Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 94 av 94

Ämne: Lödtenn

  1. #61
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Rullen jag köpte av dig, Lackan, tog nyss slut så jag beställde precis en rulle Stannol. Håller tummarna för att den är vettig. Annars blir det en dyr brevtyngd

  2. #62
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Stannol är bra. Men min Stannol 0.8mm är lite tjock som jag upplever det så jag beställde en rulle 0.5mm också.

    Så snart sitter jag med över ett kilo lödtenn, det känns tryggt.

  3. #63
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stannol är bra. Men min Stannol 0.8mm är lite tjock som jag upplever det så jag beställde en rulle 0.5mm också.

    Så snart sitter jag med över ett kilo lödtenn, det känns tryggt.
    Better safe than sorry

  4. #64
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Borde räcka en stund framöver
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200702_102320417_iOS (2).jpg 
Visningar:	11 
Storlek:	1,49 MB 
Id:	95435

  5. #65
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Hear ya...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tenn.JPG 
Visningar:	24 
Storlek:	170,8 KB 
Id:	95481

  6. #66
    RMI
    RMI är inte uppkopplad
    RMIs avatar
    Senior
    Sn-Pb-Cu, är det schyst? Vad kör du för temp på kolven då?

  7. #67
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag kör konstant 385°, funkar bra både på gammalt tenn och nyare. Har inga djupare vetenskapliga belägg än att jag fastnat för den temperaturen och tycker det funkar bra.

    Sn-Pb-Cu är ju de gamla legeringen som inte är tillåten längre. Men jag tycker att den är enklare att löda med, speciellt eftersom jag mest lagar gamla grejer och då är det nya blyfria inte lika optimalt imo.

  8. #68
    RMI
    RMI är inte uppkopplad
    RMIs avatar
    Senior
    Ja, vid blyfritt är det väl högre temperatur som gäller, och man behöver väl dessutom värma längre. Lättare att skada komponenter och kort. Tack för svar om Sn-Pb-Cu lödtennet

  9. #69
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Nice, Lackan

    RMI, har för mig att Cu ska förebygga kallödningar. Jag brukar ligga på 375 med kolven. Ibland högre när det ska avlödas gammlt käck. Har inte heller nåt direkt vetenskapligt belägg, men det funkar. Lägre, får man ligga på så förbaskat länge.

    Funderar på att dra hem en rulle kvalitativt blyfritt tenn för att testa. Skulle kännas bra att kunna hålla sig till det för nybyggen.

  10. #70
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nice, Lackan

    RMI, har för mig att Cu ska förebygga kallödningar. Jag brukar ligga på 375 med kolven. Ibland högre när det ska avlödas gammlt käck. Har inte heller nåt direkt vetenskapligt belägg, men det funkar. Lägre, får man ligga på så förbaskat länge.

    Funderar på att dra hem en rulle kvalitativt blyfritt tenn för att testa. Skulle kännas bra att kunna hålla sig till det för nybyggen.
    Fyller du på med tenn när du löder av gammalt? Eller fluss? Det är nog inget fluss kvar nämligen, skulle tro att det påverkar värmeöverföringen negativt.

  11. #71
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fyller du på med tenn när du löder av gammalt? Eller fluss? Det är nog inget fluss kvar nämligen, skulle tro att det påverkar värmeöverföringen negativt.
    Lite olika beroende på hur illa det ser ut och vad det är för nånting. Oftast brukar jag fylla på med lite nytt tenn, och ibland blir det till att hjälpa till med extra fluss för att få korken att släppa.

  12. #72
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite olika beroende på hur illa det ser ut och vad det är för nånting. Oftast brukar jag fylla på med lite nytt tenn, och ibland blir det till att hjälpa till med extra fluss för att få korken att släppa.
    Ok. Japp.

  13. #73
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Större IC-kretsar brukar jag först gå över med sugen och sen varmluft för att lirka ut dem. Till slut finlir med kolv och fläta för att städa upp det sista.

    Btw, nån som testat Kester 331? Vattenlöslig fluss.

  14. #74
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Större IC-kretsar brukar jag först gå över med sugen och sen varmluft för att lirka ut dem. Till slut finlir med kolv och fläta för att städa upp det sista.

    Btw, nån som testat Kester 331? Vattenlöslig fluss.
    Jo då, vi var ett gäng som beställde en jävla massa kester 450grams rullar (dem röda är 331!) Funkar hur bra som helst och pcberna blir superrena med endast lite vatten Enda trixiga är väll att få tag på de i Europa (dock såg jag någon Rumänsk återförsäljare som hade men som jag dessverre inte minns namnet på).

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Juhke1O.jpg 
Visningar:	15 
Storlek:	108,4 KB 
Id:	95507

  15. #75
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ni som tvättar med vatten, spolar ni ut flusset i vasken sen bara?

  16. #76
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Blir riktigt fina lödningar med Stannol-tennet Inte speciellt mycket till flussrester heller. Blir nog till att beställa en rulle till.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200710_101524999_iOS.jpg 
Visningar:	13 
Storlek:	1,58 MB 
Id:	95547 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200710_101422638_iOS.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	1,67 MB 
Id:	95548

    Tror jag ska passa på att testa denna också: https://www.exploding-shed.com/shop-...ct-15759570922

  17. #77
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Lödtennutbyte!!

    Jag skulle gärna testa längder av blyfritt lödtenn folk har, som inte är Sparkfuns "specialblandning" eller https://www.electrokit.com/produkt/l...blyfritt-250g/ (som jag normalt använder). Någon som kan posta en meter eller två?

    Jag kan också skicka stumpar av dessa till folk som vill prova på. Skulle gärna köra Kester eller Weller eller sånt om de är bättre, men de säljs i såna stora förpackningar att det är läskigt att chansa.

    (obs bara blyfritt alltså!)

  18. #78
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror jag ska passa på att testa denna också: https://www.exploding-shed.com/shop-...ct-15759570922
    Nu har jag testkört och tror inte att vi kommer bli kompisar Har prövat större delen av föreslaget temp-spann och en bit över, men får det inte att smälta snyggt. Ska testa lite till och se om jag kan hitta sötpunkten Skam den som ger sig.

  19. #79
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    https://www.kjell.com/se/produkter/e...m-100-g-p40663

    Detta har jag lödat mängder med moduler med. Dyrt men väldigt bra. Kom och hämta en skvätt.

  20. #80
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jag kan nog gräva upp mer än ett par meter. Gjorde misstaget att köpa lödfritt blytenn ... siloverlod.

  21. #81
    HomerJSimpsson
    HomerJSimpsson är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Liten påminnelse bara : Koppar-, Silverioner och Bly är extremt giftiga för sånt som lever i naturen.

    Don't let them escape !

  22. #82
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.kjell.com/se/produkter/e...m-100-g-p40663

    Detta har jag lödat mängder med moduler med. Dyrt men väldigt bra. Kom och hämta en skvätt.
    gärna!

  23. #83
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lödtennutbyte!!

    Jag skulle gärna testa längder av blyfritt lödtenn folk har, som inte är Sparkfuns "specialblandning" eller https://www.electrokit.com/produkt/l...blyfritt-250g/ (som jag normalt använder). Någon som kan posta en meter eller två?

    Jag kan också skicka stumpar av dessa till folk som vill prova på. Skulle gärna köra Kester eller Weller eller sånt om de är bättre, men de säljs i såna stora förpackningar att det är läskigt att chansa.

    (obs bara blyfritt alltså!)
    Japp, nu körde jag vidare på electrokits 0.8, och det är ju ok, men nu är det SLUT (om jag inte har en rulle gömd någonstans), och jag vill prova annat. Men det kostar så förbannat mycket att man kan ju inte köpa rullar på känn. Framför allt är jag sugen på något som osar mindre, om det nu skiljer sig särskilt mycket. Har kassa luftrör.

    Finns det någon som orkar posta en meter eller två av typ Kester 275 eller andra blandningar ni gillar?

    (Provade någon Stannol-variant (ur Bastls kit-låda) häromveckan, men glömde skriva upp vad den hette. Det var ok, eller kanske jättebra. Det var mer andra som lödde med det men när jag fixade saker verkade det funka helt acceptabelt.)

  24. #84
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det någon som orkar posta en meter eller två av typ Kester 275 eller andra blandningar ni gillar?
    Jag kan posta ett par meter av de jag har. Köpt från Farnell, så inte omöjliga att få tag på

  25. #85
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan posta ett par meter av de jag har. Köpt från Farnell, så inte omöjliga att få tag på
    Härligt, tack! Nej, jag har handlat av farnell en gång, det var inte lätt alltså. Otroligt invecklade system med olika länder som typ skulle mejla uppgifter till varandra. Men det gick ju. Inte så smidigt när man har bråttom bara…

  26. #86
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    (Men du får gärna märks upp dem först )

  27. #87
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Mmh, lite trickigt ibland med var prylarna skickas från. Men överlag ok, tycker jag. Å andra sidan handlar jag ju som firma. Inte fullt så smidigt som Mouser, dock.

    Yes, sätter en tag på dem
    Senast redigerat av BadPixel den 2023-12-13 klockan 12:35.

  28. #88
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Försöker desperat få ihop något roligt om brevvänner, pennfajtas, luktsudd och uppmärkta prover av lödtenn.

  29. #89
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mmh, lite trickigt ibland med var prylarna skickas från. Men överlag ok, tycker jag. Å andra sidan handlar jag ju som firma. Inte fullt så smidigt som Mouser, dock.

    Yes, sätter en tag på dem
    Det gör jag med, och gjorde också då. Det var fortfarande krångligt. Men jag tror jag kanske slarvade och använde en utländsk engelskspråkig farnell (svenskspråkiga går ju inte att använda). Det var någon med att mitt konto behövde föras över på ett rätt manuellt vis innan de kunde börja, och det gjorde de efter en påminnelse om jag minns rätt. Skulle säkert gå lite smidigare nu.

    Tack!

  30. #90
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Funderar på Kester 275, blyfritt. Det är nog jättebra, men känns som en så stor investering, tänkte om jag vantrivs med röken trots bra röksug. Ingen som har en meter att avvara så jag kan prova?

  31. #91
    JTorsson
    JTorsson är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funderar på Kester 275, blyfritt. Det är nog jättebra, men känns som en så stor investering, tänkte om jag vantrivs med röken trots bra röksug. Ingen som har en meter att avvara så jag kan prova?
    Jag har flera olika sorters som du kan få provbitar av, även Kester 275 blyfri, om du har vägarna förbi Norrtälje.

  32. #92
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av JTorsson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har flera olika sorters som du kan få provbitar av, även Kester 275 blyfri, om du har vägarna förbi Norrtälje.
    Det har jag dessvärre inte, men om du kan posta en stump blyfri kester vore jag tacksam!

    Är inte blyat jag är ute efter alltså, endast blyfritt.

  33. #93
    JTorsson
    JTorsson är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det har jag dessvärre inte, men om du kan posta en stump blyfri kester vore jag tacksam!

    Är inte blyat jag är ute efter alltså, endast blyfritt.
    Skicka din adress till mig, du hittar både min e-postadress och mobilnummer på min hemsida jtelektronik.se
    Mvh Jörgen Torsson

  34. #94
    Shompis
    Shompis är inte uppkopplad

    Senior
    Beställde grejer till dottern på shein och efter beställning såg jag detta,

    https://www.shein.se/Tin-Wire-Solder...-cat-4600.html

    hann inte beställa och testa.

Liknande ämnen

  1. vilket lödtenn?
    Av barka i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-26, 17:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •