Sidan 1 av 5 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 247

Ämne: DJ-tråden

  1. #1
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran

    DJ-tråden

    Här är en almän tråd för allt som berör DJ-ing i alla dess formen(att jämföra med tex eurorack-tråden).
    Ordet är fritt. Så det är bara att börja fråga, tipsa och länka, o.s.v.

  2. #2
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    Själv så undrar jag om det finns några fler i Sverige som DJ'ar musikvideos, samt om någon har tips på var man kan köpa musikvideos med bra ljudkvalite. Är också nyfiken på om någon testat att spela HD-rippar från youtube(tex tagna med Keepvid) med projektor och hur resultatet blev?

    vorre också kul att veta vilka som backar upp er på scen? En fast VJ eller MC tex? Eller dansare? Själv har jag kört en del ljusakrobaterna i Cemi Istari vilket jag tycker har funkat bra. blir väldigt mycket TRON-känsla med levisticks och sådant.
    Senast redigerat av Jätten den 2012-12-29 klockan 08:13.

  3. #3
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    bra tråd för den som är nyfiken på att, eller just har, börjat spela skivor.
    http://www.99musik.se/showthread.php...ighlight=qbert

  4. #4
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    Jag gillar verkligen grandmaster flash DJ-set. Är det någon som kan tipsa om andra bra DJ's som inte är rädda att greppa micken?


    https://youtu.be/xlrdcaeHFSo

    Vore också kul att få veta vilka 99'or som brukar snacka med publiken när de spelar och hur det funkar. Samt vilka fler 99'or som skulle villja bli bättre på att hålla igång verbal dialog med publiken?

  5. #5
    jagtror99
    jagtror99 är inte uppkopplad
    jagtror99s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv så undrar jag om det finns några fler i Sverige som DJ'ar musikvideos, samt om någon har tips på var man kan köpa musikvideos med bra ljudkvalite. Är också nyfiken på om någon testat att spela HD-rippar från youtube(tex tagna med Keepvid) med projektor och hur resultatet blev?
    vad finns det för bra prog för det? (antar att det inte blir lite annorlunda än vanlig dj:ing...)

  6. #6
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    Serato har en expansion som heter video SL för detta. finns också virtual DJ som är betydligt billigare men tyvärr inte så stabilt.

    jag har också börjat laborera med att lägga video i arrangementfönstret i live och sätta ut cues efter tidslinjen. så att jag kan spela på video som på en MPC. Inte heller så stabilt men desto mer möjligheter.

    sen kan man också laborera med max/msp och jitter, inte minst i kombination med max4live

    jag har precis köpt Serato SL3 och ska härnäst skaffa en kraftfullare dator(har redan en djmixer som skickar midi, vilket är en förutsättning för att fejda mellan videos). sen borde det bara vara att tuta och köra för mig vad gäller att mixa musikvideos live. vilket är jättepepp då det är något som jag velat göra i åratal.
    Senast redigerat av Jätten den 2012-12-29 klockan 09:00.

  7. #7

  8. #8
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Coldcut och Hexstatic använder http://www.vjamm.com/


    https://youtu.be/DVTi-kw6ZYI
    Senast redigerat av peter4 den 2012-12-29 klockan 11:38.

  9. #9
    klonqs avatar
    Veteran
    Döpa om tråden tlll "stora dj-vj tråden"? hehe

  10. #10
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Grattis till SL3-köpet, är riktigt nöjd själv. Asio har dock slutat fungera med mountain lion uppdateringen tyvärr. Serato har inte hängt sig en enda gång på ett år sen jag skaffade mac. Hängde sig aldrig på pcn heller vad jag minns. Känns väldigt pålitligt, senaste gången jag spelade funkade bara en skivspelare så jag tvingades lära mig spela med en spelare, funkade det med men inte lika roligt och jag kunde inte köra någon riktig vinyl tyvärr.

    Har inte koll på video-djande, men det är väl två olika saker att vara vj som bara gör video eller dj-mixa med videos med tex serato-video, typ? undrar också om de är någon som mixar med video i sverige, aldrig sett någon. VJ:s finns det ju gott om däremot.

  11. #11
    klonqs avatar
    Veteran
    jo fan det stämmer nog , vdj och vj är nog olika när jag tänker efter...

  12. #12
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    http://www.youtube.com/watch?v=RncDTUTjirA originalet till braggin writesbeaten är ochså rätt bra http://www.youtube.com/watch?v=fKSk_aT5EY0http://www.youtube.com/watch?v=fKSk_aT5EY0

    har inte själv koll på vj , men arkaos kanske http://www.arkaos.net/ dena har presets till min trigger finger funderar på att testa det ngn gång

    - - - Uppdaterad - - -

    o coldcut är minst sagt bra!
    Senast redigerat av must den 2015-08-10 klockan 17:08.

  13. #13
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    o grand master flashs sets rocking!

  14. #14
    Vonrandom
    Vonrandom är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Roligt att du skapade en sådanhär tråd!

    Problemer: Det är ju samma teknik som ligger bakom både vdj, vj och dj. Det handlar ju om att föra samman olika saker till en enda.

  15. #15
    klonqs avatar
    Veteran
    så då blev detta den stora vdj , dj och dj tråden. höhöhö nej fan, vart är vinyl tråden?

  16. #16
    Vonrandom
    Vonrandom är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det är ju dj tråden...

  17. #17
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    redan nu börjar det bli uppenbart att vi behöver en DJ-tråd på forumet med underavdelningar och sånt.

    Grymt videotips must.

    Vad innebär att Asio inte funkar med mountain lion för SL3 användare?

    Antiloop>> är orsaker om Coldcut ratar serato video. jag misstänker att de använder vjamm som en sampler numera o serato video för scratch. deras tidigare lösning var sjukt meckig med en videocrossfader dittejpad på deras djmixers fader typ. tror nog att de är glada att lägga den lösningen bakom sig när tillfälle ges och den enda vinylen som skickar tidskod och är open source är final sratch som är sjukt ostabil.

  18. #18
    dunderdenkan
    dunderdenkan är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    asio är en windowsgrej? Motsvarigheten för osx (mountain lion) heter väl core audio

  19. #19
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Man använde nog Vjamm för några år sedan ja. Vjamm 1 följde med cd-upplagan av Let us play


    https://youtu.be/II_2KKYlEMQ

  20. #20
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Serato har ingen "Automatic spliff roller" buuuuhh

  21. #21
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad innebär att Asio inte funkar med mountain lion för SL3 användare?
    Citat Ursprungligen postat av dunderdenkan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    asio är en windowsgrej? Motsvarigheten för osx (mountain lion) heter väl core audio
    JA, vetifan vad jag tänkte på ASIO är ju bara PC. Jag fick för mig att SL3 hade slutat att fungera som vanligt ljudkort i Mountain Lion men det stämmer inte riktigt märker jag nu. Det som har slutat fungera är "SL3 Audio Control panel" under systeminställningar i OSX. Då kan man inte ändra sample rate, om man då tex öppnar itunes hackar ljudet om det är inställt på 48kHz istället för 44. Om jag öppnar ableton och ändrar sampleraten där så funkar det bra i itunes. Kanske finns en annan lösning? Jag gillar att kunna använda SL3 som ett ljudkort när jag har itunes igång så slipper jag en extra audio kabel.

  22. #22
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    hur är sl3 att spela inpå? har hört att det var lite si och så med tidigare versioner iaf

  23. #23
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Jo Sl3 (och sl2+sl4) har fått mycket bättre ljudkvalitet, jämfört med SL1 och är numera riktigt bra, 24bit och 48khz. Jg har börjat rippa lite vinyl för en gång skull. Med sl3:an finns det en extra aux ingångg så man kan enkelt spela in sina mix-set.

    Jag mailade förresten rane efter tips i en tråd på serato.com, det finns en ny installer att få som tyvärr inte ligger uppe på deras hemsida. Den löser problemet jag hade att komma åt inställningarna när man använder det som ljudkortt i osx. Jag fick svar med filen inom två timmar, problem löst

  24. #24
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Antiloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man använde nog Vjamm för några år sedan ja. Vjamm 1 följde med cd-upplagan av Let us play


    https://youtu.be/II_2KKYlEMQ

    kalas jag har ju den skivan

    - - - Uppdaterad - - -

    attans, får nästan koppla in musikdatorn igen direkt. tack för tipset!!!!!!!!!!!!!!!

  25. #25
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    Nu har jag sentomsider skaffat Serato SL3 iaf. Verkar funka ok, men jäklar vad det piper om skivorna. Antar att det inte finns något att göra åt det då det ju är skivorna i sig som piper(som de ska)? Eller finns det alternativa serato scratch skivor som är tystare(utöver cd då)? Antar att andra pumpar volymen helt enkelt när de kör hemma? Själv vill jag dock inte köra allt för galet högt för ofta när jag håller på med musik iom att jag håller på så mycket.

  26. #26
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Jag mixar mycket i hörlurar hemma eller drar på högtalarna just när jag mixar. Men visst är pipet irriterande.
    De nyaste kontrollvinylerna sk "Performance Series" har lite högre signal och piper därför högre. Inte jättestor skillnad när jag jämför nu faktiskt knappt märkbar. Märker ingen skillnad i funktion direkt heller mer än att loggan är mer praktiskt på de nya, och snygg färger.

    Om du är ny på serato har jag lite tips att fixa direkt om du inte redan har:

    1. Markera "drop to absolute positions" under settings och kör relative mode.
    2. Markera "Lock playing deck" för att undvika katastrof vid spelning
    3. Next song on flip, kan vara lite kul som omväxling
    4. När du kalibrerar för en spelning, tänk på att ha nålen på skivan men skivan ska inte snurra när du trycker på estimate.
    5. "I" / "K" tangenterna för att komma till första cuepoint eller början på låten, lite farliga. Kan vara ide att ha "playback use
      shift" om man är full och klumpig.
      "Space" växla till library mode. Lär dih mixa med denna så glor du inte så mycket på skärmen och vågformerna.
    6. F2 /F7 Relative mode
    7. F4 / F9 för att växla till riktiga vinyl
    8. F5/F10 på eller av för keylock. Det låter kass om man har pitchat lite mycket. Tycker också jag mixar mer försiktigt och enklare att beatmixa med keylock off.
    9. Gör crates med olika genrer.
    10. Med "playback use shift" aktiverat finns ett sökmetod som jag inte tror står i manualen. Markera tex kolumnen artister så de sorteras i ordning, tryck sen ner tex "K" så hoppar du till första artisten som börjar på K. Du kan också snabbt hitta till alla låtar med rätt bpm tex.
    11. "Instant doubles", för att snabbt få samma låt på rätt ställe det andra decket. Med internal mode så kan man mixa med en skivkpelare.
    12. Cmd+Shift + klicka på settings för PONG!


  27. #27
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    grymma tips. tack!

    kan man skapa undermappar på något sätt?

    jag har sorterat min ghettotech inte bara efter genre utan också efter verb (bang it, drop it, shake it, ass, titties, dick, ride osv).
    Senast redigerat av Jätten den 2013-01-04 klockan 23:04.

  28. #28
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Det går att dra en mapp till en annan mapp så blir det en undermapp. Funkar tyvärr inte med smarta mappar tyvärr ännu :/

  29. #29
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Här är ett tips för alla DJs som vill mixa harmoniskt, gratis keyfinder för MAC:
    http://www.ibrahimshaath.co.uk/keyfinder/

    Det går att lägga in chamlot-koderna , googla camelot wheel, programmet lägger in tag var man vill. Man kan dra och släppa direkt från Serato bland annat. Funkar riktigt bra även om jag inte är så jättestort fan av att mixa enligt koderna. Blir inte lika roligt.

  30. #30
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    satt med vjamm-demot inatt o det blir en dator bara för v-jamm. hur kul som helst!

  31. #31
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    orginal eller pro?

  32. #32
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    original, får bli det till att börja med, med ableton o eventuellt ngt annat program för fler effekter, har inte hunnit forska riktigt i effekterna o vad man kan ha i det. blev helt till mig inatt o bara tryckte hit o dit visste direkt att det var mitt program för 1a gången på länge. det har en 6 timmarslimit, trodde jag använt upp det för jag stängde av det lite då o då pga inställningar. men märkte nu att jag har timmar kvar. skivan från coldcut var helt kalas med, fattar inte hur jag kunde glömma att jag hade den.

  33. #33
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    VAR HITTAR JAg playback use shift?

  34. #34
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    tips om en rätt bra svängig låt jag hittade föresten


    https://youtu.be/BoPylKRFlvc

  35. #35
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    VAR HITTAR JAg playback use shift?
    "SETUP" -> under "PLAYBACK, andra kryssrutan

  36. #36
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    tackar.

  37. #37
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior

  38. #38
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior

  39. #39
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior

  40. #40

  41. #41
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    grymma tips. köper gärna vjamm pro second hand om någon vill sälja

  42. #42
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    jag har för mig det fanns ngt som hette buzz in a movie på jeskola buzz




    spyral buzzinamovie
    Senast redigerat av must den 2013-02-08 klockan 00:47.

  43. #43
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    coolt. det måste ju kollas upp nu när jag har pc igen

  44. #44
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    jag blir mer och mer imponerad av hur must helt fördomsfritt gräver fram intressant gammal men inte superhypad hårdvara och mjukvara. Lite som en legowellt för 99musik.

  45. #45
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    tack så jättemycket. fastnade dock i jeskola buzz rejält igen inatt

  46. #46
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    http://www.ebay.de/sch/DVDs-Blu-rays-/617/i.html finns förresten rätt billiga samplingar på ebay

  47. #47
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    Panasonic WV-CU161C Kamerastyrning med Joystick m.m.

  48. #48
    Robban303
    Robban303 är inte uppkopplad
    Robban303s avatar
    Senior


    Tog dansgovet till nya höjder? eller någon annan skojsig bildtext

  49. #49
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    hehe jag har precis fått en technics sl bd22 av en vän. som bara behöver lagas. rätt motiverande

  50. #50

  51. #51
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    serato släpper en ny version på en numarknål.
    utifrån vad jag kunnat läsa på nätforum är många missnöjda med dedikerade nålar för digitala djs. shure 44-7 är ett vanligare alternativ. får se om denna kan bryta trenden

    http://www.youtube.com/watch?v=XQuNX8OkVg0

  52. #52
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    TACK för tipset, har 2 shure sh35c jag inte testat liggandes

  53. #53
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    men technicsen jag fått av min vän har technicsnål

  54. #54
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    o mixern jag rekommenderar är de originella vestax 05 serien. nu har jag seriöst mycket kul att göra. rock on jätten

  55. #55
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Jag fattar inte vad man ska med dedikerade nålar för cv-system egentligen, ofta är de ju sjukt mycket dyrare. Svårt att tänka mig att man märker skillnad.

  56. #56
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran

  57. #57
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    must>> jag pröva vjamm på windows 8 och fick massa felmedelanden. vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att senaste uppdateringen verkar ha gjorts 2005. vågar nog inte köra den tyvärr. ska börja kolla lite mer på hur jag kan implementera max/msp jitter med ableton live för video. här är en rätt cool lösning tex.

    http://vjkungfu.tv/archive/cut-up-vi...-ableton-live/

  58. #58
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Tejpa din vinyl som Q-bert, bästa tipset att fixa för stort hål.

    https://youtu.be/AzNoPBUf21E

  59. #59
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    intressant tråd om frågan.

    http://serato.com/forum/discussion/436125

  60. #60
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    tack för tipsen har inte riktigt tid att kolla just nu, kollar sen. ja max ska ju gå att synka med arduino med tror jag. fastnade dock helt för jeskola buzz igen o jag ska fixa en dator med win 98 så jag kan köra de 1a vjamm med

Liknande ämnen

  1. G.A.S.M.A.S.K.-tråden
    Av Imported Johannes i forum Allmänt om musik
    Svar: 2493
    Senaste inlägg: 2023-09-06, 22:54
  2. E-mu EOS-tråden
    Av PF i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 119
    Senaste inlägg: 2023-02-18, 20:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •