Sidan 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 408

Ämne: Vad använder ni för mixerbord?

  1. #1
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

    Vad använder ni för mixerbord?

    Att gemene 99:a älskar sina syntar, det är allmänt känt.

    Däremot verkar det som om mixers och kompressorer, EQ's och annan outboard inte är lika viktigt.
    Vad är det som gör att det är "tråkigare" att köpa en mixer än att köpa sin sjunde analogsynt?

    Mixar du i datorn? Summerar du analogt eller gör du hela din mix analogt?
    Är mixerbordet viktigt för dig? Varför, varför inte? Motivera!

  2. #2
    Ewigland
    Ewigland är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har ett Studiomaster 16-4-2. Älskar det. Mixar egentligen internet i Ableton, men använder bordet för jammande och summering. Väldigt fin och "musikalisk" EQ. Kör alla effektreturer till vanliga kanaler så att jag både kan justera volymen med reglerna, EQa effektsvaret och, ej att förglömma, göra oljud och skumma saker genom att skicka tillbaka effektsvaret till samma effekt eller andra effekter med hjälp av sends.

    Mixerbord är bäst.

  3. #3
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    För mig är en bra mixer och externa effekter nästan lika viktigt som synten. Just nu har jag en Behringer Eurodesk MX 3282A. I racket sitter ett gäng DBX kompressorer, delay och reverbs.

    Min signalkedja är just nu:

    • Syntar -> Analog Mixer -> Audio interface -> PC (Cubase)

    Jag kan även ha ett motsatt flöde:

    • Ett eller flera Cubase spår -> Audio Interface -> Mixer/Effekter ...och så hela vägen tillbaks. Jag kan alltså lägga på en analog kompressor på en plug till exempel.

    Arbetssätt ja... Beroende på spelar jag in en eller flera syntar samtidigt, och då till viss del mixade på MX32:an men alltid in på separata spår i Cubase (tappar subbarna till ingångarna på ljudkortet). Mestadels är det dock inspelning av ett spår i taget, och alltid slutmix i Cubase.

    Fast nu går jag och funderar på att gå över till en Mackie d8b Men det måste vara en förbättring när det gäller ljudkvalité, signalflöde och arbetssätt, och det återstår att ta reda på om det är det.

    Så för mig är det mycket viktigt med kringutrustning. (...så är jag ju en gammal ljudtekniker också.)

  4. #4
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Kör mestadels mixerlöst av utrymmesskäl. Jag fick välja mellan ett klaviatur eller en mixer. Hoppas att det kan ändras framöver. Tror isf att en 16 h A&H kan vara rätt för mig.

  5. #5
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Delta DLX. Hjärtat i studion och ett instrument i sig!

  6. #6
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Kör det mesta jag kommer över... men Mackie 1640 har jag som mest just nu..och ett par små Soundcraft folio pads eller vad dom heter... bra när man kör småprojekt på vardagsrumsgolvet.... Måste ha en större mixer nu eller uppgradera till 1640i.

  7. #7
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det som gör att det är "tråkigare" att köpa en mixer än att köpa sin sjunde analogsynt?
    Va näe så är de väl inte Jag tycker det är lika roligt att köpa mixerbord & outboards som synthar. Faktum är att det är sånt jag prioriterar mest just nu. Med det sagt så har jag inte särskilt mycket outboards än. Men så här ser det ut idag.

    Mixerbord: Soundcraft Ghost 32 Ch ,
    Effekter: multifx: tc Mone XL, M350. Delay TC D-two , kompressor TC triple C, dbx 266. Ibland får även syntharna agera multi FX bland annat Waldorf Q och en Yamahasampler.

    Mest prio i effektväg är kompressorer, en Masterkompressor, EQ.

    hur jag arbetar är faktiskt lite olika beroende på projekt. Spelar in synthar och instrument genom bordet sen ut från det till ljudkortet och daw.

    MAn kan väl säga att jag grovmixar i daw
    Senast redigerat av Infra den 2012-11-09 klockan 18:38.

  8. #8
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Boss BX-8 när jag "bara jammar lite" utan datorn.
    Annars aggerar Reason mixer via mitt M-Audio Delta 1010. Då är BXen en effektlåda

    Jag hade gärna haft ett mer ordentligt HW-mixerbord, men jag skulle nog inte klara mig utan all smidig automation som datorn ger. Det skulle bli så fasligt dyrt att få motsvarande funktionalitét som hårdvara.

  9. #9
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Använder ditt gamla Soundcraft 200b, prima grejer! Dator har jag hört talas om, men känner mig väldigt osäker på vad det är för något. Kompressorer använder jag inte så mycket.

  10. #10
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Jag kör samma som Interzone. Prylar in i 70-tals analogmixer (har också en sketen knasmixer för saker som inte får plats i den bra mixern) in i ljudkortet, in i Ableton. Monitorer och lurar på kortet för referenslyssning och för att göra vocals.

  11. #11
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ewigland Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mixar egentligen internet i Ableton,
    Lär mig!

  12. #12
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Apropå att det skulle vara 'tråkigt' med mixers och effekter, vilket det inte är:
    Min dröm just nu är (om vi bortser från min tillfälliga GAS på Mackie-bordet) att hitta en gammal 4-kanalig rörmixer, och/eller en fin hederlig masterbandare. Inte en vanlig rullbandare, men en masterbandare.

    YUM!

  13. #13
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Har en liten phonic med 2XLR (48v) och 6line som jag använde till inspelning innan jag skaffade externt ljudkort. Fick tag på en gammal Tascam M-06 och den fick ta över som instrumentmixer. Distar mysigt och har mekaniska UV-mätare och dessutom väggfästen! Den kör jag mest med nu faktiskt. Jag använder numera bara mixern när jag inte har datorn igång. För att jamma, bara spela liksom. Fast den där mixeroverdriven kommer nog spelas in i diverse sammanhang!

  14. #14
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag använder en Mackie Onyx 820i som har analoga ingångar men även fungerar som ett firewire interface rakt in i datorn.... smutt och låter mumma.

  15. #15
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Körde Korg Zero 8 tills den pajjade, nu är den lagad och på väg hem igen. Medans den var borta har jag fått mixa med Octatracken :/

    Fast nu väntar jag på en Midas Venice F-24, jag skyller på outshape.

  16. #16
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Radikal SAC 2.2

  17. #17
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Vi har ett Mackie 1402 VLZ Pro. Använder det för synthar och som mic-preamp, men spelar in en grej i taget och mixar och lägger på mjukvaru-fx i datorn.

    Hade en mindre Behringer-mixer tidigare, men bestämde mig för några år sedan att det var den svagaste länken i kedjan och dessutom behövde jag fler kanaler, så det kändes trots allt som ett bra och kul inköp. Hade gärna tagit en begagnad fin-mixer, men rädslan för behov av dyrt underhåll gjorde att jag köpte nytt istället.

  18. #18
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    BX16. Lirar underbart tillsammans med allt annat lo-fi som brusar och brummar hos mig.

  19. #19
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag vill ha monsterbord från 70-talet och körde tidigare SECK 1882 från 85.
    Nu kör jag mackie1202 (med rattar, ej faders!) live och har precis börjat använda ett Allen & Heath mixwizard 1442. Den har så härligt många auxar, 6st med ställbar pre/post... sen kan man ju ha subgrupperna till ännu fler lager, 12-lagers matrismixer!
    Det låter lite renare och mer välvårdat än mina tidigare grejer men jag hoppas att funktionerna uppväger det, annars får de ta vägen genom lite annat böös för att få liv!

  20. #20
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Nästa DIY tråd... klona Neve

  21. #21

    Veteran
    Mixar ITB, har använt mixers med automation sedan hedenhös och det finns inga billiga mixers med vare sig automation eller dynamics på kanalerna.
    Jag har liksom ingen lust att återvända till portastudionivå igen när man fått i sig sin första sil automation, om man säger så...

  22. #22
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    och det finns inga billiga mixers med vare sig automation eller dynamics på kanalerna.
    Mackie d8b? Automation iaf...

  23. #23

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Interzone Inc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mackie d8b? Automation iaf...
    Jo, digitala bord förstås men då kan jag lika gärna köra ITB.

  24. #24
    timbre
    timbre är inte uppkopplad
    timbres avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ett gäng parallella Yamaha 03D med rör-preamps.
    Automation och värme utan att pantsätta huset.

  25. #25
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, digitala bord förstås men då kan jag lika gärna köra ITB.
    Ah, ja automation på analoga blir något dyrare. :o

  26. #26
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Kör ej ext. mixer+ ext. effekter numera. Får fan sätta gränsen någonstans! :-) Räcker väl med att hitta/skruva "tillbaka" alla patcher på alla synthar varje gg man laddar upp ett gammalt/pågående projekt i Live! En extern mixer + effekt skulle göra mig galen! :-D

    Där sätter till och med jag gränsen numera hur "retro" man ska vara ;-)
    Senast redigerat av drifter7508 den 2012-11-09 klockan 23:21.

  27. #27
    TPM
    TPM är inte uppkopplad
    TPMs avatar
    Veteran
    Mackie 1202 VLZ tjoff in i Pro Tools...

  28. #28
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hur "retro" man ska vara ;-)
    MASSA retro ska man vara! Knobs and no memory is da shit

  29. #29
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Yamaha 01V, resten itb.

  30. #30
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    APB prohouse som main och Soundcraft 200b (8 kanal) och BX16 som submixers

  31. #31
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av spanky Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Körde Korg Zero 8 tills den pajjade, nu är den lagad och på väg hem igen. Medans den var borta har jag fått mixa med octatracken :/
    hehe, jag mixar bara i min octatrack . Men jag har ju ingen maskinpark att prata om än så länge, ett instrument att spela live med (förutom octatracken då), resten passar bäst till sampling.

  32. #32
    rwq
    rwq är uppkopplad nu
    rwqs avatar
    Veteran
    Jag funderade på vad jag skulle skaffa när jag byggde ut för ett par år sedan, bara kört småmixrar innan det. Det blev ett m-audio projectmix. Passar mitt arbetsflöde perfekt. Inte så sexigt kanske?

  33. #33
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag kör ju mest mjuka instrument så jag mixar i datorn med Scope mixern.
    Fin mixer med inbyggd kompressor och grafisk EQ på varje kanal.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Mixer.jpg 
Visningar:	228 
Storlek:	105,9 KB 
Id:	41926

  34. #34
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Jag har ett Behringer Eurodesk MX2442 för att.. jag köpte det för länge sen...
    Har även en Roland M120 rackmixer som submixer till rack och ett syntställ.

    Egentligen ser jag mixern mer som ett nödvändigt ont. Jag har den mest som summering innan allt går in i datorn.
    Mixern bidrar inte med nya ljudmöjligheter eller effekter direkt så därför kan jag tycka det är tråkigare att köpa en mixer än att köpa synt #10
    Jag spelar in syntarna en och en och kör enbart plugins som FX så jag behöver inte massa fancy outboard-stuff ändå.
    Det är som sagt mest för att slippa koppla in och ur saker och att få in allt i datorn.

    Kanske går jag miste om något, men spräck inte min bubbla nu när jag lever lyckligt ovetandes

  35. #35
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    http://i1242.photobucket.com/albums/...525D9DC216.mp4

    Mixrar/otb är kul. Bytte just från en soundcraft 600 till denna. Orbanen är nyinköpt och får arbeta ikväll när vi trackar trummor.
    Senast redigerat av axelwaad den 2012-11-11 klockan 03:29.

  36. #36
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Det här är inte första tråden här som får mig sugen på mixer, men än så länge känner jag inte att behovet/lusten överväger allt extra meck med kablar, strukturering och sånt. Hade ett rack med SSL summering på ett tidigare jobb men knappt så jag tyckte att det var värt att trycka ut allt på separata kanaler bara för att få tillbaks det igen nästan likadant.. hade det inte varit för busskompressorn iofs, den var go. ..men hur som det var förvisso 95% ljuddesign där.

    Gör allt i Ableton nu, eller ibland cubase då, men i lådan, har 16 analoga in och det externa ljudkortet funkar för lyssning även utan datorn så jag saknar det inte i praktiken, förutom att det kanske vore kul att stå och ha en bunt outbord på auxar och leka. Å andra sidan, skulle jag ha en mixer bara för summering skulle det ju kännas lite trist att inte köra prylarna genom dess preamps direkt, så då antingen ännu fler kanaler eller inline.. åh jag blir lite trött bara jag tänker på det. Men det vore roligt att prova lite nån gång och se hur vad som händer med resultat och arbetsprocess.

  37. #37
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Jag skaffade min första mixer idag, en Roland M-160. Mest för att jag fick slut på ingångar på ljudkortet. Har precis börjat med OTB-prylar (nästan uteslutande kört med midikontroller + pluggar innan) och synthsamlingen har vuxit snabbt senaste månaden. En bonus är att när jag maxar min M-160 med x0xb0xen så låter det faktiskt rätt bra, knorr knorr!

    Men som sagt, jag använder min mixer bara som extra ingångar. Mixar gör jag fortfarande i Logic.

  38. #38
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag summerar ITB, så det enda mixerbord jag har kvar är en Mackie 1202 som jag numera främst har kvar för dess fina dist. Oftast så summerar jag med hjälp av pluggar från Slate Digital och AirWindows för att få den där riktigt fina mixerbordskänslan på ljudet. Däremot så kör jag nästan all filtrering(/EQ) och komprimering analogt, spår för spår + sedan även bussar + master separat även det analogt. Det är så jag får till bästa möjliga ljud på ett snabbt och rätt så smidigt sätt.

    Och som en liten del av svaret på grundfrågan: Jag sålde nästan hela min fina "analogsyntsamling" och slängde pengarna på ~enbart EQs och har inte ångrat mig ett dugg. Musik är väldigt mycket roligare att pyssla med nu när allt låter så mycket bättre.. tycker jag.

  39. #39
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Jag har downsize:at allt eftersom jag & sambo har flyttat närmare Sthlm, och därmed fått mindre boyta för pengarna. Min mixerbordshistoria är som följer:

    Hemma: Allen & Heath 16-4-2 -> Fostex 820
    Flyttade hemifrån: Soundtracs MR24
    Blev sambo: Sony MXP390
    Blev stadsbo: Soundcraft B100 (8-kanaligt broadcastbord)

    Drömmen är ett Neve BCM <3

  40. #40
    PBIT
    PBIT är inte uppkopplad
    PBITs avatar
    Senior
    Moddat ihop en Soundtracs Omni 24 och en Soundtracs 1642S. Söker en Soundtracs MR24 el liknande. Använder eq nästan uteslutande från bordet men summerar numera i ProTools. Mononot-skivan är delvis mixad analogt.

    Jag tycker känslan i rattarna är oerhört viktig och jag vill ha ganska tröga pottar och lätta reglar. Svepbara mid är ett måste. Egentligen är den kombon jag kör den ultimata för mig men jag skulle vilja ha ytterligare en svepbar mid och gärna ett gäng VU-mätare eller LED-staplar.

    Dessutom är jag sucker för just de stora breda knopparna på skjutreglarna som Soundtracs hade i början. Tror de kommer att följa med även om jag skulle byta till nåt annat märke (Gud förbjude )
    Senast redigerat av PBIT den 2012-12-02 klockan 00:07.

  41. #41
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Nån som har erfarenhet av Alesis X2?

  42. #42
    amenbrother
    amenbrother är inte uppkopplad
    amenbrothers avatar
    Veteran
    Hade ett sundtracs topas med dubbla svep 24 kanaler. Eqn var riktigt schysst och det lät bra och var tyst. Mycket trevlig overdrive. Detta hade jag hemma men var för stort och fick gå i samban med första MDn. Nu har jag och polarn ett mackor vlz 1604 i vår kaotiska studio. Bordet är så risigt så att jag inte kan bedömma det. Distar fint dock med vissa ljud. Är det någon som har tips på rengöring av reglar, portar etc. Hemma så riktar jag in grejorna in i reaper och mixar där. Har bara machinedrum, sockan och monotribe hemma så ingångarna räcker fint. Lägger även på fx i reaper som jag kör i realtid när jag jammar. Se jammet i egen musik för exempel.

  43. #43
    amenbrother
    amenbrother är inte uppkopplad
    amenbrothers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PBIT Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Moddat ihop en Soundtracs Omni 24 och en Soundtracs 1642S. Söker en Soundtracs MR24 el liknande. Använder eq nästan uteslutande från bordet men summerar numera i ProTools. Mononot-skivan är delvis mixad analogt.

    Jag tycker känslan i rattarna är oerhört viktig och jag vill ha ganska tröga pottar och lätta reglar. Svepbara mid är ett måste. Egentligen är den kombon jag kör den ultimata för mig men jag skulle vilja ha ytterligare en svepbar mid och gärna ett gäng VU-mätare eller LED-staplar.

    Dessutom är jag sucker för just de stora breda knopparna på skjutreglarna som Soundtracs hade i början. Tror de kommer att följa med även om jag skulle byta till nåt annat märke (Gud förbjude )
    Såg ett soundtracs solo på blocket. Detta har dubbla svep. 16 kanaler, 4 bussar. Live versionen dock. I Borås.

  44. #44
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Hill Audio Remix 24-16-8-2

    Bifogad fil 42506

  45. #45
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Elit!

  46. #46
    PBIT
    PBIT är inte uppkopplad
    PBITs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av amenbrother Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg ett soundtracs solo på blocket. Detta har dubbla svep. 16 kanaler, 4 bussar. Live versionen dock. I Borås.
    Tack för tipset men den är faktiskt för modern för mig! :-)

    Sen vill jag nog att min nästa mixer har separata channelstrippar för det blir sånt mekk att koppla loss hela mixern för att fixa en regel...

  47. #47
    amenbrother
    amenbrother är inte uppkopplad
    amenbrothers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PBIT Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för tipset men den är faktiskt för modern för mig! :-)

    Sen vill jag nog att min nästa mixer har separata channelstrippar för det blir sånt mekk att koppla loss hela mixern för att fixa en regel...
    Ska hålla ögonen öppna.

  48. #48
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av PBIT Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för tipset men den är faktiskt för modern för mig! :-)

    Sen vill jag nog att min nästa mixer har separata channelstrippar för det blir sånt mekk att koppla loss hela mixern för att fixa en regel...
    Tack för den påminnelsen. Kanal 24 på min har precis bränt något. S-tan vad det distar! Lite bisarrt att det är superrent på pre-send men låter f-n på post och ut. Lär väl underlätta felsökningen iofs...

  49. #49
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för den påminnelsen. Kanal 24 på min har precis bränt något. S-tan vad det distar! Lite bisarrt att det är superrent på pre-send men låter f-n på post och ut. Lär väl underlätta felsökningen iofs...
    Eller så behåller du den som dedikerad distkanal

  50. #50
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Nu börjar studion växa en del, så jag har nu skaffat min första mixer, en behringer eurorack pro rx1602, rackmixer så att allt ska bli smidigt och bra

  51. #51
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Mixar enbart ITB. Totalt meningslöst att göra på annat sätt, enligt min mening.
    Analogköret har jag gått igenom, hela vägen från anno dazumal med sound on sound på stenålders monorullbandare, till kassettporta , till flerspårs rullbandare och till slut DAW, med diverse mixrar genom åren - allt större och större. Saknar absolut ingenting från den tiden. Behöver jag externa burkar till något, så kommer RME's Total Mix in i bilden och hanterar send/return via en extern omvandlare...

  52. #52
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Soundtracs Topaz Macro 14:2: Blandar lite ljud innan ljudkortets ingång vid behov. Förbannat bra mixer imo.

    Roland M-120: Sorglig repmixer. Låter piss, men funkar att bara blanda grejer i i 'testmode'.

    Boss BX-80: Fungerar mer som ett ID-filter än en mixer. Har ett mycket unikt ljud/brus helt av sig själv. Rolig

  53. #53
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Noob-fråga; är det någon större skillnad på sk. mixbord och livebord - och i så fall vilka? Kan man köra ett bra livebord som mixer hemmavid?

  54. #54
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Noob-fråga; är det någon större skillnad på sk. mixbord och livebord - och i så fall vilka? Kan man köra ett bra livebord som mixer hemmavid?
    Visst går det.
    Skillnaden brukar ligga i antal tappningar, direktutgångar och sådant. Ljudmässigt är det ingen skillnad.

  55. #55
    rwq
    rwq är uppkopplad nu
    rwqs avatar
    Veteran
    Sedan finns det tydligen något på SR som heter "teaterbord", jag kände en tjej som jobbade på deras ekonomiavd. Nån som vet hur en mixer för radioteater skiljer sig från allt annat?

  56. #56

    Veteran
    Regelstart av CDspelare!

    Aha,,radioteater... mmm nä då vet jag inte.

  57. #57

    Redaktör
    Alla röster får en anstrykning av Dramaten-skolning när man skickar micksignalen genom mixerbordet?

  58. #58
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sedan finns det tydligen något på SR som heter "teaterbord", jag kände en tjej som jobbade på deras ekonomiavd. Nån som vet hur en mixer för radioteater skiljer sig från allt annat?
    Det finns inget som heter så, utan det är säkert en bestämd modell av livebord som de själva har valt att kalla teaterbord.

  59. #59
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Jag har sån mixerbords-GAS. Kör en liten Mackie 1202 nu, äldsta varianten. Duger väl, men lite tråkigt.

    Sitter och googlar SSL bord dagarna i ända. Men borde väl börja mixa ITB istället egentligen. Fast vad fint det skulle vara med ett bra bord och ett gäng EQ och kompressorer i en lunchlåda..

  60. #60
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    nä men så där kan du ju inte ha det. bra mixer måste man ha.

Liknande ämnen

  1. Vilken DAW använder du?
    Av Arete i forum Övriga DAW
    Svar: 119
    Senaste inlägg: 2015-07-23, 01:13
  2. Svar: 180
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 13:28
  3. vad använder ni?
    Av eetfuk i forum Stränginstrument
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 20:51
  4. Hur använder ni Era patchbays?
    Av moogpower i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-27, 19:28
  5. Vad använder man?
    Av Unitary i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-01, 08:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •