Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Splicing tape + göra tape loop

  1. #1
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran

    Splicing tape + göra tape loop

    Jag har just blivit med bandeko, en gissningsvis ganska punkig modell. Ekot är dock utan band och jag behöver göra en loop. Min plan är plocka fram en 1/4"-rulle och skära egen.

    Frågor:

    Enligt Gearsluts måste jag köpa riktigt "delay tape", annars går allt åt skogen. Stämmer det?

    http://www.gearslutz.com/board/so-mu...ape-loops.html

    Måste man ha riktig Splicing Tape eller går det att punka med något annat? Går det att köpa splicing tape i gbg med omnejd eller måste jag beställa? (Att loopen håller sämre bryr jag mig inte om, är väl snarare rädd för att klistret ska skada tonhuvuden.)

    Jag hittade den här som innehöll mycket matnyttigt:

    http://www.tapeheads.net/showthread.php?t=276

    Andra tips och tricks utöver det?

  2. #2
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    55perssomhartittatmåsteväländåvetanågotbump!

  3. #3
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Skaffa riktigt band för delay, vanlig 1/4" är för tunn för att hålla i längden samt trasslar sig lättare.

    Misstänker att splice-tejp är gjord för att böjas mer än vanlig tejp, ja utan att gå av. Kan säkert vara något magiskt med klistret också... ingen aning om var man kan hitta sådan i gbg.

  4. #4
    momangen
    momangen är inte uppkopplad
    momangens avatar
    Senior
    Kör du inte med tunn tejp ( skarvtejp ), får du en bump, vilket du kan få ändå om du inte tränar. Lyckades hälften av gångerna haha

    Litet skutt i soundet.

    Vanlig "ljudkassett-tape" har för dålig kvalité, testade för några år och fick knappt något delay alls.

    Höll på förr, sålde mitt skarvkit till jgb tror jag
    Senast redigerat av momangen den 2012-12-11 klockan 10:39. Anledning: skarv

  5. #5
    codemuzak
    codemuzak är inte uppkopplad
    codemuzaks avatar
    Senior
    Jag har gjort massor med bandloopar både med vanlig kontors tejp och tape splicing tejp. Mitt bästa råd är att testa med lite olika band och tejp. Det ska inte vara några problem att köra med vanlig kontorstejp. Jag har ett par bandloopar jag använder live och dom gjorde jag för 5 år sedan och dom fungerar prima efter galet många spelningar. Om det är ett äldre bandeko så är det bäst att köra med ett tunt gammalt rullband istället för ett kraftigt 456 ampexband.

Liknande ämnen

  1. Tape emulerings plugin som ger tape svaj ?
    Av Firechild i forum Övrig mjukvara
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-10-21, 10:00
  2. Tape Scratching
    Av Olle Truck i forum Övriga instrument
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-06-18, 01:41
  3. Tape - Rideau
    Av Arete i forum Skivor & artister
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-11, 22:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •