Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: "Varför börjar inte seq. spela DÄR jag vill att den ska börja?"

  1. #1
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran

    "Varför börjar inte seq. spela DÄR jag vill att den ska börja?"

    Nu har jag ledsnat ur på denna säkerligen banala fråga som jag bara inte orkat ta tag i.

    Står jag i "main view" med tex 2 takter markerade för "loop" som jag jobbar med för stunden så vill jag ju såklart
    att när jag trycker på play så ska den fan börja från första markeringen i min loop och inte hoppa till början av låten eller dylikt som den har för sig!
    Jag dubbelklickar således alltid en bit ifrån början av min loopmarkering varje gg jag lyssnar efter att den hoppat runt som "den vill".

    Hjälp!

    Ah, man dubbellklickar på loopen "där uppe"?
    Senast redigerat av drifter7508 den 2012-11-02 klockan 16:55.

  2. #2
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Problemet är förmodligen (när den t.ex. starta från början) att du har ett clip markerat, då börjar den alltid där det clippet börjar. Klicka som du säger på loopen eller nånstans innan där men se till att inte trycka på clippens övre rad (där namnet står) för då markeras hela det och startpunkten sätts därefter. Om du klickar inuti istället (typ på vågformerna eller midiplupparna) så kommer den att starta där. Dubbelklick behövs inte. Håll utkik efter de små gula (eller oranga eller gröna) trianglarna på raden just under loopmarkeringarna så ser du vad som händer.

    Mellan den raden och loopflaggorna finns även ett fält du kan klicka, muspekaren blir en högtalarsymbol, så startan den direkt där du klickar, funkar både uppe i arrangern och nere i midi/audio-editorn.

  3. #3
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Tack Kotten! Du är min "ninja" på Ableton! =D

  4. #4
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Trodde att den här tråden skulle handla om mitt standardproblem, som är att om Ableton slavas från extern midisynk (från t.ex. en Evolver eller G2) så är det stört omöjligt att få Live att starta från någon annanstans än början på låten. Något tips på hur man jobbar sig runt det?

  5. #5
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trodde att den här tråden skulle handla om mitt standardproblem, som är att om Ableton slavas från extern midisynk (från t.ex. en Evolver eller G2) så är det stört omöjligt att få Live att starta från någon annanstans än början på låten. Något tips på hur man jobbar sig runt det?
    i midiclock sync finns ingen songinfo annat än just bpm, samma sak om man syncar med MTC (som bara skickar ett start % stop och ingen bpm info).. om evovler kunde skicka annat än BPM, som om du syncar från entt annat DAW eller en MPC, vore det en annan sak, tor jag.

Liknande ämnen

  1. Varför kan inte alla "synthar" spela flera ljud samtidigt via midi?
    Av drifter7508 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 14:26
  2. OS X börjar "hända" för musik
    Av PF i forum Allmänt om musik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 14:28
  3. börja spela in där man vill (?)
    Av tublenco i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 12:21
  4. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-03-15, 00:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •