Resultat 1 till 28 av 28

Ämne: Britney Spears pappa släpper förmyndarskapet

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Britney Spears pappa släpper förmyndarskapet

    Ok täck ögonen, popskvaller

    Förmyndarskapet i sig verkar som att det kvarstår i och med att det sägs nästan omöjligt att bryta detta. Men pappan Jamie Spears steppar i alla fall åt sidan. Vi får hoppas det här blir bättre för Britney Spears - men vågar vi lita på USA som visat sig långt mer fyrkantiga än man någonsin kunnat tro?

    https://www.aftonbladet.se/nojesblad...ormyndarskapet

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag ser att jag stavat hennes namn fel i rubriken men just i mitt fall var det ganska komiskt så det får kvarstå

  3. #3
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    ok.

  4. #4
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Det är ju en rätt stor sak inom ämnet utnyttjandet av väldigt unga människor för pengar. Tänk the Jacksons.

  5. #5
    minka
    minka är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju en rätt stor sak inom ämnet utnyttjandet av väldigt unga människor för pengar. Tänk the Jacksons.
    Britney är 39 år

  6. #6
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av minka Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Britney är 39 år
    Ja visst är det synd att han hållit greppet om henne så här länge? MJs pappa var väl bara hela hans liv fast på ett annat sätt sista 20 åren.
    Senast redigerat av tinybox den 2021-08-13 klockan 05:56.

  7. #7
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av minka Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bitley är 39 år
    99 fix'd

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

  9. #9
    Pelleri
    Pelleri är inte uppkopplad
    Pelleris avatar
    Senior
    så fett

  10. #10
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Jag tror att Britney hade varit skuldsatt vid det här laget om hon inte haft förmyndare så länge, men kul för henne att hon fått tillgång till sina pengar igen.

    Edit: Såg att hon bara ska byta förmyndare. Då blir det förmodligen inte nån större skillnad för henne.
    Senast redigerat av GMKA den 2021-08-16 klockan 12:27.

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av minka Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bitley är 99 år
    Dubbel-fix’d

    ”Britta spjutar pappa, släpper förmyndarskapet”

  12. #12
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av GMKA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att Britney hade varit fast i modularträsket vid det här laget om hon inte haft förmyndare så länge, men kul för henne att hon fått tillgång till sina pengar igen.
    99 fix'd

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Eder utsände skjutjärnsreporter på skvallrets hetaste rubriker, är så klart här.

    Nu är debatten sådan att pappan inte ger sig utan en fajt!

    https://www.google.se/amp/s/www.lati...or%3f_amp=true

  14. #14
    Emil
    Emil är inte uppkopplad
    Emils avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att Britney hade varit fast i modularträsket vid det här laget om hon inte haft förmyndare så länge, men kul för henne att hon fått tillgång till sina pengar igen.

  15. #15
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av GMKA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att Britney hade varit skuldsatt vid det här laget om hon inte haft förmyndare så länge, men kul för henne att hon fått tillgång till sina pengar igen.

    Edit: Såg att hon bara ska byta förmyndare. Då blir det förmodligen inte nån större skillnad för henne.
    De har ju bland annat tvingat henne att ha spiral, så det handlar om lite mer än bara att få fritt disponera sitt Amex.

  16. #16
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De har ju bland annat tvingat henne att ha spiral, så det handlar om lite mer än bara att få fritt disponera sitt Amex.
    Helt galet, men förmyndarskap där är verkligen precis vad det låter som. Du är "ett barn" och bestämmer inte ett skit.
    Man kan i extrema undantag även ha det här, men de flesta nöjer sig med "god man" som fixar med ens ekonomi och myndigheter. Det är av fri vilja dessutom.

  17. #17
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Enlight me, men skulle det inte bara bli en annan förmyndare än pappan?
    Edit: stod det i första inlägget ja...

  18. #18
    Janne
    Janne är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enlight me, men skulle det inte bara bli en annan förmyndare än pappan?
    Edit: stod det i första inlägget ja...
    Förstår att pappan vill behålla förmyndarskapet.

    $16000 plus utgifter i månaden.

  19. #19
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt galet, men förmyndarskap där är verkligen precis vad det låter som. Du är "ett barn" och bestämmer inte ett skit.
    Man kan i extrema undantag även ha det här, men de flesta nöjer sig med "god man" som fixar med ens ekonomi och myndigheter. Det är av fri vilja dessutom.
    Det kan givetvis ha varit så att hon inte var förmögen att ta hand om sig själv, inklusive att använda preventivmedel, men det var rätt länge sedan hon sattes under förmyndare. Folk kan ju tillfriskna från sinnessjukdom – eller exempelvis (vet inte vad som är fallet här) ha stått på felaktig medicinering som tas bort så man plötsligt blir redigare i huvudet.

  20. #20
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Det som finns i Sverige är förvaltarskap (eller god man), inte förmyndare. Jag är rätt säker på att det inte finns något juridiskt utrymme i Sverige att t.ex. tvinga någon att ha spiral eller liknande. Däremot kan en förvaltare vara helt och hållet ansvarig för personens ekonomi så att personen inte har rätt att bestämma själv vad gäller det ekonomiska. Man kan alltså inte bli omyndigförklarad i Sverige på det sättet.

  21. #21
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av R46.1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det som finns i Sverige är förvaltarskap (eller god man), inte förmyndare. Jag är rätt säker på att det inte finns något juridiskt utrymme i Sverige att t.ex. tvinga någon att ha spiral eller liknande. Däremot kan en förvaltare vara helt och hållet ansvarig för personens ekonomi så att personen inte har rätt att bestämma själv vad gäller det ekonomiska. Man kan alltså inte bli omyndigförklarad i Sverige på det sättet.
    Utom möjligen dom riktigt sjuka, men friska, individerna på rättspsykets isolering med "livstidsstraff". Fast omyndigförklarade är dom nog inte ändå. Det ska visst vara väldigt svårt att bli sedan alla de stora psykinstitutionerna stängde i Sverige nån gång på 90talet.
    Senast redigerat av charliecrash den 2021-08-18 klockan 09:48.

  22. #22
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Utom möjligen dom riktigt sjuka, men friska, individerna på rättspsykets isolering med "livstidsstraff". Fast omyndigförklarade är dom nog inte ändå. Det ska visst vara väldigt svårt att bli sedan alla de stora psykinstitutionerna stängde i Sverige nån gång på 90talet.
    De som döms till rättspsykiatrisk vård är inte heller omyndigförklarade. LRV (lag om rättspsykiatrisk vård) specificerar tydligt vilken typ av tvång det rör sig om, och det handlar huvudsakligen om att tvinga personerna att delta i den psykiatriska vården inklusive rättspsykiatrisk heldygnsvård och behandling med t.ex. läkemedel.

  23. #23
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Läs dömd till vård som att amn gjort något riktikgt farligt mot någon annan och blir dömd för detta vilket är otroligt vktigt att känna rill. Lite lösa hot, diverse själ ordsförsök och annatär långt ifrån tillräckigt eller främst bete sig välldigt underligt åt.


    detta innebär att folk kan knalla runt här hur sjuka som hellst men inget händer. Det vill säga om Brittney bott i sverige så hadde ingen lyft på ögonbrynen.

    är både så kallad annhörig och bevittnat detta sen barnsben. Vårdenhär är verkligen urusel och probłemet här är att man sätter den i dividuella friheten före alla andra. Kan säga att jag hatar det. Det är så fel på så många plan, jag får kalla kårar. Dels ska folk sitta i sin skit och klara sig själv till hundra procent och alla andra i samhäller bör gå runt och passa sig.


    i USA monney talks ... rikas närstående spärras in som här förr i tiden om det är så. Den fattige virrar runt på gatan...

  24. #24
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läs dömd till vård som att amn gjort något riktikgt farligt mot någon annan och blir dömd för detta vilket är otroligt vktigt att känna rill. Lite lösa hot, diverse själ ordsförsök och annatär långt ifrån tillräckigt eller främst bete sig välldigt underligt åt.


    detta innebär att folk kan knalla runt här hur sjuka som hellst men inget händer. Det vill säga om Brittney bott i sverige så hadde ingen lyft på ögonbrynen.

    är både så kallad annhörig och bevittnat detta sen barnsben. Vårdenhär är verkligen urusel och probłemet här är att man sätter den i dividuella friheten före alla andra. Kan säga att jag hatar det. Det är så fel på så många plan, jag får kalla kårar. Dels ska folk sitta i sin skit och klara sig själv till hundra procent och alla andra i samhäller bör gå runt och passa sig.


    i USA monney talks ... rikas närstående spärras in som här förr i tiden om det är så. Den fattige virrar runt på gatan...
    Jag har ett helt annat perspektiv än vad du har. Jag jobbar som psykiater och har därför ofta att göra med tvångsvårdsärenden, både LPT (lag om psykiatrisk tvångsvård), LVM (lag om vård av missbrukare), någon gång ibland LRV (lag om rättspsykiatrisk vård) och ofta då frågor som rör god man eller förvaltare.

    Vad gäller LPT är det en förutsättning för vården dels att det ska finnas en allvarlig psykiatrisk störning samt att det ska finnas ett behov av psykiatrisk vård, dvs. det måste vara ett tillstånd som går att behandla (och det måste utöver det bedömas inte kunna ske på frivilliga grunder). För det första är det inte alla människor som är märkliga, eller sjuka som du säger, som går att behandla med psykiatrisk vård. Det kan röra sådant som autismspektrumstörningar eller en del personlighetsstörningar där det finns någon egentlig behandling som fungerar, eller så kan det gälla personer med t.ex. schizofreni eller bipolär sjukdom som trots behandling inte slutar vara sjuka, därför att behandlingen inte fungerar hundraprocentigt för alla. Vidare har vi ju ofta problem med följsamhet till behandling, särskilt hos personer med psykossjukdomar som ju ofta saknar insikt i sin sjukdom. De personerna blir ofta inlagda på psykiatriska avdelningar, får läkemedel så att de förbättras för en tid, för att senare återgå till hemmet och försämras när de slutar ta läkemedlen. Här har vi inget riktigt bra sätt att göra, för de gamla mentalsjukhusen med inlåsning på obestämd tid är ju nedlagda sedan länge. Skulle en person däremot dömas till LRV är det en annan fråga, för då finns det möjlighet att hålla personen inlåst under mycket lång tid.

    Det är ju en balans mellan människors frihet och självbestämmanderätt å ena sidan och en behandling och kontroll av de svårast psykiskt sjuka å andra sidan. Jag tycker från mitt professionella perspektiv att det många gånger är frustrerande att stå och se på när patienter förstör för sig själva genom att inte ta emot behandling. Psykiatrin har många brister, men en viktig anledning till att det går dåligt för många patienter är att de faktiskt inte tar emot den vård som erbjuds och som vi vet kan hjälpa dem. Samtidigt fungerar tvång ofta väldigt dåligt i längden, och jag skulle inte vilja leva i ett samhälle där vi hanterar samhällets mest utsatta människor genom att spärra in dem på obestämd tid, så jag ser tvång mest som en åtgärd för att lösa en akut situation.

    Hur det ser ut i USA vet jag inte så mycket om, men jag tror att man också där har gått ifrån storskalig långtidsinlåsning av psykiskt sjuka vilket i kombination med rudimentära socialförsäkringssystem och kass offentligt finansierad sjukvård lett till en enorm mängd psykiskt sjuka människor som lever i hemlöshet och total misär. Jag hade därför hellre velat vara anhörig till någon psykiskt sjuk i Sverige än i USA.

  25. #25
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av R46.1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Det är ju en balans mellan människors frihet och självbestämmanderätt å ena sidan och en behandling och kontroll av de svårast psykiskt sjuka å andra sidan. Jag tycker från mitt professionella perspektiv att det många gånger är frustrerande att stå och se på när patienter förstör för sig själva genom att inte ta emot behandling. Psykiatrin har många brister, men en viktig anledning till att det går dåligt för många patienter är att de faktiskt inte tar emot den vård som erbjuds och som vi vet kan hjälpa dem. Samtidigt fungerar tvång ofta väldigt dåligt i längden, och jag skulle inte vilja leva i ett samhälle där vi hanterar samhällets mest utsatta människor genom att spärra in dem på obestämd tid, så jag ser tvång mest som en åtgärd för att lösa en akut situation.
    Det jag upplever som en stor svaghet inom psykiatri-vården av psykossjuka etc idag är bristen på samarbete med familj/anhöriga. Anhörigutbildning (för vem är särskilt insatt i psykossjukdom innan det händer) får man i bästa fall efter lång tids sjukdom och inte initialt innan sjukdomen blivit akut - men många gånger knappt alls. Det finns en del hygglig litteratur för anhöriga men inga hjälplinjer, mottagningar, vårdpersonal, kuratorer eller andra vet ens om att den finns än mindre ger tips om den. De flesta anhörigföreningar och infoprojekt har halvdöda hemsidor med döda länkar. Och när man väl försöker vara delaktig i vårdkontakten blir man bortmotad snabbt. Och vill man meddela vården att patienten mår sämre skvallrar vården omedelbart till patienten så denne fjärmar sig ännu mer från sin familj och anhöriga - och blir ännu mer ensam och utsatt. Perfekt negativ spiral.

    Vården sätter vällovligt patientens individuella frihet och rättigheter först men iom att det är en sjuk person vi pratar om så slår det tillbaka på patienten själv.

    För att göra kopplingen till tråden och frågan om förmyndarskap så upplever jag att Sverige är på andra ändan av skalan och allt är inte per automatik bättre.
    Senast redigerat av Steelberry den 2021-08-21 klockan 14:51.

  26. #26
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av R46.1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ett helt annat perspektiv än vad du har. Jag jobbar som psykiater och har därför ofta att göra med tvångsvårdsärenden, både LPT (lag om psykiatrisk tvångsvård), LVM (lag om vård av missbrukare), någon gång ibland LRV (lag om rättspsykiatrisk vård) och ofta då frågor som rör god man eller förvaltare.

    Vad gäller LPT är det en förutsättning för vården dels att det ska finnas en allvarlig psykiatrisk störning samt att det ska finnas ett behov av psykiatrisk vård, dvs. det måste vara ett tillstånd som går att behandla (och det måste utöver det bedömas inte kunna ske på frivilliga grunder). För det första är det inte alla människor som är märkliga, eller sjuka som du säger, som går att behandla med psykiatrisk vård. Det kan röra sådant som autismspektrumstörningar eller en del personlighetsstörningar där det finns någon egentlig behandling som fungerar, eller så kan det gälla personer med t.ex. schizofreni eller bipolär sjukdom som trots behandling inte slutar vara sjuka, därför att behandlingen inte fungerar hundraprocentigt för alla. Vidare har vi ju ofta problem med följsamhet till behandling, särskilt hos personer med psykossjukdomar som ju ofta saknar insikt i sin sjukdom. De personerna blir ofta inlagda på psykiatriska avdelningar, får läkemedel så att de förbättras för en tid, för att senare återgå till hemmet och försämras när de slutar ta läkemedlen. Här har vi inget riktigt bra sätt att göra, för de gamla mentalsjukhusen med inlåsning på obestämd tid är ju nedlagda sedan länge. Skulle en person däremot dömas till LRV är det en annan fråga, för då finns det möjlighet att hålla personen inlåst under mycket lång tid.

    Det är ju en balans mellan människors frihet och självbestämmanderätt å ena sidan och en behandling och kontroll av de svårast psykiskt sjuka å andra sidan. Jag tycker från mitt professionella perspektiv att det många gånger är frustrerande att stå och se på när patienter förstör för sig själva genom att inte ta emot behandling. Psykiatrin har många brister, men en viktig anledning till att det går dåligt för många patienter är att de faktiskt inte tar emot den vård som erbjuds och som vi vet kan hjälpa dem. Samtidigt fungerar tvång ofta väldigt dåligt i längden, och jag skulle inte vilja leva i ett samhälle där vi hanterar samhällets mest utsatta människor genom att spärra in dem på obestämd tid, så jag ser tvång mest som en åtgärd för att lösa en akut situation.

    Hur det ser ut i USA vet jag inte så mycket om, men jag tror att man också där har gått ifrån storskalig långtidsinlåsning av psykiskt sjuka vilket i kombination med rudimentära socialförsäkringssystem och kass offentligt finansierad sjukvård lett till en enorm mängd psykiskt sjuka människor som lever i hemlöshet och total misär. Jag hade därför hellre velat vara anhörig till någon psykiskt sjuk i Sverige än i USA.
    Ja med betoning på detta "ofta saknar insikt i sin sjukdom. De personerna blir ofta inlagda på psykiatriska avdelningar, får läkemedel så att de förbättras för en tid, för att senare återgå till hemmet och försämras när de slutar ta läkemedlen. "

    När dom kommer till dig så har dom så klart väldigt ofta ställt till det redan eller hur.

    När dom lämnar dig /vården så har vaken du eller någon inom våden någon kontakt alls överhuvudtaget och allt är frivilligt eller hur.

    Det finns ingen som är med och kollar att allt är någotsånär ok vid hemkomst. personen kan vara vräkt, det kan ligga döda djur hemma, Drogerna är kvar på samma hylla... med mera med mera. Allt detta kommer man hem till.

    Det är det som gör att vi anhöriga/vänner förr eller senare faktiskt inte kan ställa upp mer. MVH före detta psykolog, polis, socionom, kurator, samordnare, vakt, djurskötare, jourhavande vän, arg granne, andlig vägledare, blomvakt, städare, alltiallo, god man. terrapeft... etcetera med mera med mera.

    Allt detta när man borde kunna lita på vården när allt är knasigt och bara vara det man är, Familjemedlem, kamrat... Som gör det vänner brukar göra i största allmänhet och i övrigt kunna sova gott på nätterna.

    Nä vården är verkningen urusel och ej fungerande, detta sagt ur en anhörigs perspektiv. Tror säkert att du gör ett bra jobb där du är och så är det.

  27. #27
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Jag kan bara hålla med om att jag hade önskat att vi hade haft resurser att göra så mycket mer än vad vi kan göra idag, men jag tror inte att ökade möjligheter att utöva tvång på olika sätt är rätt väg att gå.

  28. #28
    just uMan
    just uMan är inte uppkopplad
    just uMans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hade det inte varit bättre om Jamie släppte en Greatest Hits?

Liknande ämnen

  1. Britney Spears Live Isolated Microphone
    Av olivetti i forum Skivor & artister
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-09-06, 12:01
  2. Nu är man PAPPA!!!!!!!!!!!!!
    Av ThA bALd i forum Allmänt om musik
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2006-10-12, 14:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •