Sidan 5 av 57 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 55 ... SistaSista
Resultat 241 till 300 av 3380

Ämne: ARP 2600 - DIY

  1. #241
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Det är verkligen sjukt svårt att hitta vettiga skjutpotentiometrar. Nästa beställning jag gör till Mouser ska jag beställa några PTL och se hur de känns / fungerar. Så blir det till att fundera vidare efter det.

    Jag vet inte riktigt hur vi ska göra med PSU heller. Först hade jag tänkt DC-DC omvandlare på kretskortet. Det borde få plats. Och det skulle ju vara sjukt smidigt! Bara att köra hela maskinen på en väggvårta.

  2. #242
    deleted user
    Eller kopplat till en sån här och indikera kroppstemp, svagt sken = dåligt ljud = patcha om.


  3. #243
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara att köra hela maskinen på en väggvårta.
    Då slipper folk dö under bygget också.

  4. #244
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Får väl hoppas det finns plats på kortet då! För det vore ju synd om någon dog.

  5. #245
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Går det inte att hitta samma sliders utan leds? Jag tror det blir fult, det är det som skulle kunna få mig att hoppa...det är ju inte som om jag saknar modulsystem!

  6. #246
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Jag såg att dar303 (?) rankade detta bygge som 7 i svårighetsgrad, jag tänkte bygga en drös moduler i sommar och sedan ge mig på det här. Är det en dum idé för någon som endast lödat pedaler tidigare?

    Jag vill inte att det blir overwhelming, men med bra dokumentation och med 99an i ryggen så kommer jag känna mig trygg!

  7. #247
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Jag vill gärna ha leds i mina sliders!

  8. #248
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går det inte att hitta samma sliders utan leds? Jag tror det blir fult, det är det som skulle kunna få mig att hoppa...det är ju inte som om jag saknar modulsystem!
    Om jag kollar mouser, digikey, elfa, farnell etc. så finns det inga andra. Det är riktigt dåligt utbud av skjutpotentiometrar.

    Men sätt en hatt på så slipper du se lysdioderna!

  9. #249
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av evirob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag såg att dar303 (?) rankade detta bygge som 7 i svårighetsgrad, jag tänkte bygga en drös moduler i sommar och sedan ge mig på det här. Är det en dum idé för någon som endast lödat pedaler tidigare?

    Jag vill inte att det blir overwhelming, men med bra dokumentation och med 99an i ryggen så kommer jag känna mig trygg!
    Det är bara att köra.

    Ska försöka lägga upp det så att man kan testköra olika delar för sig. Det minskar ju komplexiteten ganska rejält. Det enda är ju att kretskortet är stort och klumpigt. Så är man ovan vid att hantera sådana prylar så kan det bli jobbigt. Men det är ju inte överdrivet många komponenter egentligen..

  10. #250
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    http://www.electronicsurplus.com/Item/3024-1.jpg 2500st i lager. Bara att köpa och hoppas att de passar någorlunda bra!

  11. #251
    deleted user
    Vart hittade du sliders med LED och 100Klog 1M log ? Mouser har väll bara 100K lin ?

  12. #252
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    652-PTL45-15O0-104A3 - 100k Audio
    652-PTL45-15O0-104B1 - 100k Lin
    652-PTL45-15O0-105A2 - 1M Audio

  13. #253
    lazerkind
    lazerkind är inte uppkopplad
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Dego Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fuck LEDs
    +1,
    Härligt projekt,
    Jag har alltid gasat efter en 2601'a (orange är fint) men det här är nog så nära jag kommer komma.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	arp_2601v2.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	66,4 KB 
Id:	44376

  14. #254
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Man kan ju skita i att ansluta LEDen om man inte vill ha den
    Fast det ser kanske inte lika snyggt ut ändå, men ja. Det bästa är väl att ta de sliders som finns flest av och är lättast att få tag i.

  15. #255
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PeterM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det bästa är väl att ta de sliders som finns flest av och är lättast att få tag i.
    Ja, annars blir det ju inget bygge

    Sen får någon leta hattar som passar skjutisarna. Det borde inte vara omöjligt att hitta.
    Sådana som sitter på Oddyn borde ju fungera.

    Jag håller fortfarande på och caddar kortet. Det kommer nog ta två veckor till skulle jag tro.
    Först hade jag ju tänkt att jag skulle ha alla små moduler kvar (4012, 4014, 4022 osv..), men det är så mycket plats på det stora kortet att jag tror jag flytta ner flera av dem. Vissa kommer dock bli kvar. T.ex. oscillatorerna.

    Har även läst på muff och e-m.com om andra som byggt delar av det. Och då verkar det som det mesta fungerar rakt ur lådan..

  16. #256
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, annars blir det ju inget bygge

    Sen får någon leta hattar som passar skjutisarna. Det borde inte vara omöjligt att hitta.
    Sådana som sitter på Oddyn borde ju fungera.

    Jag håller fortfarande på och caddar kortet. Det kommer nog ta två veckor till skulle jag tro.
    Först hade jag ju tänkt att jag skulle ha alla små moduler kvar (4012, 4014, 4022 osv..), men det är så mycket plats på det stora kortet att jag tror jag flytta ner flera av dem. Vissa kommer dock bli kvar. T.ex. oscillatorerna.

    Har även läst på muff och e-m.com om andra som byggt delar av det. Och då verkar det som det mesta fungerar rakt ur lådan..
    Det går att köpa odyssey-hattar av Ko på Modeless. Har du någon originalhatt att prova med? Hattar är för övrigt ett fint ord

  17. #257
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Får fixa och testa sen när jag har fått hem prov på potentiometrarna.

    Hittat on-on-on skjutbrytare nu också! Hurra! Iofs med lödöron, men de går ju att göra hål för det också. Så nu blir det x1000 på preampen. (Såg ju Tomheten länka till en video med David Morley i "Första lögnen synth"-tråden, där han gjorde en bastrumma med x1000 gain. Misstänkte att det var en funktion som behövdes!).

  18. #258
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är bara att köra.

    Ska försöka lägga upp det så att man kan testköra olika delar för sig. Det minskar ju komplexiteten ganska rejält. Det enda är ju att kretskortet är stort och klumpigt. Så är man ovan vid att hantera sådana prylar så kan det bli jobbigt. Men det är ju inte överdrivet många komponenter egentligen..
    Det gör väl ingenting? Om det "bara" är att löda dit komponenterna så känner jag mig trygg, är noggrann av naturen så felvända grejer brukar inte vara något problem!

  19. #259
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Jo, det är ju "bara" att löda dit komponenterna. Men det gäller ju nästan alla sådana här projekt

    Som det ser ut så kommer de flesta komponenterna vara standard också, förutom några dubbla FET som behöver införskaffas från Ebay.

  20. #260
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det går att köpa odyssey-hattar av Ko på Modeless. Har du någon originalhatt att prova med? Hattar är för övrigt ett fint ord
    Hattar finns väl även på electrokit med flera. Det är vanliga switch-hattar som är värmda och trädda på slidern. Det är bara rosa som är lite svår att få tag på.

  21. #261
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hattar finns väl även på electrokit med flera. Det är vanliga switch-hattar som är värmda och trädda på slidern. Det är bara rosa som är lite svår att få tag på.
    Inte dom. Mark 3-varianten menade jag iaf.

  22. #262
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte dom. Mark 3-varianten menade jag iaf.
    Ahh. sorry. Mössor till gammeloddyn är lätt att få tag på iallafall.. För mk3 låter Ko bra!

  23. #263
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    låter gött ändå, börjar se fram emot det

    Det är inget problem, bara jag slipper sourca allt då jag är dålig på värden osv. Allt går ju att lösa men det är ju skönt om någon annan redan gjort det åt en

    Kommer högtalarna och reverbet också med, det antar jag?

  24. #264
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Jag ska försöka peta in BOMen på mouser och sen dela den kundkorgen, så är det bara att trycka beställ. Dock så kommer det ju då saknas saker, men det är ju lätt att göra en lista på vad som inte finns med.

  25. #265
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Zthee, du äger <3

    Ser fram emot det här bygget fruktansvärt mycket faktiskt. Ligger i sängen och dricker vin och lyssnar på ARP på jutub!

  26. #266
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av evirob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Zthee, du äger <3

    Ser fram emot det här bygget fruktansvärt mycket faktiskt. Ligger i sängen och dricker vin och lyssnar på ARP på jutub!
    +1

  27. #267
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla den här!
    Haha, underbart!

    Tycker dock att Ozzy får fram lite schyssta ljud ur den till slut

  28. #268
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av evirob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kommer högtalarna och reverbet också med, det antar jag?
    Högtalarna och reverbet ska med, ja!

    Den enda ändring jag gör i systemet kan vara förstärkarsteget till högtalarna. För i original är det anpassat för att driva högtalare på 40Ω, men det är väl typ omöjligt att hitta. Och jag har fått tips av Dar303 på ett par bra högtalare som vi kan använda, men de är på 8Ω. Så jag ska se över vad jag kan göra för ändringar för att få det och fungera.

    Reverbet har jag knappt brytt mig om. Tänker att det går ju att skaffa tankar från Acutronics och bara sätta i.

    Citat Ursprungligen postat av evirob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Zthee, du äger <3
    Tack! <3

  29. #269
    Dr Jäger Mc Meister
    Dr Jäger Mc Meister är inte uppkopplad
    Dr Jäger Mc Meisters avatar
    Senior
    Sliders, som jag sprang på, har inte sett om det finns 100k dock.

    http://www.newark.com/alps/rs4511150...Ntt=rs4511150k

  30. #270
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Dr Jäger Mc Meister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sliders, som jag sprang på, har inte sett om det finns 100k dock.
    100k är nog inga problem. Det är 1M audio som är ställer till det. Det finns ju en uppsjö av sliders som är 5k, 10k, 50k och 100k i både linjär och log. Men 1M log växer inte på träd... Det går ju som sagt att beställa direkt från t.ex. Alps eller Bourns, men då är det minimikvantitet på typ 1000st osv.

    Tror nog det är bäst att köra på de som redan finns, och sedan får de som inte vill ha lysdioder sätta en hatt på. (LED skjutisarna är billigare än de utan som länkas ovan också..)

  31. #271
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Jag skall beställa högtalare och reverbtankar till phutneyprojektet, så då kan vi passa på att fixa till detta projektet också. Kollar reverbtankspecen.

    Funkar dessa 3"? Högtalare Tymphany Peerless 830986 3" http://www.hifikit.se/hogtalarelemen...range-830986-3 - om vi köper 20 eller fler så blir det 20% rabatt = 212:-/st (ord 265:- /st) ex frakt, så en tia till. Det sitter två högtalare i, så säg 440:- för två ink frakt.

    Vi har över 20 st som skall beställas.

  32. #272
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Vad tror ni om att bygga förstärkarsteget runt en TDA7294?

    Ganska dyrt (kostar ju 50:- st), men lätt med bara några kondingar och ett chip.

  33. #273
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funkar dessa 3"? Högtalare Tymphany Peerless 830986 3"
    Ja, det var de jag hade tittat på!

    Det känns dock lite vanskligt att beställa högtalare först, innan jag ens har hunnit testa kortet. Om allt går åt skogen så sitter vi med massa högtalare i onödan...

  34. #274
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Info om fjäderreverbet -
    The reverb in my 2600 is model Accutronics "1AB2A1B"
    This translates to: Type 1 (2 spring, 9.25") , 8 ohm input, 2250 ohm
    output, medium delay, input grounded, no lock, horizontal mount down.
    Det verkar som om tidiga ARP hade större tankar än de senare. Så antingen Type 1 eller 4 (16.75") borde funka.

  35. #275
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det var de jag hade tittat på!

    Det känns dock lite vanskligt att beställa högtalare först, innan jag ens har hunnit testa kortet. Om allt går åt skogen så sitter vi med massa högtalare i onödan...
    Tänkte på ett par till dig, inte mer nu

  36. #276
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte på ett par till dig, inte mer nu
    Aha!

    Jag kan ta de som ska vara till Phutneyn och testa med (Dego har väl 2x på sin beställning, varvid den ena är min...).

  37. #277
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha!

    Jag kan ta de som ska vara till Phutneyn och testa med (Dego har väl 2x på sin beställning, varvid den ena är min...).

    Okdåså

  38. #278
    lazerkind
    lazerkind är inte uppkopplad
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad tror ni om att bygga förstärkarsteget runt en TDA7294?
    Ganska dyrt (kostar ju 50:- st), men lätt med bara några kondingar och ett chip.
    Smidigt är bra, projektet lär bli stort nog ändå

    Hur mkt effekt behöver man plocka ut till högtalarna?
    Strömförsörjningen lär ju behöva skalas upp därefter.

  39. #279
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Jag misstänker att man egentligen inte behöver plocka ur särskilt mycket effekt ur högtalarna. Enligt databladet till TDAn så får man ut ungefär 10-15w vid +/-15V, och det borde ju räcka gott och väl? Det ger ju 1A om man räknar på I = P/V. (Nu är jag ju ingen elektroingenjör, så jag är osäker på om den egentliga uteffekten från högtalarna har något med hur mycket kretsen drar. Någon som kan får gärna rätta mig!). Men om det är x2 så skulle det betyda att högtalarna drar 2A, + resten av bygget då (Kör man utan LEDs sparar man 260mA också..). Skulle gissa att vi landrar någonstans runt 3A strecket? Uj, mycket känner jag spontant...

    Får se över förstärkare delen, känner att det inte är direkt min starka sida!

  40. #280
    lazerkind
    lazerkind är inte uppkopplad
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...Skulle gissa att vi landar någonstans runt 3A strecket? Uj, mycket känner jag spontant...
    Jo det är mycket, mkt ström och värme som jag själv inte skulle vilja ha nära synthdelen, men jag är lite försiktig av mig också
    Skulle nog lägga förstärkaren på eget kort och med egen PSU om jag skulle bygga själv, men det är ju inte lika snyggt.
    Anyway så är det ett mindre problem som man kan ta sist

  41. #281
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Dar303 hade ju någon som gjorde sjukt små och bra förstärkare som är på egna kort. Det är ju inga problem att peta in ett sådant i. Dock så blir det ju något man måste köpa extra, och det är precis det jag försöker undvika..

    Kör man på en 3A switchande nätdel från t.ex. Traco så är det ju inga problem med värmeutväxling osv. Inte vad jag har upplevt iaf. Och det lär bli ganska bra plats i lådan. Kortet med panel är ju bara 1cm djupt (Tjitt vad snyggt det kommer bli, insåg jag nu!) - Men sen är det ju några komponenter som sticker ut osv.

    Men som du säger, tänker att förstärkardelen är det som jag tar sist. Det viktigaste är ju att själva synthen fungerar initialt!

  42. #282
    synthmicke
    synthmicke är inte uppkopplad
    synthmickes avatar
    Veteran
    Visst är det trevligt med högtalare inbyggt, men inget som jag skulle prioritera. Detta borde vara ett tillval.

  43. #283
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Det är det också, du behöver inte bygga med högtalare... Det är ju inte ett komponentkit.

    Jag ska såklart ha högtalare. Gillar synthar som jag kan spela "akustiskt" med.

  44. #284
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Precis, allt är tillval.

  45. #285
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag brukade spela in ljudet från högtalarna. Gillar att göra sånt. Knas.

  46. #286
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Ljudet från högtalarna verkar vara kopplade till hörlursjacket - Så för att höja volymen i lurarna måste man även höja volymen på högtalarna. Det verkar så enligt servicemanualen. Lite konstigt kan man tycka...

    Någon med en 2600 som kan bekräfta detta?

  47. #287
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    De drar definitivt inte 2A konstant om du inte maxar med en sinusvåg + vitt brus!
    De drar nog en bråkdel av märkeffekten, vi kan testa, har en högtalare på jobbet. Jag har kört med en pytteliten klass d-förstärkare från 41hz.com (som ligger på södermalm!), kortet var 25x17mm stort, behöver ingen kylning och ger 2x15W mycket bra (audiofil)-ljud

  48. #288
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ljudet från högtalarna verkar vara kopplade till hörlursjacket - Så för att höja volymen i lurarna måste man även höja volymen på högtalarna. Det verkar så enligt servicemanualen. Lite konstigt kan man tycka...
    Någon med en 2600 som kan bekräfta detta?
    Har ingen 2600 men har för mig att det var brytjack på phones på Snubbes 2600 så att du kopplade bort ljudet i högtalarna och in i lurarna. Samma preamp mao.

  49. #289
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Man brukar ibland på äldre utrustning typ stereoanläggningar ha denna funktion, ibland med ett par 1W motstånd i serie (?) för att skona hörlurar och öron antar jag!

  50. #290
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...om du inte maxar med en sinusvåg + vitt brus!
    Är det inte därför vi bygger synthar?

    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De drar nog en bråkdel av märkeffekten, vi kan testa, har en högtalare på jobbet.
    Misstänkte det! Men man kan ju aldrig vara helt säker..

  51. #291
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ingen 2600 men har för mig att det var brytjack på phones på Snubbes 2600 så att du kopplade bort ljudet i högtalarna och in i lurarna. Samma preamp mao.
    Ser i servicemanualen att man bryter kopplingen mot jord, så då låter det inget. Smart!

  52. #292
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Februari.... och jag längtar redan till september

  53. #293
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Mars i morgon! Så bara 6 månader till

    Först tänkte jag mig att det här skulle kunna gå ganska snabbt, men sen känner jag mig själv - Vilket innebär att det kommer bli en svacka när jag väl har gjort testrundan och det är strul med saker.

    Är det någon frivillig som skulle kunna tänka sig att korskolla servicemanualen mot schemat jag har ritat i Eagle? Det är lite tråkigt (om man inte är pervers) och tar en timme eller två. Men det vore otroligt bra eftersom det är lätt att man blir blind när man stirrat på något för länge. Så att jag inte missat något enklare koppling. Det är ju sådant som ställer till det i slutändan.. Öga för detaljer är en fördel!

    Det är dock inte förrän om en vecka eller två, när jag är klar med att lägga upp allt i Eagle. Är framme vid envelope och VCA + mixer nu. Sen bara S&H, noise och voltage processorn kvar.

  54. #294
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Jag kan tänka mig dubbelkolla layout i Eagle och ev jämförande studier mot riktig ARP2600. Kanske kommer en min väg snart...

  55. #295
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Det skulle ju vara grymt!

    Det är ju många saker som är lite skeva. T.ex. här - C2 och C5 finns inte med på komponentlayouten. De ska ju bara förhindra oscillation, så det är ju inget kritiskt. Men skulle ju vara intressant att veta om t.ex. komponentlayouten är äldre än schemat, så att de har lagts till sen, eller plockats bort för att de inte behövdes...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	arpknas.jpg 
Visningar:	95 
Storlek:	52,5 KB 
Id:	44438

  56. #296
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Skulle mycket väl kunna vara att C2 och C5 är sitter på undersidan, här syns de inte i alla fall:
    http://www.flickr.com/photos/3160398...n/photostream/

    edit:
    Näe, inga på baksidan heller:
    http://www.flickr.com/photos/3160398...n/photostream/

    Dom är väl "optional" eller ditsatta i en senare version. Servicemanualen är ju skriven 1977, så den utgår säkert från en senare version.
    Senast redigerat av kroffe den 2013-02-28 klockan 09:56.

  57. #297
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Men då borde det ju synas här uppe i vänster hörn - http://www.flickr.com/photos/3160398...7625517510169/

    Får hoppas att det inte är för mycket sådant här - http://www.flickr.com/photos/3160398...7625517510169/

    Då är det ju helt hopplöst.

    Men det verkar ju som om alla som byggt kloner av olika delar har lyckats bra, så det borde ju inte vara några problem! Enda är väl det med envelopen, men det finns ju dokumenterat.

  58. #298
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Jag har iaf ritat in allt som finns på schemat på kortet. Så får man plocka bort det som inte behövs sen. Det är ju enklare att gör så...

    Och som jag förstod det så snålade ARP in på typ allt de kunde ju längre produktionstiden med 2600 gick. Så det är möjligt att de kunda spara några kronor på att skippa ett gäng kondingar, och då plockade de helt sonika bort dem. Det var kanske onödigt att köra med både hängslen och livrem..

  59. #299
    Jojjelito
    Jojjelito är inte uppkopplad
    Jojjelitos avatar
    Veteran
    Jag kan sätta mig med servicemanualen och schemat och kolla någon dag, i helgen eller senare. Bara för att vara ond kan jag skriva ut alltsammans på A3 och börja gå igenom med märkpennor. Eftersom jag hoppade Phutneyn borde jag kanske hänga på den här

  60. #300
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Jojjelito Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan sätta mig med servicemanualen och schemat och kolla någon dag, i helgen eller senare. Bara för att vara ond kan jag skriva ut alltsammans på A3 och börja gå igenom med märkpennor. Eftersom jag hoppade Phutneyn borde jag kanske hänga på den här
    Jag hinner nog inte klart till helgen. A3 och marker låter som en bra idé.
    Jag ska göra det själv också i samma veva. Så får vi se om vi hittar samma fel.

    Det som soppar till det lite är ju att jag har ritat in några av submodulerna på det stora kortet. Men jag har försökt behålla komponentreferenserna ändå (Så R1 på stora kortet heter fortfarande R1, men R1 på VCF heter då VCF-R1 på stora kortet).

    Behöver även snygga till schemat innan jag skickar ut det. Det är inte så fint som det ser ut nu

Liknande ämnen

  1. ARP 2600
    Av enapa i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2020-04-11, 12:15
  2. ARP 2600 - 99% död!
    Av Position Zero i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2016-08-12, 23:11
  3. Arp 2600 priser
    Av drdreas i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-03-30, 15:04
  4. ARP 2600
    Av kalkis i forum Övrig mjukvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-12-30, 19:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •