Resultat 1 till 37 av 37

Ämne: Ögonen på Roland MC-202

  1. #1
    TNDR_1
    TNDR_1 är inte uppkopplad
    TNDR_1s avatar
    Senior

    Ögonen på Roland MC-202

    Länge gått och tänkt på att SH-101:an är fetgrym och önskat att den funnits i rackform... men så... hittar jag MC-202... om jag förstått det rätt så är det SH-101an utan riktigt klav? Den låter ju hur som helst fantastiskt!

    Kommer MC-202an så bra brevid min Minitaur?



    / O

  2. #2
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag har båda och älskar båda.
    Inte helt samma synt dock. Det har skrivits om det här tidigare.

    Snabbfakta:

    202 - saknar brus från 101. Sååå synd.
    202 - har delay på LFO
    101 - har fler vågformer på LFO. Brus t ex.
    202 - sjukt mycket bättre seq än 101. Accent/Slide etc.

  3. #3
    TNDR_1
    TNDR_1 är inte uppkopplad
    TNDR_1s avatar
    Senior
    Åhå okej. Den saknar alltså nått sorts brus som man kan mixa in?

    Vad är bra pris på 202an? 4k?

  4. #4
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    4 000 är svinbra pris. De kostar ofta 6 000 och mer.

    Värt att nämna är dock att CV/gate in går via 202ans processor och det blir försening. Detta är dock något som går att modda.
    Kroffe moddade min första. När han moddade min andra satt jag åtminstone med, även om jag nog får säga att det var han som gjorde jobbet.

  5. #5
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    101 har ju visst slide i sin sequencer - ställ in portamento på auto lägg in legato i sequencern! doh!

  6. #6
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Den saknar brus som osc och som mod.

    Den har dock två kanals sequencer plus två synk ut.

    Love 202! Skulle säkert behålla den framför 101 vid nöd.

    I vilket fall som helst så är båda instrumenten otroligt välljudande. Begränsade men de låtar aldrig illa!

  7. #7
    msdosmedicin
    msdosmedicin är inte uppkopplad
    msdosmedicins avatar
    Senior
    MC202 ser ju så jävla ball ut också.

  8. #8
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    101 har ju visst slide i sin sequencer - ställ in portamento på auto lägg in legato i sequencern! doh!
    Jag vet! Men 202 rules! Tyst!

    På 202s accent (något 101 saknar helt) så kan du välja om accent ska påverka volym eller både volym och filter.

  9. #9
    TNDR_1
    TNDR_1 är inte uppkopplad
    TNDR_1s avatar
    Senior
    Suck. Vill ha.

  10. #10
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    SH-101 har S/H per steg i sequencern - hur coolt är inte det?
    Och triggar man den externt med click in kan du synka S/H...

  11. #11
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och triggar man den externt med click in kan du synka S/H...
    Vilket inte ens System 102 kan. Argh..

  12. #12
    TNDR_1
    TNDR_1 är inte uppkopplad
    TNDR_1s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SH-101 har S/H per steg i sequencern - hur coolt är inte det?
    Och triggar man den externt med click in kan du synka S/H...
    Vad innebär det, och har TM-202 det också?

  13. #13
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av TNDR_1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad innebär det, och har TM-202 det också?
    MC-202 har inte det nej...

  14. #14
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av TNDR_1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad innebär det, och har TM-202 det också?
    101 LFO har "Random" mode, då får du ut en S/H signal som du kan styra t ex filtret med. Denna klockas med samma klocka som sequencern. Alternativt klockas externt.

  15. #15
    amenbrother
    amenbrother är inte uppkopplad
    amenbrothers avatar
    Veteran
    En cool grej med mc-202 är att man kan modulera cv och gate från exempelvis seq 2 cv/gate out till seq 1 input / eller filter in mod, eller annan cv burk. Kan sakna min mc-202 ibland då jag lyckades göra en del sjuka grejjor med den, speciellt i samband med kenton kopplad till monomachine och lät den styra notvärde men lät mc-202 styra sin egen gate/porta och accent. Grymt kul!

    Edit: Tycker faktiskt att mc-202 pwm är skönare än sh-101, när den moduleras av lfo. Krämigare så att säga.
    Senast redigerat av amenbrother den 2013-03-26 klockan 16:37.

  16. #16
    TNDR_1
    TNDR_1 är inte uppkopplad
    TNDR_1s avatar
    Senior
    Värt 6000kr utan att blinka?

  17. #17
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Det beror på din ekonomi snarare än på synten.
    Jag tycker den är värd det. Kanske skulle jag inte lagt de pengarna när jag var 18.

  18. #18
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Hur tror ni att en studio electronics boomstar 3003 kommer stå sig som substitut för 101 och 202? Är ett 303 filter något att ha i en så pass avancerad synth? Inte menat som trådkapning utan tänkbart alternativ då 101 och 202 lockar Roland nöden i mig med. Boomstar har ju cv in och ut tror jag och kommer i halvt rackformat så att man kan ha två Snäpper på bra i deras demon.

  19. #19
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Filtret i 101/202 låter inte som 303-filtret, tycker jag. Såklart påminner det till viss del, men de är inte identiska.

  20. #20
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    filtret i 101/202 är ju vanligt Roland IR3109...
    http://fa.utfs.org/diy/roland_filters/

  21. #21
    TNDR_1
    TNDR_1 är inte uppkopplad
    TNDR_1s avatar
    Senior
    Finns det nån i ungefär samma liga fast i halva prisklassen tro?

  22. #22
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    202 - sjukt mycket bättre seq än 101. Accent/Slide etc.
    Sjukt mycket jobbigare seq än 101 och 303. Såpass jobbig att jag sålde min 202a. Orkade helt enkelt inte jobba med den, oavsett hur bra den lät.

  23. #23
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av TNDR_1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det nån i ungefär samma liga fast i halva prisklassen tro?
    MFB Synth II?
    http://www.mfberlin.de/Produkte/Musi...synth_iie.html

  24. #24
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sjukt mycket jobbigare seq än 101 och 303. Såpass jobbig att jag sålde min 202a. Orkade helt enkelt inte jobba med den, oavsett hur bra den lät.
    Håller inte med. Den är absolut mycket jobbigare än en 303-sequencer, men inte än en 101-seq.
    101-sequencern är ju mycket mer begränsad. Att få 202:ans sequencer att göra det 101 gör är väldigt lätt.

  25. #25
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    MFB Synth II är riktigt härlig faktiskt! Ska nog köpa en till och göra ett halvrack av den...

    Men har också varit sugen på 202/101. Men de är ju lite dyrare nu än för några år sedan så jag har köpt andra grejer istället!

  26. #26
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller inte med. Den är absolut mycket jobbigare än en 303-sequencer, men inte än en 101-seq.
    101-sequencern är ju mycket mer begränsad. Att få 202:ans sequencer att göra det 101 gör är väldigt lätt.
    Nog tycker jag 202-sequencern är jobbigare än 101an. 101an är ju bara att mata in noter i och sedan skicka triggar till den. 202an handlar om att sitta och räkna för att addera ihop hela takter. I min värld då. Däremot så är 202ans sequencer rejält kompetent, och kan göra saker som få andra kan från den tidseran.

  27. #27
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nog tycker jag 202-sequencern är jobbigare än 101an. 101an är ju bara att mata in noter i och sedan skicka triggar till den. 202an handlar om att sitta och räkna för att addera ihop hela takter. I min värld då. Däremot så är 202ans sequencer rejält kompetent, och kan göra saker som få andra kan från den tidseran.
    Ah! Om du triggar 101:ans sequencer från annan sequencer ja. Annars är det ju samma sak med 101. Att du måste sitta och räkna hur många steg du programmerat om det ska bli "rätta takter".

    Lättare i datan!

  28. #28
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    När man programmerat typ 2 låtar så är den busenkel...
    Och väldigt inspirerande i mitt tycke.

    Själv tenderar jag att använda SH:n som arpeggiosynth och MC:n som sequencermanick...

    MC-202:a http://soundcloud.com/kranglanbroadc...p_kln003_under
    SH-101:a http://soundcloud.com/kranglanbroadc...ld-bj-rk-domus
    MC-202:a http://soundcloud.com/halfmachine/sa...rozen-cirrus-1

    .

    Men om du ska lägga ut sådana summor (6K) så finns ju nästan Elektron Analog Four som ett alternativ...
    Äpplen och päron, men om du mest letar efter en portabel frukt med lite liknande storlek och sötma och kanske inte just specifikt ett Granny Smith.

  29. #29
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller inte med. Den är absolut mycket jobbigare än en 303-sequencer, men inte än en 101-seq.
    101-sequencern är ju mycket mer begränsad. Att få 202:ans sequencer att göra det 101 gör är väldigt lätt.
    det finns ju 2 olika sätt att programmera 202
    antingen enklare varianten med fasta note-pitch&note-length + gate-length e vellan bara att hålla reda på vilka typer av noter man nyttjar för att få ihop det…eller…hardcrew då man pillar med note-pitch, note-length & gate-length med miniräknare för 384ticks/bar för att loopa utan pattern-glidningar till annan seq-synk

    bästa med 303 är att det går att programera 202 med den men jäklars vad galna seq-värden det blir av det, tex med note & gate-length 1, 3, 19 34 typ etc och annat skräp men i slutändan sitter det lik förbaskat

    sen tar inte 202 emot lika mkt skit om man sätter den i *PLAYläget : dot i display* då rec'as inte ext cv/gate in men går vellan via proppen då den kvantiserar det inkommande och det e vad moden fixar att skita i

    anledning till playläget e att inte fylla seq, då börjar den lagga som fan när den e full ! men hur som e mod välkommen !!
    Senast redigerat av ~~~ den 2013-03-28 klockan 23:03. Anledning: note length är inte samma som gate-length då den senare anger hur länge det ska ljuda - dvs får pauser vid kortare gate

  30. #30
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Nä ska man göra riktigt skeva och intressanta grejjer med 202:an så krävs det lite matematiska konster.... men ska man bara använda den som 303 substitut så finns det ju betydligt trevligare burkar ..

  31. #31
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Jo en stor feature är ju att att stegtiderna inte är låsta utan går att flytta så man kan microshuffla bäst man vill...
    Om man inte vill sitta och räkna man ju köra ut 16 1/8 steg sätta alla till rest så har man ju en rak grund att gå på så behöver man bara aktivera gate längd för de som ska låta och välja önskad not... Om man vill att ett steg ska vara längre än 1/8 så raderar man ett tyst steg efter det man vill ska va långt och lägger till samma värde på det steget man vill ska vara långt. Raderar jag ett tyst 1/8 steg på 24 så blir mitt långa steg 48. Sedan efter det kan man gå in och börja flytta saker steps till höger och vänster... Vill jag att not 2 ska komma lite före så minskar jag not 1 från 24 till 20 och lägger på de 4 jag tog bort från not 1 på not 2 som blir 28...

    Om man gör allt stegvis så behöver man inte göra värsta ekvationen för att få till ens sekvens plus att det föds massa nya idéer på vägen .

  32. #32
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    En fin feature på MC-202:an som Elektron missat att ta med sig till A4:a är Accentens valbarhet mellan F och FA, dvs om accenten ska påverka VCA eller VCA och filter...

    Det som gör MC-202:an obrukbar för mig live är dock bristen på pattern-minne .
    Funkar om man kör med pauser mellan låtarna, då kan man ha tape minne som mp3:or i mobilen...

  33. #33
    enhalvkokt
    enhalvkokt är inte uppkopplad
    enhalvkokts avatar
    Veteran
    Känns verkligen som priset på dessa har gått upp mycket under senaste tre/fyra åren. Förr kändes 4,5 k som normalpris, nu verkar det snarare vara 6,5 k och uppåt som är normalpris.

  34. #34
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SH-101 har S/H per steg i sequencern - hur coolt är inte det?
    Och triggar man den externt med click in kan du synka S/H...
    kroffe timefix:
    Fun fact: i "Env Mode: LFO" så resetar 101ans LFO från keyboard också så kan man faktiskt också manuellt styra S/H om LFO rate är långsam.

  35. #35
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fun fact: i "Env Mode: LFO" så resetar 101ans LFO från keyboard också så kan man faktiskt också manuellt styra S/H om LFO rate är långsam.
    Gjorde precis klart en låt där jag hade Env Mode: LFO och LFO som S/H Klockad av Clk in från min E-RM Multiclock med lite lustigt shuffle

    Ibland, nästan ofta är det fan signalflödet som får en att sätta sig i studion

  36. #36
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Tänk, idag finns det en desktop 101 också om man kan acceptera att den är digital. =)

  37. #37
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk, idag finns det en desktop 101 också om man kan acceptera att den är digital. =)
    Fanns en ananlog redan då också, Roland/Amdek CMU-810 heter den.
    https://1.bp.blogspot.com/-HaJ7gDO3d...As/s1600/3.jpg
    https://4.bp.blogspot.com/-nONzT20lO...As/s1600/6.jpg

Liknande ämnen

  1. Inbrott i replokal - håll gärna ögonen öppna...
    Av vedmattan i forum Allmänt om musik
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-01-02, 20:22
  2. Stöld av prylar! Hjälp mig hålla ögonen öppna!
    Av segerfalk i forum Allmänt om musik
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 11:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •