Sidan 1 av 57 1 2 3 4 5 11 51 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 3380

Ämne: ARP 2600 - DIY

  1. #1
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran

    ARP 2600 - DIY

    Vad tycker ni om den här APR 2600 DIY klonen?

    http://electro-music.com/forum/topic...asc&highlight=

    http://m.matrixsynth.com/2010/02/arp...diy-clone.html

    Frågan är om det går att få den här klonen att låta exakt som (eller väldigt likt) en ARP 2600. Vad tror ni?

    Ett par ljudexempel, han som byggt ARP 2600 klonen skriver så här:

    "The MP3 file enclosed is "Frankenstein" performed on the DIY ARP-2600 clone. Here are the specifics: Recorded using a MIDI file, sequenced with Cakewalk Sonar. I did not create the MIDI file. All of the synth sounds were created with the DIY 2600. The drums, organ, and guitar were created with the Thomas Henry GM Voice (a Yamaha daughter card). The filter sweep at 3:17 - 3:54 was manually created. I watched the Edgar Winter video many times to see how he did it!."

    http://electro-music.com/forum/phpbb..._12_09_364.mp3

    "Lastly, I have enclosed another MP3 recording demo. This time it is "Duel - Electric Dreams". The multi-track recording was made using a MIDI file, and Cakewalk Sonar. * I did not create the original MIDI file. All of the voices in the recording were created with the DIY 2600 synth with the exception of the drums. The song is supposed to be a duel between a cello and a synth...hopefully this was somewhat achieved."

    http://electro-music.com/forum/phpbb...dreams_194.mp3
    Senast redigerat av Andreas T den 2013-02-17 klockan 21:25.

  2. #2
    deleted user
    Han skriver ju att den har väldigt stora skillnader gentemot orginalet, vco och filter ska väl vara lite clonish men vca rm s/h env osv har helt andra designer än orginalet. Dessutom gör han det helt klart att den inte ska vara en exakt clon då han aldrig ens spelat på en 2600.

    Men grymt välbyggd o fruktansvärt vacker modular han fått ihop

  3. #3
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Ja, frågan är om det går att bygga en ARP 2600 DIY klon som låter oerhört likt originalet? Med komponenter man kan köpa på ELFA osv, eller måste man söka efter gamla komponenter?

    Jag funderade på att bygga en Elka Synthex DIY klon men någon på 99musik sa till mig att det blir svårt för det krävs gamla original komponenter för att få det att låta likt originalet. Gäller det samma ARP 2600?

  4. #4
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Varför inte bygga om en Odyssey.... samma skrot nästan

  5. #5
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför inte bygga om en Odyssey.... samma skrot nästan
    Jag fick iden att bygga en ARP 2600 för runt 20 år sen och studerade ritningarna för olika moduler. Tänkte nu att det kanske går att bygga en ARP 2600 klon som är så pass bra att det skulle duga som alternativ, inte för Jarre kanske men. . .intressant ändå.

    Älskar soundet i Odyssey, bra ide! Ja vilken ska man bygga. Vilka moduler ska man välja, filter versioner osv? Framför allt är frågan: Går det att få underbart ljud likt originalen med komponenter som är enkla att få tag på?

    Elka Synthex DIY är tydligen bara att glömma, p.g.a. komponenterna måste vara likt original och svårt att hitta.

  6. #6
    farbror synt
    farbror synt är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    den här snubben verkar klona dom viktigaste 2600 modulerna, så det är bara
    att köpa och sätta ihop vettu...

    http://www.ebay.co.uk/sch/anglianart...p2047675.l2562

  7. #7
    synthmicke
    synthmicke är inte uppkopplad
    synthmickes avatar
    Veteran
    Dags ta fram lavemanget..

  8. #8
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Har byggt rätt exakta kloner av ARP VCO och har en lika så exakt klon av det gamla 4012 filtret. Har dessutom Oakley VCA och Ringmod som verkligen låter som man hoppats på. Dvs, ARP! Kvar är ADSR, men det är på gång.

  9. #9
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...eller måste man söka efter gamla komponenter?
    Det måste du. Men sen är det även viktigt att du kollar så att kretskorten är ritade exakt som originalet. Är t.ex. bredden på banorna för tjocka eller för smala så blir det inte samma ljud. T.ex. kan skarpa svängar få börjar elektronerna studsa, vilket kan introducera oönskad ljud (17.4.4.1.2 i följande dokument - http://www.ti.com/lit/ml/sloa089/sloa089.pdf). Så är inte kretskorten exakta så kommer det aldrig bli exakt samma ljud.

  10. #10
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Men gäller inte sånt sär mest för HF analoga saker? typ en 100KHz och uppåt?... eller?

    Fan va bökigt det blir annars... Går det ens att använda stripboard då liksom?

  11. #11
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    Strip board är ingen klon.

    Man ska välja tidsenliga kondensatorer med.

  12. #12
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    minns på slutet av 90talet när vi hade problem med studsar i pcibussen på vissa moderkort, när banorna blev för långa blev det felsändningar och utsläckningar av pulserna. PCB-design är inte att leka med. Iallafall när det gäller högfrekvent signallering. För audio kan du dock använda ståltråd eller alufolie lindad kring en lovikavante. Ditt öra är den sämsta komponenten i kedjan.

  13. #13
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För audio kan du dock använda ståltråd eller alufolie lindad kring en lovikavante.
    http://syntjuntan.se/

  14. #14
    Nils100
    Nils100 är inte uppkopplad
    Nils100s avatar
    Senior
    Visst, PCBdesign kan ses lika mycket som en komponent bland alla andra och inte bara ett sätt att dra ledningar. Men när det gäller kloning tycker jag bara att det blir löjligt, det är som audiofinsmakarna som lägger ner tusentals kronor på "rätt" spdif-kablar. Så stor skillnad är det inte i själva audiokvalitén. Möjligen att det är mer eller mindre överhörning, men det inga större effekter. och det är mest, som sagt, i HFbandet.
    Det är väl dock en del rörbyggare som ratar kretskort och vill enbart bygga "kludge"?

  15. #15
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    T.ex. kan skarpa svängar få börjar elektronerna studsa, vilket kan introducera oönskad ljud (17.4.4.1.2 i följande dokument - http://www.ti.com/lit/ml/sloa089/sloa089.pdf). Så är inte kretskorten exakta så kommer det aldrig bli exakt samma ljud.
    http://www.synthfool.com/docs/Buchla...uch281pcbb.jpg

  16. #16
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det måste du. Men sen är det även viktigt att du kollar så att kretskorten är ritade exakt som originalet. Är t.ex. bredden på banorna för tjocka eller för smala så blir det inte samma ljud. T.ex. kan skarpa svängar få börjar elektronerna studsa, vilket kan introducera oönskad ljud (17.4.4.1.2 i följande dokument - http://www.ti.com/lit/ml/sloa089/sloa089.pdf). Så är inte kretskorten exakta så kommer det aldrig bli exakt samma ljud.
    Mohahah....taskigt att skriva nåt sånt här till en person som är så petig med ljudet.

  17. #17
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som zthee säger måste man förmodligen ha gamla komponenter från den tiden för att kunna bygga en ARP 2600 klon som låter väldigt likt originalet, men det kan vara kul att bygga ändå med moderna lätt tillgängliga komponenter för att se hur bra det låter.
    Det är nog det som är problemet. Med moderna komponenter så kommer att låta _för_ bra. Själv tycker jag det är viktigast att du gör en exakt likadan frontpanel och låda, annars blir illusionen totalt misslyckad.

  18. #18
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det bara jag som är så petig med ljudet på 99musik? De som är musiker borde väl ändå vara petiga?
    Nej, du är inte ensam om att vara "petig med ljudet" men din (och här tar jag kanske i) nästan religiösa övertygelse att det finns ett RÄTT ljud i en ARP 2600, TR-909 eller TB-303 som har ett inneboende högre värde än ett liknande men inte exakt likadant ljud är du nog ensam om. Jag tycker att det framgår rätt tydligt att ditt främsta intresse är just denna jakt på den exakta klonen, inte musik. Personligen, och jag tror inte att jag är ensam om det, rör det mig inte i ryggen om den ARP 2600-klon jag har framför mig låter exakt som en (vilken?) ARP 2600 - det enda jag bryr mig om är om det är ett bra instrument.

    Du nämner Jarre - han är väl verkligen inte nostalgiker utan använder gladeligen Nord Leads etc för att göra musik?

    Blanda inte ihop absurd jakt på ljudspöken med musik.

  19. #19
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jarre är nog rätt så petig med ljudet, iallafall i vissa fall. För Oxygene Live In Your Livingroom letade han rätt på instrument som skulle vara från samma tillverkningsår som de han använde för inspelning av Oxygene (1976). Han sa att han lyckades med det för alla synthesizers utom en.
    Tro inte på allt du läser/hör - Jarre spelar en massa bl a på Memorymoog, Liberation och Jupiter-8 på Live in Your Livingroom på parter som i orginal är Eminent och ARP...

  20. #20
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då vill jag minnas att en hel del 99:or attackerade mina inlägg som rent nonsens. Minns inte att du försvarade det jag sa då om vinklar på ledningsbanorna, osv. Får leta fram den tråden.
    Jag kan inte minnas att jag varken bestridit eller försvarat det.

    Du borde nog kunna bygga en exakt klon av en 2600 för under 40 000 SEK, och då med exakt rätt nyans på den orangea färgen på panelen också. På en höft skulle jag tro att produktionskostnad skulle bli kanske 20 000 SEK för ett sådant bygge, inkl produktion av alla krestkort och panel, träskåp osv. Dock så skulle det typ bli samma pris eller billigare att bygga 2 eller flera. Så bygg 2 sälj en, sen är du hemma!

  21. #21
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Jäkla tomtar som byggde synthar på 70-talet alltså. Alla komponenterna åt helt olika håll.

    http://www.till.com/arptech/pdf/4015.pdf

    (Från http://www.till.com/arptech/modmain.htm)
    Senast redigerat av zthee den 2013-02-18 klockan 16:25. Anledning: Lägger till länk jag ska läsa när jag kommer hem

  22. #22
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Det behagas skämtas en hel del i den här tråden, det är tydligt!

  23. #23
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    En väldigt snygg maskin detdär oavsett hur likt ljudet blev.

  24. #24
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tro inte på allt du läser/hör - Jarre spelar en massa bl a på Memorymoog, Liberation och Jupiter-8 på Live in Your Livingroom på parter som i orginal är Eminent och ARP...
    Om du säger det så är det nog så, men här är källan jag refererar till, Jarre är citerad:

    http://www.soundonsound.com/sos/feb0...es/jmjarre.htm

    One thing Jean Michel really wanted to do was make sure that the same instruments were used as on the original album, even though there was the possibility of using more reliable modern equivalents. To complicate matters, Oxygene was an eight-track recording, featuring as many independent synth lines playing together. Having just two hands and no multitimbrality or sequencers meant that a live performance required three other musicians and extra banks of vintage synthesizers. Drafted in to provide the other six hands were Jarre’s long-time collaborators Dominique Perrier, Claude Samard and Francis Rimbert.
    “Sometimes there are two or three layers of the same sound, each with different phasing and processing,” explains Jean Michel. “For example, there are several Eminent String Machines that make up one of the main Oxygene string sounds. Having four of us meant I had to multiply the number of instruments, and finding the equipment was quite a headache, especially as I tried, as much as I could, to avoid using instruments produced after Oxygene. There are one or two exceptions but 95 percent of the instruments are of that time. For me it was really important for the radicalism of the process.”

    Kan du förklara vad Jarre menar då? Jag tolkar det som att han köpte instrument som han använt för att spela in Oxygene (1976) och att han hittade nästan alla (utom 5% står det, hade för mig att jag läste "alla utom ett instrument" i nån artikel.)

    Men det stämmer säkert det du säger också kroffe.

  25. #25
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Vad är måtten på en i original? Hittar 32" x 18" på nätet, men är det hela lådan, eller bara panelen? Vill ju bara ha måttet på panelen. Samt längden på slidersarna.

    Blir sjukt sugen på att bygga en i skala.

  26. #26
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av GOAB Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, du är inte ensam om att vara "petig med ljudet" men din (och här tar jag kanske i) nästan religiösa övertygelse att det finns ett RÄTT ljud i en ARP 2600, TR-909 eller TB-303 som har ett inneboende högre värde än ett liknande men inte exakt likadant ljud är du nog ensam om. Jag tycker att det framgår rätt tydligt att ditt främsta intresse är just denna jakt på den exakta klonen, inte musik. Personligen, och jag tror inte att jag är ensam om det, rör det mig inte i ryggen om den ARP 2600-klon jag har framför mig låter exakt som en (vilken?) ARP 2600 - det enda jag bryr mig om är om det är ett bra instrument.

    Du nämner Jarre - han är väl verkligen inte nostalgiker utan använder gladeligen Nord Leads etc för att göra musik?

    Blanda inte ihop absurd jakt på ljudspöken med musik.
    Nä det stämmer inte. Självklart är jag väldigt medveten om att det finns skillnader mellan TB-303:or och mellan TR-909:or, osv. Men om vi tar 10 st av varje och definierar ett slags område där man kan säga att inom det här området så låter det som, exempelvis, TB-303. Skulle en klon lyckas ta sig in i det området så betyder det att i stort sett ingen kan höra skillnad på klonen och en av de 10 TB-303:or som används för att definiera området.

    Men säg den som har hört att exempelvis en Adafruit x0xb0x med original TB-303 komponenter, eller någon annan TB-303 klon för den delen, faktiskt når in i det lilla snäva området. Det är tillräckligt nära för de flesta (kanske 98%), men kanske inte för alla, och jag tror det finns några fler än jag som håller med om att den där skillnaden är tillräckligt stor för att motiviera att pröjsa för originalet. I den gruppen borde outshape och Ƶl8R stå, och jag. Säkert fler. Samma resonemang kanske man kan ha kring vissa andra synthesizers men det är oklart vilka isåfall.

    Att Jarre använder Nord Leads har ju ingenting att göra med det vi pratar om.

  27. #27
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är måtten på en i original? Hittar 32" x 18" på nätet, men är det hela lådan, eller bara panelen? Vill ju bara ha måttet på panelen. Samt längden på slidersarna.

    Blir sjukt sugen på att bygga en i skala.
    Allt panel monterat

  28. #28
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är måtten på en i original? Hittar 32" x 18" på nätet, men är det hela lådan, eller bara panelen? Vill ju bara ha måttet på panelen. Samt längden på slidersarna.

    Blir sjukt sugen på att bygga en i skala.
    86%?

  29. #29
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    86%?
    LOL

  30. #30
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Dego Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allt panel monterat
    Allt är faktiskt redan panelmonterat i original 2600an! Vilket var en liten överraskning när jag började gräva i service scheman och leta nu. Och det finns ju otroligt mycket information om den på nätet.

    Det skulle ju vara enkelt att göra ett kort som är lika stort som panelen och smäcka på allt på det. Det blir nog till att klura lite på det här under kvällen.

    Jag hade mer tänkt 66.6% av storleken...

  31. #31
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Varför inte 26% av storleken när det ändå är en 2600?

  32. #32
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför inte 26% av storleken när det ändå är en 2600?

  33. #33
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Eller varför inte i 2600% av orginalstorleken?


  34. #34
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Så stora kretskort kan man inte göra, så det är overkligt!

    Om någon med en riktig 2600 orkar ta fram linjalen och kan mäta storleken på frontpanelen så skulle jag vara glad. Tack tack! Så ska jag lägga till det här projektet i "saker jag ska göra framöver".

  35. #35
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du säger det så är det nog så, men här är källan jag refererar till, Jarre är citerad:

    http://www.soundonsound.com/sos/feb0...es/jmjarre.htm

    One thing Jean Michel really wanted to do was make sure that the same instruments were used as on the original album, even though there was the possibility of using more reliable modern equivalents. To complicate matters, Oxygene was an eight-track recording, featuring as many independent synth lines playing together. Having just two hands and no multitimbrality or sequencers meant that a live performance required three other musicians and extra banks of vintage synthesizers. Drafted in to provide the other six hands were Jarre’s long-time collaborators Dominique Perrier, Claude Samard and Francis Rimbert.
    “Sometimes there are two or three layers of the same sound, each with different phasing and processing,” explains Jean Michel. “For example, there are several Eminent String Machines that make up one of the main Oxygene string sounds. Having four of us meant I had to multiply the number of instruments, and finding the equipment was quite a headache, especially as I tried, as much as I could, to avoid using instruments produced after Oxygene. There are one or two exceptions but 95 percent of the instruments are of that time. For me it was really important for the radicalism of the process.”

    Kan du förklara vad Jarre menar då? Jag tolkar det som att han köpte instrument som han använt för att spela in Oxygene (1976) och att han hittade nästan alla (utom 5% står det, hade för mig att jag läste "alla utom ett instrument" i nån artikel.)

    Men det stämmer säkert det du säger också kroffe.
    Du ska inte tro allt du läser... dessutom snackar Jarre precis som många andra artister en massa fantasier och ljug.... allt från att deras verklighetsbild är lite annorlunda än den verkliga historien... dels för att skapa myter.

    Jag skulle vara förvånad om Jarre behövde införskaffa instrumenten igen då han förmodligaen aldrig sålt de första..han är ju en hamstrare av rang.

  36. #36
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du ska inte tro allt du läser... dessutom snackar Jarre precis som många andra artister en massa fantasier och ljug.... allt från att deras verklighetsbild är lite annorlunda än den verkliga historien... dels för att skapa myter.

    Jag skulle vara förvånad om Jarre behövde införskaffa instrumenten igen då han förmodligaen aldrig sålt de första..han är ju en hamstrare av rang.
    Haha Jo jag tänkte också så när jag läste artikeln, men det kanske är så att han inte ville turnera med instrumenten han bevarat från tidigt 70-tal, utan försökte hitta likadana från samma år för att turnera runt med Oxygene Live In Your Livingroom (2010)?

  37. #37
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Är det 4012 eller 4072 filtret man ska ha?

  38. #38

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    finding the equipment was quite a headache, especially as I tried, as much as I could, to avoid using instruments produced after Oxygene. There are one or two exceptions but 95 percent of the instruments are of that time. For me it was really important for the radicalism of the process.”
    Det låter i mina öron mer som anledningen är att han ville att den övergripande processen skulle vara samma som från originalalbumet, inte för att det nödvändigtvis är någon ljudskillnad mellan en Eminent från 1976 eller 1977.

    Men ska du göra en verkligt originaltrogen 2600-klon så räcker det ju inte med att bara använda samma komponenter från originalet, utan måste ju vara lika gamla och med samma slitage som de som sitter i en äkta 2600. Så lösningen är ju uppenbart att köpa en 2600, bygga en klonpanel och flytta över alla komponenter. Dyrt, javisst, men också det enda sättet att vara säker på att det låter som ett äkta exemplar.

  39. #39
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men ska du göra en verkligt originaltrogen 2600-klon så räcker det ju inte med att bara använda samma komponenter från originalet, utan måste ju vara lika gamla och med samma slitage som de som sitter i en äkta 2600. Så lösningen är ju uppenbart att köpa en 2600, bygga en klonpanel och flytta över alla komponenter. Dyrt, javisst, men också det enda sättet att vara säker på att det låter som ett äkta exemplar.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Pierre_...of_the_Quixote

  40. #40
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Tänkteväldet

    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    minns på slutet av 90talet när vi hade problem med studsar i pcibussen på vissa moderkort, när banorna blev för långa blev det felsändningar och utsläckningar av pulserna. PCB-design är inte att leka med. Iallafall när det gäller högfrekvent signallering. För audio kan du dock använda ståltråd eller alufolie lindad kring en lovikavante. Ditt öra är den sämsta komponenten i kedjan.

  41. #41
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det 4012 eller 4072 filtret man ska ha?
    4012 är mera vintage

  42. #42
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det 4012 eller 4072 filtret man ska ha?
    Den jag hade var 4012, och lät fantastiskt. Jag kan tänka mig att det är det filtret som de flesta förknippar med "typisk 2600" och känns bekant på något vis. Alla inkarnationer av 2600 låter dock ganska fantastiskt.

  43. #43
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Sweet, då blir det 4012 filtret!

  44. #44
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Har ni några exempel på låtar med typiskt 2600 ljud?
    Jag har ingen koll på dendär, förutom hur den ser ut

  45. #45
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sweet, då blir det 4012 filtret!
    Är inte 4012 det typiska Moog-filtret? Hur kan man förknippa det med ARP?
    "This is a 4-pole 24dB low-pass filter constructed around a traditional "Moog" transistor ladder. It is temperature compensated and has a wide cutoff range between 0 - 35kHz. It appeared in early ARP 2600 synthesizers, before Moog took legal action. The circuit is a refinement of the ARP 1006 filter in the 2500 Modular synthesizer."

  46. #46
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ni några exempel på låtar med typiskt 2600 ljud?
    Jag har ingen koll på dendär, förutom hur den ser ut


    http://open.spotify.com/album/1UNuMkE4jyIM31zDC5j2lM

  47. #47
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är inte 4012 det typiska Moog-filtret? Hur kan man förknippa det med ARP?
    Jag undrar faktiskt samma sak. Men om folk säger 4012 så kör vi på det.

    Har nästan caddat färdigt oscillatorn nu.

  48. #48
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är inte 4012 det typiska Moog-filtret? Hur kan man förknippa det med ARP?
    Jag har aldrig förstått det där - det låter inte speciellt moogigt, men det är väl kanske för att resten av synten är en A.R.P.

  49. #49
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är inte 4012 det typiska Moog-filtret? Hur kan man förknippa det med ARP?

    Den stora frågan är ju; Gjorde ARP-killarna en exakt klon? Använde de "rätt" komponenter?

  50. #50
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    ---

  51. #51
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Hur funkar det med ARP prylarna generellt sett nu? ARP finns väl inte längre? Är det därför ingen tjurar över att det verkar drälla av kloner på oscillatorer och filter?

  52. #52
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur funkar det med ARP prylarna generellt sett nu? ARP finns väl inte längre? Är det därför ingen tjurar över att det verkar drälla av kloner på oscillatorer och filter?
    Dom e döda och begravna, men Alan R. Pearlman finns på fejan. Han har dock inte svarat på min friend request. Gubbjävel.

  53. #53
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Nä det stämmer inte. Självklart är jag väldigt medveten om att det finns skillnader mellan TB-303:or och mellan TR-909:or, osv. Men om vi tar 10 st av varje och definierar ett slags område där man kan säga att inom det här området så låter det som, exempelvis, TB-303. Skulle en klon lyckas ta sig in i det området så betyder det att i stort sett ingen kan höra skillnad på klonen och en av de 10 TB-303:or som används för att definiera området...

    Det är tillräckligt nära för de flesta (kanske 98%), men kanske inte för alla, och jag tror det finns några fler än jag som håller med om att den där skillnaden är tillräckligt stor för att motiviera att pröjsa för originalet.
    Att Jarre använder Nord Leads har ju ingenting att göra med det vi pratar om.
    Håller med dig Andreas... Skall det vara, så skall det vara !

    Stå på dig !!

  54. #54
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dom e döda och begravna, men Alan R. Pearlman finns på fejan. Han har dock inte svarat på min friend request. Gubbjävel.


    Funderar på vad vi ska göra när vi är klar med Phutneyn liksom.. Hoho!

  55. #55
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4027.jpg 
Visningar:	265 
Storlek:	61,5 KB 
Id:	44188

    Om jag gör filtret i morgon, sen är det ENV, VCA, RING, S&H och lite annat va? Borde gå ganska snabbt!

  56. #56
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Funderar på vad vi ska göra när vi är klar med Phutneyn liksom.. Hoho!
    Om detta blir av så är jag på iaf!

  57. #57
    deleted user
    Om jag blir klar med phutneyn vill jag bygga en arph.

  58. #58
    synthmicke
    synthmicke är inte uppkopplad
    synthmickes avatar
    Veteran
    Och bara för att jäklas, se till att fylla modulerna med epoxy..

  59. #59
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Förresten, zthee.
    Om du ska göra ENV, en värd läsning:
    http://www.amsynths.co.uk/My_Synths/...20/am8020.html

  60. #60
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    läckert zthee!

Liknande ämnen

  1. ARP 2600
    Av enapa i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2020-04-11, 12:15
  2. ARP 2600 - 99% död!
    Av Position Zero i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2016-08-12, 23:11
  3. Arp 2600 priser
    Av drdreas i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-03-30, 15:04
  4. ARP 2600
    Av kalkis i forum Övrig mjukvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-12-30, 19:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •