Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Kompakt systemkamera?

  1. #1
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran

    Kompakt systemkamera?

    Funderar på att köpa mig en redig kamera som man kan lite mer seriösa bilder med än ajfånen. Vill helst slippa släpa på en systemkamera och har därför kikat på en kompakt systemkamera.

    Tycker om Nikons 1 historia, men vet inte riktigt om jag behöver en V1 istället för den billigare J1? Är det någon som testat någon av dem eller kanske till och med båda? Vad finns mer?

    Fotade en hel del för många år sedan med en sunkig budgetkamera, men den hade sin charm. Har fotat analogt också, mest på skoj.


    Jag vill gärna att den har följande:

    Utbytbara objektiv eller skaplig zoom och närbild.

    Lätt och smidig

    Den ska kunna filma dugligt

    Det är nog allt jag kan komma på, min budget är typ 6000kr. Mer vill jag inte lägga på en kamera!

  2. #2
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Har du kollat på Canon G12 som alternativ? Jag har föregångaren G11 sedan ett par år tillbaka och är supernöjd. I och för sig ingen systemkamera, men tar bättre bilder än min gamla analoga systemkamera.

  3. #3
    jpl
    jpl är inte uppkopplad
    jpls avatar
    Veteran
    nu är det ju inte en kompakt, men jag köpte en d3200 för ett par veckor sedan och är, så långt, apnöjd.
    som sagt, det är ingen kompaktkamera, men den är liten och nätt i alla fall

  4. #4
    stabilt
    stabilt är inte uppkopplad
    stabilts avatar
    Senior
    Jag gillar Sonys systemkompaktakmeror då de har vinkelbar display så du kan vinkla den o fota från markhöjd eller ovanför huvudet o se skärmen.

    http://www.cyberphoto.se/?http://www...icle=NEXF31855
    Senast redigerat av stabilt den 2012-10-19 klockan 09:28.

  5. #5
    SH-101
    SH-101 är inte uppkopplad
    SH-101s avatar
    Senior

  6. #6

    Redaktör
    Jag gillar också min Olympus.

    Micro-4/3-kamerorna är överlag kompakta, jag gillar att det finns ett stort utbud av objektiv och bildkvaliteten räcker för mina behov. (Just utbudet av objektiv tycker jag är viktigt – det är minst halva poängen med att ha en spegellös variant.)

    Skulle jag välja idag skulle Sony definitivt vara ett alternativ, men ännu hellre Fujifilm, men det är utanför din budget.

  7. #7
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    kolla cyberphoto, systemkameror och välj spegelfria
    fast enda konkurrensen prismässigt till nikon verkar vara sony men de är ju dyrare än din budget
    pentax kanske är bra, vet ej, olympus o panasonic tror jag inte på
    det kommer ett ok objektiv till nikon nu snart, vidvinkel med F 1.4 bara
    kompaktkameror blir aldrig lika bra som systemare vad jag sett
    ja, v1 verkar ju mer kompetent än j1, lite för dyr för mig dock, ska ge mig på en nikon d600 istället tror jag, men den var lite klumpig dock

    fotoforums forum och dpreview har en del info också

  8. #8
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Har jobbat en hel del med Sony NEX 5N för jobbets räkning och är generellt sett väldigt imponerad av vad den lyckas prestera. Med den dyrare original-zoomen är den riktigt rolig att använda.

    Sensorn är rejält ljuskänslig och videofunktionen bjuder på en riktigt snabb auto-fokus, även om det saknas en del annat vad gäller att sätta bländare etc just i filmläget. Dock väl värd att kolla in.

    Kan också rekommendera dpreview. Mycket bra för jämförelse.

  9. #9
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    men om ni tänker er att jag är ganska mycket nybörjare, vad skulle ni rekommendera då? Har kikat på g11 just pga. kompaktheten. Men det känns som att den saknar grejer jämför med nyare saker?

  10. #10
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    G11 kan man väl inte byta ut objektivet
    J1 o v1 är systemkameror i kompaktformat med olika objektiv
    G11 är säkert bra men hur bra vet jag inte
    Om kompaktheten är viktig så är nog den ok
    Annars är en systemkamera roligare att fota med tycker jag trots storleken
    Det finns billiga såna också

  11. #11
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    det är just storleken som är lite avskräckande för mig! Var in och provade lite kameror och föll faktiskt för en Samsung NX1000. Den hade allting lite mera åtkomligt och lika stor sensor som Sonys motsvarighet. Laddar batteriet just nu, ser fram emot att testa den nu

    Hehe, de hade också en drive så jag fick med en samsung galaxy tab på köpet. Behöver den inte riktigt, men ändå en schysst deal!

Liknande ämnen

  1. Digital systemkamera
    Av gunlis i forum Bild- och videoproduktion
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2010-04-29, 16:18
  2. Digital systemkamera
    Av odlarn i forum Bild- och videoproduktion
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2008-12-02, 21:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •