Resultat 1 till 41 av 41

Ämne: Tubbutec mc2oh2 (Nytt OS etc till MC202)

  1. #1
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

    Tubbutec mc2oh2 (Nytt OS etc till MC202)

    Hi,

    thanks for the poll and to the rest of you supporting this cause.

    We were actually working on this as a side-project in the last months and believe we have found a solution to create an 'easy'* to install CPU replacement.
    Wanted to go public later with this, but what the heck..

    Here are some (but not all) of the planned features:


    - Midi in out + din sync without drilling any holes
    - A better sequencer, something like the 1oh1, but two channel
    - several additional envelopes and lfos, as well as midi control for:
    filter cutoff, Pulsewidth and pitch
    - an optional replacement of the crappy lcd with an OLED display
    - also turns the 202 into a 2-chan midi-to-cv interface
    - bigger internal storage of course, but also midi-sysex upload/download
    - getting rid of the CV/gate delay
    - quite a few ideas more, but those need testing


    As soon as we have a proof of concept ready and some time, there will likely be a crowd funding campaign... so stay tuned please. thanks

    *Easy means: There is some SMD-level soldering skill necessary, but nothing impossible. Pitch is 1mm, so this is absolutely doable. If not by you, than certainly by a tech - and it is cheap to ship the 202. There will be a 'socket' that is soldered in place of the original CPU and a mod board that plugs into it. This means if you mess up soldering, you don't destroy the whole mod, just the socket. It also means you can plug back in the original CPU if you feel like it.

    In och rösta här nu!
    https://www.gearslutz.com/board/elec...ers-unite.html

    (Ja, jag vet att MC202 är ett gammalt instrument och att man inte ska bla bla bla och att man isåfall hellre borde bla bla bla men jag vill faktiskt kunna spara mina patterns. Vore en dröm att kunna ha flera patterns och hoppa mellan dessa).

    Länk till mer info från tillverkaren: https://tubbutec.de/mc-2oh2/
    Senast redigerat av outshape den 2019-09-25 klockan 08:06. Anledning: Namnet avslöjat nu.

  2. #2
    MR-202
    MR-202 är inte uppkopplad
    MR-202s avatar
    Börjar bli varm i kläderna

  3. #3
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Häftigt värre!

  4. #4
    MR-202
    MR-202 är inte uppkopplad
    MR-202s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    "- A better sequencer, something like the 1oh1, but two channel"

    Har aldrig fattat vad man trycker är så krångligt med MC-202 sequencer, tryck in rätt pitch, ställ step längd, ändra gate lägg in portamento och accent, play. Att man kan göra det med relativt hög upplösning är ju bara genius. Flera patterns som man kan länka samman hade dock vart ett lyft.

  5. #5
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av MR-202 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "- A better sequencer, something like the 1oh1, but two channel"

    Har aldrig fattat vad man trycker är så krångligt med MC-202 sequencer, tryck in rätt pitch, ställ step längd, ändra gate lägg in portamento och accent, play. Att man kan göra det med relativt hög upplösning är ju bara genius. Flera patterns som man kan länka samman hade dock vart ett lyft.
    Min enda invändning är egentligen, förutom just patterns on the fly, är väl att det är rätt lätt att det inte blir jämna takter.

  6. #6
    MR-202
    MR-202 är inte uppkopplad
    MR-202s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Kanske sant om man knappar in manuellt finlir, tror många bara skiter i att använda dom färdiga step "mallarna". Tryck in 16 toner, välj 16 dels takt, tie och rest där man vill ha det. Voilà, instant 101 groove.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	11 
Storlek:	298,4 KB 
Id:	75705

  7. #7
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MR-202 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "- A better sequencer, something like the 1oh1, but two channel"

    Har aldrig fattat vad man trycker är så krångligt med MC-202 sequencer, tryck in rätt pitch, ställ step längd, ändra gate lägg in portamento och accent, play. Att man kan göra det med relativt hög upplösning är ju bara genius. Flera patterns som man kan länka samman hade dock vart ett lyft.
    ok, så sequencern är mer åt TB-303? Vilken tur då för mej, att nya TB-03 även kan programmeras som en sh-101

  8. #8
    christoffer
    christoffer är inte uppkopplad
    christoffers avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Nu har jag ju sålt min 202:a för en massa år sedan, men det jag saknar med den är just sequencern. Faktiskt skumma groove genom att sitta och knappa in siffror och försöka kombinera ihop dem med rest osv. Vill en ha mer rakt så finns det ju färdiga val för det också..

  9. #9
    Roland
    Roland är inte uppkopplad
    Rolands avatar
    Senior
    Sålde min MC202 för flera år sedan, det var ju dumt. Kostar nog det dubbla nu.. Får kanske snoka upp en ny innan den blir Hype:/
    Senast redigerat av Roland den 2017-07-26 klockan 11:06.

  10. #10
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    OS:et börjar krypa närmare släppdatum. De har även ändrat lite fysiska saker. Noise t ex, en till LFO, en till ADSR.








    Sequencer:
    ———–

    The new sequencer is similar to the 1oh1 sequencer, with some features added.
    We might include a sequencer mode that is more like the original, but for now focus on a step-based approach.

    Step based. Clock divider can be set to 16th, 8th, 3/16th, …
    Note lengths are fixed, but you can select different gate lengths.
    Each note can also have the following attributes:
    Accent
    Filter Accent
    Noise Accent (see below)
    Portamento
    4 different lengths
    Portamento on same pitched notes creates longer notes..
    Any combination of the above
    Rest
    The pattern editor can delete notes and insert new notes
    Patterns can play forward, backward, ping pong and random
    You can program up to 32 patterns, each up to 64 notes long
    Patterns can be copied and edited
    Patterns can be chained to a song. Songs can be programmed live, even while an other song is playing.
    Each of the three channels (A,B and drums) has its own independent sequencer, patterns and songs. You can start, stop and edit each channel independently. Of course patterns can have different lengths, so polyrythms are possible. But you can also use this to have e.g. a 16 note melody and 64 note baseline.
    Each channel has its own clock divider, one channel can be clocked in 16th steps, another in 3/8ths,..
    Sequencer data can be saved in EEPROM and recalled. Different ‘sets’ are possible.
    When playing sequences, you can also add modifiers (Accent, etc.) live
    Song/Pattern start synced to bar start

    Playing:
    ——-

    You can play on the internal keyboard, via midi or via external CV/Gate.
    You can add modifiers (accent, etc) when playing as well
    Internal keyboard can be transposes up and down to cover the whole 5 octave range

    Analog:
    ——-

    Additional noise waveform triggerable in the sequencer
    additional Filter LFO, ADSR and ACCENT
    midi filter control
    LFO, ADSR and midi control for PW (pulse width)
    Software controlled direct CV (routes CV-in to the VCO directly)
    Tape in is trigger input
    Optional support for microtuning via an

    Midi:
    ——

    Midi in and out using the existing DIN-connectors
    DIN in and out function remains
    Sysex dump of sequencer data
    control: filter cutoff, pw, additional LFOs and ADSRs, accent parameters, etc.
    Midi note on/off (obviously)
    Midi clock input
    Midi output on different channels supports sequencer notes, as well as a channel for the internal keyboard)

    Clock:
    —–

    Clock sources:
    DIN-Sync, Midi-Sync trigger
    Conversion from midi to din and din to midi
    master and slave modes with bpm detection

    Display:
    ——

    An optional OLED display replacement will be offered. The display module replaces the button pcb and also has the advantage of better button behavior. The original button board creates ‘ghost presses’ if more than 2 buttons are pressed, this is not an issue with the new board.

    The OLED displays a lot more info than the LCD could ever do. Pattern lengths, song lengths and positions and so on. You can see this in the videos posted above.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mc202 oled.jpg 
Visningar:	6 
Storlek:	48,6 KB 
Id:	89421   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Button board.jpg 
Visningar:	6 
Storlek:	71,4 KB 
Id:	89422   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2019-09-25 kl. 07.57.02.png 
Visningar:	6 
Storlek:	1,08 MB 
Id:	89423  


  11. #11
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Den här vill jag ha. Sålde ju 202:an pga sequencern, men det här förändrar ju det hela kapitalt!

  12. #12
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    grymt.. tur att Ricard gjorde CV / Gate mod på min så man kan slå av och på den enkelt!
    Denna vill jag ha.

  13. #13
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MR-202 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "- A better sequencer, something like the 1oh1, but two channel"

    Har aldrig fattat vad man trycker är så krångligt med MC-202 sequencer, tryck in rätt pitch, ställ step längd, ändra gate lägg in portamento och accent, play. Att man kan göra det med relativt hög upplösning är ju bara genius. Flera patterns som man kan länka samman hade dock vart ett lyft.
    oj! lol det upptäckte aldrig jag

  14. #14
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Aaagh varför sålde jag mina 202or... Idiotpriserna folk försöker ta för dem nu liksom.

  15. #15

  16. #16
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    ååååh! tänk och ha många patterns i minnet, mums! då hade man inte sållat lilla 202an när man står och packar inför resa med maskiner lika lätt.

  17. #17
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av otto_tsr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ååååh! tänk och ha många patterns i minnet, mums! då hade man inte sållat lilla 202an när man står och packar inför resa med maskiner lika lätt.
    Ja, exakt! Nu får man ju också en bruskälla, extra envelop, extra LFO etc. Men det man egentligen skulle vara rätt nöjd med är bara kunna spara mönster och byta mönster mitt i låten.

  18. #18
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    Det är fantastiskt fina tillägg dem har fått med, onekligen. Ser fram emot dem alla.

    Hoppas dem behåller ideen med en 202mode för sequencern, den är trots allt inpräntad i huvudet. Men ska inte ställa mig negativ till nytänk. Med en ny sequencer kanske man kan skapa något som man aldrig ens tänkt på innan. Pepp!

  19. #19
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Då har man äntligen blivit med 202. Har någon en aning om hur det går med detta projekt?

  20. #20
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Två senaste inputen från modwiggler:

    Jun 08, 2021
    "... working on it again
    hardware is at 99%, software 70%"

    Aug 12, 2021
    "little update:

    There is a global shortage of electronic parts and this project is affected by this badly.
    we already changed our design to switch to a completely different CPU, but now that one is also not available either.
    We are doing our best to continue development and source the parts. Please be patient.
    thank you"

    Är inte uppdaterad på aktuell tillgång av elektroniska komponenter men innan året är slut kan man nog våga hoppas på att det blir klart.

  21. #21
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Håller tummarna.

  22. #22
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Nu är det verkligen på gång, fem år senare. Visas på Suparbåset i Berlin denna veckan. Kolla videon här:
    https://www.facebook.com/watch/?v=736455320714547

  23. #23
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Nice

  24. #24
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Mkt trevligt!

  25. #25
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Gött!

  26. #26
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

    https://youtu.be/YHY1PrmfFmI

    Nästan sex år tog det (Behringer, allt är förlåtet!) men nu är den fan på gång.

  27. #27
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Haha, fint! Nu är 202an nästan en SH-101.

  28. #28
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Verkar intressant

  29. #29
    ZX81
    ZX81 är inte uppkopplad
    ZX81s avatar
    Senior
    Som jag har längtat! Displayen i min MC-202 fungerar inte, så den har mest legat på hyllan sedan jag köpte den. Ska se till att byta ut några sliders då jag ändå är igång. Då är frågan om man ska byta ut alla samtidigt för att få liknande motstånd/känsla...

    Bara möjligt att förbeställa på sidan, men Tubbutec skriver "with a bit of luck we'll ship next week." på Gearspace.

  30. #30
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Vid dethär laget känns det som att det hade varit enklare att göra en 202-klon från scratch

  31. #31
    ZX81
    ZX81 är inte uppkopplad
    ZX81s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vid dethär laget känns det som att det hade varit enklare att göra en 202-klon från scratch
    Den är ju även kompatibel med Din Sync RE-202.

  32. #32
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

    https://youtu.be/Gdivfah13tQ

    Det svåraste med att skaffa 2oh2 är ju att avlöda den gamla CPU:n. Tubbutec har lagt upp ett klipp på hela processen här.
    Avlödning med varmluftpistol!

  33. #33
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Uff, vilket meck - avlödningen såg ju lätt ut men monteringen av ytmonterad CPU såg väldigt pillig ut.

  34. #34
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uff, vilket meck - avlödningen såg ju lätt ut men monteringen av ytmonterad CPU såg väldigt pillig ut.
    Ja, det är definitivt långt över min "kompetens". Har fått erbjudandet att komma till Berlin och få min fixad på plats i Tubbutec-kontoret men min vän som sitter där ska gå på föräldraledigt så isåfall får jag vänta. Å andra sidan har man ju väntat i en sex år redan

  35. #35
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det är definitivt långt över min "kompetens". Har fått erbjudandet att komma till Berlin och få min fixad på plats i Tubbutec-kontoret men min vän som sitter där ska gå på föräldraledigt så isåfall får jag vänta. Å andra sidan har man ju väntat i en sex år redan
    Mycket av funktionaliteten har du ju redan med moddad 202 i kombo med extern sequencer. Men det är ju klart att det är fint att ha allt i samma "groovebox".

  36. #36
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket av funktionaliteten har du ju redan med moddad 202 i kombo med extern sequencer. Men det är ju klart att det är fint att ha allt i samma "groovebox".
    Ja, hade jag bara haft en eller två MC-202 hade jag inte moddat. Men nu kan jag kosta på mig att få en moddad och ha en trave omoddade kvar

  37. #37
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, hade jag bara haft en eller två MC-202 hade jag inte moddat. Men nu kan jag kosta på mig att få en moddad och ha en trave omoddade kvar
    Precis så tänker jag också.

    Men har bara en

    Älskar original sequencern pga att den inte är vanlig 16-step pattern upplägg. Men hade ju klart vart asfett att kunna ha ett gäng sekvenser…

  38. #38
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    HZA (om det nu ens är ditt riktiga namn) - Möjligheten att ens få spara sina mönster är ju hisnande! Det har hänt att jag gjort rätt ok mönster på min 202 och spelat in musiken men senare viljat göra om produktionen. Efter snart 20 år med MC-202 kan jag säga att jag inte vid ett enda tillfälle har jag orkat spara mönster till datorn via tape out/in.

    Side note - 2001 var jag i Frankfurt och hälsade på mitt skivbolag Force Inc. Det var första gången jag fick en 202 i knät och helt utan manual lyckades jag faktiskt programmera lite musik som lät skit. Kul!

  39. #39
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    HZA (om det nu ens är ditt riktiga namn) - Möjligheten att ens få spara sina mönster är ju hisnande! Det har hänt att jag gjort rätt ok mönster på min 202 och spelat in musiken men senare viljat göra om produktionen. Efter snart 20 år med MC-202 kan jag säga att jag inte vid ett enda tillfälle har jag orkat spara mönster till datorn via tape out/in.

    Side note - 2001 var jag i Frankfurt och hälsade på mitt skivbolag Force Inc. Det var första gången jag fick en 202 i knät och helt utan manual lyckades jag faktiskt programmera lite musik som lät skit. Kul!
    Hehe.

    Jag brukar faktiskt spara mönster på band, eller som ljudfil. Brukar sitta med en zoom h4 och MC-202 i knät i soffan och lira ensamma kvällar.

    Dock har jag missat att spela mina bästa mönster på band. Speciellt ett som jag var särskilt nöjd med och där jag oturligt nog spelade in ljudkällan våt genom en rumsklangspedal…

    Men spara och ladda till band går faktiskt rätt snabbt! Bra mycket snabbare än att starta om och ladda exempelvis en MPC4000… oftast är det dock rätt poänglöst att spara då mönstrena inte lever upp till verkshöjd.

  40. #40
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Det har ju alltid funnits möjlighet att spara två sekvenser i minnet på 202an om man använder power save/sleep mode. Inga nyheter där.
    http://cdn.roland.com/assets/media/pdf/MC-202_OM.pdf

  41. #41
    ZX81
    ZX81 är inte uppkopplad
    ZX81s avatar
    Senior
    Funderade på att sälja min 202:a, då displayen inte fungerar, men beslutade mig till slut för att beställa MC-2oh2 i stället!

Liknande ämnen

  1. Tubbutec SH-1oh1 - ny retrofit för SH-101
    Av yophen i forum Nyheter
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2017-07-23, 22:27
  2. Tubbutec Juno-66
    Av yophen i forum Nyheter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-05-20, 18:13
  3. Bygga nytt skal till Korg Doncamatic
    Av Batteriet i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-30, 08:20
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-11-20, 11:40
  5. bygga fet PC till en mac?!?!
    Av mv i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-05-31, 11:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •