Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 125

Ämne: YAMAHA ELECTONE - så kan de låta , D85, E75 och EX 42

  1. #61
    ola
    ola är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl möjligt att det var dumt av mig att sälja den...högg till lite i hjärtat när jag tog de sista ackorden. Men men, jag behövde platsen till annat. Livet går vidare.
    Den står dessutom inte så jäkla långt bort heller.

  2. #62
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Ja... jag fortsätter väl med lite ljudexempel.... Hoppas någon tycker det är roligt! *
    Nu är det Yamaha YC45D (fd Sockers!), Elka 707 och Eminent 310U som får låta lite grand tillsammans med Boss RE 20 (Space Echo) och TC Electronic Nova Reverb. Senare delen en enkel "variation" av Stomu Yamashta´s Solitude.....


    https://soundcloud.com/electone-ex/yc310elka

    * uppenbarligen not...
    Senast redigerat av magnus_pn den 2014-01-06 klockan 15:12.

  3. #63
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av magnus_pn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roligt att du gillar den!
    Kan det ha varit en Kawai av något slag? De hade liknande tabs och åtminstone några modeller med "rullgardin". Har dock inte en aning om hur stråkarna på dem låter. Annars finns det ju flera större Eminenter med samma stråkar som i 310:an. Konsertorglar mod 2000 och 2500 bl a. Men de hade inga rullgardiner. Baldwinorglar har väl också liknande tabs men inga rullgardiner där heller. Inte Elkorna heller.
    Någon Technicsmodell är kanske troligast, liknande tabs och rullgardin? SX modellerna kom väl i början 80-tal?
    Stort tack för info. Jo, vid googling så tyckte jag Kawaierna och även någon Yamaha (har själv en B60) påminde om "looken", definitivt hem-elorgel men av det lite mer lyxiga slaget, dock absolut inte i stil med din übermäktiga D85. Skulle dock tippa på att den var av ett mer udda märke.

  4. #64
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stort tack för info. Jo, vid googling så tyckte jag Kawaierna och även någon Yamaha (har själv en B60) påminde om "looken", definitivt hem-elorgel men av det lite mer lyxiga slaget, dock absolut inte i stil med din übermäktiga D85. Skulle dock tippa på att den var av ett mer udda märke.
    Ok! Yamahas tabs är ju lite speciella och finns ju även på några av CS syntharna.

  5. #65
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Lägger till lite bilder till samma ljudexempel på Eminenten, YC45:an och Elkan ovan om det är någon som gillar att titta på innanmätet av dessa orglar.


    https://youtu.be/ekzj3SDPp8Y

  6. #66
    Glitzerstrahl
    Glitzerstrahl är inte uppkopplad
    Glitzerstrahls avatar
    Senior
    Jag gillar! Håller själv på att mecka lite med min 707:a som har flera fel: Fjärde oktaven på solosynten är tyst (problemet har jag felsökt till kortet som sitter under övre klaviaturet, och som är svårt att ta loss), rytmboxen har någon brusgenerator som låter konstant när man startar den, leslieswitchen (fast/slow) är paj, reverbet är mestadels tyst och säkert något mer…

  7. #67
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Glitzerstrahl Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar! Håller själv på att mecka lite med min 707:a som har flera fel: Fjärde oktaven på solosynten är tyst (problemet har jag felsökt till kortet som sitter under övre klaviaturet, och som är svårt att ta loss), rytmboxen har någon brusgenerator som låter konstant när man startar den, leslieswitchen (fast/slow) är paj, reverbet är mestadels tyst och säkert något mer…
    Aj då.... det var en del men säkert inte oöverkomligt! Vad gäller reverbet blir det lite too much när man drar på sustainen så den har jag faktiskt kört neddragen hela tiden. Annars är det ett ganska kraftfullt reverb....
    En undran. Har du mätt spänningarna in i orgeln? På kortet 410CST0770 har jag spänningar som är knappt hälften av det de bör vara enligt schemat. Skulle du när du är inne i din någon gång kunna kolla vad du har där? +/-12 V resp -27V. (mina mätningar ger + 5,2, -4,9 och -11,5)
    Alltså kortet längst bak på bilderna med härvan av röda, blå,svarta och vita sladdar som går ut.
    Alltså, likt förb funkar allt utom lesliet!



    Senast redigerat av magnus_pn den 2014-01-07 klockan 00:12. Anledning: bildtillägg

  8. #68
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av magnus_pn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Några toner från Eminent 310U. Framförallt sololjuden Oboe, French Horn och Trumpet uppblandat med lite stråkar. Tyvärr inte den bästa ljudkvalitén.... i-fån. Får se om det kan bli någon lineinspelning framöver. Och observera, UTAN Small Stone phasern! Fritt plink ur hjärtat i stunden som vanligt....


    https://youtu.be/fs_Mktzu6N0
    Hej! Har inte sett din video på 310U förren nu. Jag gillar särskillt partiet från ca 7:20 en minut framåt! Mycket vackert. Det kan man göra något med!

  9. #69
    Glitzerstrahl
    Glitzerstrahl är inte uppkopplad
    Glitzerstrahls avatar
    Senior
    magnus_pn: Nu har jag öppnat Elkan igen och mätt spänningarna från PSU:n. Alla tre spänningarna är rätt. Jag är dock rätt säker på var felet är med den fjärde oktaven på solosynten. På kortet under övre klaviaturet (410CST0748) kommer det längst till vänster in 4 kablar med 12V (blad 4 i servicemanualen, högst upp till vänster där det står Rods). Dessa leds sedan vidare till respektive oktavs rod/metallpinne via banor på kretskortet. De tre första oktavernas pinnar har ström, men den sista (trasiga) har ingen ström, så någonstans är det ett avbrott. Jag tänkte därför löda dit en egen kabel och se om det funkar därefter...

  10. #70
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej! Har inte sett din video på 310U förren nu. Jag gillar särskillt partiet från ca 7:20 en minut framåt! Mycket vackert. Det kan man göra något med!
    Tack, roligt att det uppskattas. Får väl se om det kan bli något mer än idéer före pensionen....

  11. #71
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Glitzerstrahl: Ok, tack för kollen. Innebär väl att jag har något allvarligt fel på någon av de tre korten eller i trafon.... Står ju tyvärr inget om vad det är för vxlspänning in i korten från trafon.... (fortfarande skumt att så mycket fungerar....)
    Ang din lagning: Lycka till och hoppas det löser sig!

  12. #72
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    E de kul att stå i mitten på bilden? Återkommer med ljudexempel. Nu alla 9 orglarna samlade på ett ställe (förutom reservexemplaren då...) Riktigt roligt!


  13. #73
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Så himla snygga "varelser". O vilket jobb du lagt ner. OrgelMichelangelo!!! Har någon av dem MIDI eller ngn annan form utav synkningsmöjlighet?

  14. #74
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    vackert kort!

  15. #75
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så himla snygga "varelser". O vilket jobb du lagt ner. OrgelMichelangelo!!! Har någon av dem MIDI eller ngn annan form utav synkningsmöjlighet?
    Nej de är allt lite för gamla för det. CSY-2:an till höger är från 1975, no midi då.... har i princip SY-1 synthen inbyggd med aftertouch. I mitten D 85 från 1980 och till vänster C605 från 1982. No midi. Båda tämligen analoga men med några digitala kort i flöjterna? Yamahas orglar fick midi först 1985. Men det skall tydligen gå att midifiera åtminstone D85:an om man tycker det är kul!

    Angående synkning: Håller på att försöka få "arpeggioatorerna" i C605:an och D 85:an att synka med varandra men det är inte helt lätt då C605:ans fladdrar hej vilt och byter alldeles själv mellan 80-110bpm när den står på 90 men det skall vällan gå att fixa.

    @Dego: Javisst har "brunorglar" charm!
    Senast redigerat av magnus_pn den 2014-01-14 klockan 21:47.

  16. #76
    Glitzerstrahl
    Glitzerstrahl är inte uppkopplad
    Glitzerstrahls avatar
    Senior
    Väldigt fin bild! Du får jättegärna berätta (i egen tråd?) om försöken att synka C605:an och D85:an. Efter min lilla 707-reparation, som gick finfint har jag fått blodad tand på att göra fler (varsamma) moddningar av mina orglar, t.ex. för att synka dem.

  17. #77
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Nu e jag långt utanför min comfort zone... Men... Styrs inte tempot i ett orgelkomp via ngn strömimpuls? Birde man då inte kunna ta "strömförsörjningen" som styr tempot i ena orgeln o sen splitta upp det via ngn kabel in på motsvarande ställe i en annan orgel?

    Jag såg dock att en orgels innanmäte innehöll en o annan kabel...kanske som att leta efter en nål i en åker....

  18. #78
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Hittade en snubbe med ganska många electone-klipp


    https://youtu.be/vliwTm9z0yU&list

  19. #79
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av skogge Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittade en snubbe med ganska många electone-klipp


    https://youtu.be/vliwTm9z0yU&list
    Det är hans fel att jag har 1,5 ton orgel......Det var de klippen det började med och närmare bestämt detta:

    https://youtu.be/V-jOMhHEts0

    Trevlig kille förresten!
    Senast redigerat av magnus_pn den 2014-01-14 klockan 23:53.

  20. #80
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu e jag långt utanför min comfort zone... Men... Styrs inte tempot i ett orgelkomp via ngn strömimpuls? Birde man då inte kunna ta "strömförsörjningen" som styr tempot i ena orgeln o sen splitta upp det via ngn kabel in på motsvarande ställe i en annan orgel?

    Jag såg dock att en orgels innanmäte innehöll en o annan kabel...kanske som att leta efter en nål i en åker....
    Många sladdar är det men ändå ganska logiskt uppbyggt. Och nja, jag skall nog först försöka kolla upp kortet med tempot på C605:an. Eventuellt kanske det går att plocka delar från nån släkting till den.

  21. #81
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Dags att lufta C605:an! Med ett lustmord på Genesis Hairless Heart. Orgeln har monosynth integrerad i övre manualen, arpeggiator och en kul grej som heter "melody on chord" som fettar till ljudet ganska bra! Ev Genesisfans må förlåta....
    Sorry för dåligt Ifånljud och andra spelmisstag!


    https://youtu.be/6Jjebs6vuWU

  22. #82
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Attans vad roligt att se/hora!! Sveriges svar pa Vangelis minsann!

  23. #83
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Nice! Det där gjorde min morgon

  24. #84
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Dalleponken Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Attans vad roligt att se/hora!! Sveriges svar pa Vangelis minsann!
    Roligt att du tycker om det! Men likheten med Vangelis stannar nog vid att vi båda försöker få ut sköna ljud ur Yamaha-instrument! Bara det att han har/hade lite dyrare leksaker!


    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nice! Det där gjorde min morgon
    Alltid roligt att roa sina medmänniskor!

    Skönt förresten.... inga hotbrev än från Genesisfans!
    Senast redigerat av magnus_pn den 2014-02-06 klockan 17:27.

  25. #85
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Glitzerstrahl Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väldigt fin bild! Du får jättegärna berätta (i egen tråd?) om försöken att synka C605:an och D85:an. Efter min lilla 707-reparation, som gick finfint har jag fått blodad tand på att göra fler (varsamma) moddningar av mina orglar, t.ex. för att synka dem.
    C605:ans temporatt gick att fixa med rengöring så nu svajar den inte vilt längre. Däremot skiljer det något lite i tempo på samma bpm mellan orglarna.... Har inte kollat servicemanualerna än men det borde väl finnas någon slags justeringsmekanism någonstans. Eller hade du tänkt dig någon mer avancerad synkning?

  26. #86
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Med risk att bli betraktad som varande helt utan självkritik tycker jag ändå det var dags att strö lite gammelorgeldamm i forat igen .... .... Yamaha E 75 med novareverb och Boss-eko lekandes med arpeggion i skenet av orgelns mysbelysning.


    https://youtu.be/ve6ot715Lhs

  27. #87
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Låter riktigt bra. Det finns en jäkla massa musik att krana ur dessa. Synd att inspelningen inte är linad...

  28. #88
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter riktigt bra. Det finns en jäkla massa musik att krana ur dessa. Synd att inspelningen inte är linad...
    Tack! Ja de är minst sagt roliga att sitta vid och ha allt hands-on framför sig.
    Tidsbrist gör att det är lättare att plocka fram fånen. Men håller på med en linad inspelning med arpeggiatorn så det kommer mer. Kommer bli lite misshandel av Tangerine Dream......

  29. #89
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av magnus_pn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skönt förresten.... inga hotbrev än från Genesisfans!
    D lugnt! Du skulle bara spelat den lite långsammare så skulle det varit bättre.

  30. #90
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Skam och nesa... Du har rätt. Kan bara skylla på slarv och att jag kommit åt temporatten....
    Tror faktiskt jag kollade upp BPM men sedan hamnade nog koncentrationen på annat!

    På tal om Genesis: Steve Hackett på fredag? Trägårn i Götet. Spelar han i Stockholm också?
    Senast redigerat av magnus_pn den 2014-04-29 klockan 19:35.

  31. #91
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Yamahasamlingen har utökats! CP25 och CP35 har tillkommit.
    http://www.99musik.se/showthread.php...=1#post2606279

    Och så här kan CP35:an låta när man bara är fasligt glad över ett fyndköp! Pianot ut i en Roland JC-120. Bara några få exempel på olika ljud. Pianot har stora variationsmöjligheter!


    https://youtu.be/TtUoiyeD5cs
    Senast redigerat av magnus_pn den 2014-06-22 klockan 00:57.

  32. #92
    Glitzerstrahl
    Glitzerstrahl är inte uppkopplad
    Glitzerstrahls avatar
    Senior
    Grattis! Coolt att de var i så extremt fint skick...

  33. #93
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Glitzerstrahl Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grattis! Coolt att de var i så extremt fint skick...
    Tack! Ja, det är inte varje dag man hittar "nya" instrument från 1981!

  34. #94
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter riktigt bra. Det finns en jäkla massa musik att krana ur dessa. Synd att inspelningen inte är linad...
    Här kommer en linad inspelning med tre av skönheterna! YouTube har gnällt om upphovsrätt så vi får väl se om den får ligga kvar....
    Syftet med de här små filmerna från min sida är ju i första hand att visa just vad man kan få ut av dessa gamla analoga orglar.
    Detta är en del av Tangerine Dreams Monolight som följt med mig ända sen Encore-liven kom 77. Tyckte det kunde vara kul att se om man kunde få en Electone-version av den. Mord på låten eller inte, bedöm själv! Det var roligt att göra den i alla fall!
    Externa effekter som använts är som tidigare Nova-reverbet och Boss-ekot.


    https://youtu.be/uJyWNFkxlVs
    https://www.youtube.com/watch?v=uJyWNFkxlVs
    Senast redigerat av magnus_pn den 2014-06-24 klockan 01:10.

  35. #95
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Ligger en D85 till salu på Blocket nu för 8000:- inkl hemkörning (Stockholm)

    http://www.blocket.se/stockholm/Yama...m?ca=23_11&w=3

  36. #96
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Satt här mittinatten och kollade lite på dina videos - och varje gång klagar du på ljudet.
    Du borde skaffa en mobil som kan spela in bra ljud. En Nokia Lumia 1020 eller Pureview 808 låter skitbra, även från högljudda koncerter.

    Alternativt om du vill hålla dig i äppelträdgården, så finns det stereomikrofoner från RÖDE och ZOOM man kan sätta direkt på en iphone5 eller 4. Finns ju även line-in gadgets.

    Bara ett tips.

  37. #97
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Satt här mittinatten och kollade lite på dina videos - och varje gång klagar du på ljudet.
    Du borde skaffa en mobil som kan spela in bra ljud. En Nokia Lumia 1020 eller Pureview 808 låter skitbra, även från högljudda koncerter.

    Alternativt om du vill hålla dig i äppelträdgården, så finns det stereomikrofoner från RÖDE och ZOOM man kan sätta direkt på en iphone5 eller 4. Finns ju även line-in gadgets.

    Bara ett tips.
    Vit hetero medelålders man, klart man klagar!
    Tack för tipsen! Skall kolla upp det och det blir nog i fruktträdgården i första hand! Någon prio på tipsen du hade där?
    För närvarande ligger allt inspelande lite nere då ett par mindre "bränder" i de gamla orglarna/kabinetten skett under sommaren med stora kondensatorer som gett upp med mindre fyrverkerier som resultat. Hösten kommer därför gå i lödandets tecken samt jakt efter lämpliga ersättningskondningar. Om man inte vill bygga om för mycket har det visat sig vara lite knixigt att få tag på "tunnor" i rätt storlek som skall platsa i befintliga hål/hållare.

  38. #98
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Asså... får nog lägga in en Jarre i denna tråd.
    http://m.youtube.com/watch?v=CPNMDk7AdNU
    Forumets funktion för att länka in youtube-klipp är ju helt befängd!
    Det är iallafall "The last rumba" av J M Jarre. Blir man inte glad av den och sitter och småler fånigt har man allvarlig problem <3
    Senast redigerat av Real Parakeet den 2014-09-28 klockan 22:51.

  39. #99
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Länkknas

  40. #100
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Älskar dina orgelvideos magnus_pn !!!

  41. #101
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Älskar dina orgelvideos magnus_pn !!!
    Tack! Kul att det gillas!

  42. #102
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Länge sedan sist men nu håller jag på att gå igenom datorn för att blåsa den. Har blivit mest restaurering senaste året och inte så mycket vare sig spelning eller inspelning. Men här kommer en från E 75:an som blivit liggande ett tag. Alla ljud från orgeln och med den inbyggda arpeggion som lite störande takthållare!

    https://youtu.be/_J66kgvGN3Y

  43. #103
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Så skönt En Reface GX nu Yamaha!

    En D85 på blocket just nu:
    http://www.blocket.se/lund/Orgel_650...m?ca=23_10&w=3

  44. #104
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så skönt En Reface GX nu Yamaha!
    jodu, det vore något det.... Att ta under armen och slippa lyfta med hjullastare! Fast då får de jobba lite mer än vad de gjorde med Refacen av orglarna

  45. #105
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av magnus_pn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här kommer en linad inspelning med tre av skönheterna! YouTube har gnällt om upphovsrätt så vi får väl se om den får ligga kvar....

    https://youtu.be/uJyWNFkxlVs
    https://www.youtube.com/watch?v=uJyWNFkxlVs
    Jag har missat denna... grymt!

  46. #106
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har missat denna... grymt!
    Tack! Kul om det gillas!

  47. #107
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Lite fat fingers å vild improv här men se det som ett första Electone-test, med midifierade Rolandz.


    https://youtu.be/20lHqsJ_N8k

    Nu är det bara att öva bort alla missar

  48. #108
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Vafalls?! Haru blitt me struttorgel? Såg att det låg en på Blocket häromdan.

    Är det bara trummor o bas från ME-50:n?
    Kan de två klavven spela ut på separata MIDI-kanaler?

  49. #109
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Trummor bas å stråkar uppe å nere samt FM-plong, arpeggiogrej.

    Exakt, kanal 1 / övre till Juno å 2 / undre till 8P.

    Galet härlig orgel!

  50. #110
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran

  51. #111
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Jag gav bort en ME-50 till oljud när jag flyttade.

  52. #112
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Den är så häftig när man skruvat bort underredet.

  53. #113
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Den här måste ev orgelvänner lyssna på. Petter Bastian (Winnberg) har gjort en skiva , The Dog and the Shepherd, där det mesta av musiken spelas på en Electone D85 genom diverse effekter. Så jättebra! Visar verkligen vad man kan göra med de här gamla elorglarna!
    https://open.spotify.com/album/0na24...ST6Hln_uYojJdA

  54. #114
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av magnus_pn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här måste ev orgelvänner lyssna på. Petter Bastian (Winnberg) har gjort en skiva , The Dog and the Shepherd, där det mesta av musiken spelas på en Electone D85 genom diverse effekter. Så jättebra! Visar verkligen vad man kan göra med de här gamla elorglarna!
    https://open.spotify.com/album/0na24...ST6Hln_uYojJdA
    Roligt, låter bra.
    Men det är klart, det är ju mycket effekterna som gör att det funkar.
    Jag höll också på så med min lilla Yamaha BK-4C på 70-talet innan jag hade råd att köpa en synth, ändrade bandhastighet på trummorna och sånt för att få det att låta tuffare.

  55. #115
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Har dykt upp en C-60 i närheten som jag letade info om det var något att ha och ramlade över denna härliga gamla tråd. Jag fick inget svar om C-60 men gasen för Electones minskade ju inte

  56. #116
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    SHit alltså att jag saknas i denna tråd. Nu finns jag

  57. #117
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SHit alltså att jag saknas i denna tråd. Nu finns jag
    Helt rätt, jag måste också kladda lite här, och mer Electones är alltid bättre. Måste fan släpa ut min C605P i veckan och ge henne lite kärlek. Der är den mest avancerade av C-serien och den låter inte lika svampigt silkesmjuk som D85, och har stereo ensemble.
    Gjorde en demo på den för ett gäng år sen (påminn mig inte hur länge sen det var )...


    https://youtu.be/bdnzGdTCJEQ

  58. #118
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Vad skiljer C-605 och C-60?

  59. #119
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad skiljer C-605 och C-60?
    Fem års utveckling, till at börja med. Men dom låter nog inte enormt olika dock.
    https://www.imoose.nl/electone/
    https://www.ggbmusic.com/museum/
    Senast redigerat av charliecrash den 2024-04-21 klockan 12:51.

  60. #120
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl möjligt att det var dumt av mig att sälja den...högg till lite i hjärtat när jag tog de sista ackorden. Men men, jag behövde platsen till annat. Livet går vidare.
    10 år sedan…
    Tydligen högg det till väldigt intensivt i hjärtat eftersom jag köpte tillbaka Eminenten några år senare…
    Den har dock utvecklat glappkontakt/dist i en av högtalarna - får väl öppna och kika om det är något uppenbart.

Liknande ämnen

  1. Yamaha Electone E70
    Av magnus_pn i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 79
    Senaste inlägg: 2020-11-17, 10:32
  2. Yamaha D-85 Electone - min drömmaskin
    Av Glitzerstrahl i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-27, 22:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •