Sidan 4 av 44 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SistaSista
Resultat 181 till 240 av 2589

Ämne: Elektron Analog Four

  1. #181
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Men hörni.
    Ni som börjat köra med era A4:or



    Hur tänker ni kring strukturer i live-sammanhang...
    Har inte gått in i Song-läget så värst än.

    Gillar Chain av pattern skarpt då det känns som ett smidigt sätt att hoppa mellan låtdelar. klickar man ur Chainknappen loopas den pattern man står på då och trycker man in den spelas de efter varandra. Så långt är det en fröjd.

    Men sedan när man vill byta till en pattern där man vill ha nya ljud... Det går ju att parameterlåsa ljud till varje steg men det är lite bökigt och hur blir det när man rattar i realtid då blir det väl kanske track-ljudet som ändras och inte de ljudet som är parameterlåst för steget... Finns det något smidigt sätt att växla pattern och ljud...
    Är det byta Kit som är grejen?

  2. #182
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    priset man får betala för att få något som faktiskt funkar. Fasen vad jag ångrar jag inte köpte Mac tidigare; så många timmar man missat i musikskapande pga instabila cubase (både laglga och pirater). Sen jag köpte Mac har saker och ting magiskt börjat fungera. Nu ingen <3 Mac-tråd det här; men finns en anledning att betala alla de där pengarna...

  3. #183
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    priset man får betala för att få något som faktiskt funkar. Fasen vad jag ångrar jag inte köpte Mac tidigare; så många timmar man missat i musikskapande pga instabila cubase (både laglga och pirater). Sen jag köpte Mac har saker och ting magiskt börjat fungera. Nu ingen <3 Mac-tråd det här; men finns en anledning att betala alla de där pengarna...
    Hihi. Stabiliteten handlar väl iofs om vilka komponenter man kör och lite så... Har inte haft ett enda problem sedan jag köpte en dator med vettigt FW-kort och ett ljudkort med bra drivisar... Kör numera USB som även det går som en klocka... Men visst du har en poäng att det kanske är lättare att hålla koll på komponenterna i mac-datorer på de inte är "lika många" tillverkare...

    Och on-topic igen.
    Jovisst var det val av Kit som gällde... Det var ju smidigt värre!

  4. #184
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Riktigt smart lösning med Kits faktiskt.
    Säg att man har två låtdelar som ska komma efter varandra och där man skruvar på ett ljud och vill att ljudet ska fortsätta som det låter in i nästa del, då väljer man samma Kit på nästa pattern...

    Vill man istället att till exempel cutoffen ska gå ner som ljudet började sparar man det första kitets ursprungsläge till ett nytt och väljer detta för nästa pattern... Parametervärdena sitter i Kitsen.

    Men man önskar (som vanligt även med Octatrack... att Track Mute:sen satt i pattern...)

  5. #185
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Trig mute är grymt!

  6. #186
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Ah fint.
    Då kan man ha grejer mute:ade som man kan un-mute:a genom Function+clear i Trig Mute läget...

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trig mute är grymt!

  7. #187
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Hoppas de implementerar x 1/2 1/4 1/8 för individuella tracks så småning om... Vore fint för långa spår med variationer.

  8. #188
    deleted user
    HZA du borde verkligen se till att dina idéer och feedback kommer fram till Elektron, du har otroligt mkt kreativa förslag i Octatracktråden

  9. #189
    deleted user
    Vad är det för kablar som gäller för cv/gate utgångarna?

  10. #190
    deleted user
    Tystaste tråden på forumet?
    Blev ni besvikna eller nått?

  11. #191
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    shhhh, vi patchar!

  12. #192
    inget
    inget är uppkopplad nu
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tystaste tråden på forumet?
    Blev ni besvikna eller nått?
    Jag har inte använt den riktigt så mycket som jag trodde att jag skulle göra. Och när jag gjort det har det mest blivit oändliga loopjams som aldrig blivit något mer än just loopar. Men en vacker dag så!

  13. #193
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av inget Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    mest blivit oändliga loopjams som aldrig blivit något mer än just loopar
    Det jobbiga men också det bästa med Elektronburkar!

  14. #194
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Är jag den enda som använder mer än en pattern när jag kör elektron eller?

  15. #195
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kan den låta Juno? Tyckte det lät så på någon demo, riktigt runt å varmt

  16. #196
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Oh vad jag gillar min A4, tyvärr vibrerade nya baslådan ner en öl i både A4an och Octan precis innan jag stack på semester, har inte startat dom, får se hur dom mår när jag kommer hem. Är dom trasiga köper jag nya utan att tveka. Så fin duo.

  17. #197
    deleted user
    Har bara hunnit skrapa på ytan än så länge.
    Men fyra bra väljudande monosyntar är grymt tillsammans med sequensern.
    Men varför VARFÖR bara stereo ut

  18. #198
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men varför VARFÖR bara stereo ut
    +1, retar mig också.

  19. #199
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Samma snållinje som med octan då... fler ut tack

  20. #200
    EzRollers
    EzRollers är inte uppkopplad
    EzRollerss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    hmm...varför klipper sequensern....sätter jag upp en bas så hörs det klipp klipp klipp klipp,basen hörs oxå men klippandet är ju inte trevligt...har försökt sänka attacken med då försvinner ju oxå attacken från basen...vill ha basen men inte sequensklkippet....ngn som vet anledningen?
    ska tilläggas att detta är från en "factory" resetad maskin.....första ljudet jag väljer är ,walkbass.....bas klipp bas klipp bas klipp osv...så det måste vara sequensern
    Senast redigerat av EzRollers den 2013-01-04 klockan 20:58.

  21. #201
    deleted user
    Min började knastra i värje spår, som extremt lp-brus, efter att varit avstängd ett tag hade den dessutom helt sabbat mina spår
    Börja om från början då.

  22. #202
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    ? hur kan den sabba spåren?

  23. #203
    deleted user
    Ingen aning hur den lyckades med det, först var alla tillhörande kit inte på respektive parterna, men när jag lägger in rätt kit så låter det helt korrupt.

    Men det är den lilla grejen, knastret är jag mer orolig för.

  24. #204
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    låter ju trist...

  25. #205
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    ja, har faktiskt upptäck samma sak med min... Spelade in ett spår till ableton med tydliga klick i varje attack på ett basljud som inte hörs när man spelar på den via MIDI. Skitskumt...

  26. #206
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Liten mini OS uppdatering ute nu.

    "OS 1.02B addresses External Sync not working via USB MIDI, and the defective Empty reset option. It's therefore recommended that you install this upgrade."

  27. #207
    inget
    inget är uppkopplad nu
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Liten mini OS uppdatering ute nu.

    "OS 1.02B addresses External Sync not working via USB MIDI, and the defective Empty reset option. It's therefore recommended that you install this upgrade."
    Äntligen säger jag bara!

  28. #208
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Hihi när maskinerna gör det de ska blir det tyst. En pattern? A4:an har ju världens finaste chain funktion .

    - - - Uppdaterad - - -

    Hihi när maskinerna gör det de ska blir det tyst. En pattern? A4:an har ju världens finaste chain funktion .

  29. #209
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Knasigt att de missat "insert letter" i naming-menyn .
    Sjukt störigt. Skitsak egentligen...
    Eller är det jag som missar något?

  30. #210
    Out in the blue
    Out in the blue är inte uppkopplad
    Out in the blues avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag känner också igen det där med att tex. ett pattern har fått ett annat kit när man haft A4:an avstängd och kör igång den. Jag är nästan hundra på att jag sparat med ett annat kit...

  31. #211
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Samma här. Konstiga saker har hänt.

  32. #212
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Out in the blue Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag känner också igen det där med att tex. ett pattern har fått ett annat kit när man haft A4:an avstängd och kör igång den. Jag är nästan hundra på att jag sparat med ett annat kit...

    Testade att ändra om ett av de "korrupta" kiten o spara på helt ny minnesplats plats och döpa "2". När jag laddar in det första "korrupta" kitet på valfri pattern så laddar den automatiskt in den nya "2".

  33. #213
    deleted user
    Även efter knasterattacken så har dessa konstiga klickar många beskriver ovan att börjat höras i sekvenserna, man kan korta av noterna manuellt ist för att minska attacken (env) för att få bort mkt men det ska inte låta så.

  34. #214
    deleted user
    Någon som har lust att spela in klicket och lägga upp ett exempel?

  35. #215
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    hörs direkt i slutet av varje bas-sequens här; ska spela in basen alena ikväll om ingen varit snabbare;

    http://soundcloud.com/n-stein/lost-v004

  36. #216
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Tycker det är lite förvirrande med Sounds och Kits.
    För visst kan man spara alla parametervärden för ett ljud som ett kit?

    Och sedan är det lite småjobbigt att re-loada alla kitsen för att få dem i ursprungsläget när man kört igenom ett set med parameterförändringar... Det skulle finnas någon typ global re-load...

  37. #217
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hörs direkt i slutet av varje bas-sequens här; ska spela in basen alena ikväll om ingen varit snabbare;

    http://soundcloud.com/n-stein/lost-v004
    Oj det där var ju väldigt... det liksom hugger ju av tonen... det är inte nån env som parameterlåsts el nåt...skitskum grej.... Jäkligt bra låt förövrigt och maskinen låter ju helnice... men det där är ju helskevt...

    Vad säger alla Elektron pojkar på forumet då... ni sitter ju ändå och läser...kommentar?

  38. #218
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    En feature request som hade vart fin skulle vara att kunna reloada kits i patterns som inte är aktiva/spelas...
    Säg att man gjort en chain av patterns som man växlar mellan genom att stänga av och sätta på chain-knappen och så fibblar man runt med ljudet säg en build-up och så har man ett break på nästa pattern men sedan vill man gå tillbaks till ursprungsljudet på det ljudet man byggde build-up:en med då hade det varit mycket smidigt att kunna markera den pattern och trycka function+kit -> reload... Kan man du såklart slänga in ett nytt kit med samma ljud som man pillar på och asigna det till en ny pattern men det känns som man slösar Kits...

    En re-load all kits funktion skulle iofs lösa den grejen också... När kommer re-load all kits? .
    Om man startar maskinen och ljuden inte låter som man skapade dem kan det också ha med att göra att man råkat snurra på rattar "on the fly", även där skulle en re-load all kits va på sin plats...

  39. #219
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Någon som testat att synka en 808:a? Min slirar som bara den gentemot A4, medans 606:an går som tåget på samma synksignal!

  40. #220
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Vilka fina ljudmöjligheter med AM grejerna! Hurra. Modulera Oscillator med en ljudkälla med allt vad möjligheter man har för den andra oscillatorn... Olika vågformer, PW, PWM... Instant ESQ-1 bus...

  41. #221
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Skaffade en igår (den första beggade som såldes?) och är mäkta nöjd än så länge, har lättare att göra ljuden jag vill på denna än på Monon.
    Tog dock med den till jobbet i morse och orkade inte släpa hem den, så nu sitter man här tomhänt och läser om de olika möjligheterna man hade haft om man inte varit lat.

  42. #222
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Hur låter den då ? Minimoog , SEM , , Sh101...?
    Här pratas bara om sequencern...och saker med inbyggda sequencers gillar jag ej...den är ju i datorn....

  43. #223
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Tycker den låter mer åt 101/202 eller kanske Oberheim hållet... Det "mjuka" hållet... Inte mycket till gritt eller ruff i den, ingen MS-20 direkt, även om arbetssättet med dubbla filter och lite så finns... Jag tänker rätt mycket på Cheeta MS-6 när jag jobbar med den, men det är helt klart mer stuns i enveloperna... Helt klart flexibel och fantastisk på många sätt, men den spontana råheten hos gamla häckar saknas lite...

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur låter den då ? Minimoog , SEM , , Sh101...?
    Här pratas bara om sequencern...och saker med inbyggda sequencers gillar jag ej...den är ju i datorn....

  44. #224
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Firechild: Lyssnat på ljuddemos? Finns många numera.

  45. #225
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur låter den då ? Minimoog , SEM , , Sh101...?
    Här pratas bara om sequencern...och saker med inbyggda sequencers gillar jag ej...den är ju i datorn....
    Gillar du inte inbyggda sequencers hittar du säkert grejer som passar dig bättre att lägga nästan 10 000 på.

  46. #226
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Men hur är det här med knaster och klick osv.. är det fler som upplever det...är det ett stort problem...?

  47. #227
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ja, har faktiskt upptäck samma sak med min... Spelade in ett spår till ableton med tydliga klick i varje attack på ett basljud som inte hörs när man spelar på den via MIDI. Skitskumt...
    Det är inte samma som finns (fanns?) i både MD och MnM då, att om man från sequencern triggar om en envelop som fortfarande ligger i sin hold/release, så klickar det. Händer på ram och rom-maskinerna i MDUW, och i vissa fall i MnM har jag för mig (MDUW-fallet klickar även om samplingen är "tyst", har bekräftad buggrapport på det för länge sedan...)

  48. #228
    inget
    inget är uppkopplad nu
    ingets avatar
    Veteran
    Är det nån som använt A4 i en låt än? Dvs inte bara nån kort demosnutt? Låt höra!

    Själv går det väldigt segt med min A4, vi klickar inte lika bra som min mono lancet som jag skaffade samtidigt. A4:an känns väldigt djup och jag har inte hunnit/orkat sätta mig in i den. Känns inte som att jag har hittat ett bra workflow än med A4ans sequencer och logic.

  49. #229
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av inget Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det nån som använt A4 i en låt än? Dvs inte bara nån kort demosnutt? Låt höra!
    De översta fem här: https://soundcloud.com/neizvestija

  50. #230
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Jo typ Cheetah MS-6, AKAI VX600, DSI Tetra, Roland MKS-7...
    Men marknaden svämmar inte direkt över av analoga multitimbraler...

    Men sequencern är väl typ värd 10k i sig .

    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gillar du inte inbyggda sequencers hittar du säkert grejer som passar dig bättre att lägga nästan 10 000 på.

  51. #231
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inte samma som finns (fanns?) i både MD och MnM då, att om man från sequencern triggar om en envelop som fortfarande ligger i sin hold/release, så klickar det. Händer på ram och rom-maskinerna i MDUW, och i vissa fall i MnM har jag för mig (MDUW-fallet klickar även om samplingen är "tyst", har bekräftad buggrapport på det för länge sedan...)
    Japp det där är det, enveloperna gör ett distinkt snäppig klick när de går in i varandra, mkt tråkigt När man kör modulation med samtliga env på olika spår så snäpper det väldigt mkt om maskinen dessvärre.

  52. #232
    /mr
    /mr är inte uppkopplad
    /mrs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    om man från sequencern triggar om en envelop som fortfarande ligger i sin hold/release, så klickar det.
    Testat den enveloppform som inte alltid börjar om från noll?
    (dvs den som inte har en prick i början av sin symbol)

    Lite svårt att höra vad som händer, låter som att du plötsligt gör nåt med enveloppen eller nån parameter... vore intressant med tydligare ljudexempel och beskrivning av hur du kommit dit.

  53. #233
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Testade att köra in lite saker i ljudingångarna, men jag får grymt låg volym på dem (ms20 och jomox09).
    Valt in A/B på osc och satt triggar över hela raden, det kommer ljud men väldigt svagt.
    Någon vital parameter jag glömt?

  54. #234
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av odlarn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testade att köra in lite saker i ljudingångarna, men jag får grymt låg volym på dem (ms20 och jomox09).
    Valt in A/B på osc och satt triggar över hela raden, det kommer ljud men väldigt svagt.
    Någon vital parameter jag glömt?
    Nej, du behöver bara en trigg. Jag brukar köra med involymen på hälften, sen reglerar du med kanalens utvolym.

  55. #235
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Ah, det var så enkelt alltså.
    Tackar.

  56. #236
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som testat att synka en 808:a? Min slirar som bara den gentemot A4, medans 606:an går som tåget på samma synksignal!
    Dubbelkollat så att 808:an inte är inställd med sync-out?

  57. #237
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    zthee: Jadå. Har hört ryktas att CR-8000 har liknande problem med att den inte synkas korrekt.

  58. #238
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    zthee: Jadå.
    Gött! För den har man gått på några gånger själv - "Varför synkar det inte!? Ah... *flip* ...Nu synkar det..."

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har hört ryktas att CR-8000 har liknande problem med att den inte synkas korrekt.
    Konstigt fel. Får hoppas det går att lösa i mjukvaran!

  59. #239
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Men är det nån skillnad i signalen mot 606/303.. det är väl samma sak... eller? Annars skulle dom väl inte synka varandra sjysst heller.....???

  60. #240
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    hum, någon som kan peka en noob i rätt riktning när det gäller att köpa en CV synkkabel mellan CV in Doppe (3.5) och CV ut Elektron A4 (6.4?). Gärna Thomann

Liknande ämnen

  1. Elektron Analog Four synthesizer
    Av Smultronizer i forum Nyheter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-11-14, 15:48
  2. Förstärkare: Analog-Digital-Analog, kan det vara bra ?!
    Av LCR i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-05, 12:10
  3. Elektron
    Av 18db i forum Evenemang
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 01:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •