Sidan 36 av 44 FörstaFörsta ... 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 ... SistaSista
Resultat 2 101 till 2 160 av 2589

Ämne: Elektron Analog Four

  1. #2101
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså. Att jag inte kom på det här med disten tidigare! Nu spelar den bas som en gud. Extra fläskma om man kör första filtret med lite resonans också. Boom!
    Men är inte det ett gammalt trick? Hörde redan i början att en ska maxa disten eller använda det för att få mera fläsk.
    Jag tycker fortfarande inte det låter golden i basen.. Men det är jag det..
    Senast redigerat av Keiowas den 2016-04-17 klockan 22:04.

  2. #2102
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Nytt för mig i alla fall!

  3. #2103
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nytt för mig i alla fall!
    Ja.. Men vackert så!

  4. #2104
    deleted user
    Lite krånglig fråga kanske, men: Vad motsvarar LFO:ernas depth-värde i tonhöjd? Undrar eftersom jag vill modulera tonhöjden (t.ex. med S&H) på en oscillator i kromatiska intervaller, om möjligt. Kan inte påstå att mitt gehör är SÅ bra att jag kan höra detta bara genom att ratta.

  5. #2105
    /mr
    /mr är inte uppkopplad
    /mrs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av What Gives? Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite krånglig fråga kanske, men: Vad motsvarar LFO:ernas depth-värde i tonhöjd? Undrar eftersom jag vill modulera tonhöjden (t.ex. med S&H) på en oscillator i kromatiska intervaller, om möjligt. Kan inte påstå att mitt gehör är SÅ bra att jag kan höra detta bara genom att ratta.
    Går det? Jag menar... S&H ger väl slumpvärden, som är alltför finkornigt utspridda för att träffa tonhöjder? *gissar lite här, har ingen AF framför mig* :-)

    Att inte kunna lyssna sig till vad som låter bra låter lite motsägelsefullt.

  6. #2106
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det går rätt ok att köra fyrkantvåg och modulera +/- t.ex en oktav. Men som /mr säger, S/H är inte kvantiserad till tonsteg.

  7. #2107
    deleted user
    Aha. Hade fått för mig att depthvärdet även styr intervallen mellan de samplade frekvenserna i S&H. Inte konstigt att gehöret inte var nån hjälp.

  8. #2108
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Du får skaffa en octatrack och göra en egen lfo i skala och sen applicera det på pitch. Lite dyrt kanske.

  9. #2109
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du får skaffa en octatrack och göra en egen lfo i skala och sen applicera det på pitch. Lite dyrt kanske.
    Rimligt

  10. #2110
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Haj, har ett ett ljud som är lite legato. Men det går inte attt fånga upp legatot vid inspelning. Blir bara toner på rad utan den mjuka övergången mellan tonerna. Kan man fixa detta?

  11. #2111
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du får skaffa en octatrack och göra en egen lfo i skala och sen applicera det på pitch. Lite dyrt kanske.
    Låter helt rimligt. Lite som när jag vid ett tillfälle övervägde att köpa en till Cwejman MX-4S när det jag egentligen behövde var en crossfader för CV... =)

  12. #2112
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Har den inte framför mig nu, men går det att mata in transponeringar i sequencern? Skulle ju va användbart, men får känslan av att det inte går när man surfar efter info.

  13. #2113
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har den inte framför mig nu, men går det att mata in transponeringar i sequencern? Skulle ju va användbart, men får känslan av att det inte går när man surfar efter info.
    Det går att transponera patterns i song mode.

  14. #2114
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Går att transponera utan somgmode också. Dock inte per steg. Om det nu var det du menade hek.

  15. #2115
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haj, har ett ett ljud som är lite legato. Men det går inte attt fånga upp legatot vid inspelning. Blir bara toner på rad utan den mjuka övergången mellan tonerna. Kan man fixa detta?
    Ska inte svära på det, men A4:an spelar inte in legato från minikeyboarden. Fattar det som att det bara funkar med extern keyboard om jag inte minns fel. Om du vill programmera legato kan du annars använda slidefunktionen i step sequencern, men det blir ju såklart lite annorlunda jämfört med att spela legato.

    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har den inte framför mig nu, men går det att mata in transponeringar i sequencern? Skulle ju va användbart, men får känslan av att det inte går när man surfar efter info.
    Det går att transponera kromatiskt, eller inom en på förhand inställd dur- eller mollskala ifall det är vad du menade. Som K var inne på kan du transponera i pattern och song mode, för ett eller flera spår samtidigt.

  16. #2116
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    What gives: Ok surt, gillar annars att spela på minikeyboardet.

    Det jag menar är att programmera in transponeringar i ett pattern. På olika steg. Tänkte att detta borde gå med tanke på hur välutvecklad sequencern är i allmänhet. Ser ju nästan ut som att transponeringen har ett eget "spår" där knappen ligger.
    Senast redigerat av HEK den 2016-05-02 klockan 10:47.

  17. #2117
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Transponeringsfunktionen går ej att spela in.

  18. #2118
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    What gives: Ok surt, gillar annars att spela på minikeyboardet.

    Det jag menar är att programmera in transponeringar i ett pattern. På olika steg. Tänkte att detta borde gå med tanke på hur välutvecklad sequencern är i allmänhet. Ser ju nästan ut som att transponeringen har ett eget "spår" där knappen ligger.
    Ahh.. Då är jag med. Transponera hela klabbet per steg hade kanske varit användbart.

  19. #2119
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Transponeringsfunktionen går ej att spela in.
    Ok, synd.

  20. #2120
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Borde det inte gå om man lägger in sin sekvens i arpeggiatorn och transponerar med sequencern? Har tyvärr ingen A4 längre annars hade jag testat själv.

  21. #2121
    Heavy Metal Kid
    Heavy Metal Kid är inte uppkopplad
    Heavy Metal Kids avatar
    Senior
    Arpeggiatoren er en sequencer i sequenceren ja.

  22. #2122
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Vad är det för splittsladdgrunka man ska ha för cv portarna nu igen?
    För att styra euro alltså.

  23. #2123

  24. #2124
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag har ändrat uppfattning. Den kan basa precis så mycket som jag någonsin kunnat önska. Däremot tycker jag inte att VCF1 låter särskilt moogigt. Inte jämfört med andra moog-filter jag har iaf. Mycket vassare resonans typ. Mer skränigt.

  25. #2125
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ändrat uppfattning. Den kan basa precis så mycket som jag någonsin kunnat önska. Däremot tycker jag inte att VCF1 låter särskilt moogigt. Inte jämfört med andra moog-filter jag har iaf. Mycket vassare resonans typ. Mer skränigt.
    Ja VCF1 tycker jag inte funkar speciellt bra alls, förutom för blippablopp ljud. Den låter verkligen allt annat än moog.

  26. #2126
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja VCF1 tycker jag inte funkar speciellt bra alls, förutom för blippablopp ljud. Den låter verkligen allt annat än moog.
    Jag älskar hur det låter. Använder de till alla möjliga ljud. Men det låter inte moog

  27. #2127
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag älskar hur det låter. Använder de till alla möjliga ljud. Men det låter inte moog
    Det är inte så konstigt, det ska inte låta Moog.
    Mer likt en TB-ladder än Moog-ladder.

  28. #2128
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inte så konstigt, det ska inte låta Moog.
    Mer likt en TB-ladder än Moog-ladder.
    Ah fick för mig at /mr hintade om att det var moog då det väl är det vanligaste transistor-ladder-filtret. Det förklarar ju dock varför det inte låter moog. Låter inte så där värst mycket tb heller, men det låter bra. Nöjer mig där!

  29. #2129
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Elektron-ladder.

    (Alltså, det är bara ett ladderfilter helt enkelt, karaktären är sin egen)
    Senast redigerat av sm0hm den 2016-05-04 klockan 23:51.

  30. #2130
    deleted user
    Tycker det låter jättefint, på sitt sätt. Bra filter.

  31. #2131
    mountkili
    mountkili är inte uppkopplad
    mountkilis avatar
    Senior
    Hm, snabb newbie fråga; skall starta nytt projekt men har för mig att jag läst något om att man måste spara vissa komponenter i det gamla projektet innan som annars går förlorade. Har sparat de kit som används, måste man spara patterns också?

    Och om man en gång sparat ett project, sparas innehållet automatiskt medan man arbetar med det? När jag väljer Save Project vill A4:an att jag ger projektet ett nytt namn, tycker det hintar om att den vill spara ett helt nytt projekt. Tycker inte detta framgår helt tydligt i manualen..
    Senast redigerat av mountkili den 2016-05-11 klockan 16:36.

  32. #2132
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Bara Kits som behövs sparas, så kör på!

    Projektet sparas när du sparar det manuellt. Ingen autosave på det.
    Projekt är nedpackade states från det aktiva minnet som packas upp när du laddar projekt.

  33. #2133
    mountkili
    mountkili är inte uppkopplad
    mountkilis avatar
    Senior
    Thanx!

  34. #2134
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Snabb fråga: kan man synca A4an mot datorn via USB?

  35. #2135
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snabb fråga: kan man synca A4an mot datorn via USB?
    Ja. Via midi eller Overbridge.

  36. #2136
    deleted user
    Jag köpte min A4 (eller bytte till mig hos 4sound rättare sagt) ungefär samtidigt som LFO/FM-tjosan kom, så jag har liksom haft med den biten från början. Jäklar vad jag gillar det! Sjukt bra!

    Älskade den gamla sovjeten jag lämnade in som byte, men tycker ändå det var en av de bästa affärer jag gjort (en annan var när jag bytte in en Model-101 mot Octatrack plus mer, även det hos 4sound). 100% till gagn för musiken, men även när det gäller koppling människa/instrument och känsla.

    <3 Elektron

  37. #2137
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

  38. #2138
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    På Evolvern finns en parameter på amp-sektionen som kontrollerar golvet på ampkuvertkurvan så att säga. Är den på 0 så fungerar kuvertet som vilket kuvert som helst, är den på 50 så släpps halva signalen från vcf igenom och ligger på helatiden innan kuvertet triggats och om den är på 100 så släpps hela signalen från filtret igenom konstant så när VCA'n triggas gör det ingen skillnad alls.

    Går det att göra/finns det något liknande på A4an?

    Edit: Alltså att exempelvis köra evighetslång release fattar jag att det går att göra, jag tänkte mer om man kunde släppa igenom delar av signalen förbi VCA
    Senast redigerat av särkvark den 2016-05-18 klockan 14:11.

  39. #2139
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På Evolvern finns en parameter på amp-sektionen som kontrollerar golvet på ampkuvertkurvan så att säga. Är den på 0 så fungerar kuvertet som vilket kuvert som helst, är den på 50 så släpps halva signalen från vcf igenom och ligger på helatiden innan kuvertet triggats och om den är på 100 så släpps hela signalen från filtret igenom konstant så när VCA'n triggas gör det ingen skillnad alls.

    Går det att göra/finns det något liknande på A4an?

    Edit: Alltså att exempelvis köra evighetslång release fattar jag att det går att göra, jag tänkte mer om man kunde släppa igenom delar av signalen förbi VCA
    OT: framförallt på monosyntar är det obegripligt att denna feature inte alltid finns.

  40. #2140
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går det att göra/finns det något liknande på A4an?
    Hmm. Skulle tro det! Du får använda en LFO.

    LFO med fyrkantvåg. MOD satt till HLF, borde stoppa i högt läge. Då får du ett konstant värde. Sätt DST (modulationsdestinationen) till AMP:VOL och med lämplig DEP för att öppna VCA:n lagom mycket.

    Obs! Har inte testat nu, men det borde fungera bra tycker jag.

  41. #2141
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Skulle vilja ha den där Overbridge till Reason, kontigt att två svenska företag inte samarbetar lite---

    Elektron >X< Propellerhead

  42. #2142
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm. Skulle tro det! Du får använda en LFO.

    LFO med fyrkantvåg. MOD satt till HLF, borde stoppa i högt läge. Då får du ett konstant värde. Sätt DST (modulationsdestinationen) till AMP:VOL och med lämplig DEP för att öppna VCA:n lagom mycket.

    Obs! Har inte testat nu, men det borde fungera bra tycker jag.
    Vad klyftigt, tack!

  43. #2143
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Älskar hur grovkornigt brusgeneratorn kan låta.

  44. #2144
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad klyftigt, tack!
    Funkade det som det skulle?

  45. #2145
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funkade det som det skulle?
    Jag hann aldrig undersöka det igår, satt med fyra spår brus och hypnotiserade mig själv med den sinnessjuka mängd rörelser som uppstår när samtliga lfo's är igång samtidigt som performancevreden maxas. Inga problem att spendera en kväll och natt med denna apparat alltså.


    Blir en till session ikväll, då ska det testas. Lämnar rapport då =)

  46. #2146
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funkade det som det skulle?
    Hmm, det funkar inte på samma sätt som ex evolvern. Det där sättet verkar bara höja eller sänka taket för vca, inte höja golvet så att säga. Men blir ändå intressant effekt med negativa värden, lite som en kompressor som är superhårt inställd med omedelbar attack och kort release på ett piano, så anslaget är lägre än sustainen liksom.

    Jag kan iof har missat något?

    Som det är på evolvern så är ju själva grundtonen från osc påsläppt hela tiden som en drone. Låter även om seq är avslagen, och hoppar tillbaka till grundtonen om ingen toninformation ges från ett steg på seq exempelvis.

  47. #2147
    seb
    seb är inte uppkopplad
    sebs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag öppnade precis ett nytt projekt och nu när jag byter patterns medan jag har sequencern igång så ändras det direkt. Hur ställer jag in så att pattern byter i slutet av en sekvens?

  48. #2148
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av seb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag öppnade precis ett nytt projekt och nu när jag byter patterns medan jag har sequencern igång så ändras det direkt. Hur ställer jag in så att pattern byter i slutet av en sekvens?
    Är det inte Function + Direct Change?

  49. #2149
    seb
    seb är inte uppkopplad
    sebs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av perault Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det inte Function + Direct Change?
    Jopp nu hittade jag, tackar!

  50. #2150
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Eh, verkar som jag ställt in någon slags auto transpose (kvantisering). Transposelampan lyser (med halv styrka) hela tiden. Hur stänger jag av det?

  51. #2151
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eh, verkar som jag ställt in någon slags auto transpose (kvantisering). Transposelampan lyser (med halv styrka) hela tiden. Hur stänger jag av det?
    Låter som att du kanske har transponerat ett spår i Song Mode. Det höll på att göra mig galen innan jag fattade.

  52. #2152
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    japp, jag höll på att leka med transponering. Hur får man bort det?

  53. #2153
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Gå in i Song Mode och ta bort transponeringen.

    (Function + Song, Edit, Håll ned Transpose och tryck ned C-tangenten (tryck ned/upp om du är i högre/lägre oktav)
    (Eller om du inte vill spara det du gjort i Song, tryck Function + Song, välj Clear)

  54. #2154
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gå in i Song Mode och ta bort transponeringen.

    (Function + Song, Edit, Håll ned Transpose och tryck ned C-tangenten (tryck ned/upp om du är i högre/lägre oktav)
    (Eller om du inte vill spara det du gjort i Song, tryck Function + Song, välj Clear)

    Har provat båda, transpose lyser fortfarande och spelar jag något så transponeras det upp ett snäpp.. jag var nog f.ö inte i något song mode när jag lekte med transpose.. har inte tryckt på "mode" öht, så ingen lampa lyser där.

    T+0 står det f.ö, när jag följer ditt exempel.
    Senast redigerat av vurt den 2016-05-23 klockan 21:59.

  55. #2155
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Ah! Hmm...
    Det är inte vanlig gammel transponering på då? Om du håller ned transponeringsknappen skall det stå i en ruta vad transponeringen är inställd på.

  56. #2156
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Aha, det var så enkelt. Tack Stod på +2.

  57. #2157
    fredie_j
    fredie_j är inte uppkopplad
    fredie_js avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm, det funkar inte på samma sätt som ex evolvern. Det där sättet verkar bara höja eller sänka taket för vca, inte höja golvet så att säga. Men blir ändå intressant effekt med negativa värden, lite som en kompressor som är superhårt inställd med omedelbar attack och kort release på ett piano, så anslaget är lägre än sustainen liksom.

    Jag kan iof har missat något?

    Som det är på evolvern så är ju själva grundtonen från osc påsläppt hela tiden som en drone. Låter även om seq är avslagen, och hoppar tillbaka till grundtonen om ingen toninformation ges från ett steg på seq exempelvis.
    Hur gick det med passthru, kom du på något till slut?

    /nyfiken

  58. #2158
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fredie_j Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur gick det med passthru, kom du på något till slut?

    /nyfiken
    Nein monsieur nyfiken, jag har icket hitta något!

  59. #2159
    fredie_j
    fredie_j är inte uppkopplad
    fredie_js avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nein monsieur nyfiken, jag har icket hitta något!
    Råger tio fyra... Hade varit fränt... Prövade själv men fick samma resultat som dig... Också fränt iof.

  60. #2160
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Ja, tur det står en evolver här också.
    Men visst hade det varit fräckt! Och passat bra.

Liknande ämnen

  1. Elektron Analog Four synthesizer
    Av Smultronizer i forum Nyheter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-11-14, 15:48
  2. Förstärkare: Analog-Digital-Analog, kan det vara bra ?!
    Av LCR i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-05, 12:10
  3. Elektron
    Av 18db i forum Evenemang
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 01:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •