Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Filmkomposition - Betalning och rättigheter?

  1. #1
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi

    Filmkomposition - Betalning och rättigheter?

    Hej, nu behöver jag hjälp av er erfarna 99-or.

    Jag har fått i uppdrag att komponera musik till en kortfilm på 10-15 minuter, merparten av filmen blir min komposition dvs det rör sig om ca 8-12 minuter musik. Jag har nu fått förfrågan hur mycket jag ska ta betalt.

    Nu undrar jag två saker:

    1) Hur mycket ska jag ta betalt? Per minut eller ett samlat pris?

    2) Vilka rättigheter har jag till musiken jag gör? Jag vill ju inte "sälja bort" den utan äga rättigheterna till den även när den finns i filmen så att säga - ska man komma överens om något speciellt i så fall?

    Hjälp!

  2. #2
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    kan kolla med vår "expert" på måndag. Du äger väl alltid ditt verk? Du säljer rättigheter att använda det förutsatt att man inte sålt totalrättigheter. Vid fotografering är friköpande väldans dyrt. Har för mig att för reklamfilm brukar man köpa rättigheter per ett år med option på förlängning. Så beror nog mycket på köparen och dess mognad. Kanske en fråga för STIMs jurister? Som fotograf finns det en sverigeövergripande prislista - BLF där det finns förslag på kontraktsutformning, priser på olika typer av jobb etc. Kanske finns något liknande för musiker?

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Allt beror väl på filmen också. Och regissören. En polare som gör en film om coola grejer man själv gillar kan man kanske stödja på ett annat sätt än en pro-dödsstraff-politisk rulle... Jag gjorde för många år sedan pausmusik till telefonkö. Då gratis, fast med kontrakt om hur det fick nyttjas etc. Nu blev företaget uppköpt och mitt stycke användes aldrig. Men det var ett kul jobb eftersom det skulle vara "lagom varierat, men ändå i princip samma saker som återkommer utan att man märker att tiden går", typ...

    Håller trådspan i väntan på Frengus expertsvar!

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...vilket är sammanhanget för filmen? Finns det "pengar" bakom?

  5. #5
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Filmen är ett drama, produceras och regisseras av filmstuderande. Ja, det finns en budget, som alltid när det gäller kortfilmer en väldigt stram sådan.

  6. #6
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Vårt systerbolag är ett produktionsbolag, kan kolla med dem också. Men vet det är en satans djungel.. alla klagar alltid på licensiering av musik. Men oftast för att det in reklamsammanhang ofta är typ Rolling Stones och Per Gessles representanter man bråkar med.

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...ta en mindre "självkostnadssumma" och deala till dig procent på framtida framgångar? Beror förstås på vad du vill med samarbetet...

  8. #8
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Jepp, så blev det, vi kom överens om en engångssumma och jag har förstås fortfarande alla rättigheter till musiken.

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag fick precis en väldigt löst utslängd förfrågan i det här ämnet och då snackar vi potentiell exponering i en (svensk) TV-serie. Detta är bara en fråga och gäller troligen redan klara verk, som då är stimmade och hela den grejen. Men hur funkar så'nt?

    Finns det nå'n standardmodell iom STIM eller är det direkt med undertecknad sådant samtal sker? Att STIM-slantar utgår vid visning fattar jag, det är mer resten jag funderar kring. TIll saken hör att jag inte har bolag heller, om det nu är intressant och påverkar.

    Jag ropar inte hej än och ser det i första hand som kul om det blir av, men det vore ju ändå bra att veta om det skulle bli så.

  10. #10
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Om låten är registrerad hos STIM kan NCB hantera licensieringen och ta in synkroniseringsavgiften. I vissa fall blir det direktlicensiering. Att du själv förhandlar din avgift. Som du säger samlar sedan STIM in pengar när serien sänds på TV (eller motsvarande organisation om det är annat land). Ett tips här är att hjälpa bolaget fylla i cue-sheet. Alltså med titlar, kompositör, osv. Så de skickar in rätt. Ge dem även din IPI och verknummer för låten/låtarna. Då är det större chans att det blir rätt från början.

    Då betalar STIM sedan ut den avgift de tagit in i samarbete med NCB till dig.

    Här kan du läsa lite mer om processen (riktad till den som ska söka licens) http://www.ncb.dk/pdf/music-clearanc...step-guide.pdf
    Och deras tariffer http://www.ncb.dk/pdf/av-pricelist-gentv-se.pdf

    Om du ska sköta licensieringen själv och inte har egen firma kan du alltid använda egenanställning via t ex Firmify eller liknande.

    Ett tips är att maila STIM din eventuella frågor.

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Tack kattjamaren - alltid nyttigt att vara lite påläst först även om det är en etablerad regissör med både reklam- och långfilmer i bagaget.

  12. #12
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack kattjamaren - alltid nyttigt att vara lite påläst först även om det är en etablerad regissör med både reklam- och långfilmer i bagaget.
    Just när det gäller TV, om du är STIM-ansluten och det gäller norden så ska synk-avgiften betalas via NCB. Men kan vara bra att veta vid t ex långfilm, dokumentär, osv för bio, reklam/företagsfilm (dock inte tv-reklam, där gäller NCB), osv gäller egen förhandling av avgiften.

    Men det finns mycket info på både STIM/NCBs hemsidor.

    Något helt annat är katalogmusik, där egenförvaltning ofta sker, men då måste verken vara registrerad med LIB hos STIM. Inget du kanske sysslar med. Men kan vara värt att veta om du ska pyssla med det.

Liknande ämnen

  1. nån som vill kolla på min MKS-50 mot betalning??
    Av peppe i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-18, 16:21
  2. Duktig mixare sökes till många låtar (mot betalning)
    Av Vision i forum Mixning & mastring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-25, 21:45
  3. Rättigheter i remix
    Av brock L i forum Utgivning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-23, 02:15
  4. Rättigheter i OS X?
    Av John Stalberg i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-02-14, 12:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •