Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 78

Ämne: Roli Seaboard

  1. #1

    Redaktör

    Roli Seaboard

    Seaboard är en klaviaturkontroller från engelska Roli. I stil med Haken Continuum stöder den separat styrning av tonhöjd, volym och klangfärg från varje tangent, tack vare sensorer och en elastisk gummiyta. Den första produkten är en 88-tangenters klaviatur som släpps i begränsad upplaga.


    https://youtu.be/8n-bEy9ISpM

    Förutom den fysiska klaviaturen kommer Seaboard med en plugin för att hantera datat från klaviaturen. BBC har också en intervju med Roli med en utförligare demonstration.

    Seaboard kommer gå att förbeställa i april. Mer information finns på Rolis hemsida.

  2. #2
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Fattar inte vad som är skillnaden på denna och Haken Continuum, förutom att denna är höjdskillnader för halvtoner.

  3. #3

    Redaktör
    Jag gissar att den största skillnaden är den taktila – Continuum är mer som en musmatta, medan Seaboard har diskreta tangenter.

    Det är för- och nackdelar med båda lösningarna, men spontant verkar ju Seaboard vara mer bekant för den som är pianist, om så bara för att halvtonerna har samma layout som på ett piano.

  4. #4
    illpostino
    illpostino är inte uppkopplad
    illpostinos avatar
    Senior
    Man kan ju alltid hoppas att priset blir lite humanare än Hakens.

  5. #5
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Vad finns det för liknande touchkeyboards? Hur svårt skulle det vara att bygga något liknande själv? Jag gillar min ribbon, men det är ju lite svår-kontrolllerat.

  6. #6

    Redaktör
    Madrona Soundplane (fast inte heller separata tangenter), Buchla Thunder (helt annan layout) och Linns ännu inte släppta Linnstrument är tre jag kommer på.

  7. #7
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Qunexus har tryck och plats per tangent, men ingen glide.

  8. #8
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran

  9. #9
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Det ser i alla fall ut som ett instrument som kräver att man övar lite för att få det att låta bra. Och det är sannerligen på tiden!

    En annan lösning jag just funderade på är att sätta ihop två ribbon controllers (eller fler efter behov och ekonomi) så man kan spela polyfont. Någon som har en uppfattning om hur det skulle fungera i praktiken? Jag tänker inte primärt på utrustningen, mer på speltekniken.

  10. #10
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det ser i alla fall ut som ett instrument som kräver att man övar lite för att få det att låta bra.
    Det hjälper o va söt också


    https://youtu.be/lUx6FNpSYbo

  11. #11
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Jag var på väg att beställa den lilla igår, men ångrade mig då de inte ens visat en endaste bild av programvaran för att programmera den interna ljudmotorn, och det är väldigt tunnsått med info om den i allmänhet. Så jag avvaktar. Annars så tycker jag den verkar nästan perfekt - som att de tittat på Soundplane och Haaken och rättat till det som gjort mig lite skeptisk.

  12. #12
    orchidee
    orchidee är inte uppkopplad
    orchidees avatar
    Senior
    8.888$ shit. vet inte om jag tycker 10k skulle vara rimligt för den här produkten. men runt 60k är definitivt inte det.

  13. #13
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Mjuk som smältande klockor hängande från träd, ser det ut som.

    Intressanta reflexioner om hur den är att spela på här:
    http://motherboard.vice.com/blog/the...ranscends-keys

  14. #14
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Jag gillar konceptet, men har fortfarande inte fått någon wow-upplevelse från de videos som har släppts. Deras egen förstasidesfilm på hemsidan låter piano... med lite pad.

  15. #15

    Redaktör
    Jag har testat TouchKeys som hastigast, och även om jag inte är någon pianist eller klaviaturspelare överlag så var det en väldigt mycket mer organisk upplevelse – mer som att spela på ett akustiskt instrument. (Förutsatt att man mappar saker till relevanta parametrar, dvs.)

    Men många verkar ju vilja ha såna här keyboards för att kunna simulera gitarrsolon på klaviatur (vilket jag ser som rätt poänglöst) och då blir ju demos därefter.

  16. #16
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...har idag testat QuNexus som jag fått låna av Max! Ger mängder av möjligheter till ett rätt OK pris... Min första test finns här: http://www.99musik.se/showthread.php...=1#post2478523

  17. #17
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...har idag testat QuNexus som jag fått låna av Max! Ger mängder av möjligheter till ett rätt OK pris... Min första test finns här: http://www.99musik.se/showthread.php...=1#post2478523
    Har du testat CV-ut också? Klämt på QuNeo nånting?

  18. #18
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag tror inte Hasse testat det då jag inte har skaffat några passande splitkablar till den, men jag tänkte göra det vid tillfälle.

  19. #19
    TeeVee
    TeeVee är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    den ser meget innovativ ud

  20. #20
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Nej sån't där analogt får du fråga Max om men den verkar buslätt att konfigurera även för CVt via editorn.

  21. #21

  22. #22
    Fungitec
    Fungitec är inte uppkopplad
    Fungitecs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Haken continuum har kontroll över parametrar i x-led, y-led och z-led. Seaboard har bara x-led och z-led (pressure). Continuum vinner överlägset!

  23. #23
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Fungitec Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haken continuum har kontroll över parametrar i x-led, y-led och z-led. Seaboard har bara x-led och z-led (pressure). Continuum vinner överlägset!
    Fast Seaboard kan du känna var på "klaviaturen" du är, det kan du inte på HC... Så det gör hela skillnaden för mig.

  24. #24
    Fungitec
    Fungitec är inte uppkopplad
    Fungitecs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ja det är det som gör hela skillnaden för mig med... Vill man ha en continous controller så går man hela vägen på en continuum. Seaboarden verkar vara lite en kompromiss... Det går ju desutom att kvantisera anslaget på continuum, så såå stort problem är det inte.

    Jag skulle vilja ha mer info om ljudmotorn i seaboarden. Continuumens ljudmotor e grym!

  25. #25
    Fungitec
    Fungitec är inte uppkopplad
    Fungitecs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag vill inte på något sätt sänka seaboarden… Den verkar också riktigt, riktigt grym! Kändes som jag dissade den. Menade inte alls så!

  26. #26
    nyd
    nyd är uppkopplad nu
    nyds avatar
    Veteran

  27. #27
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Aldrig sett en video med högre gasmask-poäng än detdär .... som fö gäller alla J.R. videos..

    Men produkten verkar fantastisk, även om priset exkluderar mig.

  28. #28
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Hehe för mig är det tvärtom. Tycker karln förstör allt han spelar på och får det alltid att låta som bontempi-demos. Men keyboardet verkar grymt

  29. #29
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Var väl typ precis vad Nihad tyckte också?

  30. #30
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Som sagt, gasmask, motsatsen till G.A.S


  31. #31
    KungKrilles avatar
    Veteran
    För tusan, jag läste inte ordentligt. Jag vet inte riktigt vad jag ska skylla på...kommer nog på nåt så småningom

  32. #32

  33. #33
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    86% ??

  34. #34
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Haha, läste priserna med huvudet under armen och tänkte att den lilla har man ju faktiskt råd med... Kom sedan på att € ju innebär en nolla till nästan, så att den minsta enklaste kostar sisådär 20 papp!

  35. #35
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Nee den minsta, nya var ju på €799. Fortfarande dyrt, men det närmar sig intressant prisläge.

  36. #36
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Någon som har en sådan här än?

  37. #37
    Tinsoldier
    Tinsoldier är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har den lilla Rise. Equator är super. Men jag har inte hunnit lära mig att spela på den riktigt ännu. Det är rätt speciellt.

  38. #38
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Tinsoldier Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har den lilla Rise. Equator är super. Men jag har inte hunnit lära mig att spela på den riktigt ännu. Det är rätt speciellt.
    Har du provat att integrera den med några hårdvarusyntar?

  39. #39
    Tinsoldier
    Tinsoldier är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du provat att integrera den med några hårdvarusyntar?
    Inte hunnit ännu - och väldigt få synthar stöder MPE på ett bra sätt. Provat den med en Cwejman S1 lite och det är kul, men monofoniskt. Känns som att det kan bli kul om någon bygger en bra CV-box till den med utgångar för typ fyra röster och alla gester/rörelser. Men Equator är djup och håller mig sysselsatt lång tid fram....

  40. #40
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Mmm, jag känner lite att det är den här som skall vara Master i min studio ... dags börja samla ...

    Hur är pianoljudet i mjukvaran? Jag antar den kommer med ett flygelljud? Stråkarna och flöjterna är ju helt magiska.

  41. #41
    Tinsoldier
    Tinsoldier är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mmm, jag känner lite att det är den här som skall vara Master i min studio ... dags börja samla ...

    Hur är pianoljudet i mjukvaran? Jag antar den kommer med ett flygelljud? Stråkarna och flöjterna är ju helt magiska.
    Har inte provat med annat än syntetiska ljud. Har svårt att se den som en master-klaviatur. Det är en helt annan känsla att spela på. Jag vill ha mer stuns i tangenterna på en klassisk klaviatur. Den här är lite som att spela med en silikonmatta på ett piano. Man jobbar mer med att smeka ytan på olika sätt än att anslå. Men du kanske känner annorlunda?! Jag skulle i varje fall inte köpa en för att ha som master utan att ha provat den i minst ett par timmar först.

  42. #42
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Får kolla om de har någon på 4Sound i Malmö. Man vet ju aldrig.

    Det beror naturligtvis på hur man använder sin master. Jag spelar ju de flesta stämmor för hand på respektive synt när jag spelar in så jag använder mest min "master" till att lägga några ackord i Cubase eller några enkla steg med modularen - jag tänkeratt det inte skall vara några problem egentligen. Det skulle i förlängningen också vara en chans att byta bort King Korgen (master) vars syntes jag inte använder och kunna ersätta den med ett expressivt instrument istället för någon annan slags master.

  43. #43
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag mailade ROLI idag och frågade om Piano. Fick just svar. Det finns implementerat, det har också lagt till funktioner i programvaran så man kan använda egna samplingar. Verkar mycket lovande.

  44. #44
    MK Ultra
    MK Ultra är uppkopplad nu
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Finns en grym monter på DLX för den som vill testa. Varning för super G.A.S! Jag försöker tänka att det är nästa grej jag köper när jag är klar med det jag har. Den har stöd för omnisphere men equator synten som fanns på en stor display var löjligt cool och gör det där som jag hör i andra låtar med enkel kontroll. Skulle t.o.m kunna skicka omnipshere om det inte vore för biblioteket. Jag tycker att den är lätt att använda och skulle fungera utmärkt som lite mer avancerad programering bredvid en mono för bas.

    Det bästa med klavet är att det är helt sjukt gediget byggt och lyckas överbrygga det där med att gå från piano och stora klumpiga syntklav till kompakta, tunna midiklav på ett innovativt sätt och hålla en sån bra kvalle. Den enda saken som gör det lite svårt (eller inspirerande) är att det är väldigt svårt att hålla rätt på fingrarna utan att råka pricka någon oönskad ton. Vet inte om känsligheten går att korrigera.

    Men jag säger bara wow! Skulle 49:an kosta som 25:an så hade jag börjat spara och skickat allt som den minimalist jag är.

  45. #45
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Ja en sådan där står helt klart på listan. Inget snack.

  46. #46
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Testade lite snabbt på DLX. Har en Continuum och jag tyckte Rolin kändes hemsk att spela på i jämförelse. OBS: Min personliga åsikt endast. Medan Fingerboarden har en oerhört följsam och "lätt" känsla när man rör fingrarna över spelytan så kändes Rolin väldigt gummiartad på ett sätt som för mig kändes väldigt fel. Nästan som att fingrarna ville fastna när man drog dem över keyboardet.

    Inget för mig, men den passar säkert som en (gummi)handske för någon annan.

  47. #47
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Musikverkstan i Uppsala satsar på att ta in de här. Provade en tre-oktavers en stund: Kul med mer kontroll över ljudet, men störde mig dels på att fingrarna fastnar i gummit, dels på att höjdskilnaderna gör det svårt med längre glidningar. Vore bättre med en glatt och platt yta, typ en iPad...

  48. #48
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Hela poängen med den klaviaturlika ytan är ju - torde vara - att man skall kunna använda sin muskelmotorik som redan finns inpräntad osv. Glida sidledes kan man ju göra mer eller mindre gränslöst i hela brädans längd både ovanför och nedanför klaviaturen. En iPadyta hade varit helt ointressant för min egen del.

  49. #49

    Redaktör
    Personligen tror jag mer på Linnstrument, men de verkar ju rullas ut ganska långsamt. Som jag skrev ovan har jag testat Touchkeys och gillade den, men jag vet inte riktigt hur det ser ut med serieproduktion där – beställningsinformationen är ett år gammal vad jag kan se.

  50. #50
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Qunexus har tryck och plats per tangent, men ingen glide.
    Tyvärr inte plats, utan "tilt", som är när man trycker ner och sen drar/lutar fingret. Skulel rocka så mycket hårdare med position istället (vilket jag trodde det var). Tycker "tilt":en är mer eller mindre oanvändbar (gissar att den är tänkt att simulera pitchbend som om man spelade stränginstrument).

  51. #51
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Nu har jag inte provat men det ser knasigt att spela på skumgummi.... svampigt brukar ju inte vara en positiv egenskap på keyboards... men visst fingervibrato kan nog vara uttrycksfullt.

  52. #52
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Personligen tror jag mer på Linnstrument, men de verkar ju rullas ut ganska långsamt. Som jag skrev ovan har jag testat Touchkeys och gillade den, men jag vet inte riktigt hur det ser ut med serieproduktion där – beställningsinformationen är ett år gammal vad jag kan se.
    Problemet med alla de här speciella klaviaturerna/inmatningarna/interfacen är att de är svåra att få tag i så man kan testa och i de allra flesta fall förnedrande dyra. Jag skulle tycka det vore jättekul att få testa en Continuum, en Roli, en LinnStrument eller en Eigenharp för den delen men det enda sättet verkar vara att köpa en och där kan man tala om att gå in i affären med förbundna ögon...

    Trist att det är så liten marknad och att allt landar som exklusiva niche-produkter. Jag tror verkligen på idéerna och möjligheten till uttrycksfullhet utöver det som pianot ger. Det började med cembalo, sedan kom pianot och sedan inte så mycket mer...

  53. #53
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av koenig Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemet med alla de här speciella klaviaturerna/inmatningarna/interfacen är att de är svåra att få tag i så man kan testa och i de allra flesta fall förnedrande dyra. Jag skulle tycka det vore jättekul att få testa en Continuum, en Roli, en LinnStrument eller en Eigenharp för den delen men det enda sättet verkar vara att köpa en och där kan man tala om att gå in i affären med förbundna ögon...

    Trist att det är så liten marknad och att allt landar som exklusiva niche-produkter. Jag tror verkligen på idéerna och möjligheten till uttrycksfullhet utöver det som pianot ger. Det började med cembalo, sedan kom pianot och sedan inte så mycket mer...
    Fast jag har förstått det som att Seaboard Rise 25 har gått väldigt bra. Den ligger "bara" 7500, men jag håller med ingen butik verkar ha dem inne så man får handla i blindo. Det är motvilligt.

  54. #54
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av koenig Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemet med alla de här speciella klaviaturerna/inmatningarna/interfacen är att de är svåra att få tag i så man kan testa och i de allra flesta fall förnedrande dyra. Jag skulle tycka det vore jättekul att få testa en Continuum, en Roli, en LinnStrument eller en Eigenharp för den delen men det enda sättet verkar vara att köpa en och där kan man tala om att gå in i affären med förbundna ögon...

    Trist att det är så liten marknad och att allt landar som exklusiva niche-produkter. Jag tror verkligen på idéerna och möjligheten till uttrycksfullhet utöver det som pianot ger. Det började med cembalo, sedan kom pianot och sedan inte så mycket mer...
    Klavikordet kom väl innan cembalo, mer uttrycksfullt än både piano och cembalo

  55. #55
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testade lite snabbt på DLX. Har en Continuum och jag tyckte Rolin kändes hemsk att spela på i jämförelse. OBS: Min personliga åsikt endast. Medan Fingerboarden har en oerhört följsam och "lätt" känsla när man rör fingrarna över spelytan så kändes Rolin väldigt gummiartad på ett sätt som för mig kändes väldigt fel. Nästan som att fingrarna ville fastna när man drog dem över keyboardet.
    Kände faktiskt exakt samma när jag testade båda på NAMM!
    Och enligt Lippold så köpte Roland Lamb in en Continuum sent 2000-tal för test, resten är (kopierad) historia...

  56. #56
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av koenig Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemet med alla de här speciella klaviaturerna/inmatningarna/interfacen är att de är svåra att få tag i så man kan testa och i de allra flesta fall förnedrande dyra. Jag skulle tycka det vore jättekul att få testa en Continuum, en Roli, en LinnStrument eller en Eigenharp för den delen men det enda sättet verkar vara att köpa en och där kan man tala om att gå in i affären med förbundna ögon...
    Prova att gå in på Musikverkstan i Uppsala, det var de som tjatade på mig att jag skulle prova Roli:n

  57. #57
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Johan Runeson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Prova att gå in på Musikverkstan i Uppsala, det var de som tjatade på mig att jag skulle prova Roli:n
    Aha. Värt ett besök med andra ord även om det är förenat med viss risk: PO kan vara väldigt övertygande…

  58. #58
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior
    Här är en PDF med en recension av Roli Seaboard Rise ur Future Music (courtesy of Thomann)

  59. #59
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Men vad är det med dem som alltid gör instrument som ser ut som färgblindtester? Hade det dödat dem om de svarta tangenterna hade varit lite mer ljusa än vad de är? Tävlar de med senaste Electribe i otydlighet?

    Pillade lite på både den stora och lilla på DLX idag. Inget ljud inkopplat. Kändes som ett HR Gigers biomekaniska piano utan ha det där.
    Senast redigerat av Östermalmstorg den 2016-04-04 klockan 19:42.

  60. #60
    tut
    tut är inte uppkopplad
    tuts avatar
    Senior
    Testade en Grand på Musikanten i Umeå idag.
    Var mycket bättre känsla än vad jag förväntat mig. Bra taktil känsla och det känns som man läst en helt egen typ av instrument.
    Kliar i plånkan!!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •