyckats bra med att separera anslag från aftertouch, genom två steg. DSI OB-6 har en utmärkt vanligt mono aftertouch, som kliver in först efter att tangenten nått botten, och man pressar ner den lite till. Sidomodulation av tangenter kan bli underbart, för individuell pitchbend, per tangent

  3. #3
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Wohoo! Beställde direkt när jag såg den. Egan matrix låter dessutom sjukt bra

  4. #4
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Läste på om denna. Verkar fantastisk för den klaviaturist som vill utveckla sitt spel åt det mer uttrycksfulla hållet. Bra att det kommer in mer möjligheter på det här viset!

  5. #5
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Wohoo! Beställde direkt när jag såg den. Egan matrix låter dessutom sjukt bra
    Vad kommer den kosta då? beloppet på deras hemsida är väl bara en delbetalning, för att få boka en av de första som kommer?

  6. #6
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad kommer den kosta då? beloppet på deras hemsida är väl bara en delbetalning, för att få boka en av de första som kommer?

    Från cdm:

    This custom engineering costs money – the Osmose will be US$/€1799. (Funny, it was only a few years ago when that counted as “mid-range.”) But they’ve found a novel solution to ramping up production. Early bird buyers reserving before December 31, 2019 will get a massive 40% discount, so that it only costs USD/EUR 1079. And you don’t have to put up all of that right away – they’re taking just $299 as deposit.

  7. #7
    Mangoo
    Mangoo är inte uppkopplad
    Mangoos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad kommer den kosta då? beloppet på deras hemsida är väl bara en delbetalning, för att få boka en av de första som kommer?
    Står här https://www.expressivee.com/osmose-reservation-os1

  8. #8
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Jäkligt najs! jag verkligen avskyr ROLI gummitangenter, ett riktigt keyboard vinner alltid!

    Fast jag får en Hydrasynth för de pengarna.

  9. #9
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Superspännande, funderar på att köpa en faktiskt.

  10. #10
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Ja, mycket lockande! Iaf innan den flyger upp i pris.

  11. #11
    Mangoo
    Mangoo är inte uppkopplad
    Mangoos avatar
    Senior
    Cuckoo demar lite.

    https://youtu.be/UjZ6SuWxBFg

  12. #12
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    wow! vill ha, för dyrt för mig dock

  13. #13
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Prototypen såg ju lite racklig ut tycker jag.

  14. #14
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Ouff! Förbokad, lika mycket för EaganMatrix skull som för keyboardet.

  15. #15
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Behringer har ju hintat med bild på en prototyp av klav med polytouch...Den kanske blir bra och billigare?
    (Expressive E Osmose är dock väldigt lockande)

  16. #16
    deleted user
    Vad kan man midikontrollera lätt med full funktion i nuläget?

  17. #17
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Ooops ... nu har jag bokat en Full återbetalning om man ångrar sig, 10000 för en 49 klavars expressionsklaviatur av toppkvalitet (förmodad) med syntmotor ombord som klarar FM, Modelling, etc etc. Inte mycket att snacka om. Insatsen på 3000 motsvarar en ju en enda oscillator i modularen typ.

    Det kommer att bli perfekt som fristående kontroller till modularen och moder 32:orna också.

  18. #18
    Smultronizer
    Smultronizer är inte uppkopplad

    Senior
    Ooops, bokade jag med. Exakt vad jag har letat och drömt om efter sååååå länge! Äntligen ett klaviaturinstrument som är organiskt och spelbart. Kunde inte motstå den. Och nu när jag såg Cuckoo dema den kändes det beslutet ännu bättre i magen :-)

  19. #19
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Kul

  20. #20
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Helt rätt person att dema den här! Ödmjuk inför att den inte är helt klar, och spelar fina melodier som visar variation och med väl valda ljud. Den blir nog superfin den här, och förhoppningsvis bara första steget i en lång rad nya klaviaturprodukter med det tangentbordet!

  21. #21
    Ludvig
    Ludvig är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Kunde inte heller stå emot. Det är ju snart jul också. Bokat!

  22. #22
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Det är nog få som vill betala fullpris 1799 euro för denna. Jag avvaktar Behringers kommande klav, och spanar in Hydrasynth så länge

  23. #23
    deleted user
    Hur många syntar o vsts har mpe?

    Ofantligt mkt för dyr för mig men nyfiken i allmänhet.

  24. #24
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Uppåt en 20k är skitmycket pengar - absolut, då hade jag nog inte heller köpt en. Men nu kan man ju får den för typ 11. Tre nu och åtta i sommar. Då blev det tillräckligt intressant för mig

    Och det är ju egentligen inte bara en kontroller - det har ju en fullfjädrad ombordvarande syntmotor som klarar physical modelling, FM, granular, kinetisk (eller VA för den delen) med flera. Jag skickade en fråga till dem för någon dag sedan om hur stor minnesbanken i den kommer att vara. De hade inget precist svar men i alla fall "flera hundra" - skrev de.

    Summa summarum - en state of the art digital synt.

  25. #25
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    ojdå där slog jag också till...

  26. #26
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Åh. Ångest. Har velat ha något sånt här ända sedan jag såg en Ondes Martenot och dess vibratomöjligheter på tangentbordet. 11000. Fan. Men skulle det vara ett felköp kan man antagligen få tillbaka vad man gett när den hoppar upp till fullpris...

  27. #27
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ja, den här alltså!

  28. #28
    klangumsetzer
    klangumsetzer är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ooops ... nu har jag bokat en
    (...) 10000 för en 49 klavars expressionsklaviatur av toppkvalitet (förmodad) med syntmotor ombord som klarar FM, Modelling, etc etc. Inte mycket att snacka om. Insatsen på 3000 motsvarar en ju en enda oscillator i modularen typ. (...)
    +1

  29. #29
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Något jäkla rätt har de allt gjort med tanke på att många här köper. Kul!

  30. #30
    Ludvig
    Ludvig är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vi får starta ett expressionssyntband i sommar :-)

  31. #31
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Ludvig Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi får starta ett expressionssyntband i sommar :-)
    hehe

  32. #32
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Himla spännande pryl, ska bli kul att höra mer när den kommer i produktion på riktigt.

    Blev liiite avtänd när jag hörde Jordan Rudess spela på den. Varför ska alltid han poppa upp när någon gör något kul ”tangentbord”. Han förstör ju den svårt vackra stämningen med sin klaviatursport.


    https://youtu.be/wNjxe49-_Cw

    https://youtu.be/wNjxe49-_Cw

  33. #33
    SINUS
    SINUS är inte uppkopplad
    SINUSs avatar
    Senior
    Beställde en precis..

    Har länge haft egna planer på att bygga ett keyboard som även ger värden på hur långt ner man trycker.
    Nu har Osmose gjort just det, och fått till det väldigt bra med verkar det som.

    Hade dock gärna sett en strippad billigare variant utan inbyggd ljudmotor.
    Senast redigerat av SINUS den 2019-11-27 klockan 08:45.

  34. #34
    Smultronizer
    Smultronizer är inte uppkopplad

    Senior
    Det är lite galet att det är 6xDSP i denna men bara 2xDSP i Haken Continuum. 24 rösters polyphony mao. Sen kan jag väl tänka att det är lite flytande med tanke på det modulära uppbyggnadet av synthmotorn och beroende på komplexiteten i patchen. Taggad!

  35. #35
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Himla spännande pryl, ska bli kul att höra mer när den kommer i produktion på riktigt.

    Blev liiite avtänd när jag hörde Jordan Rudess spela på den. Varför ska alltid han poppa upp när någon gör något kul ”tangentbord”. Han förstör ju den svårt vackra stämningen med sin klaviatursport.


    https://youtu.be/wNjxe49-_Cw

    https://youtu.be/wNjxe49-_Cw
    Bra Jordan, du fick den just att låta som en DX7:a från -83.. Säljande!

  36. #36
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra Jordan, du fick den just att låta som en DX7:a från -83.. Säljande!
    ...sedan använder han ju fler fingrar än pekfingret när han spelar!

  37. #37
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra Jordan, du fick den just att låta som en DX7:a från -83.. Säljande!
    Vet inte vilken special-DX7:a du har hört men detta lät ju generellt mycket mjukare och uttrycksfullare än åtminstone de DX7:or jag har hört. Så ja nog är denna video säljande.

  38. #38
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Fyllde i alla uppgifter, gick ner för att hämta plånkan o fylla i kreditkortsuppgifterna. Sen slog det mig, är detta inte bara GAS för mig. Tog ett djupt andetag o struntade i att beställa. Men fan va snygg den är

  39. #39
    Hånken
    Hånken är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Oj! Spännande instrument, verkligen.

    Men har ni tänkt på en sak?

    Varför vibrerar de som spelar, bara på vita tangenterna? De som demar är orehört skickliga men man glömmer bort att det här djupet, velocity, sida-till-sida vibration kanske inte funkar lika bra på svarta tangenterna, större risk att man halkar av och ner från de svarta tangenterna. Det gör/gjorde man inte med Roli. Men Roli hade en massa andra kompromisser man inte kunde stå ute med i heller. Roli kostade 11.000 plus utan någon inbyggd motor alls, man fick ha PC/MAC för att ladda MPE mjukvaran.

    Men jag är fortfarande lite "sitter på stängslet" när det gäller denna. Måste prova först i IRL innan man bestämmer sig. Tyvärr. Det är väl så med de flesta. Jag kommer ihåg CS80 av Yamaha, och deras orglar som kom lite tidigare (som bla Chick Corea använde) och de hade vibrato inbyggt i tangenterna. CS80 var polyphonic, men orglarna var "monofonisk" i vibratot, dvs förde man ett finger fram och tillbaka sidledes så vibrerade hela ackordet. Denna verkar vara hämtad ifrån CS-80 och har lite "Blade Runner" feeling i vissa partier i demona som finns på YT.

    Men detta: bara vita tangenter? Varför ? Är det ngt de försöker dölja, som de inte har löst ännu?

  40. #40
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Hånken Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj! Spännande instrument, verkligen.

    Men har ni tänkt på en sak?

    Varför vibrerar de som spelar, bara på vita tangenterna? De som demar är orehört skickliga men man glömmer bort att det här djupet, velocity, sida-till-sida vibration kanske inte funkar lika bra på svarta tangenterna, större risk att man halkar av och ner från de svarta tangenterna. Det gör/gjorde man inte med Roli. Men Roli hade en massa andra kompromisser man inte kunde stå ute med i heller. Roli kostade 11.000 plus utan någon inbyggd motor alls, man fick ha PC/MAC för att ladda MPE mjukvaran.

    Men jag är fortfarande lite "sitter på stängslet" när det gäller denna. Måste prova först i IRL innan man bestämmer sig. Tyvärr. Det är väl så med de flesta. Jag kommer ihåg CS80 av Yamaha, och deras orglar som kom lite tidigare (som bla Chick Corea använde) och de hade vibrato inbyggt i tangenterna. CS80 var polyphonic, men orglarna var "monofonisk" i vibratot, dvs förde man ett finger fram och tillbaka sidledes så vibrerade hela ackordet. Denna verkar vara hämtad ifrån CS-80 och har lite "Blade Runner" feeling i vissa partier i demona som finns på YT.

    Men detta: bara vita tangenter? Varför ? Är det ngt de försöker dölja, som de inte har löst ännu?
    Jag tror du kan vara lugn. De skulle inte komma två millimeter med alla de artister som demar om inte hela klaviaturen funkade.

  41. #41
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Nu är den ”sold out”. Skönt, slipper jag fundera på det.

  42. #42
    deleted user
    Hoppade på även jag ( innan preorder tog slut ).

    Alltid saknat bra, taktil kontroll på mjukvara. Vi får väl se..

  43. #43
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Skall man gå på köplusten på 99:an så har väl typ 50% av exemplaren gått till Sverige

  44. #44
    Hånken
    Hånken är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror du kan vara lugn. De skulle inte komma två millimeter med alla de artister som demar om inte hela klaviaturen funkade.
    Ja, jo, men det är producerat av firman själv, och de säger att det ÄR en protoyp. Sedan, Jordan Rudess = NAMM Whore. Han tycker om allt knäppt som sätts under näsan på honom. Han höjer ju allt till skyarna, Roli, Haken, Osmose, Linnstrument, etc etc, så fort han "får" en sådan av dom. Ja, du "tror" att jag kan vara lugn, men jag kommer ihåg på CS-80 att den där vibrationen det var lätt att halka av på de svarta tangenterna för de var/är av plast. På riktiga piano, trätangenter är det lättare att hålla sig kvar, men jag bara undrade för det var det som slog mig när jag tittar på alla demosarna.

    Världen kankse består numera endast av Vince Clarke keyboardister? "The black keys are annoying, I only play the whites, the blacks are speed bumps and only gets in the way".

  45. #45
    deleted user
    Cuckoo spelar bara på svarta, kolla hans video.

    Någon som provat prototypen hänger på gearslutz och har skrivit i deras osmosetråd.

    Verkar som de inte bara sålt slut earlybird utan även ej heller tar fullprisbeställningar just nu.

  46. #46
    JFM
    JFM är inte uppkopplad
    JFMs avatar
    Senior
    Föll för trycket och knep en jag med... Har deras Touché sen tidigare och är grymt nöjd med den.

  47. #47
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Nja.. minns du verkligen rätt då? CS80 hade inte side-to-side vibrato.
    GX1, EX1, Electone E70 hade det.. men bara på lilla solokeyboardet. och det var hela keybed som vaggade i sidled.



    Citat Ursprungligen postat av Hånken Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, jo, men det är producerat av firman själv, och de säger att det ÄR en protoyp. Sedan, Jordan Rudess = NAMM Whore. Han tycker om allt knäppt som sätts under näsan på honom. Han höjer ju allt till skyarna, Roli, Haken, Osmose, Linnstrument, etc etc, så fort han "får" en sådan av dom. Ja, du "tror" att jag kan vara lugn, men jag kommer ihåg på CS-80 att den där vibrationen det var lätt att halka av på de svarta tangenterna för de var/är av plast. På riktiga piano, trätangenter är det lättare att hålla sig kvar, men jag bara undrade för det var det som slog mig när jag tittar på alla demosarna.

    Världen kankse består numera endast av Vince Clarke keyboardister? "The black keys are annoying, I only play the whites, the blacks are speed bumps and only gets in the way".

  48. #48
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fyllde i alla uppgifter, gick ner för att hämta plånkan o fylla i kreditkortsuppgifterna. Sen slog det mig, är detta inte bara GAS för mig. Tog ett djupt andetag o struntade i att beställa. Men fan va snygg den är
    Bra!

  49. #49
    Hånken
    Hånken är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av freddp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja.. minns du verkligen rätt då? CS80 hade inte side-to-side vibrato.
    GX1, EX1, Electone E70 hade det.. men bara på lilla solokeyboardet. och det var hela keybed som vaggade i sidled.
    Det kan ha varit de andra, GX-1 har jag aldrig provat, men det var någon orgel. Och när CS-80 kom vill jag minnas att jag provade det. Den där "ribbon" som man gled med kommr jag ihåg att jag provade före CS-80 på någon "fet" hemorgel ifrån Yamaha. Det var väl den polyfoniska aftertouchen på CS-80 som var så väl avvägd. Men jag tror t o m att Vangelis långsamma vibraton kom ifrån fingarna, och då rörde han inte "ribban" så att säga. Vangelis är ju kingen av cs-80.

  50. #50
    Hånken
    Hånken är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Cuckoo spelar bara på svarta, kolla hans video.
    Ja, han vibrerar bara på de vita tangenterana. Det är vibratot jag är ute efter. Är det svårare att få till det på de svarta, blir jag tveksam. Kommer ihåg att även polyfonsik aftertouch var svår på svarta PLASTtangenter eftersom lacken gjorde att det var lätta att "kasa" ner från de svarta tantenterna. Men det är väl precis som annat en träningssak. Men man fick träna för att få rätt på Roli tekniken också.

  51. #51
    JFM
    JFM är inte uppkopplad
    JFMs avatar
    Senior

  52. #52
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    (Sonic Labs video innehåller vibrato på svarta tangenter för den som är intresserad)

  53. #53
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Alltså jag gillar den! Det jag undrar är hur hanterbar mididatan är, brukar alltid spela in midi sen korrigera, flytta runt lite osv innan jag är nöjd.. frågan är hur det är att jobba i praktiken med den här och Ableton om man inte bara spelar in ljud med en gång.

  54. #54
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså jag gillar den! Det jag undrar är hur hanterbar mididatan är, brukar alltid spela in midi sen korrigera, flytta runt lite osv innan jag är nöjd.. frågan är hur det är att jobba i praktiken med den här och Ableton om man inte bara spelar in ljud med en gång.
    Ja, klurigt. Mpe använder ju 16 kanaler midi så hur funkar det i en daw. Någon som kört mpe i form av roli, kontinuum eller sci's variant som vet?

  55. #55
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Man får göra som med en gitarr.

  56. #56
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man får göra som med en gitarr.
    Tänker också så.

    Jäkligt glad att jag hoppade på early bird på denna.

  57. #57
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man får göra som med en gitarr.


    Faktum är att om jag nån gång spelar in gitarr själv så är det ren elgitarr, sen Guitar Rig efteråt, på det sättet kan man redigera ganska skoningslöst det drunknar ändå i disten. =)

    Men ja, visst, man kan göra mycket med audio idag.. hittade den här också:


    https://youtu.be/GmA3J6NScLQ

  58. #58
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Det är mekigt om inte programmet eller synthen stödjer mpe. Då får man ha en kanal per röst med roundrobin. Den enda DAW jag känner till där det funkar smidigt är Bitwig. Jag kan dock inte se varför man skulle vilja använda någon annan DAW heller.

    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, klurigt. Mpe använder ju 16 kanaler midi så hur funkar det i en daw. Någon som kört mpe i form av roli, kontinuum eller sci's variant som vet?

  59. #59
    SINUS
    SINUS är inte uppkopplad
    SINUSs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Jäkligt glad att jag hoppade på early bird på denna.
    Jag med. Kliar i kroppen!

  60. #60
    Smultronizer
    Smultronizer är inte uppkopplad

    Senior
    Holy crap va taggad jag är. Har aldrig längtat mer efter beach 2020 mer (skiter i att trimma kroppen detta år. Kommer ju ändå bara sitta med denna ;-) )

Liknande ämnen

  1. Expressive E Touché - erfarenheter?
    Av koenig i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-09-27, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •