Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 3 4 5 6 7
Resultat 361 till 415 av 415

Ämne: Mfb Dominion 1

  1. #361
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    hm..., får kolla med nåt ljud ikväll kanske. jag testade att spela in parafoniska ackord. stäng av multi trigg på ljudet så låter det bättre. får även lite JX3P-vibbar av sequencern, när jag spelar in parafoniskt. har inte kollat om sequencern sänder ut polyfoniska ackord via midi ännu, tror jag.

  2. #362
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förresten, jag tar tillbaka.

    Det bästa med MFB (och således Dominion 1) är MFBs faq-sektion på hemsidan!
    http://mfberlin.de/en/faq-en/
    speciellt fråga 4 var intressant...
    så har den sett ut en längre tid nu... har administratören tappat bort lösenordet eller?!

  3. #363
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    hm...jag får inte heller velocity att funka med arpeggio på min Dom-1
    Men...sequencern spelar in upp till tre toner i ackord, och dessa sänds även ut via MIDI-out! och där är det inga problem att spela in med olika hårda anslag

  4. #364
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Ok, jag verkar ha senaste firmware (1.18). Testade att spela in ackord i sequencern vilket funkar, men det verkar som att tonerna slutar på lite olika tider? Sätter jag upp sustain och release lite så märker man att de klingar av lite olika. Vilket iofs lät rätt bra i just mitt fall. Quirks

  5. #365
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Edit: Hörs mest när man kör lägre bpm, under 50. Man kan även höra att tonerna börjar lite olika.

  6. #366
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, jag verkar ha senaste firmware (1.18). Testade att spela in ackord i sequencern vilket funkar, men det verkar som att tonerna slutar på lite olika tider? Sätter jag upp sustain och release lite så märker man att de klingar av lite olika. Vilket iofs lät rätt bra i just mitt fall. Quirks
    det är ju gemensamma enveloper och filter. har du samma vågform, oktav och ev. modulering på samtliga VCO;er?

  7. #367
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det är ju gemensamma enveloper och filter. har du samma vågform, oktav och ev. modulering på samtliga VCO;er?
    Har svårt att komma på vad det är som händer, det är oberoende av vilka vågformer och oktaver jag har, ingen modulering på, filtret på max cutoff. Känns som någon sorts timing-grej som ballar ur på låga tempon. Återskapas lättast genom att spela in några ackord efter varandra, dra ner tempot till 30, höja relasetiden på vcan.

  8. #368
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har svårt att komma på vad det är som händer, det är oberoende av vilka vågformer och oktaver jag har, ingen modulering på, filtret på max cutoff. Känns som någon sorts timing-grej som ballar ur på låga tempon. Återskapas lättast genom att spela in några ackord efter varandra, dra ner tempot till 30, höja relasetiden på vcan.
    vilken gate-tid har du ställt in på sequencern? om man t.ex. har en fjärdedel/steg i sequencern, men har en gate-tid som är kortare, så kan ett tvärt avbrott med en hörbar sustain-nivå, och kort releasetid. jag vet också att det gäller att balansera enveloper, modulation och filter, och spela på ett speciellt sätt, på instrument som är parafoniska. har du lyssnat på min demo av Dominion 1 på soundcloud? sök efter jocks13 så hittar du den. vid 1m23s kör jag ett parafoniskt ljud.

  9. #369
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Äsch, sorry, jag är seg, givetvis beter den sig precis som den ska Har lekt lite mer med sequencern nu och fan vad kul den är. Smidigare än Pro 2:ans sequencer imho. <3 <3 <3

  10. #370
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    [QUOTE=xyltburk;2945738]Äsch, sorry, jag är seg, givetvis beter den sig precis som den ska Har lekt lite mer med sequencern nu och fan vad kul den är. Smidigare än Pro 2:ans sequencer imho.
    att kunna arra genom att växla emellan upp till 128 sequences i synk, skiljer den från Pro2, BSII och Sub37. Men konkurrenterna har å andra sidan realtidsstyrning av parametrar via MIDI.
    Senast redigerat av jocks1 den 2016-06-10 klockan 11:38.

  11. #371
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Skaffade nyligen en Roland 572-modul till mitt System 500. Tyckte den var ganska medelmåttig tills jag körde Dom1 genom den. Oj vilka fånigt feta ljud man får med den phasern. Rekommenderas!

  12. #372
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	13718696_10208566668037087_2796112686006959850_n.jpg 
Visningar:	30 
Storlek:	86,8 KB 
Id:	68838

    Nybörjarfråga: När jag styr min eurorackoscillator från Dom 1 via CV1 Out uppstår en diff på 1 oktav (upp), och kör jag dessutom en multiple mellan den signalen ökar pitchen med två oktaver. Varför? Eller kanske viktigare, vad behöver jag för att korrigera detta?

  13. #373
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vilken del är det som ökar i pitch? Dominion? Oscillatorn?

  14. #374
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Oscillatorn (Roland 512)

  15. #375
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det betyder väl bara att den faktiskt får CV in antar jag, tidigare fick den inte det. Går det inte att ställa ner den en oktav?

  16. #376
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Nej. CV1 Out på Dominionen skickar ut en oktav upp relativt till vad oscillator 1 på Dominion är inställd på. Jag skulle alltså behöva en modul med en ratt som drar ner en oktav mellan Dom1 och oscillatorn. Är det det som är en attenuator, eller rent av attenuverter?

  17. #377
    gipset
    gipset är uppkopplad nu
    gipsets avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Kan du inte bara ställa ner Roland oscillatorn en oktav?

  18. #378
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    En offset är vad du behöver. Tex en Liivatera attenuverter. Jag har en sådan till salu.

  19. #379
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det betyder väl bara att den faktiskt får CV in antar jag, tidigare fick den inte det. Går det inte att ställa ner den en oktav?
    halloj! jag tog upp oktavskillnaden med MFB när jag fick min, och undrade om det var en firmware bugg. det är så hårdvarumässigt sa MFB. Men man kommer runt det genom att hålla nere shift och trycka på lägsta C på Dom-1. då blir klaviaturen transponerad ner en oktav

  20. #380
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    halloj! jag tog upp oktavskillnaden med MFB när jag fick min, och undrade om det var en firmware bugg. det är så hårdvarumässigt sa MFB. Men man kommer runt det genom att hålla nere shift och trycka på lägsta C på Dom-1. då blir klaviaturen transponerad ner en oktav
    Klaviaturen ja. Men Roland-oscillatorn är fortfarande alltid en oktav högre än Dominion-oscillatorn som styr den. Går alltså inte att få samma oktav om man vill blanda oscillatorerna .

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En offset är vad du behöver. Tex en Liivatera attenuverter. Jag har en sådan till salu.
    Är den svart?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av gipset Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan du inte bara ställa ner Roland oscillatorn en oktav?
    Nej tyvärr.

  21. #381
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Nä. Vit och ganska ful.

  22. #382
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Alla tillverkare har väl i inte samma offset gissar jag. 0 V är kalibrerat olika helt enkelt. Mao olika grundton och oktav vid samna spänning.

    Hade varit fint om 0V alltid vore A4 (440Hz).

  23. #383
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    jag styr en KArp Odyssey via CV-GATE från Dom-1, och där funkar det. på KArpen är pitch körd ner i botten på VCO;erna, och oktavregeln längst till vänster i mittläget. tror att min MS-20m hade problem med fel oktav via CV-GATE från Dom-1. Dom-1 har 32"-1" i frekvensomfång, men MS20m har 32"-4"

  24. #384
    gipset
    gipset är uppkopplad nu
    gipsets avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Oktavregeln/ratten bestämmer väl vilken oktav som spelas när man skickar 0 V?

  25. #385
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade varit fint om 0V alltid vore A4 (440Hz).
    Jo, men då skulle man ju aldrig kunna spela bas?

    0V = C0 kanske (16.35 Hz)

  26. #386
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Principellt menade jag givetvis.

  27. #387
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Med risk för att det börjar bli alltför off topic, men hade en sådan här funkat? https://www.befaco.org/en/dual-atenuverter/

  28. #388
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hemstudiopsykologen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med risk för att det börjar bli alltför off topic, men hade en sådan här funkat? https://www.befaco.org/en/dual-atenuverter/
    Ja.

  29. #389
    gipset
    gipset är uppkopplad nu
    gipsets avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Thomann har en b-stock inne just nu: https://www.thomann.de/se/mfb_dominion_1_b_stock.htm

  30. #390
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Upptäckte idag att MFB släppte ett nytt key OS veckan efter min updatering. Jag har v.1.12, och det senaste är 1.13 . Dom är daterade 160406 resp 160412 om jag minns rätt. Numera ligger firmware tillgängligt på produktsidan hos MFB.

  31. #391
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior

    https://youtu.be/watch?v=EjC5CblTeNs

    En intressant egenskap jag hittade på Dominion 1. LFOn går från 0 - 5V istf -5V - +5V? Hur som helst att föredra om man använder den som arpeggiator.

  32. #392
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Brukar inte LFOer vara Unipolära (dvs 0-5V)? Det är väl sällsynth att de är bipolära?

    Jag skulle säga att man ofta vill ha en LFO 0-5V eftersom den ofta ska "öppna" och "stänga" tex en VCA, ett filter eller en modulation... Om den är bipolär så måste man härja med en offset och atten... inte lika snabbt. Vill man sedan få den bipolär så måste man ju å andra sida ha en atten och offset.

  33. #393
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior

    https://youtu.be/watch?v=gFQMijQy9sk

    Jag lade även upp en film om hur jag fixade problemet med +1 oktav på CV Out via Befaco Dual Atenuvertermodulen. (Tog bort tidigare inlägget om att det inte funkade. Hittade rätt läge och nu funkar det perfekt)

  34. #394
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Fast om man vill ha en lfo som vibrato vill man ju ha den kring nollan.

  35. #395
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Kanske ligger modulations-LFO:n kring nollan på Dominion?

  36. #396
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast om man vill ha en lfo som vibrato vill man ju ha den kring nollan.
    Sant.

  37. #397
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Sådär ja, nu är key OS uppdaterad till version 1.13. Och därmed funkar velocity i arpeggio-läget som det ska

  38. #398
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Arrgh. Får GAS-attack på nya KArp Module. Skulle man kunna få be dig, jocks1, om en jämförelse mellan Dominion och KArp Oddyssey?

  39. #399
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Det är nog svårt att jämföra.. Dominion har en helt annan bredd... Odyssey är ju en förbannat trevlig klassiker, men Dominion är ju en maskin som erbjuder så otroligt mkt mer........ men jag skulle nog överväga Matrixbruten....

  40. #400
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Jag var inställd på att börja samla i AJH Synth MiniMod-serien, men med en så överkomlig Oddyssey så lär det bli svårt att låta bli. Hade hoppats på att höra att den och Dompan lirade på samma planhalva och att jag lika gärna kunde stå över. Matrixbruten har jag fortfarande inte plats för, som tur är.

  41. #401
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hemstudiopsykologen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag var inställd på att börja samla i AJH Synth MiniMod-serien, men med en så överkomlig Oddyssey så lär det bli svårt att låta bli. Hade hoppats på att höra att den och Dompan lirade på samma planhalva och att jag lika gärna kunde stå över. Matrixbruten har jag fortfarande inte plats för, som tur är.
    Jag gjorde en liten jämförelse av ljud tidigare emellan dom1,sub37,ms20m och just KArpen. Du hittar ljudfilen här: https://soundcloud.com/jocks13/jk201...g-synthbass-v4

  42. #402
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Om man kan leva med ackord på 2-3 toner, så kan Dominion 1 agera sequencer även för en polyfonisk synt. Men den sänder samma data till den interna synten. Vet inte varför det är så. ska kolla att inget annan midispår är felkopplad.

  43. #403
    weeping_nazgûl
    weeping_nazgûl är inte uppkopplad
    weeping_nazgûls avatar
    Inte så pratsam än
    hittar inget på nätet om följande: fm låter helt annorlunda på vco1 och vco2. ska det vara så? när vco3 modulerar vco2 så låter det som jag tänker att fm ska låta. å vco1 låter det... bara trist.

    edit: se där! första inlägget.

  44. #404
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Är förvånad över att så många har sålt sina Dom-1. Är det den spartanska displayen, som döljer alla finesser, eller låter den inte som dom förväntade sej?

  45. #405
    svenallan
    svenallan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vet inte om det kan vara det men ibland har det hänt mig att jag glömt att om man ställt om pulsbredd på en oscillator så låses den vid det även om man går över till någon annan form av modulation. Då beter sig plötsligt osc 1&2 rätt olika.

    Citat Ursprungligen postat av weeping_nazgûl Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hittar inget på nätet om följande: fm låter helt annorlunda på vco1 och vco2. ska det vara så? när vco3 modulerar vco2 så låter det som jag tänker att fm ska låta. å vco1 låter det... bara trist.

    edit: se där! första inlägget.
    Senast redigerat av svenallan den 2017-01-03 klockan 12:07.

  46. #406
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Händer mig titt som tätt swenallan - får då och då gå igenom varje oscillator och jucka på modratten för olika varianter.

  47. #407
    svenallan
    svenallan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Haha japp, första gången kliade jag mig en bra stund i huvet innan jag fattade...

  48. #408
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man kan leva med ackord på 2-3 toner, så kan Dominion 1 agera sequencer även för en polyfonisk synt. Men den sänder samma data till den interna synten. Vet inte varför det är så. ska kolla att inget annan midispår är felkopplad.
    När jag läser i handboken, står det faktiskt att sequencern kan styra syntmotorn, medan klaviaturen kan sänder till extern synt via midi ut. Så den funkar som dom står i handboken...
    Vad gäller karaktären på KArp Odyssey, så är filtret mer känsligt att ställa resonansen på, för den kommer längst upp med regeln, och påminner lite om MS-20 när resonansen är maxad, med lite okontrollerade nivåspikar och tjutande. Jag gillade kombon med LP+HP- filter på MS-20m, men föredrar Odyssey's mer komplexa modulationsmöjligheter, utan en massa patchkablar över hela panelen
    Jag bytte faktiskt in min KArp Odyssey key, mot en Odyssey desktop igår, för att ge plats till en Matrixbrute framöver

  49. #409
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Finns relativt få bra videos om Dominion 1 tycker jag, men tycker dessa var givande:


    https://youtu.be/zdIDLX71lqA

    https://youtu.be/2oPhOoa6hys

    https://youtu.be/a0B6A1S9kZQ

    https://youtu.be/spX-UHZ_oB0

    Gillade särskilt arp + velocity mods, men....

  50. #410
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    ... när jag skulle testa samma på min Dominion 1 så funkade det inte, precis som nämnts tidigare i tråden.
    Velocity mods funkade, även i sequencern. Men med Arp aktivt fick alla noter samma velocity.

    Skippa följande om du inte är intresserad av firmware-strul:

    Såg att detta var adresserat i releasenotes för Keyboard update, iaf kunde det tolkas så:
    Update key OS: The arpeggiator is reacting to velocity issues now!
    Var redan på 1.18, men keyboard update kanske inte var körd? Startade upp Sysex Librarian på macen, ställde in settings enligt manualen (fördröjning mellan paket, 10% av hastigheten) och körde. Hurra, nu funkade keybed inte alls!
    Nånstans i Gearslutz-tråden hade någon löst detta med att köra in firmware igen och därefter åter köra keybed update. Testade detta, nu var hela synthen brickad! "Error please install OS" scrollade på displayen direkt vid uppstart. Hurra igen!

    Ska endast kort dra resan och gå snabbt på lärdomarna:

    Sysex Librarian på mac -> funkade INTE för mig, trots rätt inställningar.

    Midi-ox och tillhörande Midibar, kört på en gammal windowslaptop funkade bättre, update startade iaf, och statusen ändrades från error till "updating, do not turn off...". Men bröts hela tiden innan den hann gå klart, och återgick till error.

    Digitakt/digitone som midiinterface, funkade inte. Digitone blev knasig av Midi-ox.

    Behringer XR18 midiinterface, funkade! Men först efter att jag ändrat Audio/Midi interface clock rate från 48 till 44.1kHz!

    Med clock rate på 44.1 i Midiinterfacet, och Midi-ox med 1000ms delay i F7-buffer, DÅ kunde jag få igenom updates.

    Spelade upp firmware 1.18 i Midibar (startat direkt, ej via Midi-ox), den gick in.
    Körde därefter keybed sysex i Midi-ox sysex-utility, den gick också in.

    Dominion levde igen, och nu funkar velocity även i arp!

  51. #411
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Digitakt/Digitone kan inte agera MIDI-interface alls så det förklarar den delen.

  52. #412
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Digitakt/Digitone kan inte agera MIDI-interface alls så det förklarar den delen.
    Tillräckligt för att du ska kunna assigna dem som Midi Out i Sysex Librarian eller Midi-ox iaf...

  53. #413
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Shike Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tillräckligt för att du ska kunna assigna dem som Midi Out i Sysex Librarian eller Midi-ox iaf...
    Du skickar MIDI till själva maskinen då, den skickas inte vidare.

  54. #414
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Blir trött o får huvudvärk bara jag läser om programuppdateringar och midi.

    Styrkekram!

    ...eller frivillig styrkekram kanske, som det skrivs i frugans fb-grupper. (Man ska ju inte behöva känna sig påtvingad av en virtuell styrkekram)

  55. #415
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du skickar MIDI till själva maskinen då, den skickas inte vidare.
    Alltså du kan ju (med rätt midi settings) aktivera ett midispår med rätt kanal, sen skicka USB-midi från t ex Ableton via Digitakt till en extern synth. Men visst, oklart om sysex går igenom på samma sätt. Man testar de verktyg man har när det strular.
    Lite OT för denna tråd kanske
    Senast redigerat av Shike den 2020-09-24 klockan 12:07.

Liknande ämnen

  1. MFB Dominion 5
    Av Wiktorion i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-12-30, 13:02
  2. MFB Dominion X
    Av DanielW i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2012-12-21, 20:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •