Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Felsökning av kretsar

  1. #1
    robboten
    robboten är inte uppkopplad

    Senior

    Felsökning av kretsar

    Har nu gjort tre olika pcb där jag lött fast samtliga komponenter osv. En XR-VCO, ett SVF från MFOS och ett S&H/noise från YüSynth. XR-VCO fungerar i stort, men S&H klickar bara, SVF är helt stentyst. Men jag har ingen som helst aning om hur jag ska felsöka eländet. Jag försöker mäta Volt/spänning (lik och växel) vid olika punkter, främst vid IC in och ut, mäter att allt har kontakt via banor på kortet. Men jag vet ju inte hur mycket V det ska vara eller hur jag kan göra mer. Hur gör ni när ni felsöker era DIY-verk?

  2. #2
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Börja med att kolla av att alla komponenter sitter åt rätt håll, pricka av från komponentlistan så du inte missar nån. Dioder, IC, transar och elyter. Kolla oxo att de har rätt värden när du ändå lokaliserar dem.

  3. #3
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    1. Kolla alla matningsspänningar
    2. = 1
    3. = 1
    4. Som nyd säger; kolla komponentplacering och -typ
    5. Skaffa oscilloskop
    6. Lär dig använda det
    7. Mät med oscilloskopet från insignalen och framåt i schemat

  4. #4
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Så här skrev jag i en annan tråd:

    1. Du måste fundera ut var felet sitter nånstans ungefär genom att analysera det du hör. T.ex. "Fyrkanten fungerar inte, men det gör sågtanden". Då sitter felet i VCO:ns fyrkantare. Eller "Attacken är alltid noll hur jag än vrider på attack-poten", ja då är det nog attack-poten eller attack-elektroniken.
    2. Du måste skaffa ett schema och lära dig läsa schema.
    3. Du måste skaffa ett oscilloskop och lära dig använda det. Det är signaler du ska följa, inte likspänningar.
    4. När det gäller voltmeter så är det framför allt matningsspänningarna du ska mäta. Och det är nästan alltid matningsspänningarna det är fel på! Så, ja, att börja mäta med voltmeter på matningarna är det första man ska göra.

  5. #5
    robboten
    robboten är inte uppkopplad

    Senior
    Bara för att vara tydlig: Matningsspänningarna är den spänning som ger "kraft" åt själva IC? Läsa scheman är ju också en definitionsfråga, jag kan läsa dem i och med att jag vet vad allt betyder och så, men var spänning och ström går exakt i det det är långt över vad jag kan. Skulle önska att jag fattade men det gör jag inte.

    Problemet är ju med en VCF att det inte är så enkelt för mig som nybörjare att lista ut var felet börjar... Men börjar förstå lite mer nu, klart jag ska följa insignalen, tänkte inte ens på det.

    Har ni oscilloskop ni kan rekommendera? Problemet är ju att de är så djävulskt dyra! Har inte riktigt råd med 2k för det tyvärr... Men visst skulle det vara skönt att ha då jag ideligen får problem med detta.

  6. #6
    christoffer
    christoffer är inte uppkopplad
    christoffers avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Kolla blocket och tradera, du kan lätt hitta nått äldre för några hundringar där.

  7. #7
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    The hard way. Bli kär i kretsar. Eller snarare i byggblock.
    Det mesta i en krets, låt oss som exempel säga en S/H-krets består av olika små block som gör saker. Ett block kan bestå av en transistor med lite kringkomponenter som öppnar och stänger för inkommande spänning osv.
    Opamp är ju med överallt, kan vara bra att kunna också.
    Några bra genomgångar:
    http://www.ti.com/lit/an/snla140a/snla140a.pdf
    http://www.stanford.edu/class/ee122/...p_Concepts.pdf
    (innehåller lite matematik men lättlästa dokument)

    Men det är som sagt.. the hard way.
    Senast redigerat av saddox den 2012-12-18 klockan 10:41.

  8. #8
    robboten
    robboten är inte uppkopplad

    Senior
    Tack saddox för tipsen! Det låter ju självklart nu när du säger det, men inte självklart att tänka innan. Ska helt klart börja tänka mer i byggblock, mycket bra! Ska kolla länkarna och har köpt en app att simulera kretsar som kan hjälpa lite (https://play.google.com/store/apps/d...m.everycircuit), den kan inte allt, men en bra början.

    Ska beställa oscilloskop från ebay, finns några små smidiga för bra pris där.

  9. #9
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Men som sagt ovan i Erik G:s lista, de första fyra punkterna där fixar 98% av alla problems med hemmabyggen. Och till det behövs inget oscilliskop eller nån vidare kretskunskap.

  10. #10
    robboten
    robboten är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men som sagt ovan i Erik G:s lista, de första fyra punkterna där fixar 98% av alla problems med hemmabyggen. Och till det behövs inget oscilliskop eller nån vidare kretskunskap.
    Enda är att jag checkat dessa punkter, ett antal gånger... tyvärr. Så nu blir det nästa punkt. Har simulerat hela kretsschemat nu och börjar få lite tydligare bild över hur jag ska söka vidare. När jag har ork över efter jobbet alltså... när det nu blir.

  11. #11
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Alla panelsladdar dragna rätt? Jorden rätt på alla pottar?

  12. #12
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Som de skriver.. man kommer faktiskt långt med multimeter och kunskap om vad som den lilla kretsen är tänkt att göra.

    Oscilloscope kanske man inte primärt behöver ha.. men det är trevligt.. jag har flera stycken t o m..
    Jag har ett rejält analogt med hög bandbredd men ofta är det ett litet som åker fram.. ja.. just för att det är litet:
    http://www.gabotronics.com/developme...a-xminilab.htm
    Bandbredden räcker till ljudmätningar i alla fall.. och går på mobiltelefonens laddkabel (microUSB).
    Funktionsgenerator finns inbyggd = bra att ha.. lätt att mata kretsar med om det är något som ska klockas.

  13. #13
    robboten
    robboten är inte uppkopplad

    Senior
    Egentligen är det så pinsamt att jag borde hålla tyst om det. Men för att delge andra som kan vara lika mycket nybörjare som mig:

    Felet med S&H från Yusynth var - jag... ehm... alltså jag hade helt missuppfattat funktionen med den. Jag trodde i min enfald att den skulle låta som en S&H låter... av sig själv... Efter att ha sökt efter bilder på hur det skulle se ut i oscilloskop råkade jag av en händelse se en bild av hur man kopplat den. Där var bristen. Man skulle ju använda den att modulera en VCO med, inte som ljudkälla... DOOH! Detta efter att ha inhandlat ett tretusenkronors oscilloskop, beställt komponenter från china och lött om hela skiten 3 gånger på två olika pcb...

    Så så kan det gå. Skratta ni bara!

  14. #14
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Moouhahahahaha.... Nej, förlåt.
    Men nu är du ett oscilloskop, ökad lödvana och ett par nyttiga kunskaper rikare! Grattis!

  15. #15
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Man lär sig mycket av sina misstag.

  16. #16
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Stackare.
    Men som Erik säger så är det ju inte bara illa det du gjort.
    Fungerar allt på en gång så lär man sig inte ett piss


    För att komplettera lite...
    Starkt att inte ge upp, fatta ett vapen och lägga sig i ett kyrktorn och primalskrika medan man skjuter folk på måfå.
    Jag tror att det varit mitt sätt att hantera situationen.
    Senast redigerat av jazzdoktorn den 2013-02-16 klockan 13:16.

  17. #17
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Det här med kretsar och deras funktioner är verkligen inte att underskatta! Det är mycket jag har byggt som jag tror ska göra en sak, men som gör något helt annat.

    Sequencern jag byggde nyligen har en ingång som heter "Random Select". Och då tänkte jag att om jag skickar in en puls där så borde den hoppa till ett slumpmässigt steg på direkten. Testade, och det gjorde absolut ingenting. Ut med prylen ur lådan, börja joxa, fram med schemat, börja mäta, kolla, dona, greja, och efter några timmar så upptäcker jag att det är ju när man reset:ar sequencern som den går till ett slumpmässigt steg. Så den fungerade från första början, det var bara jag som inte förstod funktionen.

    Andra "fel" man kan springa på är t.ex. att kretsen inte är perfekt designad från början. Så den fungerar "dåligt" när man är klar, tror det är något man har gjort, men i själva verket så är det så det ska vara. Jag har t.ex. byggt kloner av ett filter som distar något i vissa lägen - Måste vara fel tänkte jag - Börja felsöka och undersöka, flera dagar på labbänken, bara för att få en referens från ett original, som då också distar. Så det var inte mitt det var fel på, det var originalet som skulle vara så...

Liknande ämnen

  1. Hjälp med felsökning - Windows Vista?
    Av deadbeat i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-23, 20:52
  2. Sökes: Hjälp med felsökning av leslie, i Borås
    Av CRASH n BURN i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-02-04, 14:49
  3. Kakor och kretsar!
    Av jgb i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-09, 16:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •