Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Backtracks från?

  1. #1
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran

    Backtracks från?

    Jag är en av dem som tycker det är förbannat skönt att inte ha en laptop på scenen. Ofta är det bara trummor, bas och lite syntar - ingen midi. Kör ofta på mp3-spelare för enkelhetens skull, men det vore så fruktansvärt kul att ha något med fler, åtminstone fyra utgångar och splitta instrumenten i lika många huvudgrupper. Har bara gjort det på en väldigt minimalistisk och kort spelning då vi körde orglar och skrammel genom en stereokanal och trummaskin på den andra, samt bas och sång live. Det blev väldigt fint, men jag vill så klart ha fler utgångar.

    Antar att många rullbandare har flera utgångar(?), men då får man ju lägga en slant. Finns det några kända kassettportor som är billiga och någar outs?

    Digitala grejer annars? Jag har ingen aning om vad som finns och vad man använder eller har använt genom historien.

  2. #2
    deleted user
    Är det inte ett alternativ att ha en laptop undangömd? Så gör jag . Kan inte komma på något bättre än en lap och Ableton Live. Lägger upp trummor, bas och övriga instrument i tre olika kanaler i lappen, så jag kan justera dem på plats om det behövs. Under spelning tänker jag inte på att jag har lap ens och tittar inte på den. Styr den med Korg padKontrol.

    Jag vet att jag är skitjobbig och för andra gången på kort tid ger dig ett svar du inte frågade efter, men jag vill ändå trycka på att det går att använda lap utan att ha den framför näsan. Varken jag eller publiken ser den egentligen.

  3. #3
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Ja, tanken har ju slagit mig med. Men av någon anledning är jag lite rädd datorer live, har alltid uppfattat dem som mindre stabila än t ex en mp3-spelare. Sen är jag inte särskilt förtjust i att släpa med laptop som man har resten av sitt liv på. Men det går ju att vara försiktig iofs, inte lämna grejer framme, etc. Heh...

    Haha, det är ingen fara, dina tips uppskattas!

  4. #4

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Antar att många rullbandare har flera utgångar(?), men då får man ju lägga en slant. Finns det några kända kassettportor som är billiga och någar outs?

    Digitala grejer annars? Jag har ingen aning om vad som finns och vad man använder eller har använt genom historien.
    Många kassettportor har 4 utgångar, men frågan är ju om man verkligen vill använda det live, med tanke på ljudkvalitet, svaj, 20 minuter per band, osv.

    Digitalt borde du kunna hitta gamla hårddiskinspelare och ADATs billigt, men de är ju i regel större och tyngre att släpa runt på. Annars tror jag på en nyare digitalporta/mixerbord, typ Zooms varianter. Ytterligare en variant är en smartphone med någon mjukvara där du kan spela upp flera kanaler – är det bara för att ställa nivåer så spelar det ju ingen roll att du inte har fysiska utgångar.

    Men i stort sällar jag mig till Skilling.

  5. #5
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Svaj är ju inte jättekul. 20 minuter per band är väl ganska lugnt dock. Bara att byta!

    Ja, jag tänkte på det där med hårddiskinspelare. Vad kallas såna grejer på engelska?

    Det är inte för att ställa nivåer utan just de fysiska utgångarna som är poängen. Kunna köra basar till basstärkare, för att ta ett exempel.

  6. #6

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, jag tänkte på det där med hårddiskinspelare. Vad kallas såna grejer på engelska?
    Hard disk recorder?

    Det är inte för att ställa nivåer utan just de fysiska utgångarna som är poängen. Kunna köra basar till basstärkare, för att ta ett exempel.
    Fast om det finns ett PA är det väl lika enkelt att spela upp spåren där?

  7. #7
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast om det finns ett PA är det väl lika enkelt att spela upp spåren där?
    Jo, men då kan jag lika gärna köra mp3-spelare som alltid. Har inget behov av att ställa nivåer live. Däremot är det svinfint att kunna ha basar i en basstärkare, leadsyntar i annan lämplig stärkare och trummaskiner i en annan, gärna med lite fjäderreverb. Så mickar man det, eller om det är ett litet ställa kör man bara som det är.

  8. #8
    deleted user
    Jag kan iofs förstå om man vill micka upp en basstärkare t ex. Ganska kul grej faktiskt.

  9. #9
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Det kan låta coolt och det ser och känns ganska fett ut med en liten vägg av stärkare bakom sig.

  10. #10
    deleted user
    Förstår helt det upplägget och då ändras ju förutsättningarna helt.

  11. #11

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan iofs förstå om man vill micka upp en basstärkare t ex. Ganska kul grej faktiskt.
    Fast då försvann smidighetsaspekten helt i mina ögon.

  12. #12
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast då försvann smidighetsaspekten helt i mina ögon.
    Hehe... definitivt, men smidighet var inte riktigt en faktor här. Handlar mest om att jag inte vill ha en dator värd massa pengar på scenen när jag kan ha ett gerät som är till för att spela upp grejer med.

  13. #13
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast då försvann smidighetsaspekten helt i mina ögon.
    Ahhh, fast smidigheten är alltid i förhållande till vad man vill använda det till. I det här fallet alltså att köra t ex bas via förstärkare.

  14. #14
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Om inte dator är en acceptabel lösning är mitt tips att skaffa en bra, flerspårig rullbandare. Finns både 4- och 8-spårs. Fördelen är att du får det bästa av två världar; Bra ljudkvalité och en uppsjö utgångar, som du kan mata allehanda förstärkare med.

    För livebruk är det ett kanonalternativ då du mer lätthet bygger in bandaren plus alla in- och utgångar i ett smidigt case. Done!



    Love
    Göran

  15. #15
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ahhh, fast smidigheten är alltid i förhållande till vad man vill använda det till. I det här fallet alltså att köra t ex bas via förstärkare.
    bra uttryckt, smidigheten är alltid relativ.

  16. #16
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Interzone Inc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om inte dator är en acceptabel lösning är mitt tips att skaffa en bra, flerspårig rullbandare. Finns både 4- och 8-spårs. Fördelen är att du får det bästa av två världar; Bra ljudkvalité och en uppsjö utgångar, som du kan mata allehanda förstärkare med.

    För livebruk är det ett kanonalternativ då du mer lätthet bygger in bandaren plus alla in- och utgångar i ett smidigt case. Done!



    Love
    Göran
    Ja, det är väldigt lockande. Och jag kan inte sticka under stol med att en stående bandare ser sjukt snyggt ut också. Har en Revox A77 i behov av service. Kanske borde försöka fixa den och byta upp mig mot fler spår.

  17. #17
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    vi har kört med kassettporta varje gig.
    funkar finfint. något svaj har jag inte varit med om.

    lägger in det som vanlig länk för att int kludda
    här ären Fostex 280 som används
    http://www.youtube.com/watch?v=ZCI-DZLMQtY

  18. #18
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    nice, porta har jag letat mest. det har gått sådär dock, mkt för att jag inte vet vilka modeller som har fler utgångar. men tack för tipset!

    hmmm... jag såg er nånstans. men det var nog fan inte på landet. gjorde ni ett gig på mosebacke för nåt år sen? kan ha varit nåt annat dock. minns karl på scen, och julian från munnen var med.

  19. #19

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vi har kört med kassettporta varje gig.
    funkar finfint. något svaj har jag inte varit med om.
    Portor med variabel hastighet har en tendens att diffa en smula, och ska man spela till det så kan det bli intressant..

  20. #20
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    hmmm... jag såg er nånstans. men det var nog fan inte på landet. gjorde ni ett gig på mosebacke för nåt år sen? kan ha varit nåt annat dock. minns karl på scen, och julian från munnen var med.
    mosebacke har vi aldrig lirat på. men karl+julian+några till gjorde en konsert under namnet FAS3, kanske det?

  21. #21
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    det lät väldigt mycket tidiga Cabaret Voltaire minns jag. undrar var jag såg er då. det kanske var på landet ändå.

Liknande ämnen

  1. "Styr monstersynten från egna datorn" Saxat direkt från nyteknik.se
    Av jazzdoktorn i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-09-20, 20:36
  2. Original backtracks
    Av ygg i forum Allmänt om musik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-10-27, 15:20
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-05-18, 22:27
  4. music minus one, backtracks?
    Av Valfrid i forum Allmänt om musik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-12, 17:33
  5. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-01-21, 17:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •