Sidan 48 av 57 FörstaFörsta ... 38 44 45 46 47 48 49 50 51 52 ... SistaSista
Resultat 2 821 till 2 880 av 3380

Ämne: ARP 2600 - DIY

  1. #2821
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Man tycker det. Men det gör den inte.

  2. #2822
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Jag skulle vilja se schemat (och även PCB bilder är intressant) på 4011 och 4017 VCO.

  3. #2823
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Schemat för 4017 är samma som 4017-1, men den förra använder diskreta transistorer och den senare en lm3046. Kommer inte ihåg om jag sett 4011. Stabil lär den inte vara hursomhelst!

  4. #2824
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Det finns fyra varianter: 4011, 4017, 4027 och 4027-1 VCO
    http://www.till.com/arptech/modmain.htm

    Jag vet att 4011 och 4017 är instabila, men jag vill väldigt gärna se scheman ändå.

  5. #2825
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    4011an ska väl enligt legenden ha militärklassade komponenter som troligen inte längre går att få tag på...

  6. #2826
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Mil spec är ju det töntigaste som finns!

  7. #2827
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    4011an ska väl enligt legenden ha militärklassade komponenter som troligen inte längre går att få tag på...
    Intressant info! Vill ändå se schemat av nyfikenhet.

  8. #2828
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mil spec är ju det töntigaste som finns!
    Hahahaha! Instämmer till fullo, men det låter exotiskt och unobtanium för den oinvigde när man berättar att man använder det!!😀

    Förmodligen en kvarleva från gamla tider när det var större varianser mellan tillverkare, modell, fabrik och inom serier. När det gäller vintage och NOS radiorör så är det faktiskt någon form av riktmärke än idag. Skillnaderna kan vara enorma!

    TTSH:n kör ju med 1%-motstånd, så den borde ju kunna klassificeras för militärt bruk! 😍

  9. #2829
    Patric
    Patric är inte uppkopplad

    Senior
    Innebär det att man inte får använda TTSH om man inte gjort lumpen?

  10. #2830
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Man får inte använda en TTSH om man har gjort lumpen!

  11. #2831
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man får inte använda en TTSH om man har gjort lumpen!
    WTF!! Jag gör krigaren på yogan, får man använda TTSH om man gillar yoga?

  12. #2832
    ole
    ole är inte uppkopplad
    oles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man får inte använda en TTSH om man har gjort lumpen!
    Vad ska jag nu göra med de 2 kiten som väntar där hemma. FÖRDÖMT!

  13. #2833
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av ole Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad ska jag nu göra med de 2 kiten som väntar där hemma. FÖRDÖMT!
    Bygg om till vita blixten...Så lär du dig något som är vettigt.

  14. #2834
    ole
    ole är inte uppkopplad
    oles avatar
    Veteran
    Och skidar runt de 2-3 dagar som berlin är täckt i snö varje ar...

  15. #2835
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Jag skall gå till ÖB, köpa en kamouflagedräkt (nej, inte från bandet), slakta den och sy ett överdrag till TTSH:n. Sedan är den tveklöst milspec.

    Back to topic:

    En fråga till Zthee, det fördes lite diskussioner om en möjlig blå frontpanel till TTSH:n. Var det bara drömmerier, eller låg det något reellt bakom? Jag har suttit och väntat lite för att månne göra nr 2 som blå för skojs skull..

    Skulle det annars vara möjligt att få screentryck på en one-off blå panel i stället tror du? Eller kostar det muchos dollares?

    //Michael

  16. #2836
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Det är folk lite då och då som uttrycker intresse för att få göra en blå. Men det största problemet är att jag hittar ingen vettig referensfärg till hur den ska se ut. Visst, det finns bilder på nätet, men de sticker ju iväg till lite höger och vänster. Vad jag vill minnas så är RAL 5015 eller RAL 5012 närmast, men ingen av dem är riktigt bra av vad jag kan se från nätet. Så om någon med en blå 2600 kunde höra av sig så vore det ju toppen!

  17. #2837
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Hmm, intressant!

    Jag förstår problematiken. Jag hade samma problematik när jag skulle bestämma färg på min Telefunken ELA M251 mikrofon-klon. Det slutade med att jag valde RAL1000 som en approximation. Det fungerade väl.

    Kanske får man göra något liknande här. Jag har sett allt från PPG-blå till mörkblå, så vilken är rätt? Det verkar ha funnits lite varierande exemplar. Välj en lagom blå du tycker är snygg och passar, så får vi gilla läget. Jag nöjer mig med det.

    Ifall du har någon av de gamla (böjda?) panelerna liggande kan jag gå till pulverlackaren och göra ett test (utan text då..) som vi kan montera i chassie och se hur det ser ut.

    //Michael

  18. #2838
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Är man fåfäng för att man tycker det ser coolt ut när alla patchkablar är svarta så de matchar TTSH:n?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	TTSH Patched 2.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	99,3 KB 
Id:	60926

    Jag har för övrigt ont i läpparna.
    Tydligen så har jag spelat med filtersvepen med munnen ett par timmar..

    //Michael

  19. #2839
    SINUS
    SINUS är inte uppkopplad
    SINUSs avatar
    Senior
    Kittet framme och grejjer beställda.
    @zthee: var hittar jag scheman?

  20. #2840
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av SINUS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kittet framme och grejjer beställda.
    @zthee: var hittar jag scheman?
    http://build.thehumancomparator.net

  21. #2841
    SINUS
    SINUS är inte uppkopplad
    SINUSs avatar
    Senior
    Jag hittar bannemej inte något. BOM-listor och bygginstruktioner är det enda jag kan se?

  22. #2842
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SINUS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hittar bannemej inte något. BOM-listor och bygginstruktioner är det enda jag kan se?
    https://www.dsl-man.de/display/DSO/T...Buidling+Guide

    Länk här...

  23. #2843
    SINUS
    SINUS är inte uppkopplad
    SINUSs avatar
    Senior
    Tack.

  24. #2844
    kaydee
    kaydee är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Hej. Jag får snart alla mina delar och kan börja mitt efterlängtade bygge!

    Det har varit mycket diskussioner om vilken power-supply man skall ha till Murata converterarna. Vad rekommenderas? Tips?

    //KD

  25. #2845
    SMonk
    SMonk är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    På bilderna i bygginstruktionerna till klockan sitter de två BC558:orna längst ner uppochner (jämfört med grafiken på kortet). Ska det vara så?

    edit: Antagligen inte. Satte dem åt rätt håll och det funkar, efter lite trimpotvridande. Fast jag kan inte få 50% duty cycle, maxläget på trimpoten ger typ 35%.

    Annan klockfråga:

    När jag kopplar in något i clock out-jacket slutar fadern blinka (men klockan funkar fortfarande). Ska det vara så?
    Senast redigerat av SMonk den 2015-10-08 klockan 04:06. Anledning: nattlödning

  26. #2846
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Nej, de sitter visst fel! Borde skriva det i texten kanske...

    LEDen ska blinka även om du satt i något i jacket. Så där är det fel någonstans.

  27. #2847
    SMonk
    SMonk är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, de sitter visst fel! Borde skriva det i texten kanske...

    LEDen ska blinka även om du satt i något i jacket. Så där är det fel någonstans.
    Inget jätteproblem, jag kan leva med det...

    Ett annat inte så stort problem är att klockan går mellan +0.8V och +10V. Går det att få den att gå ner på 0V på något (enkelt) sätt? En del externa prylar verkar få lite problem med den.

    Ett ganska mycket större problem är att ingen av mina oscillatorer funkar. Ur jacken kommer bara DC (olika i olika jack). CA3046orna spottar ur sig sågtand (ca 8V p-p, offsettad med +5V) i vad som ser ut som rätt frekvens (dvs 10hz med fadern på minimum), men nånstans på vägen till ut-pinnen på subkortet blir frekvensen hundra gånger högre. Ska det vara så?

  28. #2848
    OscStorm
    OscStorm är inte uppkopplad
    OscStorms avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Blev klar med min ganska nyss. Tror allt fungerar som det ska förutom S&H, får fixas som småningom men just nu vill jag bara leka med den, låter grymt! Bygget gick smidigt tack vare bra kit och bra byggtrådar här och på muffwiggler. Får tacka Zthee för ett riktigt coolt projekt!

    Är det ok att posta demo här eller finns det en separat tråd för det?

    https://youtu.be/je_ayh7qj4I

  29. #2849
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Coolt! Vad kostade det allt som allt?

    PS. Du kan lägga upp din musik var du vill, men en del postar sin musik under "Egen musik", det är ett alternativ: http://www.99musik.se/forumdisplay.php?189-Egen-musik

  30. #2850
    OscStorm
    OscStorm är inte uppkopplad
    OscStorms avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Coolt! Vad kostade det allt som allt?

    PS. Du kan lägga upp din musik var du vill, men en del postar sin musik under "Egen musik", det är ett alternativ: http://www.99musik.se/forumdisplay.php?189-Egen-musik
    Har inte full koll men nånstans mellan 12-15k. Lade till gate-booster, i övrigt ganska standard. När man börjar beställa extra delar från Elfa springer det lätt iväg

  31. #2851
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Vad är "gate-booster"?

  32. #2852
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är "gate-booster"?
    TTSHs EG behöver 10v gate för att öppnas och det är betydligt mer än vad de flesta maskiner, typ cv-klav sequencers midi>cv m.m., skickar ut. Därför kan man behöva något som boostar upp signalen.

    Tex
    http://xpmtl.net/sdiy/projects/ttsh-gate-booster/
    Senast redigerat av mad.gibbon den 2015-10-14 klockan 07:24.

  33. #2853
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Fick en idé igår när en byggare mailade och frågade om varför det var så få vågformer på osc 1 och 2. Eftersom triangel/sinus på PWM är önskvärt.

    Jag hade inte gjort internal clock modden själv (http://thehumancomparator.net/modifications/ den översta) men kom på att om man inverterar sågtanden från osc 1 (använd översta voltage processorns ingång 3 och sedan måste slidern vara på max, för annars går den från 0 till -10 och inte från 0 till +10) och kör in den i A på den elektroniska switchen, och sen kör man inte den vanliga sågtanden på ingång B. Fyrkantsvågen på osc 1 styr klockhastigheten. Så då switchar den mellan uppsåg och nersåg, lika med en triangel!

    Så gjorde klockmodden idag och upptäckte att den switchar inte så där ursnabbt, utan det blir en ganska rejält jack i triangeln när den slår om. På riktigt långsamma hastigheter så kan man ju försöka få bort det med LAG delen, men det blir lite lustigt. Fast rätt användbart ändå måste jag säga.

  34. #2854
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Fast triangeln blir inte centrerad kring 0v. D v s den har ett DC-offset, Eller förstod jag fel?

  35. #2855
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Den har alltid en DC-offset - Från oscillatorn är den 0-10V. Vill man centrera den så får man använda den andra investeraren och försöka centrera den manuellt antar jag.

  36. #2856
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fick en idé igår när en byggare mailade och frågade om varför det var så få vågformer på osc 1 och 2. Eftersom triangel/sinus på PWM är önskvärt.

    Jag hade inte gjort internal clock modden själv (http://thehumancomparator.net/modifications/ den översta) men kom på att om man inverterar sågtanden från osc 1 (använd översta voltage processorns ingång 3 och sedan måste slidern vara på max, för annars går den från 0 till -10 och inte från 0 till +10) och kör in den i A på den elektroniska switchen, och sen kör man inte den vanliga sågtanden på ingång B. Fyrkantsvågen på osc 1 styr klockhastigheten. Så då switchar den mellan uppsåg och nersåg, lika med en triangel!

    Så gjorde klockmodden idag och upptäckte att den switchar inte så där ursnabbt, utan det blir en ganska rejält jack i triangeln när den slår om. På riktigt långsamma hastigheter så kan man ju försöka få bort det med LAG delen, men det blir lite lustigt. Fast rätt användbart ändå måste jag säga.
    Jag har ju sagt att det är den enda modden man behöver göra på TTSH.
    Och du behöver inte ens ändra utseendet!

  37. #2857
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Jo. Fast jag saknar en switch som bestämmer om det går till switchen, S&H, eller bådeoch. Men då blir det fula grejer på panelen och det vill jag inte ha.

  38. #2858
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ju sagt att det är den enda modden man behöver göra på TTSH.
    Och du behöver inte ens ändra utseendet!
    Det kommer jag ihåg att du har sagt.

  39. #2859
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo. Fast jag saknar en switch som bestämmer om det går till switchen, S&H, eller bådeoch. Men då blir det fula grejer på panelen och det vill jag inte ha.
    Inte jag heller. Där är jag purist.
    Men man skulle kanske kunna byta jack till mini-stereo tele med switch, då skulle man kunna switcha bort bara ena genom att ha kabeln halva vägen inne?

  40. #2860
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Det är en variant men jag gillar inte att ha halva tele pluggen inne. En diskret 303 liknande switch under/i botten av höljet nära kanten, om ni gissar att man inte ändrar switchen så ofta? Alternativt bakom i ett hörn längst ner?

  41. #2861
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    En moog-style rocker switch i framkant på lådan skulle också gå bra. Blir kortare kablar så också.

  42. #2862
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Ja det kan funka. Svart.

  43. #2863
    SMonk
    SMonk är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av SMonk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett ganska mycket större problem är att ingen av mina oscillatorer funkar. Ur jacken kommer bara DC (olika i olika jack). CA3046orna spottar ur sig sågtand (ca 8V p-p, offsettad med +5V) i vad som ser ut som rätt frekvens (dvs 10hz med fadern på minimum), men nånstans på vägen till ut-pinnen på subkortet blir frekvensen hundra gånger högre. Ska det vara så?
    Har fortfarande inte löst det här... hoppades att det var mina 5459 det var fel på, men nu har de nya jag beställt kommit och det är samma sak med dem. 5459an precis innan ut-pinnen på submodulen har samma vågform som 3046an spottar ur sig på mittenpinnen, men på pinnen som går till utpinnen på submodulkorten får jag en såg i runt 1.5khz istället för 10hz. Jacken (och testpunkterna på jackens baksida) ger inget ljud alls, utan DC (sågjacken ligger runt +12V, fyrkanterna vid 0, sinus på tvåan -6V, triangeln +7V).

    Alla andra moduler utom VCOerna funkar vad jag kan se (har inte testat jättenoga).

    Någon som har några idéer?

  44. #2864
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Så du har en sågtand på 10Hz på pinne 6 av CA3046:an?



    Den inringade pad:en är där själva utgången ska vara. Men där har du en 1k5Hz signal?

  45. #2865
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Yttepytte-switchar som kan sticka ut genom högtalargaller? Inte så snyggt, men inget ingrepp.

  46. #2866
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    @SMonk Hur har du keyb CV in konfigurerat?

  47. #2867
    SMonk
    SMonk är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så du har en sågtand på 10Hz på pinne 6 av CA3046:an?



    Den inringade pad:en är där själva utgången ska vara. Men där har du en 1k5Hz signal?
    Eh, nej. Jag har 10hz såg på pin 3 och 4 från 3046an, och 1.5khz på paden längst ner till höger på bilden (precis ovanför 5459an). På den inringade har jag +12VDC.

  48. #2868
    SMonk
    SMonk är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @SMonk Hur har du keyb CV in konfigurerat?
    Kopplar jag in en sequencer i KBD CV Output så spelar den på filtret (när jag maxar resonansen).

  49. #2869
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Om du tar av 4027:an från stora kortet och driver den utan att den sitter fast, hur ser det ut på den inringade pinnen då?

  50. #2870
    SMonk
    SMonk är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du tar av 4027:an från stora kortet och driver den utan att den sitter fast, hur ser det ut på den inringade pinnen då?
    Verkar bli +12VDC även då.

  51. #2871
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Kolla 30k1 motståndet vid pinne 6 på CA3046, är det ett 30k1? Lyft ena änden och mät.

  52. #2872
    SMonk
    SMonk är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla 30k1 motståndet vid pinne 6 på CA3046, är det ett 30k1? Lyft ena änden och mät.
    29k9. Nära nog?

  53. #2873
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Ja, nära nog.

    Men det verkar som om du har något fel på din CA3046. Om du har sågtand på pinne 3 så verkar FET:arna fungera. Utgången från det ska via 30k1 motståndet och sen till en buffer och sen ut. Men det verkar som om din buffer knasar på något vänster. Så kolla motstånden som sitter ihop med i princip hela högra sidan på 3046:an. Om du har flera så swappa och se om du hittar någon som funkar.

  54. #2874
    SMonk
    SMonk är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hittade felet! Där det skulle sitta ett 33k2-motstånd hade någon klåpare satt ett 3k3. Nu låter det om synthen

    Tack så mycket för hjälpen.

  55. #2875
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Gött!

  56. #2876
    bing
    bing är uppkopplad nu

    Veteran
    Måste säga att jag är imponerad av felsökningen på distans! Respekt!

  57. #2877
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Om jag går över hälften i tex filtermixern med två eller tre vco så distar det väldigt obehagligt i både högtalarna och hörlurarna. Jag antar att det är någon av intrimningarna som jag misslyckats med, men vilken?

  58. #2878
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Gain eller output offset ur filtret.

    Sen ska det dista med 3 osc på 100% in i filtret. Sänk till 75% och det ska vara lugnt .

  59. #2879
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Kommer sluta sälja TTSH kit nästa år. Öppnar shoppen igen i början på januari, typ 7-8:e, 25% rabatt på resterande lager och när det väl är slut så är det slut!

  60. #2880
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Ingen färdigbyggd då

    Snälla håll ett kit till mig…

Liknande ämnen

  1. ARP 2600
    Av enapa i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2020-04-11, 12:15
  2. ARP 2600 - 99% död!
    Av Position Zero i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2016-08-12, 23:11
  3. Arp 2600 priser
    Av drdreas i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-03-30, 15:04
  4. ARP 2600
    Av kalkis i forum Övrig mjukvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-12-30, 19:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •