Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 121 till 180 av 247

Ämne: DJ-tråden

  1. #121
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    någon annan borde hugga. vestax pdx a2 är väll den som ska vara i klass med 1200 om inte bättre, eller? en genomgång(eller iaf testa så att allt fortfarande funkar) av spelarna kan nog vara bra om de stått i minst ett decenium dock.

  2. #122
    lingondricka
    lingondricka är inte uppkopplad
    lingondrickas avatar
    Senior
    Jag köpte dem för att de var bättre än 1200, åtminstone för scratchande vilket jag höll på med. De var svindyra nya, men jag hade kontakt med en distributör när det begav sig så jag fick ett ok pris. För att spela skivor är det nog hugget som stucket, men dubbla start/stoppknappar och den raka och lite korta tonarmen har en del fördelar för diverse skivspelarkonster.

    De har inte stått nerpackade så länge, bara drygt ett år. Jag flyttade då och valde att inte ställa upp dem för att få plats med annat. Innan det spelade jag på dem lite sporadiskt och jag har inte stött på något problem, men om någon är intresserad så går jag självklart igenom dem innan.

    EDIT: eller genomgång, jag är ingen tekniker så det blir inte vad de tekniskt kunniga på forumet menar med en genomgång, men jag kollar så att allt funkar utifrån de kunskaper jag har.
    Senast redigerat av lingondricka den 2013-06-19 klockan 19:59.

  3. #123
    preachingtones
    preachingtones är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Fan vad gött att man hitta en tråd lämplig frågan. Köpte en stanton t62 idag(ska bara användas till sampling) hookade in den i min asr-10. Jag upplever ljudet väldigt klent, svag i basen och stark i diskanten. Någon som vet ifall detta är vanligt på denna modell? Hade en ttusb förut och den var kraftigare i basen. Har jag kanske fått ett måndagsexemplar?

  4. #124
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    bara så man kan utesluta det... du koppla in den på line va? och switchen står på line med?

  5. #125
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    lingondricka>> ah det var det jag menade.

  6. #126
    preachingtones
    preachingtones är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Skivspelaren är inkopplad på audio input och switchen står på line. Finns ingen ratt eller spak på skivspelaren heller

  7. #127
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Du måste koppla den i en phono ingång som förstärker upp ljudet vet inte om det finns väl ASR:en väl? Line ingångarna är för klena. Har du ingen mixer eller stereo med phono ingång så kan du köpa en ria förstärkare
    typ: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-...tarkare-p39417

  8. #128
    preachingtones
    preachingtones är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Aah, tackartack. Trodde lite dumt att alla spelare med rca modell ny hade inbyggd riia

  9. #129
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Jag hade alltid sån scenskräck när ja djade, så mitt råd är att alltid berusa sig, och inte använda eq.

    Här är mitt näst näst näst näst senaste inspelade set för publik (japaner), på kulturhusetstak

    https://soundcloud.com/templedog/pet...n-the-meltdown
    Senast redigerat av peter4 den 2013-12-12 klockan 19:41.

  10. #130
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Antiloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade alltid sån scenskräck när ja djade, så mitt råd är att alltid berusa sig, och inte använda eq.

    Här är mitt näst näst näst näst senaste inspelade set för publik (japaner), på kulturhusetstak

    https://soundcloud.com/templedog/pet...n-the-meltdown
    Jävligt skönt set! Jag vill inte vara för full när jag spelar, 1-2 öl är perfekt

  11. #131
    excessivefunk
    excessivefunk är inte uppkopplad
    excessivefunks avatar
    Senior
    Haha, ja 1-2 öl är att rekommendera, inte mer. Har nog spelat mot en back öl några gånger dock och otroligt nog klarat mig rätt bra (backen dracks inte av bara mig såklart då) :P

  12. #132
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    bifaller föregående talare. fast numera dricker jag inte alls.

    - - - Uppdaterad - - -

    att förbereda sig väl och öva mycket kan ge minst lika mycket självförtroende som alkohol.

  13. #133
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Välj första och möjligen andra låten innan är mitt tips.

  14. #134
    lingondricka
    lingondricka är inte uppkopplad
    lingondrickas avatar
    Senior
    Jag gillade inte heller att spela packad, så mycket som kan gå snett då. Kanske kan funka vid ett kortare set, men ska man spela länge blir man antingen trött eller jättefull om man är onykter i början.

    Att kunna sina låtar är mitt tips. Har man bra koll på mixningsbara breaks, när och hur låtar slutar och vilka låtar som är enkla respektive svåra att mixa ihop med varandra så behöver man sällan bli stressad.

    Spelar man ensam är mitt tips att ha en eller ett par längre låtar som inte dödar dansgolvet. Pisspaus och liknande är bra att kunna ha.

  15. #135
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av timothy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jävligt skönt set! Jag vill inte vara för full när jag spelar, 1-2 öl är perfekt
    Medhåll på det! Risken är att man själv har jävligt kul, men dansgolvet går hem. En öl är att likställa med vad pistolskyttarna tog sig förr i tiden. Lite lugnande medel helt enkelt. Två öl utspritt över många timmar är ingen fara heller.

    Se sedan till att ha annat att dricka än alkohol, koffeinhaltiga grejer med mycket socker är inte fel heller om man är lagd åt det hållet. Vatten är gott!

  16. #136
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Ptja vad ever makes your boat float säger jag... klart man inte ska överförfriska sig. Men ja har oftast inga problem med att spela liiiite rund under fötterna... så länge man håller sig från mr jack daniels eller annan starksprit... det slutar sällan väl...

    Lita på dina färdigheter...och kanske viktigast... var inte rädd för att misslyckas. Jag spelar alltid efter principen att det kan inte mer än gå åt skogen och då klarar man sig bra och slipper massa press. Experimentera och roligt.

  17. #137
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Tack Timothy,


    Vill klargöra att jag gillade att vara sjukt bäng, inget annat.

  18. #138
    klonqs avatar
    Veteran
    Fått för mig att jag skall dj'a lite dub.... hur gör ni separerar ni stepper och rockers? finns "one drops" ? brukar ni försöka takt mixa som i techno svängen eller snurrar ni bara runt skivan blåser med ett horn och sen kör på?

    Eller kort och gott, vad tycker ni det förväntas av en dub dj förutom musiksmak?

    jag fattar själv att det bara är att köra på och känna sig fram men vill ändå ha lite åsikter.
    Senast redigerat av klonq den 2014-01-03 klockan 18:34.

  19. #139
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    My man Dj Quilas digitala Kool Keith set

    https://soundcloud.com/dj-quila/dj-q...-keith-mixtape

  20. #140
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    eller snurrar ni bara runt skivan blåser med ett horn och sen kör på?
    Gör inte så
    Jag gillar att gå på reggae och dancehallklubbar men fyfan vad jag hatar att ALLA typ rewindar och tutar HELA tiden. Alla har alltid precis samma 3-4 samplingar som dom använder, antagligen nått ironiskt internt skämt som jag inte fattar. Finns inte många djs i den svängen som är bra tyvärr, även om musiken och stämmningen brukar vara grym på golvet.

  21. #141
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av timothy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gör inte så
    Jag gillar att gå på reggae och dancehallklubbar men fyfan vad jag hatar att ALLA typ rewindar och tutar HELA tiden. Alla har alltid precis samma 3-4 samplingar som dom använder, antagligen nått ironiskt internt skämt som jag inte fattar. Finns inte många djs i den svängen som är bra tyvärr, även om musiken och stämmningen brukar vara grym på golvet.
    mjea, försöker takt mixa som vanligt, men jag behöver sortera ut de olika takterna märker jag, sen vill jag nog helst mixa techig-roots-dub, släpps tyvär inte så mycket. Den andra "moderna" dub'n tycker jag gått lite fel väg när det gäller ljud palett. Tur burial mix finns, skulle varit fler av dagens artister med det stuket. Släpps ju då och då men det är så mycket "dub-techno" å gå igenom innan man hittar dem.

  22. #142
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    En ytligt bekant vill hyra mina 1200 till ett event. Vad tar man betalt för att hyra ut ett par 1200 med nålar och en medioker mixer?

  23. #143
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En ytligt bekant vill hyra mina 1200 till ett event. Vad tar man betalt för att hyra ut ett par 1200 med nålar och en medioker mixer?
    oj. hyra + colateral kanske rent av? Eller iallafall någon form av deal (skriftlig) för ersättning ifall grejjer går sönder.

    jag vill minnas att vi skrev ett sådant avtal när vi lånade en dyr LD-karaoke maskin för ett event på studentkåren "på min tid"
    Senast redigerat av Ashaz den 2014-01-15 klockan 14:11.

  24. #144
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Ja jag tänkte skriva ett enkelt avtal där det står att spelarna ska lämnas tillbaka i det skcik de lämnades ut och att all eventuell skada skall ersättas. Känns självklart. Är typ 800 spänn rimligt för en kväll?

  25. #145
    klonqs avatar
    Veteran
    mina skivspelare är en sak som inte kommer utanför hemmet

  26. #146
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Lite så känner jag väl också men samma snubbe lånade dom förut utan problem, och lite extra stålars i studentplånboken skadar inte!

  27. #147
    SEKVENS
    SEKVENS är inte uppkopplad

    Senior
    Nån som har tips på enkel mixer, med effekter och eq?

  28. #148
    excessivefunk
    excessivefunk är inte uppkopplad
    excessivefunks avatar
    Senior
    Vill du ha något sjukt billigt så gillar jag faktiskt Behringer DDM4000. Helt ok effekter och med tanke på priset så får du väldigt mycket Köpte min beggad för 1500 om jag minns rätt.

  29. #149
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Hur många kanaler efterfrågas ? Och budget `?

  30. #150
    SEKVENS
    SEKVENS är inte uppkopplad

    Senior
    2 kanaler är bra, budget max 1500

  31. #151
    lloyd
    lloyd är inte uppkopplad
    lloyds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    http://www.thomann.de/se/behringer_nox202_djmixer.htm om du vill ha effekter, den har dock inga balanserade utgångar, men det borde inte vara något problem om du bara använder den hemma.

  32. #152
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    kanske är en dubbel post?
    vet inte om jag skulle våga ute, men den lär vara bra på hemma fester iaf
    http://www.turntubelist.com/

  33. #153
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Är det någon som vet vad en cjdj1000 mk3 kan vara värd på ett ungefär?

  34. #154
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage

  35. #155
    Doest
    Doest är inte uppkopplad
    Doests avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Om man vill cutta acapellor som tex preemo, Kör man på samma metod som alla scratchtutorials där ute ?.
    Jag har försökt att få det nice, men lyckas inte. Nu kan man ju inte direkt komma i närheten utav DJ premier men ändå.

    Är på jakt efter nice videos där det cuttas acapellor med hela ord o meningar. Allt jag hittar är cuts med "AH" "OH" YEAH-ljud osv. Vilket inte intresserar mig alls.

    Men metoden är densamma ? Vilka metoder är mest passande till denna typ av scratching tro ?.

    Det jag kan namn på är Baby scratch, Flare, Chirp tex..


    https://youtu.be/5Oyqf0IFHS8

  36. #156
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    http://www.bozak.com/shop/

    bozak återuppstod typ förra veckan?

    varför hurrar folk över ranes heldigitala kopia (av en kopia av en kopia...) till mycket högre pris? var inte bozak på namm?!?!?

  37. #157
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    näe dom hade nog kört i två år minst. folk har lite fel prioriteringar bara...

  38. #158
    pistolpete
    pistolpete är inte uppkopplad
    pistolpetes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Doest Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man vill cutta acapellor som tex preemo, Kör man på samma metod som alla scratchtutorials där ute ?.
    Jag har försökt att få det nice, men lyckas inte. Nu kan man ju inte direkt komma i närheten utav DJ premier men ändå.

    Är på jakt efter nice videos där det cuttas acapellor med hela ord o meningar. Allt jag hittar är cuts med "AH" "OH" YEAH-ljud osv. Vilket inte intresserar mig alls.

    Men metoden är densamma ? Vilka metoder är mest passande till denna typ av scratching tro ?.

    Det jag kan namn på är Baby scratch, Flare, Chirp tex..


    https://youtu.be/5Oyqf0IFHS8
    Vad menar du? Vill du lägga accapella över beats? Eller scratcha med vokaler?

  39. #159
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    man kan sätta (tejpa) en vinylskiva på en upponervänd kopp/ett glas. vända cartridgen upp och ner(på de som det går). spela skivan inifrån och ut så spelas skivan baklänges, utan att man behöver röra den. sense nonsense?
    Senast redigerat av must den 2016-08-04 klockan 16:39.

  40. #160
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Kör du monokabel åker höger kana till jord = är tyst. Inget farligt.

  41. #161
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Hej! Ingen i Malmö som känner för att låna ut en enkel mixer i helgen?

    Jag ska leka dj på kompis fest på lördag är det tänkt, laptop, får se vad som finns på plats men fick intrycket att det inte var jättebra..

    Alternativet är att göra allt i mjukvara (Mixxx) med en enkel usb-midicontroller, har separat kanal ut till lurarna på ljudkortet iaf så det går, men känns lite rackigt.

  42. #162
    Chabo
    Chabo är inte uppkopplad

    Senior
    En bekant var över med sin ddj 4sx för några helger sen o första gången på flera år stod jag nästan oavbrutet en hel helg!

    så nu funderar jag på att lämna cd spelarna o köra traktor!! Men jag vill fortsatt köra med vanlig mixer någon som har någon koll på hur det är att spela med x1? Med tanke på att lägga låtarna i takt o.s.v?

    jag är bara så trött på att bränna skivor vore mer kreativt o ha det snabbt åtkomligt samt ha 4spelare och bra loop funktioner (har säkert nya cd/usb-spelare med men dom är så hutlöst dyra!)

  43. #163
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Traktor scratch pro så kan du köra vidare med de spelare du redan har?! Man spelar en skiva med en tidskod på in till ljudkortet som följer med och så mixar du via mixern som vanligt. Har den första versionen av X1 som komplement (ladda låtar, fx, osv) till mina vinylspelare. Lite väl begränsad för att mixa allt med, men det går. Man får se till att alla tempon osv stämmer bra då. Svårare att peta framåt och bakåt med bara X1.

  44. #164
    Tapestree
    Tapestree är inte uppkopplad
    Tapestrees avatar
    Senior
    Jag kör X1or mot en Xone:92. Inga konstigheter. Needle drops och dylikt är lite bökiga utan jogwheels, så att preppa ordentligt med hotcues rekommenderar jag starkt. (Det går att fippla med på spelningar i nödfall, men det är lite ocharmigt) Annars är de enda att du behöver en dator som du litar på att den inte kraschar, en pålitlig usb-hubb och ett ljudkort med fyra stereo ut. Good times.

    Om du har råd, köp x1mk2:or, det är små men väldigt trevliga skillnader från mk1.

  45. #165
    tangent dream
    tangent dream är inte uppkopplad
    tangent dreams avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av must Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    man kan sätta (tejpa) en vinylskiva på en upponervänd kopp/ett glas. vända cartridgen upp och ner(på de som det går). spela skivan inifrån och ut så spelas skivan baklänges, utan att man behöver röra den. bra för att upptäcka hemliga meddelanden m.m. sense nonsense?
    tejpa?
    Du har fattat fel, en rulle gaffa och upp och nedvänd concord

  46. #166
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Har du solat/fejktanat, gymmat, tshirt lr kan du väfta arm?
    Om ente; go back 2 square 1.

  47. #167
    tangent dream
    tangent dream är inte uppkopplad
    tangent dreams avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du solat/fejktanat, gymmat, tshirt lr kan du väfta arm?
    Om ente; go back 2 square 1.
    det där har jag också uppfattat på en upp o nedvänd Judas Priest skiva.

  48. #168
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    Senast redigerat av must den 2016-08-10 klockan 19:46.

  49. #169
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fått för mig att jag skall dj'a lite dub.... hur gör ni separerar ni stepper och rockers? finns "one drops" ? brukar ni försöka takt mixa som i techno svängen eller snurrar ni bara runt skivan blåser med ett horn och sen kör på?

    Eller kort och gott, vad tycker ni det förväntas av en dub dj förutom musiksmak?

    jag fattar själv att det bara är att köra på och känna sig fram men vill ändå ha lite åsikter.
    Steppers och all digital dub beatmixar jag. Kör jag någon roots dub som inte lämpar sig att beatmixa så går jag loss med akustiska effekter och dylikt (bandeko och fjäderreverb tex) för att få låtarna att smälta ihop. Nice att spela Dub riddimwize med när det är möjligt.

  50. #170
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Antiloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    My man Dj Quilas digitala Kool Keith set

    https://soundcloud.com/dj-quila/dj-q...-keith-mixtape
    Jag är mycket trygg med att spela ute. Alldeles för självkritisk när jag spelar in mixtapes dock. Jämför mig själv med studiomixtapes gjorda i ableton live och dylikt och får komplex om någon mix inte är tight nog eller övergången är för lång tex och vill inte ladda upp det sen.

    Med detta sagt här är några relativt nya mixar av mig. Mest Hip Hop och Trip Hop men även jungle mm.

    https://www.mixcloud.com/DJ_Vaenlig/

  51. #171
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    Senast redigerat av must den 2016-08-10 klockan 19:51.

  52. #172
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    Du är smart?
    Senast redigerat av must den 2016-11-02 klockan 13:29.

  53. #173
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    Spela?
    Senast redigerat av must den 2016-11-02 klockan 13:30.

  54. #174
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    ☺️

  55. #175
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jävligt kul att mixa med CDJ:erna....det här med master tempo..vilken lyx.... måste nog tjocka ett par i alla fall.. det är ju så lätt..man kan ju mixa in vad som hellst hur som helost känns det som.... känns bättre att vara usel på vinylsvarv i alla fall.. respekt!!!

  56. #176
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jävligt kul att mixa med CDJ:erna....det här med master tempo..vilken lyx.... måste nog tjocka ett par i alla fall.. det är ju så lätt..man kan ju mixa in vad som hellst hur som helost känns det som.... känns bättre att vara usel på vinylsvarv i alla fall.. respekt!!!
    Synd, såg fram emot en scratchmix på min drukqs

  57. #177
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jävligt kul att mixa med CDJ:erna....det här med master tempo..vilken lyx.... måste nog tjocka ett par i alla fall.. det är ju så lätt..man kan ju mixa in vad som hellst hur som helost känns det som.... känns bättre att vara usel på vinylsvarv i alla fall.. respekt!!!
    Är det pojkens julklapp du leker med?

  58. #178
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Antiloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Synd, såg fram emot en scratchmix på min drukqs
    Jo men jag har scratchat med den ...kör ju vinyl mest själv...cdj:erna är inte mina.

  59. #179
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo men jag har scratchat med den ...kör ju vinyl mest själv...cdj:erna är inte mina.
    Spela in! Sjukt trött på alla miljoner electromixar på sc med samma låtar. Sooo dark för att inte tala om scientific!
    Senast redigerat av peter4 den 2017-01-04 klockan 11:42.

  60. #180
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det pojkens julklapp du leker med?

    Jepp... du fattar vilken enerverande farsa ...ut ur rummet gubbjävel!!!! ....men Master tempo... science fiction för fan

Liknande ämnen

  1. G.A.S.M.A.S.K.-tråden
    Av Imported Johannes i forum Allmänt om musik
    Svar: 2493
    Senaste inlägg: 2023-09-06, 22:54
  2. E-mu EOS-tråden
    Av PF i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 119
    Senaste inlägg: 2023-02-18, 20:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •