Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Gissa. (Konvolutionsexperiment.)

  1. #1
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran

    Gissa. (Konvolutionsexperiment.)

    Två välkända syntpop-slingor har konvolverats i E6400 Ultra. Vilka?

    Den ena tar ofta överhanden över den andra eller så hörs den rytmiska strukturen i den ena ihop med melodin hos den andra tex. Men det är alltid lika spännande att se hur resultatet blir

    Ex1:

    http://soundcloud.com/modrik/konvolv-121205


    Ex2:

    http://soundcloud.com/modrik/konvolv-121206
    Senast redigerat av Volt den 2012-12-08 klockan 16:41.

  2. #2
    fsm
    fsm är inte uppkopplad
    fsms avatar
    Senior
    Har ingen aning, men hur gick du till väga? Intressant.

  3. #3

    Redaktör
    Man samplar en snutt från två olika låtar, stoppar dem i mjukvara eller hårdvara som klarar faltning ("convolution" på engelska), faltar låt A med låt B och tvärtom. Klart!

    På OS X är Soundhack klassikern, men jag tror alla nyare sampleredigerare har det inbyggt. Det brukar vara långsamt på gränsen till plågsamt i äldre hårdvarusamplers.

  4. #4
    fsm
    fsm är inte uppkopplad
    fsms avatar
    Senior
    Kul grej - måste testas. Kollade i EOS4-manualen och hittade lite mer info:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	eos_convolution.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	103,2 KB 
Id:	42608
    Senast redigerat av fsm den 2012-12-06 klockan 11:28. Anledning: Bildfix.

  5. #5

    Redaktör
    Precis.

    Men de skämtar inte när de säger att det kan ta lång tid, så har du tillgång till mjukvara är det ett mycket snabbare sätt att jobba. Samplingsreverb använder faltning/konvolvering, så på en modern dator är det inget problem att göra det i realtid.

  6. #6
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Ja, det mesta tar längre tid på en hårdvarusampler och de här processerna i synnerhet. Men om man nu ändå ska gör det så får man planera vad man ska göra under väntetiden så blir det inte plågsamt. Det är en demo av Ultran.
    Senast redigerat av Volt den 2012-12-06 klockan 12:50.

  7. #7
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Ok, gissningen är rätt svår.

    Ex1 är introt till DM:s Monument + introt till Kraftwerks Man Machine. I Monument är rytmen mest märkbar. I Man Machine är det melodin som slår igenom.

    Ex2 är samma band. Introt i Nothing to Fear + melodin i Tour de France.

  8. #8
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Och för dem som inte faltar, man går bara över i frekvensplanet och multipicerar.

  9. #9
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Någon matematiker här? Är det verkligen "riktig" faltning som görs i en tåcken därn sampler?

    Och för övrigt: "man går bara över i frekvensplanet" Inte så bara, va?

  10. #10
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Faltning alltså:
    När man kör en signal genom ett filter så utförs en faltning mellan insignalen och filtrets pulssvar. Faltningen är en komplicerad integral.

    En annan och mer intuitiv metod att beskriva en filtrering är att Laplace-transformera ("gå över i frekvensplanet") insignalen, multiplicera transformen med filtrets överföringsfunktion (som alltså är pulssvarets Laplace-transform) och sedan inverstransformera resultatet tillbaka till tidsplanet.
    Denna metod ger en grafisk förståelse för t.ex. ett filter när man betraktar filtrets frekvenskurva, alltså överföringsfunktion, och s.a.s. maskar av insignalens spektrum.


    Ovanstående är inte avsett att vara matematiskt stringent beskrivet, utan snarare populärvetenskapligt.

    Och för övrigt så finns inte frekvensplanet i verkligheten. Det är bara en matematisk modell! I själva verket sker allting i tidsplanet.

  11. #11
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Kolla här:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Faltning

    Den första grafen visar en fyrkantsvåg (grön) som passerar ett lågpassfilter (röd kurva = pulssvaret). Utsignalen (svart) stämmer!

    (och så heter det visst konvolution)


    Man kan givetvis falta två signaler med varandra, och inte bara en signal med ett pulssvar som i exemplet med filtret.
    Senast redigerat av Erik G den 2012-12-07 klockan 15:08.

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och för övrigt så finns inte frekvensplanet i verkligheten. Det är bara en matematisk modell! I själva verket sker allting i tidsplanet.
    ...eller tvärt om?

    Världen betraktad i frekvensplanet:

  13. #13
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla här:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Faltning

    Den första grafen visar en fyrkantsvåg (grön) som passerar ett lågpassfilter (röd kurva = pulssvaret). Utsignalen (svart) stämmer!

    (och så heter det visst konvolution)


    Man kan givetvis falta två signaler med varandra, och inte bara en signal med ett pulssvar som i exemplet med filtret.
    Jag hatar att jag är helt borttappad i huvet när jag läser matematik, jag fattar ingenting! Önskar jag förstod något.

  14. #14
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Fattar inte ett skvatt. Förklara som om ni har med en femåring att göra. Då kanske jag fattar. Kanske...

  15. #15
    EnkelMagnus
    EnkelMagnus är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det är lite som att förklara en Rubriks Kub utan att se den. Ganska enkel princip men ganska komplicerat att förklara i text.

    Man ersätter varje sample i insignalen med impulsresponsen (som skalas med värdet på insignal-samplen). Clear as mud thank you very much.

    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon matematiker här? Är det verkligen "riktig" faltning som görs i en tåcken därn sampler?
    Det utgår jag ifrån. Varför skulle det inte vara det ? Väldigt enkelt att implementera.
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och för övrigt: "man går bara över i frekvensplanet" Inte så bara, va?
    Det är inga som helst problem,varför skulle det vara det ?
    Senast redigerat av EnkelMagnus den 2012-12-08 klockan 19:47.

  16. #16
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Basil Falting:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	top-10-sitcoms-fawlty-towers.jpg 
Visningar:	27 
Storlek:	25,9 KB 
Id:	42635

  17. #17
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Men som manualen förklarar själva principen så slår konvolutionen ihop de frekvenser ljuden har gemensamt och utesluter de frekvenser de inte har gemensamt.
    Senast redigerat av Volt den 2012-12-08 klockan 20:47.

  18. #18

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fattar inte ett skvatt. Förklara som om ni har med en femåring att göra. Då kanske jag fattar. Kanske...
    Jag antar att du är en ganska intelligent femåring: ett impulssvar är ett sätt att beskriva hur ett något låter ("svarar") när man skickar ett ljud igenom det, för volym, tid och frekvensinnehåll.

    Att sänka volymen är samma ljud fast med lägre volym, ett lågpassfilter är samma ljud fast utan de höga frekvenserna, ett eko är samma ljud, fast upprepat flera gånger med lägre volym. Med lite matematik så kan man beskriva det så att det fungerar för vilket ljud som helst som man skickar in. I praktiken ser det ut ungefär såhär:

    Volym (en pinne med halva längden):
    Kod:
    .
    x
    Lågpass (se Wikipedia-länken):
    Kod:
    X
    XX.
    Eko:
    Kod:
    X  x 
    X  X  X  x  .
    Att det råkar bli något som man kan lyssna på är mest en bieffekt (även om det egentligen bara är hörbart med sånt som reverb eller ekon, annat blir mest millisekundkorta knäpp). Och att det fungerar åt andra hållet (dvs stoppa in valfritt ljud och använd som impulssvar) är också mest en bieffekt, och använder man vanlig musik som impulssvar så brukar man få väldigt märkligt böljande resultat, eftersom man i praktiken kombinerar de gemensamma frekvenserna och fördelar dem över tid.

    Men jag har hört intressanta resultat från att göra sånt som att använda cymbaler eller gitarrsamplingar.

  19. #19

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon matematiker här? Är det verkligen "riktig" faltning som görs i en tåcken därn sampler?
    Det låter som det, och det beskrivs som det, så det bör vara det.

    Däremot så är det ganska räkneintensivt, så det är förmodligen därför det inte varit särskilt populärt att använda i hårdvarusamplers. Om jag minns rätt så var man glad om det tog mindre än 5 minuter att tugga igenom två korta samplingar som man kombinerade. Idag vet jag inte riktigt hur många instanser man får i realtid av Altiverb eller liknande på en modern dator...

Liknande ämnen

  1. Gissa den här då
    Av Schlachthof i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-11-13, 00:24
  2. Gissa!
    Av false messiah i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-10-03, 09:46
  3. gissa då?????
    Av Sillen i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2009-08-02, 17:31
  4. gissa vem?
    Av enapa i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-03-27, 09:07
  5. gissa!
    Av Kloon i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 145
    Senaste inlägg: 2005-12-27, 18:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •