Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Alesis ControlPad MIDI-strul

  1. #1
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior

    Alesis ControlPad MIDI-strul

    Har en Alesis ControlPad som jag har ett lite märkligt problem med.

    Problemet är kortfattat att när jag t.ex. kör en sequencer så skickas ingen signal från MIDI OUT på ControlPaden till trummaskinen. Slår jag däremot på ControlPaden så skickas signal från MIDI OUT och trummaskinen låter.

    Är kopplad på följande sätt:
    Mac (USB) --- (USB) ControlPad (MIDI OUT) --- (MIDI IN) trummaskin

    Har testat flera olika synthar/trummaskiner som är inställda på omni på midi-kanal.
    Sequencern tar emot midi notes från ControlPaden via USB. Eftersom ControlPaden ska funka som ett midi-interface också är det konstigt att notes som kommer till den via USB inte skickas vidare till MIDI OUT.

    Har jag missat någon idiotisk inställning i Alesisen eller är den helt enkelt inte konstruerad att göra det jag vill?
    Senast redigerat av Nattvard den 2013-01-26 klockan 19:54. Anledning: Otydlig rubrik

  2. #2
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Skrev en beskrivning på engelska på max 500 tecken i fall det klargör något:

    Help! I own a ControlPad (CP). I'm having problem with MIDI IN & OUT. My setup:
    CP to PC with USB
    CP MIDI OUT to MIDI IN on Korg sound module
    CP MIDI IN to MIDI OUT on Roland midi keyboard
    If I hit a pad on the CP notes are sent to the Korg=OK
    If I record in a sequencer on the PC, pads hit on the CP are recorded=OK
    If I play a key on the Roland no notes are recorded on the sequencer and the Korg doesn't receive anything=NOT OK
    If I play back the sequencer the Korg doesn't get any notes=NOT OK

  3. #3
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Har fått svar, tydligen så skickas endast pad-slagen ut till MIDI-OUT, ingen annan information.
    Så det där med MIDI-interface stämmer inte helt, det gäller bara MIDI IN-porten.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •