Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 94

Ämne: Lödtenn

  1. #1
    Roland
    Roland är inte uppkopplad
    Rolands avatar
    Senior

    Lödtenn

    ok, väldigt basic fråga till panelen här, bästa lödtennet och var köpa?

  2. #2
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    Kester 275 ebay eller från återförsäljare i Sverige.

  3. #3
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    word

  4. #4
    Roland
    Roland är inte uppkopplad
    Rolands avatar
    Senior
    ok tack för snabba svar.. finns återförsäljare i Sverige? (har googlat lite men hittar inget sådär pang)

  5. #5
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Roland Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ok tack för snabba svar.. finns återförsäljare i Sverige? (har googlat lite men hittar inget sådär pang)
    http://www.galindberg.se/chemtech/produkter/kester

    De är rara. Jag fick en liten rulle som sample.

  6. #6
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    Det här lödtennet låter mest Roland 1982

  7. #7
    Roland
    Roland är inte uppkopplad
    Rolands avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Dego Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här lödtennet låter mest Roland 1982
    haha tack! asbra. Those were the days

  8. #8
    Roland
    Roland är inte uppkopplad
    Rolands avatar
    Senior
    Fick det här svaret från Chemorder, nu är vi inne på hårklyverier (Roland anno 1982 eller 1984 typ)

    ”Kester 275 finns i en mängd olika legeringar, diameter och med olika mängd flux.

    De vanligaste är Sn63Pb37 eller Sn96.5Ag3.0Cu0.5, är det någon av dessa du är ute efter?”

  9. #9
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    Sn63Pb37

  10. #10
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Roland Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sn96.5Ag3.0Cu0.5
    En gång i tiden försökte jag vara duktig och testade. Aldrig känt mig så dålig på att löda.

  11. #11
    Roland
    Roland är inte uppkopplad
    Rolands avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En gång i tiden försökte jag vara duktig och testade. Aldrig känt mig så dålig på att löda.
    Shit, ja där ser ni. Tur att jag lade ut frågan här annars hade det kunnat bli vad som helst.

    Yamaha 1996 ungefär.

    tack!

  12. #12
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag ska byta en transistor i min rullbandare. Jag köpte Ersin Multicore lödtenn på Elfa. 60/40 0,8 mm.
    Jag hoppas verkligen att det kommer att låta AKAI 1980!?

  13. #13
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    bara om den är no clean, annars blir det yamaha 1992

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En gång i tiden försökte jag vara duktig och testade. Aldrig känt mig så dålig på att löda.
    +1 Skulle vara snäll och gosa med ekorrar och krama träd men det blev VM i kallödning

  14. #14
    Roland
    Roland är inte uppkopplad
    Rolands avatar
    Senior
    asså rörigt det här blev.

    "275 är en blyfri variant, så den finns tyvärr inte i Sn63Pb37."

    "1st produkter som ni kan köpa i enstaka som är Sn63Pb37:

    KES40510019 - KESTER LÖDTRÅD 245 58 Sn63Pb37 0,6MM 0,5KG RULLE - 375kr / rulle"

    Any good?
    Senast redigerat av Roland den 2013-02-01 klockan 17:29.

  15. #15
    nilssonbts
    nilssonbts är inte uppkopplad
    nilssonbtss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Beteckningen Sn63Pb37 avslöjar väl bara legeringen (63% tenn, 37% bly)? Det faktum att det innehåller bly innebär att det är lättare att löda med. Den andra varianten innehåller silver och koppar istället. Så den föreslagna varianten funkar säkert. Frågan är om du vill köpa ett halvkilo på en gång? Det borde räcka ganska länge...

    Hur mycket fluss vill man ha för lite "vanlig hobbylödning" egentligen? Behöver man tvätta bort fnisset efter lödning?

  16. #16
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Roland Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    asså rörigt det här blev.

    "275 är en blyfri variant, så den finns tyvärr inte i Sn63Pb37."

    "1st produkter som ni kan köpa i enstaka som är Sn63Pb37:


    KES40510019 - KESTER LÖDTRÅD 245 58 Sn63Pb37 0,6MM 0,5KG RULLE - 375kr / rulle"

    Any good?
    Mkt bra. 1982!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av nilssonbts Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beteckningen Sn63Pb37 avslöjar väl bara legeringen (63% tenn, 37% bly)? Det faktum att det innehåller bly innebär att det är lättare att löda med. Den andra varianten innehåller silver och koppar istället. Så den föreslagna varianten funkar säkert. Frågan är om du vill köpa ett halvkilo på en gång? Det borde räcka ganska länge...

    Hur mycket fluss vill man ha för lite "vanlig hobbylödning" egentligen? Behöver man tvätta bort fnisset efter lödning?
    Det här är no clean.

  17. #17
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Får man fortfarande sälja lödtenn? Fabriksgjorda apparater är väl lödda med silver eller annat otyg numera? Men för hemmabruk är tenn fortfarande ok?

  18. #18
    Jojjelito
    Jojjelito är inte uppkopplad
    Jojjelitos avatar
    Veteran
    Öh, det är fortfarande mest tenn i lödtennet. Det är blyandelen man jobbat bort p.g.a RoHS-direktivet. Förr var det c:a 60/40 tenn/bly, nu är det typ 95/3/2 tenn/silver/koppar.

    Den gamla hederliga varianten går bra till hemmabyggen, reparation av gammal utrustning och används fortfarande i en del elektronik för militärändamål.

    No-cleanfluss äger! Det andra bör man tvätta, annars kan det fortsätta korrodera kretskorten

  19. #19
    nilssonbts
    nilssonbts är inte uppkopplad
    nilssonbtss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Såg först nu att telefonen autokorrigerade "flusset" till "fnisset"...

    Ok, så "no clean" innebär alltså snällt fluss? Värt att tänka på nästa gång jag köper tenn.

  20. #20
    synthmicke
    synthmicke är inte uppkopplad
    synthmickes avatar
    Veteran
    Personligen använder jag ett tunt lödtenn köpt på clas ohlson. Funkar bra. Generellt sett så är ett tunnare att föredra, då det krävs mindre värme för att det ska smälta, vilket också innebär mindre påfrestning på kretskortets kopparbana.

  21. #21
    Roland
    Roland är inte uppkopplad
    Rolands avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av synthmicke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Personligen använder jag ett tunt lödtenn köpt på clas ohlson. Funkar bra. Generellt sett så är ett tunnare att föredra, då det krävs mindre värme för att det ska smälta, vilket också innebär mindre påfrestning på kretskortets kopparbana.
    Makes sense. Hur tunt? Är 0.6 mm lagom?

  22. #22
    nilssonbts
    nilssonbts är inte uppkopplad
    nilssonbtss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag föredrar också ett lite tunnare lödtenn, mest för att det är lätt att få alldeles för mycket lod om man använder för tjockt tenn.

    Men skall man löda något som kräver lite mer lod skulle jag snarare påstå att man värmer för länge om man använder för tunt tenn än lite för tjockt, just för att man behöver mata på tennet under mycket längre tid.

    Angående 0.6 så tror jag inte att det är för tjockt, det blir säkert lagom. Men då jag inte har full koll på vilken dimension jag föredrar så gissar jag mest.

  23. #23
    synthmicke
    synthmicke är inte uppkopplad
    synthmickes avatar
    Veteran
    Jag föredrar den minsta jag har, vilket är 0.8. (60/40) Tunnare fungerar givetvis, men det går lättare av. Det är förstås en smaksak.

  24. #24
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag kör helst 0.8 eller 1.0, tycker man får mata på för mycket med 0.6. Har 0.2 för ytmonteringsfix dock!

  25. #25
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Tror jag kör 0.8.

  26. #26
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    0.8 eller 1.0

  27. #27
    Roland
    Roland är inte uppkopplad
    Rolands avatar
    Senior
    aeemenvaf.... jag beställde just ett halvt kilo 0.6, inte billigt.

    borde ha nöjt mig med clasen kanske?

    http://www.clasohlson.com/se/Lödtenn/Pr309565000

  28. #28
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    Nä. Det är Roland på 2000 talet

  29. #29
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Faktarutan från Kjell:

    För att sammanfoga två metallytor med varandra används ett så kallat lod. Lödtenn är det lod som används för lödning av elektronik. Lödtenn kan bestå av flera olika ..legeringar. Den legering som passar bäst för hobbyister består av 60% tenn och 40% bly. Denna legering ger ett mjukt och lättbearbetat lödtenn med låg smältpunkt .(ca 180°C).

    RoHS (Restriction of Hazardous Substances) är ett direktiv från EU som förbjuder tillverkning och import av produkter innehållande vissa skadliga ämnen. Bly är en metall som omfattas av RoHS. Det är därför förbjudet att i nyproduktion eller professionell reparation använda det klassiska lödtennet som innehåller bly. Det blyade tennet får dock fortfarande säljas och användas för privat bruk.

    I och med RoHS-direktivet, har lodet i all produktion flyttats över till andra legeringar. Så kallat blyfritt lödtenn finns i olika legeringar med olika smältpunkter. Gemensamt för allt blyfritt tenn är att det är hårdare (sprödare) och har högre smältpunkt. Det blyfria lödtennet är därför betydligt svårare att använda och rekommenderas inte till nybörjare. En vanlig legering på blyfritt tenn är: 95,8 % tenn, 3,5 % silver och 0,7 % koppar. Smältpunkten för denna legering är 215°C.

    Metaller oxiderar när de kommer i kontakt med syre. Vid lödning är det viktigt att metallytan är helt ren och fri från oxider. Ett flussmedel är en kemikalie som effektivt avlägsnar oxider samtidigt som den hindrar återoxidation. När flussmedlet värms upp flyter det ut på metallytan och tränger in i alla porer. Flussmedel är en förutsättning för att få lödtennet att flyta ut ("väta") ordentligt på lödytan. Flussmedlet finns därför i små kanaler i lödtennet. Det är sällan nödvändigt att tillföra extra flussmedel.

  30. #30
    Roland
    Roland är inte uppkopplad
    Rolands avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Dego Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä. Det är Roland på 2000 talet
    phew, kass med andra ord..

  31. #31
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Tänkte prova på no-clean här nu själv, och kan inte riktigt hitta info om vilket av Kester 245 vs 275 som är bäst?

  32. #32
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Med risk för att bli ytterligare ignorerad (lugnt, är van vid det här laget :P), så fortsätter jag med en följdfråga gällande lödtennet.
    Dumt att starta en ny tråd med samma ämne tänker jag..

    Jag har ett bra tag kört denna Fixpoint:
    http://www.electrokit.com/lodtenn-0-56mm-250g.46764
    Riktigt nöjd får jag säga, men börjar bli segt att alltid få skrubba med IPA efteråt.

    Så, jag funderar på att testa någon utav dessa:
    http://www.electrokit.com/lodtenn-0-...tt-100-g.43796 -- Samma de har på Kjelles tydligen. (osäker gällande om den är no-clean dock..)
    http://www.electrokit.com/lodtenn-0-...itt-250g.43753 -- Tilltalar mig mest pga min tidigare erfarenhet med Fixpoint.

    Någon som provat någon av dessa, eller båda kanske rent av?

  33. #33
    Jade
    Jade är inte uppkopplad

    Senior
    Jag kör med det blyfria 0,6mm från electrokit, tycker det fungerar bra och klart billigare än de andra. Kan inte heller uttyda om det är no-clean eller inte, men jag har aldrig tyckt att det behöver rengöras nått.

  34. #34
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Tack för svar. Man önskar lite att det gick att få samples av alla sorter och sen testa sig fram. Blir en dyr historia annars.

    Det där Kester 245 Sn63Pb37 verkar inte helt lätt att lokalisera i Europa. Synd man inte kan beställa genom Amazon..

  35. #35
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Hur vet man vilken temperatur man ska köra med?

    Jag har något standard 1mm från kjell. Körde på 300 grader och det verkade funka.

  36. #36
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Jag har landat på 330 grader, funkar bra för det jag kör iaf. Provat mindre och högre, men återkommer alltid till 330. Sen vet jag inte hur bra min digitala display återger den egentliga graden.

  37. #37
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Kör 370 grader och 0.8 tenn

  38. #38
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    ok. så då kan jag lugnt höjja lite till

  39. #39
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Roland Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    aeemenvaf.... jag beställde just ett halvt kilo 0.6, inte billigt.

    borde ha nöjt mig med clasen kanske?

    http://www.clasohlson.com/se/Lödtenn/Pr309565000
    Så classes lödtenn är no clean och funkar, eller kjelles?

    Tjohoo, 370 grader då!

  40. #40
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Köpt på mig ett flertal no-clean varianter, men tror jag återgår till mitt blyade. Är nog lite för kräsen när de gäller resultatet antar jag.
    Får se om man kan sälja av lite av dessa rullar jag har nu.. dyr hobby detta!

  41. #41
    akalenn
    akalenn är inte uppkopplad
    akalenns avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Lod med bly resp. blyfritt har olika smälttemperaturer och bör således ej blandas. Dessutom "krymper" blyfritt lod och kan orsaka sprickor i lödfogen. Har man ett kretskort som är tillverkat från 2005 och fram är det troligen blyfritt (om tillverkaren har följt RoHS direktivet). Kretskort innan 2005 är blyade. Att blanda dessa två varianter är inte att rekommendera ur ett tillförlitlighetsperspektiv.

    Ett allmänt tips som inte alla kanske känner till; om man behöver kapa en lodtråd ska den klippas eller brännas av med lodspetsen av då den i regel innehåller små flusskanaler. Dessa kanaler blir förstörda om man rycker av en tråd och man får en liten snutt med lödtråd som inte har intakta kanaler.

  42. #42
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Tack, jättebra information där. Således blylod för mig, har nog inte en pinal tillverkad efter 2005 i musikrummet förutom datorn.

  43. #43
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Roland Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    borde ha nöjt mig med clasen kanske?
    http://www.clasohlson.com/se/Lödtenn/Pr309565000
    Mitt Favvo - kan inte med andra lyxvarianter....känns fel.

  44. #44
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Lustigt det där.. Har nu köpt ett flertal dyrare lyxvarianter. Alla funkar bra, men trots det återgår jag till mitt gamla hederliga fixpoint. Rutinen sitter hårt i ryggmärgen antar jag.

  45. #45
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt Favvo - kan inte med andra lyxvarianter....känns fel.
    Köpte precis den igår! Till min nya Wellerstation.

  46. #46
    booleanjangles
    booleanjangles är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Hallåja, tänkte kolla vad folk använder för lödtenn nu såhär 6+ år senare.
    Min rulle med 60/40 0.6mm lödtenn börjar ta slut, och det krävs ljus o lykta för att hitta motsvarande.
    Testade blyfritt för många år sedan (med billig 30w kolv) och det blev klumpiga o grå lödningar. Men det är kanske dags att prova igen (har bättre kolv nu)
    Tips o glada tillrop önskas.

  47. #47
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Tittade just på tme.eu och där fanns 60/40 i 0,5, 0,7 och 1,0 tjocklek.
    Funkar inte dom?

  48. #48
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    www.svebry.se i Khövde (hårt SJE-ljud ska det vara som i baCH) Men Svebry har.

  49. #49
    Chrutil
    Chrutil är inte uppkopplad
    Chrutils avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av booleanjangles Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hallåja, tänkte kolla vad folk använder för lödtenn nu såhär 6+ år senare.
    Min rulle med 60/40 0.6mm lödtenn börjar ta slut, och det krävs ljus o lykta för att hitta motsvarande.
    Testade blyfritt för många år sedan (med billig 30w kolv) och det blev klumpiga o grå lödningar. Men det är kanske dags att prova igen (har bättre kolv nu)
    Tips o glada tillrop önskas.
    Jag har aldrig testat blyfritt, men kombinationen Kester 245 (no clean) och Kester 331 (water clean) är väl considered 'industry standard' i syntbyggarkretsar. Jag har kört dem i sju år eller så och aldrig sneglat åt annat håll.
    Jag kör 0.031" thickness normalt, och 0.015" för mindre SMD komponenter.

  50. #50
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Finns det någonstans man kan köpa riktigt tunt lödtenn
    I mindre mängd så man slipper köpa en rulle för 3-400?
    Vet ju inte ens om jag fixar SMT.

  51. #51
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Generellt så gäller ju förbud mot 60/40-lödtenn i EU nu. Så ekvationen att hitta billigt, på små rullar i specifika tjocklekar kan nog bli rejält svårt. Man får ta vad man hittar, och där är det väl ebay som gäller i stor utsträckning.

    Plus att det känns som att man bör köpa på sig nu.

    Jag köpte nyligen en 500g, Ø0,8mm, 60/40 Stannol-rulle som funkar fint och kommer räcka något år, men sedan..? Letar redan efter andra eftersom jag dessutom insåg att Ø0,8mm är lite i tjockaste laget för mig.

    Älskade Fixpoints Ø0,56mm men dom är helt borta från marknaden.

    (Nej, och jag räknar inte ens in blyfritt i kategorin lödtenn. Det funkar öht inte imo)

  52. #52
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Har nästan slut på rullen jag köpte av dig, Lackan, så också på jakt efter nytt. Nån som testat den här? https://www.ebay.co.uk/itm/60-40-or-....c100005.m1851

  53. #53
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Nä, jag funderar på den också, ser intressant ut.

    Men Stannol är ett bra märke och firman jag köpte mina sista Fixpoint av säljer dessa:
    https://www.ebay.de/itm/Solder-wire-...4AAOSw1tRex~7a

    Kommer nog köpa en sådan och testa.

    EDIT:
    Stannol har en högre flux-halt - denna har ju 3,5% - vilket jag gissar gör dem mer lättjobbade och skyddar mot oxid utan att behöva addera extra flussmedel? Någon som vet exakt pro/cons med högre fluxhalt, kan det bli för mycket?
    Senast redigerat av Lackan den 2020-06-02 klockan 10:17.

  54. #54
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag har alltid kört blyfritt, sedan jag bröjade. När jag har workshops löder helt gröna nybörjare med lite handhållning helt okej lödningar (inte alla) med en vanlig 30w-penna och blyfritt lödtenn, jag använder det 0.8mm som electrokit har (sånt med lite silver i). Jag tror man får anpassa timingen lite, blyat känns lite annorlunda (har undantagsvis använt blyat) men annars fattar jag inte vad problemet är. Det är ju förbjudet, electrokit har fått sluta sälja och de andra följer nog så småningom. Bara att vänja sig.

  55. #55
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Nu löder jag sällan nytt utan löder till 99% i gamla grejer. Jag vet inte om det kan vara problemet? För mina lödninger med blyfritt blir inte alls lika bra, de flyter inte ut snyggt utan sätter sig i klumpar ovanpå det man löder på etc.

    Blyat är helt enkelt lättare upplever jag det som.

    Kul att det går så bra för dina nybörjare dock. Namn:  Thumbs.png
Visningar: 0
Storlek:  3,2 KB

  56. #56
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu löder jag sällan nytt utan löder till 99% i gamla grejer. Jag vet inte om det kan vara problemet? För mina lödninger med blyfritt blir inte alls lika bra, de flyter inte ut snyggt utan sätter sig i klumpar ovanpå det man löder på etc.

    Blyat är helt enkelt lättare upplever jag det som.

    Kul att det går så bra för dina nybörjare dock. Namn:  Thumbs.png
Visningar: 0
Storlek:  3,2 KB
    Ja, vid lagning av gammalt kan det ju bli lite bökigt. Men då får man bäl också använda blyat som jag har förstått det? Men det kanske också finns ett tenn som funkar ihop med gammalt? Dyrt att hålla på och testa iofs.

    En grej är att man lätt tror att lödningar är dåliga för att de inte är blanka. Men jag tror inte blyfritt blir lika blankt helt enlelt

  57. #57
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, jag funderar på den också, ser intressant ut.

    Men Stannol är ett bra märke och firman jag köpte mina sista Fixpoint av säljer dessa:
    https://www.ebay.de/itm/Solder-wire-...4AAOSw1tRex~7a

    Kommer nog köpa en sådan och testa.
    Höll på att fråga om vi skulle sambeställa, men portoskillnaden var alldeles för liten.

    EDIT:
    Stannol har en högre flux-halt - denna har ju 3,5% - vilket jag gissar gör dem mer lättjobbade och skyddar mot oxid utan att behöva addera extra flussmedel? Någon som vet exakt pro/cons med högre fluxhalt, kan det bli för mycket?
    Asså, fluss och tenn är väl som öl och mat

  58. #58
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Då är tenn och bly, som öl och ölglaset. Går fan inte löda nåt värmekänsligt utan bly. Jag har iaf inte lyckats.

  59. #59
    ondskan
    ondskan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

  60. #60
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    www.svebry.se i Khövde (hårt SJE-ljud ska det vara som i baCH) Men Svebry har.
    haha <3

Liknande ämnen

  1. vilket lödtenn?
    Av barka i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-26, 17:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •