Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Stämma monosynth

  1. #1
    242
    242 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Stämma monosynth

    Hej,

    Vad gör man åt en monofon synth (Roland SH-1 i detta fall) som inte stämmer riktigt?
    Registret är lite för brett. D v s högsta tonen är en kvartston för hög om man stämmer den lägsta korrekt.
    Är kass på elektronik, min fråga är väl eg vad det oftast brukar bero på?

  2. #2
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Intervallet kan knasa ur ibland på 35 år gamla syntar, men om du får tag på en servicemanual brukar de ganska ingående beskriva hur du stämmer synten och fixar intervallet. För det mesta görs detta med optiker-mejslar genom små hål i panelen (du behöver alltså inte ens öppna synten).

    Men det kan vara lite meckigt att få det helt 100% eftersom man kör på gehör. Min Pro1 var helt keff efter en service för ett tag sedan, och jag fick lägga en trekvart på att få den helt 100 stämd igen. Men den tiden är det ju värt.

  3. #3
    242
    242 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    aha men det låter ju ändå som ett väldigt trevligt fel. Det finns ett litet hål som är märkt "width" på panelen, men jag trodde aldrig det kunde vara såpass hands-on. Tack för tips, ska kolla upp manualen nu.

  4. #4
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag tror inte att du hittar detta i den vanliga manualen, du behöver servicemanualen. Men å andra sidan tror jag även att det är så enkelt som att skruva på "width" eftersom hålet bredvid säger "pitch" Testa!

  5. #5
    242
    242 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Just det. Servicemanualen har jag ju inte. Hålet bredvid säger Frequency men det är väl bara att testa som du säger...

  6. #6
    242
    242 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Gick fint. Väldigt känsligt reglage men det gjorde vad det skulle.
    I "Frequency-hålet" stirrar man rakt ner på en liten kondensator. Måste väl vara något som lossnat, antar att det funnits ett reglage där nån gång?

  7. #7
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Kanon! Normalt är det ju små mini-potar som sitter under hålen - jag vågar faktiskt inte gissa varför det sitter en kondning under ditt Freq-hål...

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-11-10, 12:24
  2. OTO Biscuit --> DER OTO Monosynth
    Av Eldblomma i forum Nyheter
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-01-31, 09:33
  3. Test Projekt Monosynth
    Av ampzilla i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-14, 10:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •