Sidan 4 av 57 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 8 14 54 ... SistaSista
Resultat 181 till 240 av 3380

Ämne: ARP 2600 - DIY

  1. #181
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    tumme upp!

  2. #182
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänker gå så långt som möjligt för att få den så likt originalet. Dvs. Jag kommer t.ex. inte ändra klockkretsen som styr S&H, jag kommer inte ändra någon annan funktion heller för den delen. Alla huvudfunktionerna kommer vara på mindre kort som sedan fästs på stora kortet via stiftlister. Kommer försöka stoppa in kort 2-1, 4-2 och 5-1 på stora kortet också, så att det inte blir ännu fler mindre kort att hålla reda på. Men jag är osäker på hur det är med plats. Det BORDE finnas, men jag har varit optimistisk förr...

    Det som kommer ändras är möjligtvis komponenterna. Men det är ju upp till den individuella byggaren, jag kommer så långt som möjligt också behålla pin-out för originalkomponenter (Vissa saker är det svårt att hitta datablad till, så då får jag ta de substitut som rekommenderas på nätet).

    Om den sen kommer kosta mer eller mindre än euro-rack moduler vet jag inte. Vad kostar en sådan? Det beror ju mycket på hur många som vill ha, osv. Bara potarna till projektet kommer kosta ca. 1000:- om vi säger så. Stora PCB:et går kanske 1000-1500, och sen alla små-kort till det (säg att de kostar kanske en 100-200:- st - Och det är 9st, vilket ger typ 1500:- till), och sen bakar vi in prototyp-kostnaden i det hela, frakt, moms osv osv. Så landar vi kanske på 4500-5000:- för panel + PCBs. Men det här är siffror som är väldigt mellan tummen och pekfingret. De kommer justeras, och med största sannolikhet uppåt. Total byggkostnad? 10.000:-.

    Sen tillkommer låda.

    Och nu börjar många fundera på om det kanske inte är bättre med en 86% mindre MS-20

    "Färdig" med panelen. (Kommer finjustera den i all oändlighet nu om jag känner mig själv rätt). Men som första utkast är jag nöjd!

    Bifogad fil 44286
    Satans vad fint Mått och bilder på väg.

  3. #183
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Jag skrev precis ut den i skala 1:1 och tejpade ihop. Tror nog storleken är perfekt! Men det är ändå en stor pryl alltså...

    Ser minst 100 saker som behöver justeras. Att se en sak på skärmen och sen i verkligheten är totalt olika saker! Avstånd och linjer som måste ökas/minskas osv. Pilli pill...

  4. #184
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Inget bra förstagångsprojekt antar jag? Kan sakna ARPen ibland...

  5. #185
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag har till slut köpt en 2600. Vill nog ändå vara med på projektet. Speciellt om det blir fullskaligt.

  6. #186
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inget bra förstagångsprojekt antar jag? Kan sakna ARPen ibland...
    De två vanligaste felen man gör som nybörjare är ju att man antingen fuckar upp komponenterna - sätter dioder / transistorer / elektrolyter åt fel håll eller fel motståndsvärde på fel plats. Eller att man drar sladdarna helt tokigt.

    Den sista biten är oftast det som skrämmer folk mest. Eftersom det är soppigt, tar tid och är otroligt osexigt.

    Eftersom det här projektet inte kommer innehålla någon sladdragning så är ju det ett plus. MEN när t.ex. alla saker sitter på samma kort så räcker det med att man vänder på ett chip i nedre vänster hörnet för att allt ska sluta fungera. Och då har du 100+ ställen att kolla på, istället för bara 5 som på ett mindre projekt. Jämförelsen med en x0xb0x är inte så dum. Fast det är en x0xb0x på steroider.

    Jag har bollat med tanken på att man aktivt måste dra strömmen mellan de olika modulerna (Alltså bara en jumper som ska i). Men då skulle man kunna testa alla olika delar för sig, utan att behöva äventyra andra kretsar i bygget. Det är en idé än så länge. Så vi får se hur det går med den. Det vore dock praktiskt! Vi får se när jag väl kommer så långt.

    Ska försöka göra ring modulatorn och något till i helgen. Då har jag bara 3 kort kvar sen tror jag innan jag sätter igång med det stora. V.11 är frugan borta, så då borde jag hinna med mycket!

    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har till slut köpt en 2600. Vill nog ändå vara med på projektet. Speciellt om det blir fullskaligt.
    Grattis! Panelen blir något mindre än en original. Men dock med samma funktioner!

  7. #187
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Fin den blir!! Shhitsnygg.

    /mr kräsen

  8. #188
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har bollat med tanken på att man aktivt måste dra strömmen mellan de olika modulerna (Alltså bara en jumper som ska i). Men då skulle man kunna testa alla olika delar för sig, utan att behöva äventyra andra kretsar i bygget. Det är en idé än så länge. Så vi får se hur det går med den. Det vore dock praktiskt! Vi får se när jag väl kommer så långt.
    Mycket bra idé. På originalet har alla moduler separat strömförsörjning via en molex och det är rätt praktiskt vid felsökning. MEn det visste du.

  9. #189
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eftersom det här projektet inte kommer innehålla någon sladdragning så är ju det ett plus. MEN när t.ex. alla saker sitter på samma kort så räcker det med att man vänder på ett chip i nedre vänster hörnet för att allt ska sluta fungera. Och då har du 100+ ställen att kolla på, istället för bara 5 som på ett mindre projekt. Jämförelsen med en x0xb0x är inte så dum. Fast det är en x0xb0x på steroider.
    Men alltså mindre kunskapskrävande än Phutney om jag förstår rätt? Bara ganska mycket av allting...hu!

  10. #190
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    alltså vad fan hände här

  11. #191
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    Mkt vuxenbygge nu

  12. #192
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av zthee
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har bollat med tanken på att man aktivt måste dra strömmen mellan de olika modulerna (Alltså bara en jumper som ska i). Men då skulle man kunna testa alla olika delar för sig, utan att behöva äventyra andra kretsar i bygget. Det är en idé än så länge. Så vi får se hur det går med den. Det vore dock praktiskt! Vi får se när jag väl kommer så långt.
    Superbästa idén! Den vill jag se, skulle göra saker så mycket smidigare när man letar fel sen. För nåt byggfel blir det alltid, vilket var problem på 90-talet när jag knappt kände någon som byggde och än mindre nån som byggde samma. Nu vimlar ju nätet av DIYare och information. Underbart!

  13. #193
    DrKorg
    DrKorg är uppkopplad nu
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har bollat med tanken på att man aktivt måste dra strömmen mellan de olika modulerna (Alltså bara en jumper som ska i). Men då skulle man kunna testa alla olika delar för sig, utan att behöva äventyra andra kretsar i bygget. Det är en idé än så länge. Så vi får se hur det går med den. Det vore dock praktiskt! Vi får se när jag väl kommer så långt.
    Det där tror jag är mycket bra idé. Kommer förenkla felsökningen sjukt mycket. Nästan så att man skall bygla alla signaler mellan den olika "korten" så man kan köra dem separat. När allt fungerar så kan man löda byglingarna för framtida driftsäkerhet.

  14. #194
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där tror jag är mycket bra idé. Kommer förenkla felsökningen sjukt mycket. Nästan så att man skall bygla alla signaler mellan den olika "korten" så man kan köra dem separat. När allt fungerar så kan man löda byglingarna för framtida driftsäkerhet.
    Ja, precis det jag tänkte.

  15. #195
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Har fått mått och allt av Segerfalk nu. Så nu ska jag rita om allt. Hurra!

    Då skulle jag tro att måtten blir 600mm x 308mm. Och då blir det ganska tight på höjden. Om jag släpper på originalproportionerna så skulle jag ev. kunna göra den kortare och tjockare, som skissen tidigare här i tråden. Men 600 x 308 är ju nästan perfekt 1:2, och det är så snyggt, så det lär bli så! Dock så är den då nästan 20 cm kortare på längden än originalet.
    Senast redigerat av zthee den 2013-02-22 klockan 17:28.

  16. #196
    doo
    doo är inte uppkopplad
    doos avatar
    Senior
    Ingen som funderar på att bygga en JV-80?

    Det här måste jag följa... Min står nog hos Segerfalk och myser och jag har bara jobbat och renoverat hus

  17. #197
    deleted user
    Men helvete! som man säger.
    Jag har inga problem att fylla min minimala fritid med sysslor efter phutneyn, tänkte fixa en massa MU-paneler bl a. Den där ztharp-panelen är så snygg att jag kanske måste skjuta på allt jag bestämt. Det roliga är att jag före phutneyn var på jakt efter en synt med högtalare, vardagsrumssynt, 2600 eller system 100. Ska allt sluta med att jag måste leta ett till vardagsrum, finns det på ebay?

  18. #198
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Jag är ju nöjd och måste bygga den. Det står ju mini meanie på panelen...

  19. #199
    Nils100
    Nils100 är inte uppkopplad
    Nils100s avatar
    Senior
    Ett jättefint projekt, Zthee! Det här skulle kunna bli en stor succé tror jag, över rikets gränser - särskilt om det funkade med tillgängliga transistorer. Och så det där med högohmiga skjutreglage.

  20. #200
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nils100 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och så det där med högohmiga skjutreglage.
    Har hittat sliders, 45mm med lysdiod, 1M, audio taper. Så den biten är klar!

  21. #201
    Nils100
    Nils100 är inte uppkopplad
    Nils100s avatar
    Senior
    Jag har bara ett förslag till en modd som jag tycker borde vara inbyggd. Jag misstänker att många är intresserade av den och så vitt jag vet var det en ganska vanlig modifikation på 70talet... och det är en extra ingång för den övre envelopgeneratorn. Det är ju bara en ingång som triggar båda på originalet, bättre att separera på dem.

  22. #202
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nils100 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju bara en ingång som triggar båda på originalet, bättre att separera på dem.
    Tänkte att istället för att sätta en keyboard kontakt i sidan på den, så skulle man där kunna ha extra jack för både CV och gate/trig.
    Har även tänkt att det bör finnas fler ingångar på själva korten. Så att man kan expandera om man vill. Typ göra fler jack på baksidan, framsidan eller vad man föredrar!

  23. #203
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Tänkte precis i liknande banor. Var orginalarpen perfekt redan eller finns det grejjer som genom åren upplevts som brister eller rena missar. Främst vad gäller modulation. Ett praktexempel jag har hemma är system 102 vars s/h inte går att trigga externt, och att LFO resettar vid gate utan möjlighet att stänga av.
    Citat Ursprungligen postat av Nils100 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har bara ett förslag till en modd som jag tycker borde vara inbyggd. Jag misstänker att många är intresserade av den och så vitt jag vet var det en ganska vanlig modifikation på 70talet... och det är en extra ingång för den övre envelopgeneratorn. Det är ju bara en ingång som triggar båda på originalet, bättre att separera på dem.

  24. #204
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte att istället för att sätta en keyboard kontakt i sidan på den, så skulle man där kunna ha extra jack för både CV och gate/trig
    En sund tanke. Vad är förresten keyboard för något? Naturlig fortsättning om man vill ha något att göra efter minimeanie är att klona arp sequencer i en matchande låda.

  25. #205
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Det finns säkert 100 saker som man kan ändra på för att göra den bättre. T.ex. så var det någon youtube film några sidor tidigare där det anmärktes på att det var dåligt med modulations ingångar i filtret. Det går dock att lösa med CV processorn sade samma person.

    Det är dock inte något jag tänker lägga tid på, utan så som den såg ut, det är så den blir. Och sen får den varje byggare själv bestämma vad man vill ha extra. Det kommer dock inte göras några förändringar ang. frontpanel.

    Jag tänkte att det extra man vill ha kan man få på panel i sidan.

  26. #206
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Nu har jag suttit i Illustrator och gjort om proportionerna på den, så att de är 1:2. http://thehumancomparator.net/tmp/2600-2.jpg

    Måste få reda på av Dar303 vad de bra små högtalarna hette och i vilken storlek de finns. 3" är ganska perfekt. Men man vill ju ha dem ovala..

  27. #207
    Nils100
    Nils100 är inte uppkopplad
    Nils100s avatar
    Senior
    Det ser mycket bra ut. Är det lysdiodsreglar allihop?

    OFF TOPIC:

    Zthee, du gör alltså dina paneler i Illustrator? När du gjorde din Serge, skrev du ut en dekal då och klistrade fast på panel?
    Är det en liknande teknik som kommer användas i detta projekt?

  28. #208
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns säkert 100 saker som man kan ändra på för att göra den bättre. T.ex. så var det någon youtube film några sidor tidigare där det anmärktes på att det var dåligt med modulations ingångar i filtret. Det går dock att lösa med CV processorn sade samma person.
    Det är dock inte något jag tänker lägga tid på, utan så som den såg ut, det är så den blir. Och sen får den varje byggare själv bestämma vad man vill ha extra. Det kommer dock inte göras några förändringar ang. frontpanel.
    Bra inställning - begränsningar är kreativt och vill man ha maximal patchbarhet kan man lika gärna köpa eurorack. Jag vet att jag själv förespråkat maximalt utnyttjande av potential i synthar till och från (såsom i MS20 som ju är sjukt dålig patchpanel på), men här ser jag en poäng med att hålla en "klassisk" sättning.

  29. #209
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nils100 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det ser mycket bra ut. Är det lysdiodsreglar allihop?
    Ja LED på alla.

    Jag funderar på drivningen av dem. Antingen gör man så att man kör alla på samma buss, typ en separat 5V buss eller något sådant.

    Alternativt är att man sätter så att man sätter in en led-driver vid varje, så att man kan koppla in vilken signal man vill. Enda stället det borde vara tillåtet är väl hastigheten på klockan som kontrollerar S&H - Men folk verkar ju gilla blinkande grejer. Så det blir väl LFO bonanza och ringmodulators-epilepsi i slutändan.

    Jag är dock osäker på hur mycket plats jag verkligen kommer ha. Så det kan skrotas hela alltet, också blir det bara en separat LED-buss. Det blir ju onekligen mindre krångel med att dra alla banor på kortet på det viset.

    Citat Ursprungligen postat av Nils100 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OFF TOPIC:

    Zthee, du gör alltså dina paneler i Illustrator? När du gjorde din Serge, skrev du ut en dekal då och klistrade fast på panel?
    Är det en liknande teknik som kommer användas i detta projekt?
    Nej, jag får dem lasergraverade i Tyskland. Skickar Illustrator filer till dem, och de gör hål + graverar. Kostar rätt rejält dock (Tusenlappar per panel), men blir riktigt riktigt bra! Till det här projektet vet jag inte än hur jag ska göra. Om jag ska göra panelerna för sig, och sedan screentrycka dem (har gjort förut) - Det blir väldigt bra, men brukar bli dyrt! Vet inte om mina tyska kompisar klarar av att göra ljus text på mörk botten, men jag tänkte jag skulle fråga senare i processen.

  30. #210
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra inställning - begränsningar är kreativt och vill man ha maximal patchbarhet kan man lika gärna köpa nord modular.
    Fix'd

  31. #211
    DrKorg
    DrKorg är uppkopplad nu
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja LED på alla. Men folk verkar ju gilla blinkande grejer. Så det blir väl LFO bonanza och ringmodulators-epilepsi i slutändan.
    Separat drivning på alla stegen i ADSR envelopen så man ser var i envelopen man är!

    En vettig idé tycker jag isåfall är att man har möjlighet att ställa ljusstyrkan centralt.. vill man ha ljusorgelsfest kör man fullt eller vill man ha lite mer sublim indikering så kan man dämpa dem.

    Risken finns att den kommer se ut som en julgran!

  32. #212
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Jag gjorde så på min DIYmodular, men det blev en jäkla massa extrajobb. Dock blinkar det fint när man kör.
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Separat drivning på alla stegen i ADSR envelopen så man ser var i envelopen man är!

    En vettig idé tycker jag isåfall är att man har möjlighet att ställa ljusstyrkan centralt.. vill man ha ljusorgelsfest kör man fullt eller vill man ha lite mer sublim indikering så kan man dämpa dem.

    Risken finns att den kommer se ut som en julgran!

  33. #213
    joks
    joks är inte uppkopplad
    jokss avatar
    Senior
    Så sjukt snyggt zthee!! Det här går ju inte att bara bläddra förbi....måste byggas:-) Ska ringa FK på måndag och se om dom är med...

  34. #214
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Med FK menar du väl statliga Fixar Klubben?

  35. #215
    joks
    joks är inte uppkopplad
    jokss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med FK menar du väl statliga Fixar Klubben?
    Oh...om man ändå fick in en fot där! Mitt FK är inte lika fixiga...

    Måste passa på att berömma upplägget med separata kort som länkas. Felsök på jättekort är inte alls lika kul.

  36. #216
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen vid alla INITIAL FREQUENCY divideras 10kHz med "30." men står det inte "30" (utan punkt) på original panelen?
    Den högupplösta bilden jag kollade på hade "30." på panelen. Men det är säkert olika mellan revisionerna. Jag gillar dock punkter, så den får vara kvar.

    Panelen är även omgjord flera gånger sen den posten. Det är mycket fix kvar.
    Senast redigerat av zthee den 2013-02-23 klockan 15:25.

  37. #217
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Aha! Så skriver man inte vad jag har lärt mig. "30.0" går dock bra för att uttrycka precision, men står det så på original panelen så tycker jag också det ska stå "30."

    Angående LED i sliders så blir det väldigt fint särskilt med bärnstens orange! Det gäller bara att balansera styrkan så att man inte blir bländad. Kanske en liten trimpot för LED ljusstyrkan kan placeras bakom synthen? Är de vattenklara så kan man 400 sandpappra dem några minuter, för diffusa LEDs är väl bättre!?

  38. #218
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har till slut köpt en 2600.
    men shit! grattis!

  39. #219
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha! Så skriver man inte vad jag har lärt mig. "30.0" går dock bra för att uttrycka precision, men står det så på original panelen så tycker jag också det ska stå "30."
    Många av dem som gjorde paneler till gamla synthar sket eller visste inte hur eller vad man skulle förhålla sig till saker och ting. T.ex. så står det ju även 1KHz på panelen, stort K betecknar väl Kelvin och inte alls kilo som skrivs med litet k. Just den delen ändrade jag. Sen är det fler saker, förkortningar utan punk, allmän kalabalik i typsnittsträsket. Vissa saker är ju estetiskt tilltalande, så de kan man ju behålla. Andra ändras.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Angående LED i sliders så blir det väldigt fint särskilt med bärnstens orange! Det gäller bara att balansera styrkan så att man inte blir bländad. Kanske en liten trimpot för LED ljusstyrkan kan placeras bakom synthen?
    Precis vad DrKorg föreslog några inlägg ovanför. Och det är ju en god idé.

  40. #220
    Dr Jäger Mc Meister
    Dr Jäger Mc Meister är inte uppkopplad
    Dr Jäger Mc Meisters avatar
    Senior
    Det här blir ju bara bättre och bättre...

  41. #221
    deleted user
    hämtat ur en service manual till en ARP produkt:

    Bifogad fil 44310

    Short circuit production hehehe

    (Inte menat som en hint till diy 2600 eller att driva med projektet,
    bara en roligt stavfel apropå ARP)
    Senast redigerat av deleted user den 2013-02-23 klockan 21:11.

  42. #222
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Short Circuit Production! Genialt.

    Sitter och korskollar schemat i servicemanualen mot de skisser som finns på kretskorten, och det är ganska många komponenter som finns i schemat som jag inte hittar på komponentskissen. Lite jobbigt! Utgår från att det är schemat som är korrekt. Det är ju lättare att plocka bort komponenter sen än att behöva löda till fult.

  43. #223
    deleted user
    Har för mig att 4015 har en komponent mer än schemat, tror det var ett motstånd till jord eller nått sånt ..

  44. #224
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    http://www.till.com/arptech/pdf/4015.pdf - Finns ju komponentskissen också. Orkar inte kolla nu om den stämmer eller inte. Är fullt upptagen med att försöka hitta en skjutswitch som är on-on-on och som är minst 15mm hög inkl skaft och kropp. Sjukt svårt. Mouser verkar inte ha. Alternativet är att plocka bort en av x10, x100 och x1000 på pre-ampen. Har en spontan känsla av att x1000 kan ryka. Det är ju inte världens bästa pre-amp om vi säger så...

  45. #225
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage


    Alltså, kortet är stort. Väldigt stort.

  46. #226
    synthmicke
    synthmicke är inte uppkopplad
    synthmickes avatar
    Veteran
    Är det verkligen värt det att ha så stora kort? Jag har inget emot att dra lite kablar..

  47. #227
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Jag tycker nog det är värt. Visst är det stort, men det gör det mesta enklare och billigare.

  48. #228
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Det där mastodontkortet kan väl inte vara billigare än två-tre mindre? håller med om att det blir trevligare med ett stort kort dock.

  49. #229
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där mastodontkortet kan väl inte vara billigare än två-tre mindre?
    De korten blir ju också ganska stora, också blir det 3x ställkostnad istället. Det är alltid ställkonstnaden som ställer till det...

    Är det någon som har ett bra förslag på hur LED-drivningen ska ske? Jag tänkte mig att man smäller på en regulator som drar ner strömmen till typ 10V och har en op-amp efter som kan variera spänningen... Helt ärligt så hade ju nästan det bästa varit att PWM:a hela bunten. Drar mycket mindre ström och det vore smidigare. Men det är ju 38 st LEDs. Blir ett jäkla multiplexande!

  50. #230
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De korten blir ju också ganska stora, också blir det 3x ställkostnad istället. Det är alltid ställkonstnaden som ställer till det...

    Är det någon som har ett bra förslag på hur LED-drivningen ska ske? Jag tänkte mig att man smäller på en regulator som drar ner strömmen till typ 10V och har en op-amp efter som kan variera spänningen... Helt ärligt så hade ju nästan det bästa varit att PWM:a hela bunten. Drar mycket mindre ström och det vore smidigare. Men det är ju 38 st LEDs. Blir ett jäkla multiplexande!
    Alt. köra utan LED? Borde väl vara billigare att köpa utan LED:s också? Tycker personligen inte det är sååå spexigt.

  51. #231
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Ni är fullständigt galna. På ett bra sätt.

  52. #232
    DrKorg
    DrKorg är uppkopplad nu
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alt. köra utan LED? Borde väl vara billigare att köpa utan LED:s också? Tycker personligen inte det är sååå spexigt.
    +1

  53. #233
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    Fuck LEDs

  54. #234
    synthmicke
    synthmicke är inte uppkopplad
    synthmickes avatar
    Veteran
    Leds för lfo räcker för min del.

  55. #235
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alt. köra utan LED? Borde väl vara billigare att köpa utan LED:s också?
    Hade gärna kört utan LEDs. Men tyvärr verkar det som om LED sliders är vanligare än de utan.

    Men om någon hittar 45mm långa i både 100k lin, log och 1M log i samma serie så kör jag gärna på dem!

    Hittar t.ex. Bourns PTA (utan lysdiod) hos Digikey - Men då är min. order 1000st.

    Alternativet är ju att man ska börja specialbeställa allt. Men då är det någon som ska börja göra komponentkit osv. Och då blir inte projektet lika lättillgängligt.

    Ett annat alternativ är ju att man börja ändra kretsarna för att få det att passa komponenterna. Men då kommer det ju helt plötsligt inte vara en 2600 klon längre, utan mer en sån där bastard som länkas till i första inlägget.

    Vill man inte ha lysdioden på slidern så kan man kanske sätta en hatt på?
    Senast redigerat av zthee den 2013-02-25 klockan 12:47.

  56. #236
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Jag är så jäkla på!

    Det är rätt skönt att det inte blir av förrens i september ändå, då hinner jag löda eurorack söndag känner mig lite mera hemma. En fråga ang. GammelARPen, traskar den 1v/o?

  57. #237
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Det är 1V per oktav, ja.

  58. #238
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill man inte ha lysdioden på slidern så kan man kanske sätta en hatt på?
    Låter som det bästa alternativet, ingen massa funktioner och extra fjant!

  59. #239
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    lysdiod med dimmer rå eller kopplat till termostat så den kan visa färg efter rumstemp

  60. #240
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Dego Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    lysdiod med dimmer rå eller kopplat till termostat så den kan visa färg efter rumstemp
    Varför inte running light när du ändå håller på?

    Pimp-daddy Dego i mörkret med sin 2600.

Liknande ämnen

  1. ARP 2600
    Av enapa i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2020-04-11, 12:15
  2. ARP 2600 - 99% död!
    Av Position Zero i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2016-08-12, 23:11
  3. Arp 2600 priser
    Av drdreas i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-03-30, 15:04
  4. ARP 2600
    Av kalkis i forum Övrig mjukvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-12-30, 19:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •