Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Få bort brus

  1. #1
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran

    Få bort brus

    Skickade iväg släpp för mastering, men de vill att jag kapar bruset.
    I princip allt är inspelat på en kassettporta, och visste mycket väl att det var rätt mycket brus,
    men hoppades på att det skulle vara ok.
    Hur och med vad kapar jag? Beskriv som om jag är 5 år, trots att jag sysslat med detta i över 20 år.

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Det jag tycker är mest rätt väg för din del är att meddela den som mastrar om hur du spelat in och att bruset kommer därifrån och att du därför inte kan "kapa" det. Den som mastrar bör då kunna minska på bruset åt dig, men se till att det inte pajar det du vill förmedla med musiken. Du kanske spelade in med kassettporta just för att du gillar det soundet?
    Det är så himla lätt att man pajar för mycket med brusreduceringspluggar/appar om man inte har bra koll på vad man gör, har bra verktyg OCH har väldigt bra lyssning, så ja, låt den som mastrar göra det vid behov.

  3. #3
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Izotope RX 6 har jag använt för brusreducering tidigare, det var bättre än allt annat jag testade då. Senaste versionen verkar vara RX8. Det fanns en billigare version då när jag köpte det men den jag hittade nu kostade typ 4000kr och det är kanske lite väl saftigt... Kolla om det finns någon billigare variant av den eller om man kan köpa någon tidigare version billigare.

  4. #4
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Tack för bra svar. Nu vet jag dock inte om det var bolaget som ville få bruset kapat, eller om det var de som mastrade.
    Antar att de som mastrade inte bryr sig egentligen, och lyckligtvis tror jag bolaget förstår om jag nu inte kan kapa det.
    Jag ska dock testa mig på en waves plugg jag har, får se hur det blir.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Izotope RX 6 har jag använt för brusreducering tidigare, det var bättre än allt annat jag testade då. Senaste versionen verkar vara RX8. Det fanns en billigare version då när jag köpte det men den jag hittade nu kostade typ 4000kr och det är kanske lite väl saftigt... Kolla om det finns någon billigare variant av den eller om man kan köpa någon tidigare version billigare.
    Hehe, om du fortfarande har RX6 så skickar jag dig musiken?

  5. #5
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Izotope RX kan du köra fullt fungerande demo i 30 dagar.

  6. #6
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Izotope RX kan du köra fullt fungerande demo i 30 dagar.
    Tack, men Waves X-Noise gjorde susen!

  7. #7
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Det är så himla lätt att man pajar för mycket med brusreduceringspluggar/appar om man inte har bra koll på vad man gör, har bra verktyg OCH har väldigt bra lyssning, så ja, låt den som mastrar göra det vid behov.
    Jag vill bara vara lite extra tydlig med vad jag skrev här ovan.

    Men ja, RX 8 är toppen. Jag kör med advanced, men jag kan tänka mig att t om Elements (det minsta paketet) räcker för många.

    Här är ett annat billigt alternativ som ibland fungerar t om bättre än RX Advanced: https://acondigital.com/products/restoration-suite/

  8. #8
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Vad bra att det löste sig!

    Vill också tipsa om att det finns även en svensk, plugin här: https://klevgrand.se/products/brusfri Har inte testat den själv men testat en del annat från Klevgränd som jag gillar. Typ 600kr kostar den här om det kan kännas prisvärt och om den klarar uppgiften

  9. #9
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    But why? Har du lirat in med kassettporta så förutsätter jag att du vill ha just det soundet?
    Varför då slita med att sedan försöka få bort det?

    Eller är det gammalt material från ”tiden då det begav sig” som ska fixas till?

  10. #10
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    But why? Har du lirat in med kassettporta så förutsätter jag att du vill ha just det soundet?
    Varför då slita med att sedan försöka få bort det?
    En inte helt ovanlig anledning är då man under mastering-steget lyfter diskanten och sedan dessutom komprimerar och/eller limiterar så lyfts brusnivån upp. Jag har fått minska brus pga sådana behov ett flertal gånger. Det handlar då inte om att paja soundet.

  11. #11
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    But why? Har du lirat in med kassettporta så förutsätter jag att du vill ha just det soundet?
    Varför då slita med att sedan försöka få bort det?

    Eller är det gammalt material från ”tiden då det begav sig” som ska fixas till?
    Lite brus kan det ju få vara, jag hade nog bara blivit lite ljudblind i det hela, det var rätt mycket.
    Men ang soundet, bruset är inget jag vill åt med porta, den får mig bara ut ur grid-träsket.
    Först när jag spelar in, och sen även när jag för det vidare till datan, iom att den inte håller 100% tempo.

  12. #12
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad bra att det löste sig!

    Vill också tipsa om att det finns även en svensk, plugin här: https://klevgrand.se/products/brusfri Har inte testat den själv men testat en del annat från Klevgränd som jag gillar. Typ 600kr kostar den här om det kan kännas prisvärt och om den klarar uppgiften
    Tack, ska kolla, men waves verkar funka prima. Lyckligtvis är det bara ca hälften att kanalerna som är brusskadade,
    och de verkar dessutom befinna sig i ett register som inte påverkades, alls vad jag kan märka.

  13. #13
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Kan vi förvänta oss ett nytt släpp alltså?

  14. #14
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    RX!

    Kör själv standard men har elements med

    Elements är riktigt prisvärt, ibland gratis med andra pluggar om man köper på vissa ställen.

  15. #15
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan vi förvänta oss ett nytt släpp alltså?
    Hehe, yes. Två tom. Men de andra kan nog dröja. Det som kommer nu under våren, är dock ren drone.

  16. #16
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reverbsvansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    RX!

    Kör själv standard men har elements med

    Elements är riktigt prisvärt, ibland gratis med andra pluggar om man köper på vissa ställen.
    Har testat RX nån gång längesen, minns int för vad. Men, har waves bundle, även fast jag bara använder typ två pluggar. Men där fanns en brusreducerare som funka.

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Brus är ju vackert. Till och med på modet.

  18. #18
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Brus är ju vackert. Till och med på modet.
    Oja, och brusigt kommer det vara, bara inte så det stör.
    Visade sig dessutom bara vara en kanal som riktigt brusade.

  19. #19
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Håller med Volantiz, man bör kunna förvänta sig att mastringen tar hand om brusreduktion och att de antagligen har bättre utrustning och lyssningsvana för det.

    Men om man vill göra det hemma (vilket jag gör ibland och just från porta) så går det ju också. Det är lätt gjort att överdriva brusreduktionen så att det skadar ljudet, men det hör man i så fall (om lyssningen är god nog). Jag brukar rensa upp individuella spår och använda gate eller oftare manuell volymautomatisering i tillägg. Därför importerar jag enskilda spår från portan i hårdpanorerade stereopar, naturligtvis med synkproblem mellan de två stereospåren om man använder fyra kanaler som kräver redigering, men det går.

  20. #20
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Brus är ju vackert. Till och med på modet.

  21. #21
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Portan orsakade bara en del av bruset, klassiskt kassettbrus, lyckades få bort det, men då blev bruset från Casio'n väldigt tydligt.
    Kassettbruset maskerade det och lät eg bättre, så nu sitter jag och spelar in allt på nytt.
    Tonen A från Casio'n har minst brus, vettetusan hur, men fick ersätta alla toner med A och transponera.

    Och för att slippa brus ytterligare kör jag allt genom bandeko denna gång då de brusar mindre, om alls.

  22. #22
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Undrar om inte i fallet med Casion att A är grundvågformen och den interna transponeringen tillför extra brus? Jag hade en Moog MG-1 på besök en gång som brummade i bestämd tonhöjd vilket påverkade vilka toner som lät bäst att sampla.

Liknande ämnen

  1. Strömförsörjning för att få bort brum o brus från Volca.
    Av Drummel i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-03-03, 19:09
  2. DI-box mellan mixer och dator tar bort digitalt brus?
    Av PeterM i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-01-12, 17:10
  3. Brus
    Av tinybox i forum Modularer & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-27, 16:02
  4. Brus i olika synthar (oönskat brus)
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2011-06-21, 10:34
  5. Ta bort brus
    Av imported_Cowboy Dan i forum Övrig mjukvara
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-03-25, 11:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •