Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Radera tråden

  1. #1
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

    Radera tråden

    Radera tråden
    Senast redigerat av Katzenjammer den 2021-06-20 klockan 23:49. Anledning: Radera tråden

  2. #2
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Oj!
    Men för långt...0

  3. #3
    lisau
    lisau är uppkopplad nu
    lisaus avatar
    Veteran
    Oj, jäklar! Måste tipsa norrlandsvännerna!

  4. #4
    lisau
    lisau är uppkopplad nu
    lisaus avatar
    Veteran
    Det känns lite sorgligt också. Ett fantastiskt, fysiskt arkiv som splittras för att allt material digitaliseras. Men jag kanske är bakåtsträvare. Antar att detta sparar utrymme och därigenom pengar. Dessutom går pengarna till något bra.

  5. #5
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    En satans tur att Umeå är långt bort

  6. #6
    sallad
    sallad är inte uppkopplad
    sallads avatar
    Senior
    "....Numera finns all musik lagrad som datafiler"

    Betyder det att dom har rätt att spela musiken utan att fysiskt äga skivan/cd?

  7. #7
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Alla datorer kommer gå under en vacker dag, vinyler (rätt förvarade) består för alltid. Dumt att sälja.

  8. #8
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av platon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla datorer kommer gå under en vacker dag, vinyler (rätt förvarade) består för alltid. Dumt att sälja.
    Gör inget - all musik ligger i molnet numera


  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Beatles var tidiga att hamna i molnet


  10. #10
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Gött. Mina 1000 tals plastbitar (CD) har legat i en garderob sen 10 år tillbaka.
    Mina vinylare blev stulna ur ett garage, sen dess gav jag upp samlandet :-(

  11. #11
    SYN7HOR
    SYN7HOR är inte uppkopplad

    Avliden
    Kan ni tänka er vad inåt helvete glada vinylfantasterna i Umeå (måste ju finnas några åtminstone) måste ha blivit över denna nyhet?

  12. #12
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Undras vad det var för stackare som fick sitta och rippa alla gamla jazz- och schlager-LP???

  13. #13
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Det luktar Arbetsmarknadsprojekt.

    Vad kan skicket på dem vara. Nog måste gubbarna på radio skött gejjerna bra men man undrar ju i alla fall liksom. Äldre musik måste ju spelats rejält periodvis. Hur komplett är denna samling... är det allt som släppts världen över. Så det kan ligga samlingar med ospelad funk där eftersom att folk bara spisade svensktopp under den tiden.

  14. #14
    frank
    frank är inte uppkopplad
    franks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    jag tror inte det finns så många fynd bland dessa 20k skivor. Åtminstone inte ur ett 99musik-perspektiv. Det är ju P4, inte direkt kända för att spela så spännande musik. Några guldkorn kanske det finns, men dom lär ju gå rätt snabbt.
    P4 i Luleå sålde ut sitt arkiv (eller det kanske bara var en rensning) för några år sen. jag var inte där först, men det var mest kvantiteter av dansbands7or...

  15. #15
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sallad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "....Numera finns all musik lagrad som datafiler"

    Betyder det att dom har rätt att spela musiken utan att fysiskt äga skivan/cd?
    Precis min tanke! Om de inte har kvar skivorna som de har kopierat in på hårddisk, så gör de sig skyldiga till upphovsrättsbrott.
    Upphovsmännen får betalt för varje gång låtarna spelas, men skivbolaget äger inspelningen som de har kopierat - så skivbolaget skulle kunna ha synpunkter om de inte har någon sorts överenskommelse...
    Det kan förstås också vara så, att de har avtal med skivbolagen, så att radiokanalen automatiskt får digitala kopior av deras kataloger, för att det ska vara tillgängligt att spelas i radio - och i så fall har de ju två kopior och det kan vara ok att sälja den ena.

  16. #16
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det känns lite sorgligt också. Ett fantastiskt, fysiskt arkiv som splittras för att allt material digitaliseras. Men jag kanske är bakåtsträvare. Antar att detta sparar utrymme och därigenom pengar. Dessutom går pengarna till något bra.
    Det var min tanke också

  17. #17
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Skulle vilja veta mer om denna samling, är det en tråkig samling dansband eller vad. Risken är rätt stor trotts allt...

  18. #18
    lisau
    lisau är uppkopplad nu
    lisaus avatar
    Veteran
    Ja, lite svårt att veta gällande utbudet.
    Enda jag hittar är från utförsäljningen för P4 Sjuhärad:

    http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3113306

    "En av köparna var Carl Grainger-Smith, göteborgare i Borås denna dag för skivornas skull. Han sökte främst 80-talsmusik för att komplettera sin cirka 1.600 skivor stora samling. Med sig fick han minst 14 storvinyler och ett 30-tal singlar."

    Kallas det föresten storvinyler? Fint!

  19. #19
    poppops avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis min tanke! Om de inte har kvar skivorna som de har kopierat in på hårddisk, så gör de sig skyldiga till upphovsrättsbrott.
    Upphovsmännen får betalt för varje gång låtarna spelas, men skivbolaget äger inspelningen som de har kopierat - så skivbolaget skulle kunna ha synpunkter om de inte har någon sorts överenskommelse...
    Det kan förstås också vara så, att de har avtal med skivbolagen, så att radiokanalen automatiskt får digitala kopior av deras kataloger, för att det ska vara tillgängligt att spelas i radio - och i så fall har de ju två kopior och det kan vara ok att sälja den ena.
    Sr betalar till Stim, ifpi och sami för alla kommersiella verk som spelas...

  20. #20
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av poppop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sr betalar till Stim, ifpi och sami för alla kommersiella verk som spelas...
    Självklart - men att de betalar upphovsmännen för den tid som deras verk sänds, ger dem inte automatiskt rätt att kopiera originalen till hårddisk för att sedan sälja ut originalen, eller hur...?

Liknande ämnen

  1. Sveriges Radio streamar nu i mp3
    Av jgb i forum Nyheter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-04-17, 11:22
  2. Sveriges Radio: KLF - Build a fire
    Av Electroboy i forum Skivor & artister
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-23, 20:37
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-04, 17:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •