Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Börja spela klarinett, duger en Leblanc?

  1. #1
    slakteri
    slakteri är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Börja spela klarinett, duger en Leblanc?

    Hej!

    Jag är har precis börjat lära mig spela klarinett, ett fantastiskt instrument. Anledningen är att jag har fått en klarinett av en avliden släkting som jag nu vill börja spela på.

    Däremot vet jag inget om instrumentet i sig och det är där mina frågor kommer. Jag vet att instrumentet är ett fint sådant, men det vore kul att se om någon av er kan berätta något mer om denna modell?

    På klarinetten står där "Leblanc Concerto Paris. Serienummer 70425. Klarinetten är i trä med guldplätterade beslag. Jag tänker för sjutton gubbar inte sälja denna klenod, men jag är dock intresserad av vad en sådan skulle kunna gå på i dagens läge och vad den en gång kan ha kostat? Ålder på instrumentet? Se gärna bifogad bild

    Tacksam för svar! Mvh slakteri.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0842.jpg 
Visningar:	241 
Storlek:	102,9 KB 
Id:	44745

  2. #2
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Snygg! Bara att trycka ihop och spela. Om kopplingarna glappar behöver du fetta in korkarna. Typ försvarets hudsalva funkar bra om man nu inte går och köper klarinettfett. Glappar det ändå så får du linda korkarna med en tygremsa... Sen är det bara att blåsa!

    Märken och ålder däremot vet jag inget om. Är det riktigt guld på den?

  3. #3
    slakteri
    slakteri är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tack för svar! Jag ska beställa lite tillbehör till den och rengöra den riktigt. Det är ett mycket välbyggt instrument har jag sett och knapparna är guldplätterade med riktigt guld. Som jag har förstått det så är det en ganska ovanlig modell, så det är lite därför jag undrar om serienummer osv.

    En snabb fråga till: Bör jag fetta upp träkroppen så att den inte spricker eller ska jag bara torka av den med en torr trasa. Vad säger experterna?

  4. #4
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Skulle aldrig kalla mig klarinettexpert men den där är rätt gammal vad? Har klockan inte torrspruckit än så lär den inte göra det. Fan vad läckert med riktigt guld. Bli nu inte för rädd om den bara därför Jag rekommenderar förresten rörblad i syntetmaterial. Förutom att de låter fint så är de spelbara direkt och har renare och jämnare ton över båda oktaverna.

  5. #5
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle aldrig kalla mig klarinettexpert men den där är rätt gammal vad? Har klockan inte torrspruckit än så lär den inte göra det. Fan vad läckert med riktigt guld. Bli nu inte för rädd om den bara därför Jag rekommenderar förresten rörblad i syntetmaterial. Förutom att de låter fint så är de spelbara direkt och har renare och jämnare ton över båda oktaverna.
    Senast jag spelade med plaströr var typ kring millenieskiftet. Då lät det verkligen mycket mycket sämre än "riktiga" rör. Men det kanske har hänt en massa på den fronten de senaste tio, femton åren. Kanske dags att prova igen?

  6. #6
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag kör med denna http://www.thomann.de/se/harry_hartm...inett_fra.html . Plast är ju ett luddigt begrepp Tror det är kolfiber faktiskt. Går inte sönder, jämnt skuret, kan tvättas.

  7. #7
    David Lennartsson
    David Lennartsson är inte uppkopplad
    David Lennartssons avatar
    Senior
    Leblanc är fina klarinetter, Concerto var en professionell modell från 90-talet någon gång. Jag har själv en Leblanc LL som är väldigt fin. Utan att verkligen ha undersökt ordentligt så har din klarinett nog ett rejält värde, förmodligen uppåt 10 000 kr, kanske mer om mekaniken verkligen är förgylld, ett ovanligt exemplar?

    Viktigt med klarinetter är att träet inte har spruckit förstås. Vill du veta mer om din klarinett så sök på klarinettforum på nätet, det finns många sidor om klarinetter. Gå in på någon blåsmusikaffär där du bor, om de är duktiga så kan de både värdera och avgöra om den behöver renoveras eller inte.

    Men att du ska spela på den känns självklart. Ett fint, riktigt bra instrument förmodligen...och vackert.

    Jag hittade en text om Leblanc Concerto som kanske kan intressera:

    "The Leblanc Concerto is an absolutely wonderful instrument to play. The flexibility of use of mouthpieces is fairly large; the flexibility of tonal quality is large and the flexibility of dynamics is large too. A great playing instrument.

    The Concerto was the first model initially offered in the mid 1990s (?) - latest model being the Concerto II which itself is no longer in production. The Concerto was apparently a copy of the Opus (II) without some of Opus additional options. The Opus II is still available.

    The keywork also is an improvement on Leblancs earlier offerings as it is more smooth and better pivot point locations. The keywork though is a tangent from the known Leblanc inline trill keywork, as it uses more of the Buffet style keywork design offset trill keys and keywork that seems closer to the body overall. The keywork is silverplated, though a thick silverplate as it may confuse some with a brilliant nickel.

    Mouthpiece flexibility is very good whether using a dark mpc with no tip baffle to a brighter mpc with a roll-over tip baffle both sounded equally good on this Concerto.

    Tonally, the instrument has a very nice ring to it and a nice focused sound. It is designed with a polycylindrical bore. Notes were full from top to lower notes - this instrument was overhauled with new cork and leather pads throughout. Keywork had good response though the LH side spatula C# key was a little finicky as pad height may cause an inteference problem as it goes underneath the RH spatula keywork with very little room for pads of varying height in the cups. If too deep in the cups, the C# pivot arm will hit some keywork and cause a metal "clink" sound.

    Overall an excellent instrument. I wish I had a Concerto in my repoertoire as it's overall flexibility is fantastic.

    Concerto Upper Joint upper bore = 14.82 mm
    UJ lower bore = 14.62

    versus an R13 of
    upper = 14.76/.5815
    lower = 14.64 / .5765

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-11-05, 02:41
  2. Ska börja spela ett blåsinstrument, troligtvis trumpet.
    Av Christian82 i forum Blåsinstrument
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-06, 02:51
  3. MIDI klaviatur att börja spela piano på
    Av egh01 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-12-04, 10:51
  4. börja spela in där man vill (?)
    Av tublenco i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 12:21
  5. Duger till nåt?
    Av mikkejohansson i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-15, 23:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •