Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: MIDI - hur gör man?

  1. #1
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi

    MIDI - hur gör man?

    Hej, behöver råd från er luttrade kunniga 99or!

    Jag har försökt att leta gamla trådar om min fråga, utan att hitta exakt rätt, så hittar ni en tråd som passar så posta gärna den här.

    Jag är nu fast i hårdvaruträsket på allvar och vill kliva bort från datorn helt. Men hur 17 gör man? Jag kan ingenting om MIDI förutom att jag vet att man kan styra massa saker med det. Några saker jag undrar:

    - Hur 17 synkar ni era femtielva instrument när ni spelar? De flesta sequencers har ju bara en midi-utgång! Kan man sända massa saker ut i en kabel och dela upp den sen eller?

    -Vad jag vill göra nu är säkert ganska enkelt för er som varit med ett tag; jag vill sequenca min juno och synka en trummaskin samtidigt, men kommer säkert vilja lägga till fler grejor på sikt, i huvudsak MIDIfierade saker.

    Jag läste lite i tråden "Sequenca Juno live...", där finns massa tips på sequencers men inte just hur man synkar saker med varandra.

    Dumma frågor, jag vet, man jag kan verkligen inte detta...

    /Underminer

  2. #2
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    seq ut -> in på trummis, MidI thru från trummis > juno

  3. #3

    Redaktör
    Du kan antingen splitta up signalen från sequencern med en midisplitter, eller så kan du använda MIDI in/out/thru efter behov för att skicka signaler vidare – det går att koppla flera apparater i en kedja med MIDI. Saker som ska synka måste få midiklocka från samma källa dock.

  4. #4
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Ingen dum fråga alls. Kan man inte så kan man inte. Tur att 99an finns. : )
    Precis som nyd säger så går det att göra så. Midi thru är din bästa kompis. Midi out skickar info från den aktuella maskinen och midi thru skickar igenom infon till nästa synth. Vill du ha flera apparater så kan det vara en poäng att skaffa en midi patch bay eller midi merger så kan du skicka in flera ins till en å samma synth tex.

    eller midi splitter som false messiah sa... : )

  5. #5
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Nämnas bör också då att midi är lite som TV och har flera kanaler, närmare bestämt 16. Så en seq kan alltså sända på 16 kanaler samtidigt. Så ställer man bara varje instrument på en vald kanal, sänder instrumentets info på den kanalen, kopplar som Keiowas sa, och så är man igång!

  6. #6
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Ah, jag misstänkte att jag kunde sända på fler kanaler samtidigt, skönt! Jag antar att mycket blir klart när jag väl sätter tänderna i sequencern...

    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nämnas bör också då att midi är lite som TV och har flera kanaler, närmare bestämt 16. Så en seq kan alltså sända på 16 kanaler samtidigt. Så ställer man bara varje instrument på en vald kanal, sänder instrumentets info på den kanalen, kopplar som Keiowas sa, och så är man igång!

  7. #7
    Assar
    Assar är inte uppkopplad

    Senior
    ... och så finns det "omni" (kan vara på/av) som i på-läge sänder/tar emot på alla kanaler.

  8. #8
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ha! Så det är det omni betyder. Undrade det för många år sen, men det rann ut i sand att få veta Få se då om jag kommer längre i att köra sixtraken som 6 syntar!

  9. #9
    Assar
    Assar är inte uppkopplad

    Senior
    Omni är latin. Look it up!

  10. #10
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Gratias Assar, senes docet minori.

  11. #11
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    seq ut -> in på trummis, MidI thru från trummis > juno
    Men om jag kommer ihåg rätt så har underminer en MFB 522, som bara har MIDI in. Så Junon får vara thru i det här fallet.

  12. #12
    entusiasten
    entusiasten är inte uppkopplad
    entusiastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men om jag kommer ihåg rätt så har underminer en MFB 522, som bara har MIDI in. Så Junon får vara thru i det här fallet.
    Om en skulle sitta på två burkar med MIDI in och out (ingen med thru) då? Då är det kokta fläsket stekt?

  13. #13
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    En midi-splitter har jag lärt mig i så fall. Finns på thomann kanske?

    Citat Ursprungligen postat av entusiasten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om en skulle sitta på två burkar med MIDI in och out (ingen med thru) då? Då är det kokta fläsket stekt?

  14. #14
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av entusiasten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om en skulle sitta på två burkar med MIDI in och out (ingen med thru) då? Då är det kokta fläsket stekt?
    Jag vet inte om jag missförstår dig, men om du bara har två burkar så låter du out från den ena gå till in i den andra. Har du två burkar som du vill styra från samma källa, och ingen av dem har thru, så får du använda en midispliter.

  15. #15
    Assar
    Assar är inte uppkopplad

    Senior
    Är det inte så att "OUT" slår ihop signalen som kommer "IN" med den som synten själv kan generera - t ex genom att man spelar på klaviaturet - medan "THRU" bara skickar vidare det som kommer "IN"?

    Har även för mig att det kan vara lite olika på olika syntar, t ex beroende på om en synt har IN/OUT/THRU eller bara IN/OUT.

    Eller har jag helt missförstått det?

  16. #16
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Assar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det inte så att "OUT" slår ihop signalen som kommer "IN" med den som synten själv kan generera - t ex genom att man spelar på klaviaturet - medan "THRU" bara skickar vidare det som kommer "IN"?

    Har även för mig att det kan vara lite olika på olika syntar, t ex beroende på om en synt har IN/OUT/THRU eller bara IN/OUT.

    Eller har jag helt missförstått det?
    EDIT: Läste din fråga lite slarvigt. Du har rätt.
    Senast redigerat av jonasgun den 2013-02-21 klockan 13:15.

  17. #17
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Out kan på vissa synthar slås om till thru. Det får man kolla i manualen. Dsi tetra funkar på det viset t.ex.
    Skaffa en thru box, splitter eller liknande om det inte finns thru på syntharna. Är oftast lite skönt också å slippa långa kedjor.

  18. #18
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    EDIT: Läste din fråga lite slarvigt. Du har rätt.
    Detta är ingen standard, endast lite nyare maskiner som har det.

  19. #19
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Ett midiinterface är väl en smidig väg att gå ? Seq > midiinterface> de andra maskinerna ?

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-10-22, 18:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •