Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 125

Ämne: YAMAHA ELECTONE - så kan de låta , D85, E75 och EX 42

  1. #1
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran

    YAMAHA ELECTONE, EMINENT - så kan de låta , D85, E75, EX 42 och 310U

    Vet inte riktigt om det är rätt plats att posta men har ju under mitt orgelsamlande fått förfrågningar om hur Electonerna låter. Finns väl egentligen mycket bättre exempel på Tuben och jag hade egentligen tänkt vänta tills jag kunde göra några bra inspelningar i datorn men det verkar aldrig bli av..... So here we go! Nu blir det med mobiltelefon istället. Börjar med D 85:an : Den 1:a införskaffade orgeln (egentligen 2 st på samma orgelhämtarresa...) som fortfarande är helt otroligt kul att sitta ner vid. Som sagt en tagning rakt av fritt ur <3 med några av ljuden från den övre lilla synthmanualen.... Enjoy eller kräks!


    https://youtu.be/I5wiP-TU1L0


    hmmm klipps ner till 3 min här? är det någon gräns på forumet? Ni som orkar och vill kan väl gå till Tuben..... Drygt 9 min... Edit : funkar tydligen nu igen....
    Senast redigerat av magnus_pn den 2014-03-24 klockan 21:15.

  2. #2
    andy74
    andy74 är inte uppkopplad
    andy74s avatar
    Senior
    Enjoying!!!:-) Har kvar en D65 i föräldrahemmet och det går verkligen att göra sköna grejer på den. Arpeggiot är ju fantastiskt. Borde ta hand om den,men de är stora och tunga. Får flytta in den någon dag när frun inte är hemma.:-)

    Tackar för nostalgitrippen.

  3. #3
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Haha! Kul att du gillade! Och de är stora och tunga och alldeles..... alldeles underbara!
    Klart du skall ta hand om D 65:an!

  4. #4
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    Kewl! Och ordet orgelhämtarresa(!)

  5. #5
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    Fucking awesome. Vilken maskin alltså <3

    Och videon blir inte nedklippt för mig i browsern iaf... aldrig varit med om det, det beror kanske på buggit Flassh (is a POS) eller nåt. I have no idea.

  6. #6
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Men alltså- jag blir verkligen imponerad. Instant Tangerine Dream. De här pjäserna hade nog mer influens på tidig elektronisk musik än man vill tro.

  7. #7
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lucarno Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fucking awesome. Vilken maskin alltså <3

    Och videon blir inte nedklippt för mig i browsern iaf... aldrig varit med om det, det beror kanske på buggit Flassh (is a POS) eller nåt. I have no idea.
    Japp, den är en makalös maskin med en mängd olika hands-on variationer-blir aldrig trist att spela på!
    Såg att den spelade hela nu. Knepigt att den klippte av först?

  8. #8
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Einar Lindgren Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kewl! Och ordet orgelhämtarresa(!)
    Klart användbart "nyord"..... Får tala med akademin.

  9. #9
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Riktigt snyggt, gör mig sugen på att uppdatera min sketna Electone till något mer "riktigt"!

  10. #10
    andy74
    andy74 är inte uppkopplad
    andy74s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av magnus_pn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha! Kul att du gillade! Och de är stora och tunga och alldeles..... alldeles underbara!
    Klart du skall ta hand om D 65:an!
    Ja. Måste nog det...Skit också! :-)

  11. #11
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Lite bas och stråkljud från E 75:an.... Tyvärr märks det att telefonen inte riktigt orkar ta in basen. Får nog ge mig på datorn ändå om man skall få någon rättvisa där. Ljudet går genom orgeln, ett TM5 kabinett och även genom en keyboardförstärkare med en Small Stone pedal (mycket svag färgning) från orgelns aux-utgång. Ganska maffigt i rummet men mindre maffigt i fånen.... Någon kanske känner igen lite GroBschnitt i slutet?


    https://youtu.be/1fiwB3Zn99Y
    Senast redigerat av magnus_pn den 2013-02-03 klockan 21:24.

  12. #12
    Glitzerstrahl
    Glitzerstrahl är inte uppkopplad
    Glitzerstrahls avatar
    Senior
    Underbart! Keep the videos coming!

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...vad är det för modell som står på Myrornas Ropsten (de vill ha en tusing)?

  14. #14
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Glitzerstrahl Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Underbart! Keep the videos coming!
    Kul! Kommer mer men tyvärr står EX 42:an lite trångt till efter en renovering i huset så den får vänta lite... Behöver dessutom en genomgång då den var lite krasslig sist jag spelade på den. Tänkte lägga ut lite mer från synthljuden på E 75:an när tid finns...

  15. #15
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...vad är det för modell som står på Myrornas Ropsten (de vill ha en tusing)?
    Skall du betala en tusing eller mer för någon av de gamla analoga får det vara något bra! D eller E modell. Kanske också C605 eller CSY som är riktiga godbitar! Övriga brukar gå för mindre pengar även om det finns flera roliga där också!

  16. #16
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Myrornas ropsten? Jag jobbar i ropsten men har inte sett en myrornas..
    Säj va de ligger så kan jag ta en tittilur imorrn.

    >>EDIT: hittat det..
    Senast redigerat av freddp den 2013-02-06 klockan 01:40.

  17. #17
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Lite arpeggio, trombonsynth och trombonbas med lite kör från E 75:an


    https://soundcloud.com/electone-ex/arpeggio-e-75

    Fråga:Hur får man hit själva soundcloudsfiguren så att det går att spela här? Alltså som man lägger till en video i rutan....
    Senast redigerat av magnus_pn den 2013-02-06 klockan 00:13.

  18. #18
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    C-35 är det som står hos myrorna... tröga reglage och inte inkopplad så jag kunde inte provspela. Kändes som den stått väääldigt länge.
    Symphonic Ensemble på flutes och orch dock.

  19. #19
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av freddp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    C-35 är det som står hos myrorna... tröga reglage och inte inkopplad så jag kunde inte provspela. Kändes som den stått väääldigt länge.
    Symphonic Ensemble på flutes och orch dock.
    Tack! Fint kosmetiskt skick, men jag har inte plats för att vara allvarlig spekulant

  20. #20
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack! Fint kosmetiskt skick, men jag har inte plats för att vara allvarlig spekulant
    Skall du inte ge 1000:- för heller..... C55 är riktigt kul men där går nog gränsen vad gäller slutet 70-tal, början 80-tal modellerna.

  21. #21
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    [SOUNDCLAUD]insert link here[/SOUNDCLAUD] fast CLOUD förstås

  22. #22
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Einar Lindgren Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [SOUNDCLAUD]insert link here[/SOUNDCLAUD] fast CLOUD förstås
    Ok! Tack!

    Då gör vi så här istället:
    https://soundcloud.com/electone-ex/arpeggio-e-75
    Senast redigerat av magnus_pn den 2013-02-06 klockan 23:05.

  23. #23
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    https://soundcloud.com/electone-ex/d-85-snyt-0005-fx

    Några till ljudexempel från D 85:an. Nu genom en Small Stone och TC Electronics Nova reverb. Ingen EQ .
    Om man inte orkar flumma igenom alltihop: Startar med solo flute; 1:10 solo Flute +Trombone custom voice; 3:10 custom voice Clarinet; 3:43 lower organ flutes and strings + solo Trombone; 5:18 solo violin, 6:40 solo Funny; 6:58 solo Trombone; 7:41 solo Trombone + custom voice Trombone; 9:07 solo Trumpet; 9:42 solo Oboe; 11:29 solo Oboe + custom voice Trombone

    ..... om någon är intresserad....
    Senast redigerat av magnus_pn den 2013-05-17 klockan 11:23.

  24. #24
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Orgel eller synth? Avgör själv!
    Tänkte först lägga den här i "egen musik" tråden men huga, den nivån kände jag mig inte i närheten av vare sig musikaliskt eller spel/inspelnings- tekniskt så jag fyller väl på här istället även om den är lite mer genomtänkt än ovanstående.....
    E 75:an multitrackinspelad med en mix av synthljud från UK/LK och PK /LK. TC Electronic Nova Reverb och Huges & Kettner Rotosphere (till orgelljud) använda som effekter. inget mer. Arpeggiator och trummaskin. Alla ljud från E 75:an! Hoppas någon tycker det är kul ! Lite elektronikporr inlagt om det nu är någon som inte tycker om orglar.... Play it loud!


    https://youtu.be/9CIfR--31nI
    http://www.youtube.com/watch?v=9CIfR--31nI
    Senast redigerat av magnus_pn den 2013-06-23 klockan 02:01.

  25. #25
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Det här låter underbart! Du har alltså hämtat och renoverat alla dessa vackra pjäser?

  26. #26
    saarland
    saarland är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Helt galet, på alla positiva vis!

  27. #27
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av underminer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här låter underbart! Du har alltså hämtat och renoverat alla dessa vackra pjäser?
    Tackar! Kul att det tycks om!
    Ja, bilderna i videon är ju från reparationen av E 75:an som delvis finns i någon annan tråd här. Med hjälp av kunniga och hjälpsamma orgelvänner/tekniker har det gått att få liv i den och även i några andra exemplar. Några står fortfarande i kö för att väckas till liv igen. Bara det att det behövs tid och plats att jobba med dem .... Tid och plats - bristvara... Men väldans kul när de är igång!

  28. #28
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av saarland Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt galet, på alla positiva vis!
    Tack! Mycket synth i den orgeln!

    Om man inte gillar video så finns den här också:

    https://soundcloud.com/electone-ex/e75-novarotary

  29. #29
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av magnus_pn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte riktigt om det är rätt plats att posta men har ju under mitt orgelsamlande fått förfrågningar om hur Electonerna låter. Finns väl egentligen mycket bättre exempel på Tuben och jag hade egentligen tänkt vänta tills jag kunde göra några bra inspelningar i datorn men det verkar aldrig bli av..... So here we go! Nu blir det med mobiltelefon istället. Börjar med D 85:an : Den 1:a införskaffade orgeln (egentligen 2 st på samma orgelhämtarresa...) som fortfarande är helt otroligt kul att sitta ner vid. Som sagt en tagning rakt av fritt ur <3 med några av ljuden från den övre lilla synthmanualen.... Enjoy eller kräks!
    +1 Helskönt sound, bra spelat!

  30. #30
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men alltså- jag blir verkligen imponerad. Instant Tangerine Dream. De här pjäserna hade nog mer influens på tidig elektronisk musik än man vill tro.
    Kan bara instämma. De där ockult-stråkarna som låg över ena ljudet var magiska. De var fantastiska.

  31. #31
    deadbeats avatar
    Veteran
    Makalöst vackert. Helt sanslöst ljud.
    Och inte är du oäven på att spela heller!
    Senast redigerat av deadbeat den 2013-06-23 klockan 17:45.

  32. #32
    deleted user
    Finns det några Yamaha IG00xxx chip i de där orglarna ?

  33. #33
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det några Yamaha IG00xxx chip i de där orglarna ?
    På E 75:an finns IG00151, IG00155 och IG00157. På D 85:an skall finnas IG00151, 153, 155 och 156. Åtminstone enligt servicemanualen...

  34. #34
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan bara instämma. De där ockult-stråkarna som låg över ena ljudet var magiska. De var fantastiska.
    Tack allihop! Roligt att ni gillart!

    Menar du stråkarna i D eller E orgeln? Vad gäller E orgeln har jag lagt 8:an och 4:an i stringensembeln tillsammans med UK synthviloin med LK synthcello. Blir ganska ok!
    På D 85:an är det bara orchestrans LK stråkar med lite flöjt bakom. Tillsammans med symphonic chorus blir det lite spoky!

  35. #35
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av magnus_pn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack allihop! Roligt att ni gillart!

    Menar du stråkarna i D eller E orgeln? Vad gäller E orgeln har jag lagt 8:an och 4:an i stringensembeln tillsammans med UK synthviloin med LK synthcello. Blir ganska ok!
    På D 85:an är det bara orchestrans LK stråkar med lite flöjt bakom. Tillsammans med symphonic chorus blir det lite spoky!
    Jag har bara lyssnat på första klippet. De andra klippen såg jag inte ens på min iPad. Fast nu syns de. Får kolla in dem imorgon.

  36. #36
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Den där D-85:an, den dyker ju upp på Blocket ibland och jag har ett gammalt fd garage i källaren på kåken att fylla upp med mög så, vad har den för mått? Och går den att montera isär på något inte allt för komplicerat sätt om maskinens mått inte är kompatibelt med dörrarnas dito?

    F ö gillar jag dina filmer, låtar och ljudexempel. Sololjuden är ju magnifika, stråkarna likaså. Tack för GAS:en kompis

  37. #37
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av skogge Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den där D-85:an, den dyker ju upp på Blocket ibland och jag har ett gammalt fd garage i källaren på kåken att fylla upp med mög så, vad har den för mått? Och går den att montera isär på något inte allt för komplicerat sätt om maskinens mått inte är kompatibelt med dörrarnas dito?F ö gillar jag dina filmer, låtar och ljudexempel. Sololjuden är ju magnifika, stråkarna likaså. Tack för GAS:en kompis
    Tack! Roligt att kunna bidra med lite GAS! Måtten är om jag minns rätt 75 på djupet och 120 på längden.Själva möbeln är det nog lite svårt att göra något åt men tror benen framtill går att skruva av vilket kanske kan hjälpa något. Däremot går den att göra några kg lättare genom att plocka ut lite av innanmätet. Har iof läst om någon som plockade isär den helt o hållet för att få in den i huset men men....

  38. #38
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Wow.... hittade denna tråd idag!

    Magnus om du inte redan har spelat in en platta så borde du göra det. Du måste ta ditt musikskapande på allvar. Hyr en skärgårdsstuga, ta med några orglar, nån synth eller gitarr och en kasse örtté och spela in en platta, eller varför inte ett dubbelalbum! Kalla den Sagan om Oxygene kanske? Skämt å sido, gör en platta och jag köper den!

  39. #39
    Barbaron
    Barbaron är inte uppkopplad
    Barbarons avatar
    Senior
    åhhherreminjeeeee.... det är sånt här som får mig att starkt ogilla att bo på 26m2.
    skulle ju iofs kunna få plats med en. om jag slänger ut sängen :P

    annars är jag helt med på SteelberryWorkers linje, gör en skiva och jag köper den!

  40. #40
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Tack, det var vänligt sagt! Men tror nog jag håller mig till mitt amatörsnickeri! Men det är klart 2 skivor bokade! Inte illa!
    Och Barbaron 26m2 kommer du långt med. Har lyckats få in 6 st på 19m2 nu och då är 3 st större än D85:an!
    Senast redigerat av magnus_pn den 2013-10-30 klockan 18:50.

  41. #41
    Barbaron
    Barbaron är inte uppkopplad
    Barbarons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av magnus_pn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har lyckats få in 6 st på 19m2 nu och då är 3 st större än D85:an!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	orgeltetris.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	10,5 KB 
Id:	50639

  42. #42
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag har ett rum på andra våningen utan hiss på ca 25m2, med 11 orglar...7 av dom är såklart kombofierade, men ändå!

    Kul att du blastar orgeldamm i forat, Magnus - det behövs mer sänt!

  43. #43
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ett rum på andra våningen utan hiss på ca 25m2, med 11 orglar...7 av dom är såklart kombofierade, men ändå!

    Kul att du blastar orgeldamm i forat, Magnus - det behövs mer sänt!
    Imponerande! :-) Köpte nyss min första kombo av Socker här på forat: en YC-45D. Helt enormt bra ljud och väldigt rolig! Faktiskt lite släktskap med ljuden på EX42:an!

  44. #44
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av magnus_pn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack, det var vänligt sagt! Men tror nog jag håller mig till mitt amatörsnickeri! Men det är klart 2 skivor bokade! Inte illa!
    ...det låter som du behöver en producent som driver på dig!

  45. #45
    synthcollector
    synthcollector är inte uppkopplad
    synthcollectors avatar
    Senior
    Inte rädd för att få orglar i huvve?

    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ett rum på andra våningen utan hiss på ca 25m2, med 11 orglar...7 av dom är såklart kombofierade, men ändå!

    Kul att du blastar orgeldamm i forat, Magnus - det behövs mer sänt!

  46. #46
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    Det gäller bara att stapla orglarna på ett bra sätt. Så eliminerar man rasrisken. Golvet kan man förstärka genom att stapla andra saker kloss ända upp mot taket en våning ner.

  47. #47
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lucarno Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det gäller bara att stapla orglarna på ett bra sätt. Så eliminerar man rasrisken. Golvet kan man förstärka genom att stapla andra saker kloss ända upp mot taket en våning ner.
    Här har jag inte haft problem med vikten. Bor i ett Skanska -77 hus, och bjälklag - det kan dom

    Men en orgel väger ju inte mer än runt 70-120kg fördelat på ca 1kvm - vad väger en tjockis i högklackat?

  48. #48
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    Sant. Till skillnad från orglars modesta vikt-footprint så kan t.ex. böcker vara en verklig bitch. Tro mig, jag vet. Jävla tonvis. Kanske blir en överraskning för grannen under nån vacker dag. Argh... inte tänka så, inte tänka så. Armerad betong är fina grejer, lita på den, lita på dess hållfasthet

  49. #49
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Några toner från Eminent 310U. Framförallt sololjuden Oboe, French Horn och Trumpet uppblandat med lite stråkar. Tyvärr inte den bästa ljudkvalitén.... i-fån. Får se om det kan bli någon lineinspelning framöver. Och observera, UTAN Small Stone phasern! Fritt plink ur hjärtat i stunden som vanligt....


    https://youtu.be/fs_Mktzu6N0
    Senast redigerat av magnus_pn den 2013-11-29 klockan 00:06.

  50. #50
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Jasså.... Eminentorgeldamm var inte lika kul som Yammisarna? Eller också var det skämsdåligt...

    Försökte fixa till ljudet lite i Cubase 5 även om det knappast kan bli så bra kanske..... Fick in videon i Cubase men klarar inte av att få ut den igen.... Någon som vet hur man exporterar ut en video med ljud ur Cubase? Hittar inget i manualen eller också är jag blind/dum/bådeock...Eller får man klippa loss ljudet, in i cubase och sedan klistra tebaks igen?

  51. #51
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Den låter helt fantastiskt.. å din verkar vara i lite bättre skick än min .. Min knastrar lite hehe..

  52. #52
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av freddp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den låter helt fantastiskt.. å din verkar vara i lite bättre skick än min .. Min knastrar lite hehe..
    Min knastrar allt också en del när jag kör ur orgelns egna högtalare! Behövs nog lite genomgång av den men har inte riktigt kommit på hur jag skall ta mig in i den? Något tips? Skall gå att fälla keyboarden neråt på något sätt?
    Denna inspelningen är gjord med sladd från hörlursuttaget till förstärkare med min volym på orgelpedalen. Då blir ljudet ganska ok!
    Och ljuden är helt fantastiska! Har inte hört dess like någon annanstans!

  53. #53
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av freddp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den låter helt fantastiskt.. å din verkar vara i lite bättre skick än min .. Min knastrar lite hehe..
    Gick igenom min Eminent med dammsugare och luft på burk. Även lite rengöring av några kontakter här o där med isopropyl. Särskilt i pedalen var det det mer än dammråttor, snarare bäverstorlek på dem.... Och faktiskt, genomgående mycket klarare och framförallt knasterfriare ljud ljuder nu så vackert ur den!
    Kom också till slut på hur man tog dig in i den. Helt annorlunda angreppssätt i jämförelse med Yammisarna. Och klart osäkrare i hanteringen. Huga...Lite nervöst när alltför mycket var lossat på en gång...
    Senast redigerat av magnus_pn den 2014-01-03 klockan 00:26.

  54. #54
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Underbar tråd. Var det bara Eminent som hade såna där ljudswitchar? Mina släktingar hade en orgel med inbyggd "rullgardin" och gjord i mellanmörkt trä med plastinslag, den hade rätt fina stråkar också faktiskt. Vore kul att veta vad det kan ha varit. Den var lite mer plastig än din Eminent. Rullgardinen var nog av plast. Årsmodell typ 1980 eller däromkring.

  55. #55
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Underbar tråd. Var det bara Eminent som hade såna där ljudswitchar? Mina släktingar hade en orgel med inbyggd "rullgardin" och gjord i mellanmörkt trä med plastinslag, den hade rätt fina stråkar också faktiskt. Vore kul att veta vad det kan ha varit. Den var lite mer plastig än din Eminent. Rullgardinen var nog av plast. Årsmodell typ 1980 eller däromkring.
    Roligt att du gillar den!
    Kan det ha varit en Kawai av något slag? De hade liknande tabs och åtminstone några modeller med "rullgardin". Har dock inte en aning om hur stråkarna på dem låter. Annars finns det ju flera större Eminenter med samma stråkar som i 310:an. Konsertorglar mod 2000 och 2500 bl a. Men de hade inga rullgardiner. Baldwinorglar har väl också liknande tabs men inga rullgardiner där heller. Inte Elkorna heller.
    Någon Technicsmodell är kanske troligast, liknande tabs och rullgardin? SX modellerna kom väl i början 80-tal?

  56. #56
    ola
    ola är inte uppkopplad

    Senior
    Tjackade ju precis en sån här av en trevlig dam på forat..börjar bli mången orgel i lägenheten nu...

  57. #57
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Gratulerar! Såg det i säljtråden. Mycket trevligt instrument som kommer passa fint ihop med Novachorden när den är klar. Finns vissa ljudmässiga likheter mellan de två även om tekniken bakom är väsensskild!

  58. #58
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Det är väl möjligt att det var dumt av mig att sälja den...högg till lite i hjärtat när jag tog de sista ackorden. Men men, jag behövde platsen till annat. Livet går vidare.

  59. #59
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl möjligt att det var dumt av mig att sälja den...högg till lite i hjärtat när jag tog de sista ackorden. Men men, jag behövde platsen till annat. Livet går vidare.
    Det gör så! Och skulle du ångra dig är det ju faktiskt en modell som dyker upp till försäljning då o då.

  60. #60
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Jadå, och så hamnade den ju hos en trevlig herre, så det känns ju bra.

Liknande ämnen

  1. Yamaha Electone E70
    Av magnus_pn i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 79
    Senaste inlägg: 2020-11-17, 10:32
  2. Yamaha D-85 Electone - min drömmaskin
    Av Glitzerstrahl i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-27, 22:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •