Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Utan att störa grannar? (klädkammare VS ljudkoja)

  1. #1
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran

    Utan att störa grannar? (klädkammare VS ljudkoja)

    Såg det där med sångröret i vattnet, behöver höra min egna röst vid all träning eftersom jag sjunger på ovana språk bla kantones.


    Har klädkammare stor nog att hyras ut som studentrum (på fullt allvar), inga problem att tömma den på det mesta men hur skulle en sån isoleras för max tusenlappen? Har någon av er gjort sånt jobb tidigare?

    Kan stuva om i vardagsrummet och skapa ett hörn filt-filt isolerat och skaffa SE Reflection Filter, kan det funka? Stående koja med täta filtar liksom.


    Lite ljud får grannarna tåla och allt jag kan dämpa är bra, "aha han kör sångträning" istället för "jag kan inte höra mig själv tänka". Jag tar inte i så att fönster rattlar och gör saker på dagstid, men ändå!

  2. #2
    ole
    ole är inte uppkopplad
    oles avatar
    Veteran
    Kör bara. Tycker jag! Filt och filter. Sen bjuder du över alla grannarna på glögg (helst redigt stark sådan) och visar ditt nya sångbås
    Så kommer de bara vara glada sen...

  3. #3
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MrLonghair Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan stuva om i vardagsrummet och skapa ett hörn filt-filt isolerat och skaffa SE Reflection Filter, kan det funka? Stående koja med täta filtar liksom.
    Funka för bättre akustik - ja. Isolering - nej. http://www.99musik.se/showthread.php...=1#post2296332

  4. #4
    mikee
    mikee är inte uppkopplad
    mikees avatar
    Senior
    Jag har något som påminner om "JJLABS STAGE ABSORB", köpt på jam för ett par år sedan. Kommer dock ej ihåg namnet. Hur som helst.. det är en duk/gardin på bra många meter som du kan få av mig. Dock tidigast efter jul, då den ligger i Norrland.

  5. #5
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Ärligt talat, sång i en lägenhet dagtid är knappast något som grannar kan göra något åt.

    Sen, ljudisolering är något helt annat än akustikbehandling. Det de har gemensamt är att det typ inte är helt enkelt...

  6. #6
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Definitivt något som är accepterbart inom reglementet, jag verkar vara den enda i huset som inte är ett "borrmongo" trots allt. Testar gärna den duken mikee, när det blir dags.

    Så tackar x3, tror det är klädkammar-modifikation med lätt akustikbehandling som gäller, skulle kunna använda rejäla kondensormikar utan fläktljudsjunk plockas upp då som en ordentlig bonus, och komma närmare till att greppa gig som röst.

  7. #7
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Jag använda klädkammare som sångbås ett tag. Funkade ypperligt när den var fylld med kläder. Två flugor osv. Tror det är bästa sångljudet jag haft vid hemmainspelning. Enda som var bökigt var styrning av inspelning, blev ett jäkla spring om jag behövde ändra looppunkter o dyl...

  8. #8
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Det är det kinkiga. Tror att min bästa lösning är att byta ut min släpbara dator från 2005 till en modernare, spela in scratch-sång ute i studiohörnet för att få en koll på timing, använda klädkammaren för träning och finstilt, om inte Zoom H4 eller så vore en bra inspelningsdestination, hrmm.

    Ska uppdatera tråden med byggen och tester över tid.

  9. #9
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MrLonghair Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg det där med sångröret i vattnet, behöver höra min egna röst vid all träning eftersom jag sjunger på ovana språk bla kantones.


    Har klädkammare stor nog att hyras ut som studentrum (på fullt allvar), inga problem att tömma den på det mesta men hur skulle en sån isoleras för max tusenlappen? Har någon av er gjort sånt jobb tidigare?

    Kan stuva om i vardagsrummet och skapa ett hörn filt-filt isolerat och skaffa SE Reflection Filter, kan det funka? Stående koja med täta filtar liksom.


    Lite ljud får grannarna tåla och allt jag kan dämpa är bra, "aha han kör sångträning" istället för "jag kan inte höra mig själv tänka". Jag tar inte i så att fönster rattlar och gör saker på dagstid, men ändå!
    sjöng mycket förr och tyckte hörlurar var överlägset för att höra sig själv.. men antar att du redan gjort det en del.. ljudkojja låter hur som helst mysigt

  10. #10
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Töm inte klädkammaren för guds skull Tryck in all textil du äger och sedan en mic och sjung. Man behöver inte köpa speciella ljudabsorberande grejer, tycker det är lite att slänga pengar i sjön om man har en klädkammare full med kläder och annat dämpande. Om man har lite lådor och sånt blandat med kläder tror jag inte är något problem vanligtvis.

  11. #11
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enda som var bökigt var styrning av inspelning, blev ett jäkla spring om jag behövde ändra looppunkter o dyl...
    Där kör jag med en splitkabel från datorskärmen ut till ytterligare en skärm, som jag har i sånghörnan. Trådlöst tangentbord och mus på det så slipper man springet.

Liknande ämnen

  1. Pro One utan klaviatur...
    Av Wåfflan i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2015-04-28, 12:45
  2. Programmera CR-78 utan hjärnblödning? (OCH utan TS-1 eller WS-1)
    Av Nightzone Tapes i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-12-27, 15:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •