Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Logics kvantisering

  1. #1
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

    Logics kvantisering

    Såg en video igår där de visade hur den avancerade kvantiseringen i Logic fungerar. Intressant att den gick att ändra dynamiskt, istället för att direkt applicera kvantiseringen på noterna. Eller missförstod jag det? Det såg ut som att han la in en kvantiserare på kanalen som sedan korrigerade enligt de inställningar man satt. Så att det gick enkelt att ändra kvantiseringen när man ville.


    Om det är så, så är det verkligen något jag saknar i Live. Det går att göra liknande. Men för att göra ändringar så måste jag ta undo och sedan göra en ny kvantisering. Vilket efter ett par kvantiseringar kan ge oönskade resultat.


    Jag arbetar mycket med ej 100%-ig kvantisering för att få det inspelade att bibehålla en del "levande" kvaliteter.


    Någon som har erfarenhet av den avancerade kvantiseringen i Logic?

    Har inte själv Logic men blev nyfiken och funderar på att skaffa det.

  2. #2
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Jodå, Logic´s avancerade kvantisering är icke-destruktiv och är dessutom unik för varje enskild region i projektet, dvs den påverkar inte ett helt track utan kan vara individuell för varje region. Denna funktion har funnits sedan de tidigaste versionerna av Logic.
    Jag har använt den för att få till lite "swing" men även till strumming-effekter och flam. Jag vet dock inte om dessa funktioner finns i Cubase/PT/One?

  3. #3
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av loghill Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jodå, Logic´s avancerade kvantisering är icke-destruktiv och är dessutom unik för varje enskild region i projektet, dvs den påverkar inte ett helt track utan kan vara individuell för varje region. Denna funktion har funnits sedan de tidigaste versionerna av Logic.
    Jag har använt den för att få till lite "swing" men även till strumming-effekter och flam. Jag vet dock inte om dessa funktioner finns i Cubase/PT/One?
    Låter väldigt smidigt med per-region-kvantisering.

  4. #4

    Redaktör
    Groove-funktionen i Live fungerar på liknande sätt, men inte per clip. Öppnar du inställningarna för groove templates så kan du ställa in hur mycket de ska påverka clip. Så har du tex ett rakt 1/16 template så kan du få det så att det påverkar 50% tid, 25% velocity. Men det påverkar alla clip som har samma groove.

    Men ja, det finns mycket sånt där godis i Logic, men det är inte alltid helt lätt att veta att det ens existerar. (Det fanns tex ett läge som var väldigt likt Lives clip launch, åtminstone förr. Men det var undangömt i en av tusen menyer.)

  5. #5
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Groove-funktionen i Live fungerar på liknande sätt, men inte per clip. Öppnar du inställningarna för groove templates så kan du ställa in hur mycket de ska påverka clip. Så har du tex ett rakt 1/16 template så kan du få det så att det påverkar 50% tid, 25% velocity. Men det påverkar alla clip som har samma groove.

    Men ja, det finns mycket sånt där godis i Logic, men det är inte alltid helt lätt att veta att det ens existerar. (Det fanns tex ett läge som var väldigt likt Lives clip launch, åtminstone förr. Men det var undangömt i en av tusen menyer.)
    Går iofs assigna olika groove-templates till olika klipp. Känns dock inte lika smidigt. Men visst funkar det.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 23:59
  2. Quantize Kvantisering
    Av filliam i forum Logic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 01:11
  3. Logics inkluderarde instrument?
    Av MK Ultra i forum Logic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 16:52
  4. Beskrivning av Logics mixmotor?
    Av torsig1967 i forum Logic
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-10-20, 20:51
  5. Groove kvantisering!
    Av Random i forum Pro Tools
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-10, 16:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •