Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Pedaler som insert-effekter?

  1. #1
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran

    Pedaler som insert-effekter?

    18kanals mixer, inserts på varje kanal, mixern har en enda EFX send/ret som paras med det inbyggda BBD reverbet, jobbigt men den byggdes anpassad för livebruk (trots bristen på XLR outar).


    Tanken kom till att köpa pedaler och sladdar för mer kontroll:

    0) Kör någon av er efter denna metod? Foton på riggen?

    1) Styrs volymen med fadern när allt väl är inkopplat, och inte pedalens egna volym?

    2) Kan det bli impendans-strul med pedal i insert?

    3) Tuta&Kör?

  2. #2
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Inserts är normalt pre-fader så du kan mixa som vanligt. Impedansen är troligen inget problem. Tycker det låter som en bra ide, tuta och kör!

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Allt på analoga mixrar handlar om gain-staging, dvs sända ut och ta emot "rätt" signalstyrka. Använder du inserts borde du ha effekter med individuellt justerbara in- och utnivåer.

    En insert sitter mellan insignal-gain och "resten" dvs filter och sist fader/pan. Gitarrpedaler är optimerade för låg insignal (och låg utsignal), emedan en mixer normalt jobbar med högre signalnivåer, men det kan också fungera om mixern arbetar på "låg signalnivå". Jag tycker du ska låna ett par boxar och testa.

  4. #4
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Så potentiellt knivigt! Hade hoppat på SoundMaster brädet i säljes om jag haft chansen men gillar denna så hårt. Går inte riktigt att patchbaya fram och tillbaka, ska ordna en pedal (tänkte mika en ukulele) och se hur det går, tackar!

    e: Fem minuter med en ackord i eko+reverb ide jag hade och mixerns mix+effekt del blev för het att vidröra, från att tidigare betett sig alldeles finfint över längre tider och hårdare jobb. Är det strömmen i min lägenhet igen?
    Senast redigerat av MrLonghair den 2013-03-10 klockan 23:10.

  5. #5
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En insert sitter mellan insignal-gain och "resten" dvs filter och sist fader/pan. Gitarrpedaler är optimerade för låg insignal (och låg utsignal), emedan en mixer normalt jobbar med högre signalnivåer, men det kan också fungera om mixern arbetar på "låg signalnivå". Jag tycker du ska låna ett par boxar och testa.
    Jag tror inte det är så himla kinkigt egentligen. Många gitarrpedaler fixar linjenivåer också. Just distpedaler är lite petiga med rätt nivåer, men modulationseffekter brukar tåla det mesta. +6dBu är drygt 4 v-pp och pedaler brukar drivas på 9v, så även om inte op-amparna går till matningsspänningarna så borde det finnas marginal.
    Sen brukar väl inserten sitta efter gainkontrollen, i värsta fall får man sänka på syntharna.

  6. #6
    ole
    ole är inte uppkopplad
    oles avatar
    Veteran
    Jag kör en portabel JVC-kasettbandare som insert, har tidigare kört en big muff pi, har inte haft några märkbara bieffekter på ljudet.
    Utom då kasettkompression och fuzzdist

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Whatever Jag tror i och för sig att de flesta som väljer analogt skiter i gainstaging eftersom syftet med GS är att få renast möjliga signal med lägsta möjliga brus (alltid en kompromiss i analog utrustning)! Snarare att man eftersöker både brus och överstyrda signalvägar.

    Ja insert sitter efter gain - behöver man dra ner där finns det sedan inte mycket att kompensera med på regel (+6dB i botten) och då är det bara att anpassa alla andra signaler efter det.

    Men som sagt bara att prova! Heta gitarrpickuper kan ju ge flera volt (RMS) ut så pedalerna lär väl tåla endel

  8. #8
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran

    Pedaler på enskilda insert funkar det på nåt sätt?

    Rubriken talar väl för sig själv. Jag vill kunna använda pedaler till min mixer

  9. #9
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    bara att koppla in... men var försiktig med volymen.

    funkar bra med Y-kabel/insert... vad har du för mixer?

  10. #10
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Av mina tio Send på mixern går åtta till gitarrpedaler. Vissa av de dyrare har switch för linenivå, men annars är det som Otto säger - håll nere nivån in i pedalen.
    Sen kör jag att alla pedaler går in på varsin egen incert/kanal så jag kan förstärka, eq:a, panna eller skicka vidare via någon annan Send. Blir ett kul modularsystem av effekter.
    Senast redigerat av mad.gibbon den 2023-10-18 klockan 07:15.

  11. #11
    bauri
    bauri är inte uppkopplad
    bauris avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Kör fast pedalsetup på mina fyra sends och lite olika jag byter mellan till inserts. Ibland seriekopplas flera stycken till en och samma insert för extra stök!

    Som otto sa, kör med insert/Y-kabel. (Hej otto!)

Liknande ämnen

  1. FM7/FM8 som insert FX?
    Av richie kay i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-10, 22:33
  2. SX3: Ändra ordning på insert-effekter??
    Av deadbeat i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 09:43
  3. Hur hitta insert-effekter i automationsspår?
    Av deadbeat i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-14, 15:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •