Resultat 1 till 56 av 56

Ämne: Synthklubb i Göteborg?

jupiterdream
    jupiterdream är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna

Synthklubb i Göteborg?

Var på synthklubb på Henriksberg igår.

Det var... lite ödsligt... 40 pers kanske? De flesta i min ålder (70-talister)

Så jag undrar, vad har hänt med Synthscenen? Är den på väg att dö? Var är återväxten?

Jag känner för att gå på syntklubb i vår. Vart 17 ska man gå? För det ska väl inte sluta så här? Bara massa j-kla rockklubbar och gitarrer överallt.

Vill ha tillbaks Romo Nights på Kåren!!!

Lordlondons avatar
    Veteran
    Romo kör väl fortfarande fast på Jazzhuset.
    Spana in FB, tror de skall köra ett DM party den 29:e
    Mvh

Rotwang
    Rotwang är inte uppkopplad
    Rotwangs avatar
    Veteran
    Hörrö Jupiter - hojta bara till så kan du få med dig en till! Jag är visserligen sextiotalist, men ändå...
    Visserligen befarar jag att "synth"-subkulturen dog för ganska länge sedan, spefullt nog ungefär när jag flyttade från Creedence-riffande pubrock-Norrland till Götet...
    Fan, ifall du nu minns det; sist vi försökte gå på syntklubb (ett gäng år sedan) var det ju för att se/höra 99:an Compute, men vi lade ju ner det pga det underliga bemötandet i dörren/garderoben av den där klonade yrkesmördaren från Balkan...
    Romo kör väl lite nu och då på Jazzhuset, sist jag var där var när Agent Side Grinder lirade.

Annars delar jag helt och fullt uppfattningen att Romo Night på gamla Kåren var grejen!
    Desutom var det på den tiden man fick nys om klubbar/spelningar utan att ha Facebook...

jupiterdream
    jupiterdream är inte uppkopplad

Jag kommer definitivt att hojta!

Är det någon på 99 som varit på Jazzhusets Romo? Är det bra?

theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    The Station körde ju på jazzhuset till för något år sedan iaf?
    Vet inte om de kört där sedan dess.
    Där var det rätt blandat, sjuttiotalister och 80 talister!

compute
    compute är inte uppkopplad
    computes avatar
    Veteran
    Romonight kör på jazzhuset en gång i månaden. Brukar vara rätt bra med folk och klassiskt hittiga rominightdansgolv. Dock inte så mycket kids, det är övervägande det gamla gardet som svänger dom lurviga.. Så tror jag syntscenen ser ut nu. Ironiskt med tanke på hur bra elektronisk musik går överlag.

- - - Uppdaterad - - -

https://www.facebook.com/groups/romonight/

Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Kom till Trollhättan nu den 9e så ska ni få synthklubb så det gungar om det!

compute
    computes avatar
    Veteran
    Ah, jag minns när jag dj-ade på en "synthklubb" i Trollhättan. Jag fick skäll för att jag spelade alldeles för obskyr musik när jag drog igång en Erasurelåt.

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    fjomp
    Melodifestivalsyndromet.

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av compute Visa inlägg
    Ah, jag minns när jag dj-ade på en "synthklubb" i Trollhättan. Jag fick skäll för att jag spelade alldeles för obskyr musik när jag drog igång en Erasurelåt.
    *skrattar gott*

Idag ska det vara aggrotech och så'n dynga därute. Men Psyche lirar väl i götet ikväll? Var groteskt svinbra i Malmö i fredags iaf. Darrin kan underhålla vilken publik som helst!

Odd Bob
    Odd Bob är inte uppkopplad
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Synthscenen dog när futurepoppen började härja...

synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Edit: efter att ha skrivit inlägget så märkte jag att det var klubben i lördags och inte igår söndag som kommenterades men det jag skrev är ändå ganska aktuellt oavsett...

Problemet med just klubben igår var nog snarare att alla Göteborgare nyligen hade sett både Robert Enforsen och Psyche på Electronic summer/vinterfestivalerna och att dagen innan (i lördags) så var det två synthklubbar samtidigt (eller ja nästan, Neostalgia på Jazzhuset och synthklubben på Henriksberg).
    Att då även gå ut på en söndag orkade nog de flesta inte av.
    Jag var dock där spontant med två kompisar och det var trevligt om än lite surrealistiskt med så få personer och en såpass "intim" konsert.

Det är tråkigt med nya generationen som inte förstår sig på bra musik och rynkar undrande på näsan när man nämner ordet synth fastän de i själva verket lyssnar på synth dagligen i form av Robyn och annan "modern" musik.

The Station är det vi kan kalla Romo Night på Jazzhuset idag. Kåren var före min tid men jag hade enormt kul på Romo Night på Trägårn varje månad där kön ringlade sig lång (1000 pers varje gång?). Sen hände något, ställen kom och gick och idag är det många synthklubbar men alla väldigt snarlika (lokal och musikmässigt sätt) och enligt min mening så kör de alltför lite synthpop och för mycket EBM.
    Missförstå mig inte, jag gillar all musik men på klubb vill jag höra dansvänlig glad musik gärna med lite nostalgivibbar.
    Samma arrangörer anordnar även 90-talseurodanceklubb som är väldigt välbesökt arpropå nostalgi vs "kvalitet".

Nästa stora grej är dock Depeche Partyt ihop med Torul+Mesh den 6e april på Brewhouse. Ni missar väl inte detta?
    Senast redigerat av synthboy den 2013-03-04 klockan 11:36.

ntg
    ntg är inte uppkopplad
    ntgs avatar
    Senior
    Vad händer i Trollhättan den 9:e?

tb303god
    tb303god är inte uppkopplad

Här är en till som var på psyche
    Såg Spark på jazzhuset helt ok. trevlig personal.

synthboy
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tb303god Visa inlägg
    Här är en till som var på psyche
    Såg Spark på jazzhuset helt ok. trevlig personal.
    ..måste ju varit hur mycket folk som helst!

Jag var där mest för EM, deras låtar är ju ändå helt fantastiska.
    Stog lite lojt i trappan när Psyche spelade sen gick jag halvvägs.

Personalen på Jazz är väl helt ok, ibland lite för strikta vakter.
    Spark spelar igen 9e mars där..

tb303god
    tb303god är inte uppkopplad

jag kom när Robert Enforsen spelade sin sista låt
    mycket folk? iaf från 99. % sett.

Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av jupiterdream Visa inlägg
    Var på synthklubb på Henriksberg igår.

Det var... lite ödsligt... 40 pers kanske? De flesta i min ålder (70-talister)

Så jag undrar, vad har hänt med Synthscenen? Är den på väg att dö? Var är återväxten?

Jag känner för att gå på syntklubb i vår. Vart 17 ska man gå? För det ska väl inte sluta så här? Bara massa j-kla rockklubbar och gitarrer överallt.

Vill ha tillbaks Romo Nights på Kåren!!!
    Äh det är lite kaos just nu... I alla fall egenupplevt... men till och med arrangörer själva verkar ha dålig koll så saker krockar. Pratade med en som verkade ha koll och bra arrangemang men noll känsla på allt annat som just det att det krockar men vägrade ändå inse varför. Bara för att man drivit klubbar i 20 år förr så fungerar inget lika dant per automatik i dag och om man haft en paus och försöker komma tillbaka. (överdriver lite menar mest att folk glömmer fort)

Äch vill mest kortfattat säga att det är en kombination av mycket. tex att folk i största allmänhet är ett flockdjur och intet en sythare kommer undan Hitta bara alfa-haren så hittar du resten av flocken. Själv så har jag noll koll på folket just nu så kan inte vägleda dig rätt.

compute
    computes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg

The Station är det vi kan kalla Romo Night på Jazzhuset idag.
    Nä, alltså the Station var väl en annan klubb som Tobbe körde ett tag? Sedan startade han upp Romo night igen. Så det är inte så att det är The Station man ska hålla utkik efter för att få synth på Jazzhuset, utan nu är det Romo Night som kör!

synthboy
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av compute Visa inlägg
    Nä, alltså the Station var väl en annan klubb som Tobbe körde ett tag? Sedan startade han upp Romo night igen. Så det är inte så att det är The Station man ska hålla utkik efter för att få synth på Jazzhuset, utan nu är det Romo Night som kör!
    Nej absolut inte dock var det för mig och de flesta andra mest bara ett namnbyte. Vad vi saknar är en klubb med ett riktigt mörkt pulserande dansgolv, ja mer klubbkänsla men jag vet hur svårt det är att hitta såna ställen och sen fylla dem med folk.
    Ballroom på Henriksberg är lite åt det hållet (även om de stänger tidigt och ligger lite avsides) framförallt riktigt kul på 90talsklubbarna.
    Sen så står jag fast vid att den hårdare typen av synth som oftast spelas nu bara är tråkig på dansgolvet, iaf i större doser och det lider många klubbar av. Eller så har jag blivit för gammal.
    Hade jag haft tid och ork så hade jag startat en synthpopklubb och gjort folk ännu mer förvirrade över utbudet

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    --- Neostalgia på Jazzhuset---
    Finns Neostalgia i Götet också? Förening eller bara samma namn som skåneföreningen som fyller 13 på lördag?

synthboy
    synthboys avatar
    Veteran
    Nostalgia hette den visst.. nej inte alls samma sak.

Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad

Redaktör
    The Zone på Jazzhuset finns också. Sen en del nya på Henriksberg.

jostberg
    jostberg är inte uppkopplad

Sen så står jag fast vid att den hårdare typen av synth som oftast spelas nu bara är tråkig på dansgolvet, iaf i större doser och det lider många klubbar av. Eller så har jag blivit för gammal.
    Hade jag haft tid och ork så hade jag startat en synthpopklubb och gjort folk ännu mer förvirrade över utbudet
    Romo Night har ju två dansgolv, ett "klassiskt" med mest synthpop och new wave och ett med lite nyare saker som jag personligen tycker är roligare. Klassiskt i all ära men man har ju hört vissa låtar till leda och låtlistan varieras inte alltför mycket från gång till annan.

Der Bunker hade en del bra kvällar innan de lade ner, Bodybeat på Haket var också bra tyckte jag men bägge klubbarna körde ju lite hårdare musik. Å andra sidan får man vara glad att det fortfarande finns ställen att gå till.

Rotwang
    Rotwang är inte uppkopplad
    Rotwangs avatar
    Veteran
    Bunkern var fin...
    Men, man kan väl inte arra något på ett sådant ställe nuförtiden. Folk får väl tokpanik när deras smartphoner inte har täckning...

(För er som inte vet så var "der Bunker" / Berg 211 SKFs gamla verksskydd. Ballt ställe för oss bunkernördar!)

synthboy
    synthboys avatar
    Veteran
    Jo Romo har två dansgolv men på något sätt så infinner sig inte den rätta känslan ändå. Om det nu må vara lokalen i sig, ens egna ålder, musikvalet eller det faktum att det inte är så fullpackat som det vore vara.
    Sen är givetvis blandningen mellan uttjatade klassiker och nya låtar givetvis alltid hårfin med men bara båda delarna kommer så är jag nöjd.

Berg211 har jag varit involverad i men det är svårt att locka folk ut dit. Det verkar som om folk blivit latare och tråkigare nu? Dessutom kräver det mycket jobb och förberedelse.
    Däremot har jag funderat på att köra ett enda synthklubbstillfälle där någon gång i framtiden med lite spännande band live. De som är sugna får gärna höra av sig.
    Senast redigerat av synthboy den 2013-03-06 klockan 00:36.

Mr_Polysix
    Mr_Polysix är inte uppkopplad
    Mr_Polysixs avatar
    Senior
    Som tidig 70-talist så börjar jag bli bekväm. har gått på synthklubbar sen 80-talet och börjar väl bli luttrad. Romogrejjerna ger jag inte mycket för. Henriksbergsklubbarna är lite tråkiga med. Gillade Der Bunker. Och gamla Romo. Fast då var man yngre och mer "hungrig".
    Går inte så mycket alls på klubb längre. Blir mer sitta på en pub och dricka finöl och prata med follk

/mvh trångsyntharen.

Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Om man har facebook så är det detta som händer i Trollis den 9e
    https://www.facebook.com/events/108867245956287/

Close to the nature, D-point, The Swedish Burå (skitbra!!!) spelar. Tyvärr ingen försäljning i dörren men är du sugen är det bara att skicka ett mess.

Och Compute; vi får ha en battle i obskyr synhtmusik nåndag.. Tror tyvärr inte du vinner - men kan ha fel

compute
    computes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg

Och Compute; vi får ha en battle i obskyr synhtmusik nåndag.. Tror tyvärr inte du vinner - men kan ha fel
    Tyvärr? Jag ser det som en ära att inte vinna ett sånt battle

Robban303
    Robban303 är inte uppkopplad
    Robban303s avatar
    Senior
    Hej
    (hej, long time no post)

Vad kommer 2018?

altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Jag undrar också! Powernoise!?!

cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

Veteran
    hmmm ja...vad finns det för synthklubbar anno år 2018 i gbg??

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    fjomp
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    Jag undrar också! Powernoise!?!
    Håll koll på Geiger, där kan det bli lite allt möjligt.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Hur är det med Pustervik nuförtiden? Jag fick lite nostalgiska tårar i ögonen igår när jag passerade med tvåans spårvagn. Min enda relation dit är att jag gjorde av med min Legendary Pink Dots-oskuld där, men satan vad bra det var och vilken mysig lokal också.

Modellear
    Modellears avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    Hur är det med Pustervik nuförtiden? Jag fick lite nostalgiska tårar i ögonen igår när jag passerade med tvåans spårvagn. Min enda relation dit är att jag gjorde av med min Legendary Pink Dots-oskuld där, men satan vad bra det var och vilken mysig lokal också.
    yepp jag var också där---
    Skitsur för nån tjej sket i mig och pratade med en i bandet. Jag var allt ena stunden men plötsligt inte den andra bara för att den jäveln dök upp, för mig det var keyboardisten i Legendary Pink Dots.

Sådan minnen kan ju dyka upp hehe...

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    The Silverman som är så snäll.

synthboy
    synthboys avatar
    Veteran
    Sista Electronic winter kör 27e januari på Musikens hus, därefter kommer samma arrangörer att köra "Kafé 242" med start 24e feb. Nytt koncept som de vill utforska.
    Klubb Prototyp kör på Haket emellanåt, nästa gång 3e feb.

Tyvärr så är det mindre synthklubbar nu speciellt när Jazzhuset stängts ner och blivit ett "hippt ställe" för en annan klientel.

Jag hänger och uppskattar mest Safety Dance som kör 80-talsklubb varje månad på Henriksberg och drar mycket folk. Verkar som den genren fått sig en ordentlig skjuts i och med Retrowave vågen.

Problemers avatar
    Veteran
    synthen är väl lika död som punken numera.

altemark
    altemarks avatar
    Veteran
    På lördag smäller det väl

Varkyar
    Varkyar är inte uppkopplad
    Varkyars avatar
    Senior
    Om man har utsocknes som vill komma hit och spela, tämligen synthbaserat, vilka ska de kontakta för spelningar?
    Var håller blandade synthare hus, med stilar allt från New Order-inspirerat till industri?

hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Nyinflyttad. Gillar DAF, Iggy Pop, Swell Maps, Wolf Eyes och tysk 70-talsindie (omständligt sätt att säga kraut). Gammal postpunkare som kom på att det är kul att leka med syntar (i viss mån roligare än att lyssna på syntmusik). Tycker om att gå på noisekonsert. Skriv en rad om det händer något fint!

theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Varkyar Visa inlägg
    Om man har utsocknes som vill komma hit och spela, tämligen synthbaserat, vilka ska de kontakta för spelningar?
    Var håller blandade synthare hus, med stilar allt från New Order-inspirerat till industri?
    Kolla med Henrik Wittgren och Sebastian Hess, de anordnar bla Electronic Winter/Summer samt många andra arrangemang.

- - - Uppdaterad - - -

Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    Nyinflyttad. Gillar DAF, Iggy Pop, Swell Maps, Wolf Eyes och tysk 70-talsindie (omständligt sätt att säga kraut). Gammal postpunkare som kom på att det är kul att leka med syntar (i viss mån roligare än att lyssna på syntmusik). Tycker om att gå på noisekonsert. Skriv en rad om det händer något fint!
    will do

Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Välkommen till Sveriges framsida.

Varkyar
    Varkyars avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    Kolla med Henrik Wittgren och Sebastian Hess, de anordnar bla Electronic Winter/Summer samt många andra arrangemang.
    Okidok, de verkade googlings- och kontaktbara!

Är det dessa som finns, inga direkt återkommande klubbar eller spelställen? Är det några spelställen som är mer inriktade på synth än andra? Jag går mest på Pustervik så det kan man ju tipsa om, men jag antar att Pustervik (och andra) inte själva vill driva en konsertkväll med en bunt band utan helst ser att någon anordnar?

Jag tipsar om det blir något!

cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

Veteran
    vart har du flyttat ifrån? och yes: välkommen till frton-enden sas hä! hä! även om jag rent programmeringsmässigt föredrar back-end

synthboy
    synthboys avatar
    Veteran
    Är det dessa som finns, inga direkt återkommande klubbar eller spelställen?
    Återkommande fysiska ställen för synth just nu är Sticky Fingers och Musikens hus. Ibland Haket, kommande helg Truckstop Alaska osv.
    Inga fast klubbar men hyfsat rikligt med tillfällen.

Här är lite i vår:

https://www.facebook.com/events/525290877855012/
    https://www.facebook.com/events/1591615314225850/
    https://www.facebook.com/events/1975152292735080/
    https://www.facebook.com/events/577772432558093/
    https://www.facebook.com/events/196787841076964/

hairofthedog
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    vart har du flyttat ifrån? och yes: välkommen till frton-enden sas hä! hä! även om jag rent programmeringsmässigt föredrar back-end
    Från andra sidan jorden: Stockholm!

monads
    monads är inte uppkopplad

Låst, kontakta admin
    Från andra sidan jorden: Stockholm!
    det är långt det

hairofthedog
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Precis. Känslan när det inte spelar någon roll vilket väderstreck man väljer - avståndet är detsamma ändå. Men jag börjar känna mig ganska hemma faktiskt.

altemark
    altemarks avatar
    Veteran
    99hisingen?

hairofthedog
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    99majorna!

Har aldrig varit på Hisingen vad jag vet. Är det där det händer?

Robotruck
    Robotruck är inte uppkopplad
    Robotrucks avatar
    Senior
    Hisingen är skiten.

M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Välkommen!

Varkyar
    Varkyars avatar
    Senior
    Återkommande fysiska ställen för synth just nu är Sticky Fingers och Musikens hus. Ibland Haket, kommande helg Truckstop Alaska osv.
    Inga fast klubbar men hyfsat rikligt med tillfällen.

Här är lite i vår:

https://www.facebook.com/events/525290877855012/
    https://www.facebook.com/events/1591615314225850/
    https://www.facebook.com/events/1975152292735080/
    https://www.facebook.com/events/577772432558093/
    https://www.facebook.com/events/196787841076964/
    Utmärkt!
    Truckstop arrar själva, medan de andra är arrangörer/bokare som ordnar konserter på olika spelställen?

Modellear
    Modellears avatar
    Moderator
    Utmärkt!
    Truckstop arrar själva, medan de andra är arrangörer/bokare som ordnar konserter på olika spelställen?
    Ja så ja.

Truckstop(finns ett arangemang nu på lördag) måste du regga medlemskap hos annars är det stopp i dörren.

Varkyar
    Varkyars avatar
    Senior
    Finfint, då kan jag nog ge lite tips i alla fall, tack för hjälp alla!

Modellear
    Modellears avatar
    Moderator
    Truckstop kräver att man reggar medlemskap... Sök på FB. man måste ha med kontanter till dörren och baren. Kostar ofta nån 100-200 men det är då något band eller DJ.

I kväll

CARBON BASED LIFEFORMS Anna Öberg och Maschinista. Paulina är DJ

150 kr

https://www.facebook.com/events/670046053385450/
    Senast redigerat av Modellear den 2018-03-17 klockan 18:41.

Liknande ämnen

1. The Station - Synthklubb, Göteborg 25/2
    Av Bobisch i forum Evenemang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-02-25, 01:51

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •