Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 176

Ämne: Serge-tråden

  1. #1
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior

    Serge-tråden

    Nu tycker jag det är dags för en Sergetråd, banantråden är fin och har fyllt sin funktion bra. Men det känns ändå som att en tråd dedicerad Sergemodularer behövs.
    Jag tänkte börja med att samla lite info om Serge, kom gärna med ytterligare tips.

    Serge säljs idag av STS (Sound Transform Systems) och kan endast beställas via telefon av Rex Probe på STS, telefonnummer: +1-262-367-3030

    STS äger siten http://serge-fans.com som är en bra källa till information, men har en ouppdaterad prislista och ingen möjlighet att handla direkt, för att få rätt priser får man ringa Rex på STS.

    Serge-modularer är byggda i "paneler";
    helpaneler (kallas Shop-panels) - 17-tum bred
    halvpaneler (kallas M-modules) - 8-tum bred

    Om man skall köpa en panel från STS så behöver man också en Båt/ChassiBox och ett powersupply som man kan köpa av STS.

    Serge-moduler har oftast inte bara en funktion utan kan ofta kopplas på ett antal olika sätt för olika funktioner. Ett sånt typiskt exempel är modulen DSG/DUSG - Dual Universal Slope Generator; den kan vara LFO, EnvelopeGenerator, Filter, Oscillator, etc..

    En bra resurs är: http://www.carbon111.com/serge.html

    Det finns även möjlighet att själv bygga ljud och musikmaskiner i Sergeformatet; då kan man köpa PCBer från CGS (Catgirl Synth) (http://cgs.synth.net). Ken Stone som har CGS erbjuder många PCBer i egen design, men även ett antal riktiga Sergemoduler på licens, exempelvis DUSG.
    zthee här på 99musik har designat ett flertal frontpaneler till CGS-synthar, tre stycken frontpaneler har tryckts i halvstor skala och blir tillgängliga begagnat då och då. Man kan även ibland hitta färdigbyggda CGS-paneler till salu ibland. Håll utkik efter panelerna som går under samlingsnamnet "Best of CGS" och heter: BOG (Bringer of Groove), SWAMP (Sequencer With Aribrary Manipulated Pulses) och MARSH (Mutilated Active Research System Hold).

    Serge är byggda efter idéen att allt uppstickande på panelerna skall vara monterat med en tums mellanrum, vilket skapar ett entumsnät över panelerna, vilket borgar för hyfsat gott om plats. En annan väsentlig del av formatet är banankontakterna av samma typ man har till labbutrustning.


    Ni som kör Serge; Vilken är er absoluta favoritmodul?
    Senast redigerat av m den 2013-03-14 klockan 08:48. Anledning: Tillägg.

  2. #2
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    bra tråd!

    det korta svaret e: DUSG

  3. #3
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    WAD

  4. #4
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Då måste jag också svara på frågan, och har svårt att bestämma mig, men kommer fram till Quadruple Oscillator – finsinus i 0 och 90 grader, med möjlighet att stoppa vågformen när som helst. Men jag är ju sinusvågsgalning, så det är väl ett rimligt val.
    Senast redigerat av m den 2013-03-14 klockan 08:48. Anledning: Gramatik.

  5. #5
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Vad är grejjen som gör Serge annorlunda från annat modulärt?
    Nyfiken eftersom det tydligen ska kommer Serge moduler till euro snart. Och de SER ju väldigt "nutty professor" ut, vilket oftast är positivt.

  6. #6
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    DUSG, Variabe slope & WAD är mina favvissar!

    Det som gör de unika är att det verkligen är mångsidiga lego-moduler, multifunktion på en lägre nivå än hög-integrerade Buchla.

  7. #7
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    När jag började köra Serge fick jag en känsla av att patcha Serge var lite som att skulptera i lera. Dar303 har helt rätt i att det också kan kännas som lego. Man kan väldigt lätt patcha och förvåna sig själv, om man är lagd åt det hållet, men det går lika bra att patcha planerande och låta en Serge fungera som en vanlig synt, man kan till och med spela melodier om man är lagd åt det håller.

    Jag gillar också att alla moduler har samma typ av design, jag tycker att jag lyssnar bättre då, utan att som i Euro där jag insåg att jag blev påverkad av hur modulerna ser ut.

  8. #8
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Det jag framförallt gillar med Serge är konceptet och idéerna. Dels det enkla men multifunktionella i modulerna, lite som modularvärldens C-programmering men framförallt DIY-tänket. Det blir så mkt mer än ett instrument i det avseendet. Jag har själv inget STS, bara DIY. Det är väl en definitionsfråga vad vad som är Serge egentligen, men i min mening så är en DUSG byggd med CGS-pcb Serge fått betalt för och satt bakom en panel zthee lagt en massa av sin egen tid på lika mkt Serge som något annat. Om inte mer

    Jag pekar inte på någon som helst konflikt mellan de båda. Bara det jag själv går igång på!

    Glömde svara: DUSG!
    Senast redigerat av Kloo den 2013-03-14 klockan 14:17.

  9. #9
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Oj..så mkt kul att välja på... Men NTO och DUSG är ju givna

  10. #10
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Tror nog jag skulle säga VCM. Det är en modul som aldrig gör mig besviken.

  11. #11
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Jag är sjukt imponerad av så enkla moduler som DSG - så himla genial!

  12. #12
    joks
    joks är inte uppkopplad
    jokss avatar
    Senior
    Dusg för mig! I all sin enkelhet gillar jag verkligen cgs programmer/sequencer också, som väl bygger på serges gamla sequencer?

    Finns många serge moduler jag vill testa också....wad och tkb högt på den listan.

  13. #13
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    SSG är ju otroligt fin den med. Också en modul som letar sig in i alla patchar man gör.

    Listan kan ju egentligen göras hur lång som helst. Men det hela beror ju lite på vad man är ute efter och vad man gillar. Men någonstans är det just lågnivån som gör det så spännande. Man kan vända och vrida på saker, har man inte en funktion kan man skapa den. Om inte på ett sätt, så säkert på ett annat! Det gäller bara att tänka.

    Gjorde ett test för några dagar sen med Sergen sequencad från datorn, ett försökt till att göra något mer melodiskt - Serge test.
    Åtta-noll-åttan gör alla trummorna, och sen är det Sergen som står för alla ljuden. Det är dock multitrackad, tror det var 3 eller 4 tagningar.

  14. #14
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag har läst att de första panelerna kom utan text - för att inte begränsa användaren till standardkopplingar utan utmynna i nya innovativa patchar.
    Sant?

  15. #15
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Mja, helt utan text var de inte. Men de förlitade sig ganska mycket på kryptiska symboler istället för beskrivande funktioner..



    Foto av ett system Serge "hittade" i garderoben på Height St. för några år sedan. Tidigare färger på jacken, och jäklig konstiga rattar på vissa ställen.

  16. #16
    nrdvrgr
    nrdvrgr är inte uppkopplad
    nrdvrgrs avatar
    Senior
    Ja, vad säga... efter några år med euro och Buchla så blev det Serge, och jag är så förbannat nöjd. Visst saknar jag LPG´s och lite diverse andra galenskaper, men Serge är verkligen det som passar mitt tankesätt bäst. Värd sin vikt i guld. Har 10 M-klass moduler + TKB.

  17. #17
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Det är någon på muffwiggler som ska göra old-style paneler. lite knäppt men fint. Lite sugen på seq-panelen blir man ju

    http://www.muffwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=79069

  18. #18
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    fast lite konstigt, man kan ju bara skriva ut papper och klistra på – paperface

  19. #19
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    fast lite konstigt, man kan ju bara skriva ut papper och klistra på – paperface
    Ja, lite så tänkte jag också. Men 75 x dagens dollarkurs är ju ett kap. Det blir billigare att köpa en sån här och klistra över papper ändå än att beställa en tom borrad panel..typ Äh, jag tänkte iaf beställa en av varje. Det är kul med alla gamla slews etc!

  20. #20
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Dimitri som gör de där panelerna är en skön snubbe! Jag har varit jäkligt sugen på att göra lite paperface paneler jag med. Har t.om. gjort grafiken till en hel drös. Men det strandar alltid någonstans. Får se om jag tar tag i det framöver! Vissa av de gamla modulerna har ju riktigt fina funktioner.

  21. #21
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    En liten fråga, hur många banansladdar har ni?

    Jag fick en ny panel i fredags och insåg snabbt att kablarna tar slut fort.
    Grunnar på om det optimala antalet sladdar man skall ha är samma som antalet bananhål man har i panelerna?

    Då finns det ju ofta kablar över till att stacka och så..

  22. #22
    bing
    bing är uppkopplad nu

    Veteran
    En per ingång borde väl teoretiskt räcka?

  23. #23
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En per ingång borde väl teoretiskt räcka?
    Och täck upp med en extra för varje utgång också!

  24. #24
    nrdvrgr
    nrdvrgr är inte uppkopplad
    nrdvrgrs avatar
    Senior
    ...och en extra för alla stackningar.

    Mycket Pomonas blir det!!!

  25. #25
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    beror på vilka moduler man har? en del kan käka sladdar. min cgs-sequencer (och tkb tror jag) vill ha en sladd för varje ton den ska trigga.

  26. #26
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En liten fråga, hur många banansladdar har ni?
    En näve. En näve banankablar är 137 stycken. Jag har ett hyggligt stort system och 137 stycken har alltid räckt till.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pomona-fist.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	87,3 KB 
Id:	45645

  27. #27
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Kör alla med färg<>längd-kodningen från STS?
    Jag har inte lyckats göra det eftersom jag beställde kablar förr utan att kolla upp, eller för den delen hitta på ett eget färg-längd-system, så nu är det lite rörigt, men det funkar ju utmärkt att patcha iaf. Men funderar på att gå över till STS-färgkodningen..
    Jag har däremot inte hittat Buchla's färgkodning, är den samma tro?

    Här är föressten STS's färgkodning:

    Insulator Color Cable Length Pomona Part #
    Gray 4” B-4-8
    Green 8” B-8-5
    Yellow 12” B-12-4
    Red 18” B-18-2
    Blue 24” B-24-6
    Violet 36” B-36-7
    Brown 48” B-48-1

  28. #28
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    bewchla!!!:

    8 inches (orange)
    18 inches (yellow)
    24 inches (green)
    36 inches (blue)
    48 inches (red)

  29. #29
    nrdvrgr
    nrdvrgr är inte uppkopplad
    nrdvrgrs avatar
    Senior
    Jag har total anarki på mina Pomonafärger... snabb-grov-räknade till drygt 80 st, vilket hittills har räckt (men varit nära ta slut vid några extrema patch-sessions). Som mest hade jag 12 M-klass + TKB och några Blippoo´s, om det är någon typ av referens.

  30. #30
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Jag har egen färgkodning på sladdarna -

    Gröna för 2"
    Bruna + Orange 4"
    Gula + Grå 8"
    Vita 18"
    Lila 36"

  31. #31
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag bara patchar...

  32. #32
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har egen färgkodning på sladdarna -

    Gröna för 2"
    Bruna + Orange 4"
    Gula + Grå 8"
    Vita 18"
    Lila 36"
    jag vill också uppfinna en egen pomonaregnbåge, men nu har jag börjat med oreda... :/

  33. #33
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Känns som världen är i stort behov av nya paneler! (eller talar jag bara i egen sak?)

  34. #34
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    custompaneler ja! (men andrahandsmatknaden blir lite svår av tex 8x vco och 8x adsr-paneler...)

  35. #35
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Ja BOG i alla fall behövs ju, marknaden skriker ju! Eller är det bara jag?

  36. #36
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Om man vill styra sitt Sergesystem via midi från Octatrack eller Digitakt, vilket är den bästa lösningen då?
    Kenton eller liten Eurolåda med midi-cv/gate?
    Praktiskt om det är en liten gig-vänlig lösning.

  37. #37
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Du har inte funderat på en Cirkalon i ställer för en till Octa?

  38. #38
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man vill styra sitt Sergesystem via midi från Octatrack eller Digitakt, vilket är den bästa lösningen då?
    Kenton eller liten Eurolåda med midi-cv/gate?
    Praktiskt om det är en liten gig-vänlig lösning.
    Har ett kenton pro 2000, vilket är sjukt bra med alla outputs, fritt assignbara. Det är inte råstort men lite tungt. Pro solo är säkert också bra, men jag använder ofta 4-5 outputs till klocka, nån cv/gate-stämma, nån trig, nån modulation.

  39. #39
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har inte funderat på en Cirkalon i ställer för en till Octa?
    Nejnej. Octatrack är ju världsbäst, och en sampler. Och har inbyggda effekter. ;-)
    Så två octor och en Serge, det tror jag på. Haha.

  40. #40
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ett kenton pro 2000, vilket är sjukt bra med alla outputs, fritt assignbara. Det är inte råstort men lite tungt. Pro solo är säkert också bra, men jag använder ofta 4-5 outputs till klocka, nån cv/gate-stämma, nån trig, nån modulation.
    Ah, skall kolla upp denna igen. Har nog en prosolo i gömmorna någonstans. Minns inte om den funkar dock. Men som du skriver, så vill man säkert ha flera kanaler att styra med - och parameterlåsa Sergen.

  41. #41
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nejnej. Octatrack är ju världsbäst, och en sampler. Och har inbyggda effekter. ;-)
    Så två octor och en Serge, det tror jag på. Haha.
    Jag förstår mig ju inte riktigt på maskinen så visst ...men om du skall ha realtidskontroll över Sergen så har jag ju svårt att se hur det kan bli världsbäst... om du inte ska sampla alt men då behöver du ju inte realtidskontroll.......äh vad vet jag

    Men nyfiken på hur du jobbar.

  42. #42
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Jag tycker octan är toppen på de flesta sätten, men ok, midisequencern är inte den mest avancerade och kunde haft mer möjligheter. Men enkelheten att växla mellan samplingsspåren och midispåren med liknande upplägg, och samtidigt kunna sampla från ingångar i farten, sequenca sampling.
    Men åter till serge, jag vill helt enkelt kunna realtidsstyra den från octan, för att kunna sampla eller använda effekter i octan, och parameterlåsa grejer i sergen. Fördelen med realtidskontroll och sampling är att dom kan ske samtidigt med octatracken, sampla, spela upp, ändra cc->cv i sergen kan ske på unika steg i sequencern. Och stoppar man in styrning av serge-sekvenser så kan det bli är mer komplext, och nu kommer även conditional trigs. Jag känner att octatracken skulle kunna växa ihop fint med sergen som ett kombinerat musikinstrument.

  43. #43
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Men när det gäller hur jag brukar arbeta så brukar jag jamma modular samtidigt som inspelning rullat, sen klipper jag ut användbart material för aktuellt projekt. Det är ganska sällan jag kopplat och styrt modular under en inspelning, enligt gammal hederlig sequencer/synt-modell. Undantaget är materialet till Wavemultiplier-skivan 4040, där det finns Buchla styrd från octatracken på nästan varje spår.

  44. #44
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Men då körde du Midi/225e?

    Funderar ju lite på att ge den nya ocean en chans och just köra den i kombo med Buchlan.. just för att kunna sampla och joxa i realtid. Jag köpte ju octan precis när den kom och var helt funktionshindrad... hade ju inte ens Midi seq....och allt kändes helt ogenomtänkt och icke-funktionellt, så den fick gå... Men nu är det ju liksom den färdiga produkten. Men kanske passar digitakten bättre....hur upplever du skillnaden?

    Cirklon är ju bara seq.. men den är ju rätt grym på det

  45. #45
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men då körde du Midi/225e?

    Funderar ju lite på att ge den nya ocean en chans och just köra den i kombo med Buchlan.. just för att kunna sampla och joxa i realtid. Jag köpte ju octan precis när den kom och var helt funktionshindrad... hade ju inte ens Midi seq....och allt kändes helt ogenomtänkt och icke-funktionellt, så den fick gå... Men nu är det ju liksom den färdiga produkten. Men kanske passar digitakten bättre....hur upplever du skillnaden?

    Cirklon är ju bara seq.. men den är ju rätt grym på det
    Precis, 225e är ju en grym modul. Kanske en grej jag kommer sakna med Buchla. Triggade saker och styrde någon cv.

    Jag tyckte octan var toppen kopplad via MIDI till buchlan. Ett smidigt sätt att ha en polymetrisk sequencer om man inte har Buchlasequencers, för så stort blev inte mitt system.

    Men jag tror verkligen att Digitakt kan också kan funka för ändamålet, den är supersmidig att sampla med, men jag vet inte om den kan sampla inuti en sekvens som octan. Har inte hunnit köra så mycket Digitakt förutom suttit i soffan och jammat halvkompex techno. Vet inte om jag skall behålla den nu när trigcond finns på octan, men den är ju så liten och fin - i min nuvarande ryggsäck går Digitakt in tillsammans med vardagsgrejerna, vilket ju är trevligt. Jag saknar dock batteridrift på just Digitakt.

    Cirklon verkar toppen, men jag vågar inte kika för mycket på den för att hålla gasen borta. Men jag gillar verkligen octans upplägg med samplingar och sequencer - för mig är liksom sequncern och samplern integrerade och fungerar som en egen grej - ett musikinstrument.

  46. #46
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    zthee får tillverka en Serge 225e motsvarighet i old paperface style

  47. #47
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Nej.


  48. #48
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd

  49. #49
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Hainbach om Serge:


    https://youtu.be/5iz247GCbYc

  50. #50
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hainbach om Serge:


    https://youtu.be/5iz247GCbYc
    Bra video och trevlig avslutning med låten..

  51. #51
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Serge är ju ett klart levande format idag med många tillverkare och de flesta verkar ju också ge pengar till Serge själv vilket känns bra.

    Det är smart att STS och Random Source använder samma sorts båtar men Loudest Warning kör eget och 73-75 ett tredje...
    Så hur gör man med case? Ström har jag läst på om och har vad jag behöver.

    Man kan ju köra rack om man har racköron till allt så det är ju ett alternativ men inget direkt ergonomiskt..
    Har ju 3 olika djup på mins STS / random source paneler men de har samma position på hål och sedan har jag en Loudest Warning som har lite annan placering av rack hålen. Finns det någon som gör sidopaneler / case?

    Bästa modul hittils har varit WAD

  52. #52
    Nisse
    Nisse är uppkopplad nu
    Nisses avatar
    Senior
    Kolla in Goulds serge cases. Oerhört vackra från Holland, kan säkert hitta en lösning som passar din setup med dom. Marknaden är annars knepig; finns knappt något att köpa off the shelf (känner bara till Elby och STS) och Det är ju som du skriver lite olika format trots att det är Serge. Jag kommer köra ett eget bygge med laserskuret trä och paneler som skruvas rätt in i träribbor. Föga elegant men funkar bra om man inte flyttar om panelerna för ofta samt eliminerar ju problemet med olika placering av skruvhålen.

  53. #53
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Nisse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla in Goulds serge cases.
    Fint! Speciellt "täckplåtarna"

  54. #54
    Nisse
    Nisse är uppkopplad nu
    Nisses avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fint! Speciellt "täckplåtarna"
    Eller hur! Nog de snyggaste sergelådorna jag sett.

  55. #55
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Får lust att starta upp Sergen! Inget av mitt euro fräser och beter sig som den. Allt knasar ut så fint alldeles vid gränsen, när man pushar den liiite för långt. Vad sitter det i egentligen? Hur kretsarna reagerar när saker överstyrs?

    Gick in rätt långt för att hitta paneler och moduler som hanterade cv så det räckte, men det blev så jäkla dyrt och stort, så till slut sket jag i det och har ett litet eurocase bredvid för att få lite extra cv-meck när det behövs. Inte optimalt, men det var inte optimalt med massa paneler heller.

  56. #56
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får lust att starta upp Sergen! Inget av mitt euro fräser och beter sig som den. Allt knasar ut så fint alldeles vid gränsen, när man pushar den liiite för långt. Vad sitter det i egentligen? Hur kretsarna reagerar när saker överstyrs?

    Gick in rätt långt för att hitta paneler och moduler som hanterade cv så det räckte, men det blev så jäkla dyrt och stort, så till slut sket jag i det och har ett litet eurocase bredvid för att få lite extra cv-meck när det behövs. Inte optimalt, men det var inte optimalt med massa paneler heller.
    Härligt - hur ser systemet ut och så länge den fungerar utan att man blir tokig så är det väl kanon att mixa systemen... vadhar du för extra cv moduler i euro?

  57. #57
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Det jag förut hade lite mer av i Sergen var någon extra Active Processor för cv meck och cv-vca, nån extra slope generator som oftast bara fungerade som en enkel LFO, en ADSR som ändå var fin att ha trots alla slopes. Såna saker var bra och sköna att inte få slut på, men det landade i fyra paneler plus TKB eftersom det inte går att få panelerna att innehålla precis det man vill, så en del oanvända/dubletter insprängda. Lite jobbigt och stort och dyrt. Nu har jag 2 paneler plus TKB, och 2-3 är ju ett väldigt sweet format. 1 till skulle vara kul om jag hittade rätt innehåll.

    https://www.modulargrid.net/s/racks/view/783640

    I lilla eurot vid sidan om är det alltså en LFO, en ADSR, en mixer som också kan agera 4stegs-seq, en vca, en triggerknapp och en makenoise lxd ifall man oortodoxt vill få in en lpg (låter asgrymt i sammanhanget).

  58. #58
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag 2 paneler plus TKB, och 2-3 är ju ett väldigt sweet format.
    Håller med - splittade ned mitt 6 panelers system till 2 x 3 just av den orsaken.
    Så nu är ena systemet 73-75 Homebuilt + TKB och andra 73-75 Voice+Control+Programmer.
    Skönt med begränsningar!
    Senast redigerat av kroffe den 2021-09-17 klockan 09:29.

  59. #59
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Eller hur.. När man måste dra fram lååånga kablar har man tappat nån härlig direkthet också.

  60. #60
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Jag håller helt med stora system är svår och blir ofta för komplexa för mig.. kommer ha ett 3 panel plus TKB i ett case. Sedan 73-75 Voice o control i ett annat system.. måste hitta någon smart case till 73-75 bara.

    fint system Beem!

Liknande ämnen

  1. Serge och Euro?
    Av DanielW i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 22:17
  2. Vad är det för fel på Serge egentligen?
    Av hasparigus pink i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2011-04-29, 22:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •