Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Backtracks till trummis

  1. #1
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior

    Backtracks till trummis

    Mitt band ska göra en spelning med trummis för första gången. Vi har tidigare haft ett ljudkort där vi kör sex kanaler ut till mixerbordet (två kanaler med trummor, två kanaler med bas, två kanaler med klaviatur och övrigt ljud). Sedan spelar vi två gitarrer, en bas och sjunger över backtracksen live.

    Nu när vi vill ha en livetrummis med så undrar jag lite hur man ska få trummisen att höra det vi spelar samt backtracksen som skickas ut via ljudkortet, på enklast sätt. Skulle man kunna använda ytterligare två kanaler från ljudkortet där man skickar ut masterspåret i Ableton Live, inkl. en metronom till trummisen? Det han hör måste ju i alla fall vara synkat med vad vi hör i monitorerna och spelar.

  2. #2
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag är trummis och i vårt band har vi en låt där det är en loop som ligger hela låten. Vi brukar kort och gott be om att få den högt i monitorerna så brukar det gå bra. Ni kan ju dra ut ett metronomspår på en kanal till och ha de bara i monitorerna.

  3. #3
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Tack! Vi får helt enkelt prova att sätta ut ett metronomspår från ljudkortet också. Så får teknikern dra av ljudet från den i PA:t.

  4. #4
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Hur brukar man sätta metronomen? Brukar man köra på samma klickljud hela tiden eller en högre ton på 1/4 och lägre på 2/4-4/4 som en klassisk metronom?

  5. #5
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    jag tycker det är bekvämt med annat klick på ettan i varje takt.

  6. #6

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av iawap Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu när vi vill ha en livetrummis med så undrar jag lite hur man ska få trummisen att höra det vi spelar samt backtracksen som skickas ut via ljudkortet, på enklast sätt. Skulle man kunna använda ytterligare två kanaler från ljudkortet där man skickar ut masterspåret i Ableton Live, inkl. en metronom till trummisen? Det han hör måste ju i alla fall vara synkat med vad vi hör i monitorerna och spelar.
    I Live kan du sätta upp en cue-utgång om du har fler utgångar på ljudkortet (det ersätter solo, men live är det ju inget problem), och alternativt går det att göra via auxar eller att skicka vissa spår till en separat utgång.

    Men om trummisen ska höra det ni spelar är det nog enklast att ordna det via ljudteknikern och också skicka klick därifrån. Annars måste man trassla med att få in det ni spelar i Live och skicka till trummisen. En fördel iofs är att det blir lättare att ställa nivåer själv, men jag vet inte om det överväger.

  7. #7
    DrArthurKrause
    DrArthurKrause är inte uppkopplad
    DrArthurKrauses avatar
    Senior
    Lägga klick i monitor är ingen bra idé, det kommer läck rakt ut i överhänget och ut till publik. Sätt lurar på trummisen, då kan ni skicka en mix till trummisen med metronom så som han vill ha det utan att någon annan hör det.

    Alternativt kan ni skaffa ett separat mixerbord till trummisen där han får matat medhörning från ljudtekniker, backtrax samt metronom, så kan han själv justera nivåerna efter behov.

  8. #8
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av DrArthurKrause Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lägga klick i monitor är ingen bra idé, det kommer läck rakt ut i överhänget och ut till publik. Sätt lurar på trummisen, då kan ni skicka en mix till trummisen med metronom så som han vill ha det utan att någon annan hör det.

    Alternativt kan ni skaffa ett separat mixerbord till trummisen där han får matat medhörning från ljudtekniker, backtrax samt metronom, så kan han själv justera nivåerna efter behov.
    Okej. Det trummisen hör (mixen med metronom) måste vara synkad med det som vi spelar till i monitorerna. Skulle man i så fall kunna sätta ett spår i Live som består av mixen med metronom, skicka ut det på två kanaler från ljudkortet och låta det gå in i lurarna till trummisen? Så skickar man de övriga kanalerna till mixerbordet. Det borde väl funka?

    Jag tänkte lite mer på det där med metronomen. Jag har nu satt ett 4/4-klick där det en hög ton på 1/4 och resten har en lägre ton. Dock har jag sett några exempel på trummisar som enbart sätter ett klick på första slaget och ställer in metronomen på ett så långsamt läge som möjligt i förhållande till BPM:en (30 bpm på originaltempot 120 bpm osv.). Ett exempel: http://www.youtube.com/watch?v=wmdJHR8b13o

    Är det klokare att ha ett sånt här klickljud, eller ska jag låta det vara i originaltempo på alla slag? Vi har inte hunnit repa låtarna med trummisen än, så jag vet inte vad han tycker. Vore intressant att veta vad ni tycker.

  9. #9
    DrArthurKrause
    DrArthurKrause är inte uppkopplad
    DrArthurKrauses avatar
    Senior
    Jag är inte trummis men jag skickar alltid 4/4 eller 6/8 beroende på låt till vår trummis. Lägger just en högre (Hz) ton på ettan. Tänk dock att 2-4 inte får vara för dov som drunknar det i övriga ljud på scen och från monitor. Bestäm också inräkning så att det alltid är samma innan varje låt (1 eller 2 takter) så att inte trummis blir förvirrad och nervös med funderingar på hur var det nu igen? Det kan bli förödande i en livesituation.

Liknande ämnen

  1. Backtracks från?
    Av hairofthedog i forum På scen
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-12-13, 13:32
  2. Original backtracks
    Av ygg i forum Allmänt om musik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-10-27, 15:20
  3. music minus one, backtracks?
    Av Valfrid i forum Allmänt om musik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-12, 17:33
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-03, 16:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •