Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Pitch i högtalare och hörlurar

  1. #1
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran

    Pitch i högtalare och hörlurar

    Gjorde en intressant upptäckt för ett tag sen. Höll på och spelade in sång, fick en tagning uppspelad i lurarna. Tyckte att det lät väl ok. Kom in och lyssna blev jag uppmanad. Och när jag hörde det i högtalare så var det svinsurt.

    Har inte testat med annan musik, men för min egen sång så var det genomgående så att jag hörde sura toner väldigt väl i högtalarna, men inte lurarna.

    Någon som har samma erfarenhet? Eller är det bara mitt taskiga gehör som spökar?

  2. #2
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har liknande erfarenheter. Har en låt som fadeas ut och när den gör det låter det som att den går upp (eller ner, minns inte) ca ett halvt tonsteg. Vet inte om det är samma fenomen men det verkar hända något när man lyssnar på hög volym i hörlurar.
    Ska jag spela basmelodier i hörlurar upptäcker jag ofta när jag lyssnar i högtalare att jag var off med kanske ett halvt tonsteg också.
    Är också orolig över mitt gehör :O

  3. #3
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Om du lyssnar med för hög volym så kan inte örat återge korrekt pitch, utan du uppfattar den som något lägre än vad den faktiskt är. Jag har läst någon invecklad vetenskaplig förklaring på det där som jag inte kan hitta nu, men pröva att sänka volymen.

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Jupp - sänk volymen! Det är ett känt fenomen, som dessutom blir värre i lurar eftersom man tenederar att spela högre i lurar!

    Wiki: Pitch depends to a lesser degree on the sound pressure level (loudness, volume) of the tone, especially at frequencies below 1,000 Hz and above 2,000 Hz. The pitch of lower tones gets lower as sound pressure increases. For instance, a tone of 200 Hz that is very loud will seem to be one semitone lower in pitch than if it is just barely audible. Above 2,000 Hz, the pitch gets higher as the sound gets louder.

    Vetenskaplig referens i: http://books.google.se/books?id=RUDT...AC&redir_esc=y
    Senast redigerat av hasse_fx den 2012-11-11 klockan 13:58.

  5. #5
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Låter rimligt. Kan vara en plan att sänka lyssningen för lite tonsäkrare leverans då. Jobbigt, är van vid att blåsa på ordentligt...

  6. #6
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    eller att man ber lyssnarna förhålla sig till vad upphovsmannen/skaparen anser sig vara ultimatförhållande i uruppförandet

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter rimligt. Kan vara en plan att sänka lyssningen för lite tonsäkrare leverans då. Jobbigt, är van vid att blåsa på ordentligt...
    Ett "motmedel" som kan fungera för dig är att lyfta av ena luren när du tutar... Vanligt bland rutinerade sångare och blåsare/stråkmusiker som måste intonera "manuellt"

  8. #8
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    intonera manuellt
    eller automagisk kanske funkar att köra som en template i daw under record / postprocess av det mik'ade tracket +/- nån semiton

    inte fasen bryr vi oss om att höjja Hz på basen för att kompensera för SPLer i PA-sammanhang lixom ? eller jag har aldrig tänkt tanken iaf
    Senast redigerat av ~~~ den 2012-11-11 klockan 15:32. Anledning: ursch va surt pitchad din TOM+KICK är i PA!

  9. #9
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Sjung in i den här.


  10. #10
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett "motmedel" som kan fungera för dig är att lyfta av ena luren när du tutar... Vanligt bland rutinerade sångare och blåsare/stråkmusiker som måste intonera "manuellt"
    Japp, gjorde det några gånger senaste vändan. Underlättar pitch, men känns lite konstigt också. Vanesak gissar jag.

  11. #11
    compute
    compute är inte uppkopplad
    computes avatar
    Veteran
    Själv brukar jag köra låg volym på musiken och i princip ingen medhörning på sången i lurarna. Har jag vant mig vid. Då hör jag i stället sången lite uppblandat från utanför lurarna, blir mer fokuserad.

    Bör sägas att "normala" inspelningsförhållanden med extra allt i lurarna numera tenderar att throw me off. För att inte tala om dom som vill lyxa till det med lite reverb direkt i medhörningen. Rrrryyyys.

  12. #12
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ljudet beter sig ju olika också om det dundrar fritt i ett rum med vibrerande prylar och resonanta ytor jämfört med från luren rakt mot trumhinnan.

  13. #13
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Shit, jag måste alltid ha starkt i lurarna, annars försvinner lite känslan i skapandet typ. Men så kör jag ju helelektroniskt också, så vad gör jag i den här tråden?

  14. #14
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Akta öronen bara. Stor risk för skador med hörlurar.

    Jag har en musikorsakad skada på ena örat. Inte nedsättning, utan tvärtom överkänslighet. Inte så kul.

  15. #15
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Akta öronen bara. Stor risk för skador med hörlurar.Jag har en musikorsakad skada på ena örat. Inte nedsättning, utan tvärtom överkänslighet. Inte så kul.
    Oj, trodde bara man kunde få nedsättning. Men jag kör nog inte såå starkt ändå.

Liknande ämnen

  1. Temp - pitch
    Av kotten i forum Ableton
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-09, 22:50
  2. Begagnade högtalare / Fräscha upp högtalare
    Av Helix i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 16:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •