Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 121 till 176 av 176

Ämne: Serge-tråden

  1. #121
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    D
    Japp. Men vad var mysteriet då?
    Att jag inte fattar hur 73-75 foldern fungerar riktigt.
    Eller ja - fattar hur man använder sågtand till parabolisk sinus, men skulle ju vilja kunna folda mer som en Buchla Timbral circuit.

  2. #122
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att jag inte fattar hur 73-75 foldern fungerar riktigt.
    Eller ja - fattar hur man använder sågtand till parabolisk sinus, men skulle ju vilja kunna folda mer som en Buchla Timbral circuit.
    Ah, men vänta nu. Är det TWS du tänker på, inte VCM?

  3. #123
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, men vänta nu. Är det TWS du tänker på, inte VCM?
    Serge 73-75 kör TWS, medan kretsen jag jämfört lite med är mitten på VCM
    Den senare är mer lik Buchla Timbral kretsen.

  4. #124
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Har modellerat mitten på VCM (och alla andra wavefolders jag har hittat) några gånger nu. Har en ohälsosam fascination för wavefolders.

    Men jag uppfattade det som att mysteriet var varför inte TWS fungerade som mitten på VCM, därav frågan.

  5. #125
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jag uppfattade det som att mysteriet var varför inte TWS fungerade som mitten på VCM, därav frågan.
    Ja, tror det är rätt uppfattat. Får väl bygga mig ett VCM block helt enkelt
    Eller nån annan variant. Har ett annat intressant folding-koncept.

  6. #126
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Nu har jag hittat ett koncept på 73-75 som jag blev ganska nöjd med ändå:

    1. Öppna alla tre waveshapers fullt blås.
    2. kör en sågtand genom en mixerkanal, kalibrera attenuation till man får en ganska perfekt parabolisk sinus på första shapern.
    3. seriekoppla alla tre shapers AC sektioner.
    4. Ta output från alla tre shapers och mata de tre mixer kanalerna på den övre mixern.
    5. Mata nu istället sågtanden genom en negative slew för en perfekt triangel, sen till första mixer.
    6. genom att variera mängd output från de tre waveshaperna parallelt till mixern får man olika färgning av foldningen
    7. fint är också att använda pressure från TKB att variera slew slopen på negative slew triangeln nu. <3

  7. #127
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Fick ni ordning på vikningen? Jag klonade vikaren baserat på youtubevideon, i falstad alltså, men den gjorde ingenting. Hade varit käckt att få en att fungera. Men ids inte brödborda fram en just nu.

  8. #128
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    oljud: Vad var problemet? Jag klonade den från youtubevideon, eller snarare den här: https://electro-music.com/wiki/pmwik...aveMultipliers

    https://tinyurl.com/2bzxt3eb är en snabbvariant.

  9. #129
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Jag fick också min att folda sågtand till perfekt parabolisk sinus:
    https://tinyurl.com/27hejzzp

  10. #130
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    oljud: Vad var problemet? Jag klonade den från youtubevideon, eller snarare den här: https://electro-music.com/wiki/pmwik...aveMultipliers

    https://tinyurl.com/2bzxt3eb är en snabbvariant.
    Den vek inte. Får väl prova igen.

  11. #131
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Hej!
    Jag klurar på bättre lösning för mitt 73-75-system. Jag har en Homebuilt och en programmer där det sitter en fjädertank bakom panelen med oscillatorn. Jag har de tunna SERGE-båtarna i aluminium som delar ström via rätt smala kontakter jag inte vet vad de heter. https://shop.73-75.com/boat

    Jag fick med ett rätt coolt hemsnickrat stativ med utfasade fack för lådorna men modulerna sitter inte helt bra fast, det är rätt rangligt och hålls just nu ihop av snöre så jag skulle på sikt vilja ha nåt bättre.

    Det verkar inte heller finnas några bra skruvhål på sidorna så plan A att bara skruva dit nån tunnare planka på sidorna föll kvickt isär.

    Började bygga en buchla-style prototyp av kartong och silvertejp (se bild) förra gången jag vabbade, vilken fungerar förvånansvärt bra, men jag insåg till slut att ha grejorna mer på högkant, som jag har nu, passar bättre på mitt rätt så grunda skrivbord. De tre båtarna passar nästan perfekt ned i facken. utan att sticka upp nämnvärt.

    Hur har ni andra med 73-75-system löst det med stativ?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	serge case.jpg 
Visningar:	17 
Storlek:	668,6 KB 
Id:	111093
    Senast redigerat av sonicaddiction den 2023-02-14 klockan 09:45.

  12. #132
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Kan det vara så att 73-75-lådorna går att stoppa in på något listigt sätt i en sån här https://www.thomann.de/se/millenium_rackstand_12u.htm eller liknande? Har ingen koll på 19" standarden och hur den förhåller sig till Serges 4u (eller Buchlas och Euroracks dimensioner för den delen heller).

  13. #133
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Här mina två olika Serge-system (på olika platser).
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_9903.jpg 
Visningar:	27 
Storlek:	355,0 KB 
Id:	111122

    Det här är VOICE + CONTROL + PRESET har jag på landet.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_9902.jpg 
Visningar:	33 
Storlek:	355,8 KB 
Id:	111123

    Och det här 73-75 HOMEBUILT + TKB kör jag hemma. På den här bilden sitter det i en ram som jag byggde av några gamla brädor. Men tyvärr var det fult och tog mycket plats så jag fortsätter köra dem platt på bordet i sina casear.

    Tror inte Serge 73-75 passar i 19" rack utan extra påhängda racköron.

  14. #134
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Å najs!
    Ja, men en enkel ram runt kanske räcker egentligen, och sen nån form av lister som håller båtarna på plats.
    Undrar om man kan prototypa i Mekano?

  15. #135
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Just det: jag har ju som nån säkert sett i annonserna en passiv R*S-båt (https://serge-modular.com/boats) för fyra moduler som jag vill strömsätta så jag kan använda mina fyra R*S-moduler.

    Det enklaste antar jag är att köpa "power distribution" och strömdosa direkt från R*S eller PatchPoint, men bara strömdosan kostar typ 4000:- och verkar vara dimensionerad för tre case vilket känns väldigt tråkiga 4000:- att lägga.

    Om jag köper en:
    PS-2a från nidas här https://www.99musik.se/showthread.ph...PS-2a-och-PS-4 och en
    Power Distribution från azzer här https://www.99musik.se/showthread.ph...D-II-kretskort

    ...är det mycket jobb att få dem att lira tillsammans och om det inte verkar vara en dum idé - skulle nån i Stockholm som är vass på sånt och tycker det är kul, vilja hjälpa mig mot rimlig betalning?


    ...alternativt om nån har en ännu bättre idé. Jag har försumbara praktiska elektronikskills...

  16. #136
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Måste bara tipsa om en Workshop som är updelad i 3 delar av Ben Carey och som dels behandlar THC 73-75 Home built system men även nyare paneler... mycket bra iaf.

    Del 1 - resten är enkelt att fortsätta titta på...


    https://youtu.be/0ZzLbDgLkec

  17. #137
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Haha, började titta vid 25 minuter in då han precis gör ett misstag och först inte kommer på vad han gjort fel.

  18. #138
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Spännande! Hoppas cv-jacken rör wavehsapern föklaras!

  19. #139
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage

    A post shared by on



    Mitt nuvarande setup. En kopia på CalArts systemet. Otroligt bra modulval och bra disposition. Saknar dock några moduler och har ett litet ”desktop system” i pipen med de jag saknar (typ NCOM, WAD, frekvensskiftare och QMX, etc).

    Edit: Instainlägg verkar inte funka. Postar bättre bild sen då…

  20. #140
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage


    Nu funkar bilden.

  21. #141
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    instainlägg funkar på vissa enheter typ. På min iphone går det bra att se om jag minns rätt. men inte firefox på mac. brukar ha med länk också om jag ska bädda in.

    fint system

  22. #142
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Nu funkar bilden.
    Fantastiskt system! Snyggt att de körde det svart också
    8 filter men alltid undrat varför de inte har någon mer sequencer eller liknande än TKB på det systemet?
    Även om den är hur grym som helst så känns det som att många andra system jag sett har en hel del sequencer med tillhörande moduler. Visst saknas WAD och frequency men annars känns det rikigt genomtänkt.
    Senast redigerat av nidas den 2023-10-15 klockan 21:56.

  23. #143
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Jag har alltid varit väldigt fokuserad på sequencers, sett det som en nödvändighet. Och bland det första jag planerade att göra när jag var klar med det här systemet var att bygga mig en panel med minst 2 sequencers.

    Men när jag har använt systemet så har jag inte saknat sequencers öht. TKBn räcker till precis allt. Och tidigare hade jag tänkt mig att jag skulle bygga mig en TKB till, men jag tror inte jag kommer göra det heller. Det behövs inte... Behöver man generera sekvenser eller grejer så finns det möjligheter — Dubbla ASR, SSG, dual random source, etc.

    Här är panelerna jag ska få klart innan sommaren iaf har jag tänkt.
    DSG, ACRP, RS, VCFQ, VCM, QMX, QMX, QMX
    DTG, NCOM, PCO, PCO, VCFQ, 2VCA, WAD, CM, FS



    (Det är en gammal rendering så all-pass filtret som är mellan RS och VCFQ är borta)

    Kommer funka bra fristående men också som lite mer krydda i det stora systemet.

    (Sen har jag ju METAn som sequencer också, den täcker ju in rätt mycket... )

  24. #144
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Intressant och jag är själv lite inne på samma sak när det gäller sequencers och Serge att TKB är helgrym där men jag har även en SQP4+ som jag har börjat blanda in i TKB...

    En tanke på dit extra system med WAD... Jag skulle sakna en mixer med +/- polaritet bredvid och även kanske en Xfade eller stereomixer till feedback - se hur en STS Soup kitchen eller Animate har dessa moduler på panelen. De är där för att de används typ hela tiden när man kör WAD...

    Det är därför jag fick med en specialmodul (crossfade phase inverter) på mina Buchla WAD...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2611.JPG 
Visningar:	11 
Storlek:	2,08 MB 
Id:	115181

  25. #145
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Jag hade tänkt en SEQ8 + en SQP6 på en panel, men det blir för mycket seqeuncers känns det som. Tidigare var jag också inne på att jag måste ha en QUAN, men det känner jag inte alls längre. Det går oftast väldigt bra utan.

    Polariteten går ju att ställa med feedbackingången på WADen om det behövs, annars kan jag invertera och x-fade:a med ACPR så den biten går att ordna på flera olika sätt.

  26. #146
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Nu funkar bilden.
    Asmäktigt!

  27. #147
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Polariteten går ju att ställa med feedbackingången på WADen om det behövs, annars kan jag invertera och x-fade:a med ACPR så den biten går att ordna på flera olika sätt.
    Ja ACPR är ju bra på mycket... och det mesta går att lösa i ett Serge system
    Måste läsa på om Quad mixern i Serge... känns omedelbart som om det går åt en hel del CV in för att det ska hända något eller gör den där VC ALL något magiskt?

  28. #148
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Kan nån ge mig tips på något riktigt kul/esoteriskt användande av smooth/stepped i 73-75 Control?

  29. #149
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan nån ge mig tips på något riktigt kul/esoteriskt användande av smooth/stepped i 73-75 Control?
    Hmm jag har en STS Animoo panel med en ssg och där finns också random men du har ju en random modul på din control panel så det borde fungera... Jag brukar skicka in random signal enligt nedan - ja jag har snott tipset för det är enklare än att skriva ner allt själv och troligtvis krångla till det..
    First off, an SSG can't be used as a Random Voltage Generator all by itself, it needs a random signal to feed it. You need the S/H source of a Serge Noise Source or Random Source. Patch it into the IN jack of the Stepped side of the SSG. Now patch the COUPLER to SAMPLE of the Stepped side, mult another patch cord into COUPLER, and patch it into the IN
    jack of the Smooth side. That's it.

    The Smooth random voltages are available at SMOOTH OUT, the stepped ones are at STEPPED OUT, and random pulses are available at the COUPLER (which is also patched to SAMPLE and Smooth IN).

    With the Stepped RATE knob at full, varying the RATE knob of the Stepped site changes the rate of BOTH the Smooth and Stepped random voltages. This exactly what the Random Source has. Varying the RATE of the Stepped side changes the amplitude of your Smooth and Stepped random voltages ... so turning the Stepped RATE knob down reduces the amplitude of the signal at the OUT jacks.

    Of course, the Smooth RATE and the Stepped RATE can be voltage-controlled via their respective VC RATE jacks & controls too.

    The fun doesn't stop here though ... see what happens if, instead of using the S/H source to feed the SSG, you use an oscillator, or a DSG, or a sequencer....

    Så jag skickar CV ut från både smooth och stepped till wave mult, filter, pitch och mer och mycket enkelt och sådär serge musikaliskt ändra amplitude på signalen genom rate ...

    Min patch ser ut såhär - vetefan om det är esoteriskt
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2612.JPG 
Visningar:	22 
Storlek:	3,19 MB 
Id:	115183

  30. #150
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Alla random-moduler i Serge använder SSG-kretskortet som grund för att få slump. Patchen som Nidas beskriver är hur t.ex. Random Source (Och då dual random generator) kopplas bakom panelen för att fungera.

  31. #151
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Hur är det med couplern i Smooth/Stepped? Det övre jacket verkar sända ut en end-puls på smooth om man loopar den men vad gör det undre jacket?

  32. #152
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Det är samma signal men olika nivåer. Det ena skickar ut typ 0-5V och det andra slår från -12V upp till +12V om jag minns rätt.

  33. #153
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Ah tack!

  34. #154
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2630.JPG 
Visningar:	51 
Storlek:	5,83 MB 
Id:	115316

    Såhär ser mitt system ut just nu.. fick precis tag på en Donks som jag måste kalibrera timbre delen på... GTO har jag också precis fått så den måste jag testa genom...

  35. #155
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2630.JPG 
Visningar:	51 
Storlek:	5,83 MB 
Id:	115316

    Såhär ser mitt system ut just nu.. fick precis tag på en Donks som jag måste kalibrera timbre delen på... GTO har jag också precis fått så den måste jag testa genom...
    Superfint! Fint med träsidorna. Jag borde bygga träsidor till mina 73-75-paneler, men dom måste gå att demontera enkelt, eller ta ur panelerna så man lätt kan ta ur och vara portabel för live, etc. Någon som har någon kul idé hur man skulle kunna göra en sådan lösning?

  36. #156
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Superfint! Fint med träsidorna. Jag borde bygga träsidor till mina 73-75-paneler, men dom måste gå att demontera enkelt, eller ta ur panelerna så man lätt kan ta ur och vara portabel för live, etc. Någon som har någon kul idé hur man skulle kunna göra en sådan lösning?
    Jag har ju bara träsidor som är anpassade till STS / random source båtar så de sitter fast med 2 skruvar på varje sida... ganska enkla att montera i och ur men inget jag skulle vilja göra ofta... Då kanske än båt med racköron är enklare? så racköronen är de man skruvar in och ut och i värsta fall om de slits ut eller så kan man byta.. ??
    Men tycker rent visuellt att det är snyggast utan och när jag ser Zthee´s snygga 6 panel system med träsidor så funderar man ju på om inte det varit snyggast och också mest ergonomiskt...

  37. #157
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ju bara träsidor som är anpassade till STS / random source båtar så de sitter fast med 2 skruvar på varje sida... ganska enkla att montera i och ur men inget jag skulle vilja göra ofta... Då kanske än båt med racköron är enklare? så racköronen är de man skruvar in och ut och i värsta fall om de slits ut eller så kan man byta.. ??
    Men tycker rent visuellt att det är snyggast utan och när jag ser Zthee´s snygga 6 panel system med träsidor så funderar man ju på om inte det varit snyggast och också mest ergonomiskt...
    Jo, racköron till 73-75-panelerna har jag funderat på, men jag vill inte ha själva öronen på när jag packar ner dom i case och spelar live, tar onödigt med plats och är oftast lite vasst.
    Ja Zthee's svarta system är ju magiskt vackert.
    Jag har grunnat på någon typ av lösning där man kanske "spänner" fast panelerna, kanske över silvriga kanten på sidorna. Jag skall fundera vidare på en lösning. Man vill ju att det skall sitta fast så mycket att man kan dra ut sladdar utan att hela kalaset åker med.

  38. #158
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, racköron till 73-75-panelerna har jag funderat på, men jag vill inte ha själva öronen på när jag packar ner dom i case och spelar live, tar onödigt med plats och är oftast lite vasst.
    Ja Zthee's svarta system är ju magiskt vackert.
    Jag har grunnat på någon typ av lösning där man kanske "spänner" fast panelerna, kanske över silvriga kanten på sidorna. Jag skall fundera vidare på en lösning. Man vill ju att det skall sitta fast så mycket att man kan dra ut sladdar utan att hela kalaset åker med.
    Ja och Serge bananer på STS och även Random Source klämmer ju åt så in i helvete... klart mer än Buchla banankontakterna... Jag har ju dargit bort 1 av 4 klämmor på alla mina Pomona konatkter men hade jag bara haft Serge hade jag tagit bort 2...
    Så det måste sitta som berget i ett case om man inte ska dra loss det hela...

  39. #159
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2630.JPG 
Visningar:	51 
Storlek:	5,83 MB 
Id:	115316

    Såhär ser mitt system ut just nu.. fick precis tag på en Donks som jag måste kalibrera timbre delen på... GTO har jag också precis fått så den måste jag testa genom...
    Snyggt! Säger samma, skulle också vilja ha träsidor. Har tre båtar helt löst just nu. Har tänkt montera dem i ett Thon 12U-case..men jag har egentligen inget behov av att vara portabel. Och inte lika snyggt Har även en TKB, 2st CGS och en COA-panel som ska byggas. Men har legat på hyllan många år nu.

  40. #160
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Hihi, äntligen har jag en Random*Source PSU och "power distribution board" på väg från kontinenten! Jag har haft fyra R*S liggandes i en låda i typ ett och ett halvt år och kört mitt Homebuilt + Preset. Det har varit lite frustrerande att inte ha filter, ingen wavefolder, ingen S&H, inget random eller brus så jag ser så jäkla mycket fram emot att lägga till:
    Variable slope och Variable Q filter
    Wave Multiples & Resonant EQ
    Smooth/Stepped/Slopes
    Sequencer programmer

    Däremot har det varit väldigt lärorikt att försöka skapa musik med så enkla komponenter.

    Jag kommer koppla strömdelarna i ett tomt R*S-case. Är det något speciellt jag ska tänka på eller är det typ plug and play? Har aldrig meckat med Serge-ström tidigare. Euro och Buchla har jag kopplat in en massa.

  41. #161
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Hej!
    Jag skrev i köpes, men kollar här också om nån har koll och lust:

    Jag har äntligen fått hem en strömdosa till mitt passiva/tomma Random*Source-case. Beställde också en "Power Distribution Board" från R*S som jag trodde skulle räcka för att bara koppla in i lådan och köra, men tyvärr dök det bara upp ett kretskort och en sladd.Jag undrar om någon här i Stockholm handgripligen kan hjälpa mig skaffa vad som behövs och löda ihop grejorna så jag kan börja använda modulerna, alternativt kan peka mig mot någon som kan och vill. Kan såklart betala för arbete och material. Själv varken kan jag, vågar eller har utrustning för att löda.

    /Kristofer

  42. #162
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Kolla med Blomman?

  43. #163
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Xlr-kontakten som ska sitta i caset kan du skruva dit själv. Börja jaga rätt 4polig kontakt och xlr-kabel, då är du halvvägs iaf.


    En sån här är det som ska sitta i caset:
    https://www.canford.co.uk/Products/4...nting-vertical

    Skruvas med dessa:
    https://www.canford.co.uk/Products/4...ck-pack-of-100

    Och så behöver du kabel där ena sidan har en sån här:
    https://www.canford.co.uk/Products/4...ilver-contacts

  44. #164
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har alltid varit väldigt fokuserad på sequencers, sett det som en nödvändighet. Och bland det första jag planerade att göra när jag var klar med det här systemet var att bygga mig en panel med minst 2 sequencers.

    Men när jag har använt systemet så har jag inte saknat sequencers öht. TKBn räcker till precis allt. Och tidigare hade jag tänkt mig att jag skulle bygga mig en TKB till, men jag tror inte jag kommer göra det heller. Det behövs inte... Behöver man generera sekvenser eller grejer så finns det möjligheter — Dubbla ASR, SSG, dual random source, etc.

    Här är panelerna jag ska få klart innan sommaren iaf har jag tänkt.
    DSG, ACRP, RS, VCFQ, VCM, QMX, QMX, QMX
    DTG, NCOM, PCO, PCO, VCFQ, 2VCA, WAD, CM, FS



    (Det är en gammal rendering så all-pass filtret som är mellan RS och VCFQ är borta)

    Kommer funka bra fristående men också som lite mer krydda i det stora systemet.

    (Sen har jag ju METAn som sequencer också, den täcker ju in rätt mycket... )
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0229.jpg 
Visningar:	35 
Storlek:	2,75 MB 
Id:	116971

    Tog några månader, men nu kan sitter jag och torrpatchar det där systemet. Kommer bli kul när jag väl får ström i det hela!

  45. #165
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0229.jpg 
Visningar:	35 
Storlek:	2,75 MB 
Id:	116971

    Tog några månader, men nu kan sitter jag och torrpatchar det där systemet. Kommer bli kul när jag väl får ström i det hela!
    Snyggt och den är ju en riktigt grym maskin ensam också!

  46. #166
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Det var lite pyssel med att få igång QMX:en, men nu lirar den fint! Måste bara göra en quad setup med högtalare också

  47. #167
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    En patch och ljud —

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0379.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	1,40 MB 
Id:	117350

    https://soundcloud.com/thehumancomparator/tequila-serge

    En oväntad effekt var att jag använder de främre outputen som en stereosignal och de bakre som en annan och får på så sätt två stereopar rakt in i dumburken. Mycket trevligt!

  48. #168
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Underbara ljud! Blir väldigt avis på variable Q filtret - ett sånt borde man ju ha i systemet!

  49. #169
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Tack! Du borde ju ha ett, och det går ju alltid att lösa 🥳

  50. #170
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Nu funkar hela systemet. Det är lite småfix kvar dock, har några jack som måste kopplas om i QMX samt att en pot inte funkar som den ska, men det är ju inget som påverkar hur den låter och det är också lätt löst nästa gång jag öppnar upp den.


    https://soundcloud.com/thehumancomparator/serge-studies-series-208

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0449.jpg 
Visningar:	11 
Storlek:	5,19 MB 
Id:	117682

    Bild på patchen också!

  51. #171
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    En glutt i Random Source manual för deras Paperface var rätt intressant även för oss med 73-75 DIY:

    https://serge-modular.com/docs/Serge...r%20manual.pdf

  52. #172
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Oj toppen vilken källa, tack för tips Kroffe

  53. #173
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag hittat ett koncept på 73-75 som jag blev ganska nöjd med ändå:

    1. Öppna alla tre waveshapers fullt blås.
    2. kör en sågtand genom en mixerkanal, kalibrera attenuation till man får en ganska perfekt parabolisk sinus på första shapern.
    3. seriekoppla alla tre shapers AC sektioner.
    4. Ta output från alla tre shapers och mata de tre mixer kanalerna på den övre mixern.
    5. Mata nu istället sågtanden genom en negative slew för en perfekt triangel, sen till första mixer.
    6. genom att variera mängd output från de tre waveshaperna parallelt till mixern får man olika färgning av foldningen
    7. fint är också att använda pressure från TKB att variera slew slopen på negative slew triangeln nu. <3
    Bara för sakens skull kände jag att jag måste spela in och dokumentera hur detta låter. Varsågod:

    Serge special fold.mp3

    edit: här med extra modifieringen att två pos slew används som VCAer till två av fold outputsen.
    Senast redigerat av kroffe den 2024-04-05 klockan 08:33.

  54. #174
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Gjorde om patchen mer mot original-beskrivningen igen. Det här blev egentligen ännu bättre:
    https://www.dropbox.com/scl/fi/ks8nx...96280rpzv&dl=0

    Patchen ser ut såhär:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	serge complex fold.jpg 
Visningar:	24 
Storlek:	2,87 MB 
Id:	117892
    Senast redigerat av kroffe den 2024-04-05 klockan 08:34.

  55. #175
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Stort tack för tipset om att variera input till waveshapern, nu fattar jag mycket bättre hur jag kan använda den! Jag har velat att den ska vara lite som nån Buchla-wavefolder där man med CV kan variera hur mycket wavefolding som ska appliceras, typ det som ratten gör på waveshapern, men det kan man ju såklart göra genom att skicka genom VCAn innan den går in i waveshapern!

  56. #176
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Här kommer en patch där jag leker lite med det och ett par andra grejer.
    1. Skicka 100% blött reverb genom preampen och mixa in med den 100% torra signalen
    2. Gate:a reverbet med programmern.
    3. Skicka allting genom en extern LPG (passiv från Intellijel)
    4. Som sagt, variera input-nivå till wave-shapern.

    Det blir väldigt najs att gate


    https://youtu.be/BJ7dKF4qANI

Liknande ämnen

  1. Serge och Euro?
    Av DanielW i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 22:17
  2. Vad är det för fel på Serge egentligen?
    Av hasparigus pink i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2011-04-29, 22:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •